Oljebyte

Yamahama

New member
Skall byta olja på hojen innan jag låter den se solen på allvar. Kompisen hade en dunk över men bäst före datum gick ut för ett år sedan. Vet någon om motorolja blir för gammal eller om det har betydelse om den har ett eller ett par år för mycket på nacken, förpackningen är obruten.
 

raz

New member
Bäst-före datum på motorolja :confused:

Jag skulle tveklöst använda den. Om den vore öppnad eller det hade gått flera år till så kanske jag funderat lite mer, men inte i det där fallet. Det är inte tillverkningsdatum du hittat?
 
Last edited:

wigge

New member
Olje-diskussioner har jag sett lite varstans på nätet, och det lilla jag förstått av dem är att det som sliter på oljan är föroreningar som kommer in i den samt det mekaniska slitaget.

Måste erkänna att jag aldrig letat efter bäst-före datum på någon olja jag köpt, så jag hade nog använt den även om den varit öppnad (inte bromsoljor dock).
 

Kawasaki

New member
bäst före?

Har inte hört talas om datum märkning för olja men att det finns märkning på
dunkar i plast som har datum märkning, som jag tror du har sett är att plasten föråldras och det finns en märkning endast för att dom är godkända i visst antal år för att förvara tex oljor,kemiska m.m produkter.
 
Top