OK med blinkers i backspeglar?

tommysollen

New member
Jag provkörde just en suzuki intruder m1800r och den här hojen har speciella backspeglar med integrerade blinkers.
De är tämligen värdelösa kan jag säga!
Blinkersljusen syns _endast_ om du ser hojen från en rejäl vinkel. Du ser dem absolut inte rakt framifrån.(eller bakifrån)

Förutom att det känns rent ut farligt så undrar jag om ni vet huruvida det ens är lagligt? eller ok i besiktningen?
Den tidigare föraren måste verkligen ha hatat blinkers för han har även integrerat dem i baklyktan. Det känns inte lika galet men ändå inte helt säkert heller... Jag vill gärna att bilar och lastbilar bakom mig ska se när jag blinkar...
 

JHkillen

New member
Blinkers i backspeglar är lagligt, beror nog mer hur dom sitter/ ser ut.
Jag har blinkers i mina speglar på min Triumph Sprint ST, är orginal.
Dom är ganska rejäla och syns bra.
Som du säger, vem vill ha en bil eller lastbil inkörd i röven om man saktar ner och blinkar för vänstersväng.
 

Hellman

New member
Efter -99 eller vad det är får man ju tekniskt sett inte ändra en sådan sak iom helfordonsgodkännande, även om jag inte tror någon på besiktningen kommer bry sig nämnvärt.

Men om det syns dåligt skulle iaf jag byta dom, har inte säljaren orginal kvar (om det nu var i köptagen)?
 

tommysollen

New member
Efter -99 eller vad det är får man ju tekniskt sett inte ändra en sådan sak iom helfordonsgodkännande, även om jag inte tror någon på besiktningen kommer bry sig nämnvärt.

Men om det syns dåligt skulle iaf jag byta dom, har inte säljaren orginal kvar (om det nu var i köptagen)?

Jag är i köpartagen.
Bakifrån tror jag det syns från ok till halvdåligt i det integrerade baklyset.

Framifrån syns det inte alls!

De integrerade blinkerslysena i backspeglarna syns bara i vinkel. t.ex. i en rondell. galet.
 

Rickar

New member
Jag är i köpartagen.
Bakifrån tror jag det syns från ok till halvdåligt i det integrerade baklyset.

Framifrån syns det inte alls!

De integrerade blinkerslysena i backspeglarna syns bara i vinkel. t.ex. i en rondell. galet.

Hej på er.


Valda delar saxat ur VVFS 2003:23

Vägverkets föreskrifter
om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar

67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.

66 § För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisar-nas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.

68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 grader uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt.


Det som jag saxat är ett utdrag ur de "gamla" reglerna (före 16/6-2003), innan helfordonsgodkännandet infördes.

Utan att behöva läsa EU-direktiven i detalj (direktiv 92/61/EEG eller direktiv 2002/24/EG) så kan man utgå från att samma regler gäller ,eller har skärpts, för fordon som är helfordonsgodkända .

På din beskrivning tror jag inte att körriktningsvisarna klarar sikt-vinklarna (68§).

Om du känner att de inte syns så är det kanske en klok idé att byta dem :rolleyes:

Vänligen

Rickar
 
Last edited:

bosseman

New member
Jag provkörde just en suzuki intruder m1800r och den här hojen har speciella backspeglar med integrerade blinkers.
De är tämligen värdelösa kan jag säga!
Blinkersljusen syns _endast_ om du ser hojen från en rejäl vinkel. Du ser dem absolut inte rakt framifrån.(eller bakifrån)

Förutom att det känns rent ut farligt så undrar jag om ni vet huruvida det ens är lagligt? eller ok i besiktningen?
Den tidigare föraren måste verkligen ha hatat blinkers för han har även integrerat dem i baklyktan. Det känns inte lika galet men ändå inte helt säkert heller... Jag vill gärna att bilar och lastbilar bakom mig ska se när jag blinkar...
Gillar du hojen så är det lätt att byta tillbaka till orginal eller vilken annan sort (miniblinkers) som du vill ha,tror säkert det är mer du vill modda när du har haft den ett tag.
 

Motormannen

New member
Min bumse har också blinkers i backspeglarna, något som är väldigt snyggt tycker jag! I direkt solljust är det dock svårt att se dem även fast de är så stora!
 

tommysollen

New member
Gillar du hojen så är det lätt att byta tillbaka till orginal eller vilken annan sort (miniblinkers) som du vill ha,tror säkert det är mer du vill modda när du har haft den ett tag.

Orginalen vill jag inte sätta dit men jag tänkte försöka hitta backspeglar med integrerade blinkers som syns framifrån.
 
Top