Offroad, vilken?

Krokmark

New member
Jag har nyligen tagit MC-kort och har en Suzuki GS1100G -84 som jag håller på och renoverar.
Häromdagen så lånade jag kompisens Varadero till affären och fick bekräftat det jag hela tiden trott, jag älskar offroadmaskiner.

Frågan är bara vad man bör satsa på?
Jag vill helt ha 750-800 cc och uppåt, gärna en "tvådelad" sadel då jag tänkt släpa med frun på mina stollerier.
Kvalitet går före lågt pris men en kombo är väl det bästa.
Gillar enkla maskiner som går underhålla själv.

Vad ska jag ha?

David
 

Bansaie

New member
Honda Africa Twin. Populär äldre modell med skottsäker förgasarmotor men tyvärr svårt att hitta billiga med tanke på åldern.

Triumph Tiger 955i, dock har den insprutning men de som äger dem gillar sina Tigrar

Har själv inte ägt någon av modellerna dock har jag ägt Africa Twins lillebror TransAlp som också är en mycket tillförlitlig krabat och så äger jag en Triumph Street Triple idag och har inga problem med den.
 
Last edited:
BMW GS?

Finns en hel del modeller som uppfyller dina krav: R850GS, R1100GS, R1150GS, R1200GS samt F650GS, F700GS, F800GS.

R-modellerna är BMW klassiska boxer. De är stora och tunga även om R1200GS är markant lättare och väger från ca 200 kg beroende på utrustning. Motorn har ett härligt vrid. Effekt mellan 70-123 hk.

F-modellerna från 2007 är en 800cc parallell-tvin oavsett numret i modellbeteckningen. De olika modellerna har olika effekt, ca 70-85 hk, och olika utrustning. De är lättare från ca 170 kg. Det finns också en äldre encylindrig F650GS som tillverkades fram till 2007, den är på 650 cc.

Både F och R modellerna finns i Adventure-utförande, då har de en massa utrustning som väskor etc.
En del har starkare bakramar och större tankar för att passa bättre på äventyrresor.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Krokmark

New member
Suzuki, BMW, Honda...
Alla är ju bra märken av hyfsat jämförbar kvalitet, frågan är bara hur man ska kunna välja.
Vilken hoj är bäst relativt till priset.
Tanken är att hitta något runt 30-50k.
Det blir nog mest landsväg men kommer givetvis rulla en del skogsbilvägar och dyl.
Lite pendling och någon kort resa men inget traglande till norr Norge eller liknande, då skaffar jag nyare/bättre maskin.
 

påK-en

New member
Suzuki, BMW, Honda...
Alla är ju bra märken av hyfsat jämförbar kvalitet, frågan är bara hur man ska kunna välja.
Vilken hoj är bäst relativt till priset.
Tanken är att hitta något runt 30-50k.
Det blir nog mest landsväg men kommer givetvis rulla en del skogsbilvägar och dyl.
Lite pendling och någon kort resa men inget traglande till norr Norge eller liknande, då skaffar jag nyare/bättre maskin.

Varför inte en Yamaha TDM900? En klart förbisedd hoj, inte bäst på nåt men inte dålig på nåt heller.
 

JoHu

New member
Som alla andra "vad ska jag ha för hoj trådar" så får man givetvis förslag om hojjar "jag" gillar.

Ställ dig frågan "vad ska jag göra med hojen?"

Köra dåliga vägar? Då rekommenderar jag en hoj med 21" framhjul för att kunna välja vettiga sulor. Helst också 18" bakhjul, 17" är vanligast på stora offroader och det finns däck men lite begränsat till den storleken.

Ska du köra bara lite grus och mest asfalt så duger vad som för däck.

Ska du lasta på och åka semester? Köp en med lådor.

Välj en hoj som du vet att nån eller du själv kan serva enkelt. Att åka 20 mil enkel för oljebyte gör ingen glad. Udda hojar är kul men det där med reservdelar är ett gissel...man vill ju köra inte vänta på delar som kommer kanske någongång.
 

V Saarela

New member
Jag är ju själv lite förtjust i Varadero. Men, då ska det nog vara en med insprut(03>) Rejält uppgraderad(även kvaliten) från dom tidigare modellerna.
Kikar man på lite mindre hojar så är ju Transalp 700 en liten favorit och inte minst V-strom 650, en fullvuxen hoj med lite mindre motor.
 

Krokmark

New member
Ja, jag gillar Varaderons stora motor men de nyare ligger lite utanför min budget.
Den är även i största laget, inget problem men jag har en 1100 så det hade kanske passat bra att komplettera med en lite lättare och smidigare maskin.
Honda AT, BMW R800GS, Transalp 700, Suzuki DL800...
 

Zopilote

New member
Skall också passa på att propagera för min egen hoj, speciellt som jag anser att både Varaderon och BMW:s Boxer-GS är betydligt mera tourer med viss gruskapacitet än "riktig" offroad...
Mitt förslag blir KTM 950/990 Adventure eller eventuellt 950SE. Kör själv en 990 Adv, och det är en FRUKTANSVÄRT kompetent hoj på nästan alla underlag förutom ren geggenduro. Sambon är hyfsat nöjd på passagerarplatsen också, förutom en del vibrationer i passagerarfotpinnarna på höga varv.
Inte den mest lättskruvade, men det går....

Edit: Körde tidigare en Triumph Tiger 800XC. Även detta en riktigt kompetent och bekväm offroadhoj, men blev i längden FÖR bra... Jag tröttnade på den eftersom den enligt mitt tycke helt enkelt saknade karaktär, något man inte kan beskylla 990:an för :)
 
Last edited:

Kallle

New member
Skall också passa på att propagera för min egen hoj, speciellt som jag anser att både Varaderon och BMW:s Boxer-GS är betydligt mera tourer med viss gruskapacitet än "riktig" offroad...
Mitt förslag blir KTM 950/990 Adventure eller eventuellt 950SE. Kör själv en 990 Adv, och det är en FRUKTANSVÄRT kompetent hoj på nästan alla underlag förutom ren geggenduro. Sambon är hyfsat nöjd på passagerarplatsen också, förutom en del vibrationer i passagerarfotpinnarna på höga varv.
Inte den mest lättskruvade, men det går....

Edit: Körde tidigare en Triumph Tiger 800XC. Även detta en riktigt kompetent och bekväm offroadhoj, men blev i längden FÖR bra... Jag tröttnade på den eftersom den enligt mitt tycke helt enkelt saknade karaktär, något man inte kan beskylla 990:an för :)

Ursäkta att lånar tråden lite:) får jag fråga vad du betalar i försäkring på 990 adv. Har just en sådan i radarn som en framtida kandidat,
 

Krokmark

New member
Triumph Tiger börjar mer och mer krypa in på min lista.
Verkar verkligen vara en bra och slitstark hoj.
Hur är det med reservdelar och dyl?
Vad brukar gå sönder/svaga sidor?
Passagerare på Tiger, bekvämt?
 

Zopilote

New member
Ursäkta att lånar tråden lite:) får jag fråga vad du betalar i försäkring på 990 adv. Har just en sådan i radarn som en framtida kandidat,

Bilsport och MC tar 2514:-/år för helförsäkring, vilket jag tycker är högst rimligt... Då är jag visserligen 44 år, har kört hoj sedan 1986 och bor en bit utanför stan.
 

Zopilote

New member
Triumph Tiger börjar mer och mer krypa in på min lista.
Verkar verkligen vara en bra och slitstark hoj.
Hur är det med reservdelar och dyl?
Vad brukar gå sönder/svaga sidor?
Passagerare på Tiger, bekvämt?

Hade en Tiger 955i för ett antal år sedan och en kompis körde en äldre Tiger 900 ett tag. Vad jag kan minnas fungerade 955:an felfritt så länge jag hade den, medan 900:an hade en de småfel (äldre hoj)... Sambon trivdes bra bakpå Tigern också om jag inte minns helt fel. Vad jag däremot kommer ihåg är att hojen både var väldigt hög och hade extremt hög tyngdpunkt, vilket ställde till med en del mindre roliga situationer när man körde fast i skogen :)
 

Krokmark

New member
Blir svårt detta...
Får provköra en hel del innan jag bestämmer mig men starkaste kandidaten nu är Honda Africa Twin...
Men det får faktiskt vänta med ny hoj, ska operera ögonen nästa vecka så jag slipper glasögonen i hjälmen.
 

V Saarela

New member
Budgeten är ju 30-50k. En Varadero fin insprutare med lite mil och utrustning från 03-04 torde man ju få för under 40k. En bekants Vardero 07 har nu gått 12500 mil. Förutom skivorna fram som byttes när den var nästan ny så har endast(förutom vanlig service/underhåll) packboxarna i framgaffel bytts och bakre stötdämparen rök vid cirka 11,000 mil.

Triumph är säkert fin med god kvalite idag, men jag har fortfarande i mitt bakhuvud lite misstankar mot Triumph såhär dryga tio år efteråt mitt första Triumphköp. Köpte Tiger 955i när den kom 2001 men hade den bara ett år. Listan på märkliga fel och beteende under den tiden blev lång. Nu fick den ju rulla lite mil, men kändes inget kul som enasmresenär när den betedde sig på dom mest konstigaste sätt på långturerna. Annars(förutom blev aldrig vän med turbulensen från rutan) så är det väl en av dom "roligaste" hojarna jag haft.
 

JoHu

New member
Triumph Tiger börjar mer och mer krypa in på min lista.
Verkar verkligen vara en bra och slitstark hoj.
Hur är det med reservdelar och dyl?
Vad brukar gå sönder/svaga sidor?
Passagerare på Tiger, bekvämt?

Har inget att klaga på har en 800xc -11 sedan 2012 kört 2500 mil till dagsdato, försäkring på mc bilsport 900 om året...men får rabatt då jag har KTM på samma bolag.
Hustrun gillar att sitta bak...men hon är van att sitta på sporthoj ... :)

bekväm moppe...går även på traktorspår...


attachment.php
 

Krokmark

New member
Jag måste nog säga att jag är en Suzuki-fantast...
Har tittat runt lite och en V-Strom 1000 verkar vara en riktigt kompetent och trevlig hoj.
Det är vissa detaljer med Suzuki som jag gillar, bla växelindikator och deras formspråk...
Det har nog att göra med min gamla veteranare som är den första och enda hojen jag haft, renovering pågår, och då blir det någon extra med det.
Första märket sitter djup...
 
Top