O-ring vs X-ring

Triumph int

New member
Det finns ju en massa olika typer av tätningsringar i kedjor.

Är det värt ett par hundringar att köpa den dyraste kedjan eller?
 

lime

Skriver inte
Beror på...

Ska du rejsa och absolut inte vill att kedjan ska riskera att gå sönder mitt i rejset så kan du köpa billigare kedjor men oftare eller dyrare och mer sällan. Och ha en X-ringbaserad kedja eftersom du vill ha lägre kedjefriktion. En X-ringbaserad kedja har också högre draghållfasthet än en motsvarande dimension med O-ring vilket gör att du kan ha en tunnare kedja och ändå få ut kraften ur en BMW S1000RR till bakhjulet.

Ska du toura Europas alla länder under en sommar så kan det vara värt en dyrare kedja och då med O-ring. Den är inte lika känslig på att behöva smörjning hela tiden.

Så egentligen är de samma typ av kedja, men med olika typer av tätningsringar som har lite olika egenskaper.

Så vad ska du göra?
 

Triumph int

New member
Jag kör en Triumph Sprint och det är inte så mycket räjs utan mer snabb touring, jag varvar väldigt sällan till rödstrecket.

Det enda jag har sett på tillverkarnas hemsidor är att dom rekomenderar den dyraste eller näst dyraste.

Racing är väl helt utan tätningar och ny kedja varje tävling?
 

enhjuling

New member
Hur kan det vara högre draghållfasthet i en kedja med X-ring än vad det är i motsvarande O-ringskedja?
Skillnaden O-ring - X-ring är väl att man får dubbelt så många tätningsytor med en X-ring och då är det också lite svårt att förstå varför friktionen skulle bli lägre.
Har du nägra källor där man kan läsa mer Lime?
/Stefan
 

Bob Sweden

New member
O - eller X-ring?

Motfråga:
Hur långt är ett snöre? :wink:

Draghållfastheten torde vara fullständigt ointressant, hur många ton man kan lasta på innan kedjan mekaniskt brister är i min ögon irrelevant i sammanhanget.

Mera intressant vore jämförande provning under laboratorieförhållanden för att se vad som verkligen händer, om det är någon skillnad alls.
Varför lab? För att ha konstanta förhållanden.
Frågan är om det existerar den typen av tester, någon som vet?

Tänker mig något i stil med detta test av cykelkedjor men med varierande last, mycket högre hastigheter etc.


Utan den typen av tester är frågan lika svårbesvarad som den eviga funderingen om snörets längd... :)


Att läsa katalogdata och dra slutsatser utifrån säljtexter är en sak, men att betrakta det som sanning och fakta är kanske inte det smartaste...


Men åter till TS frågeställning:
O-ring = stort sortiment, många olika kvalitetsnivåer (prisnivåer) tillgängliga.
X-ring = modernare system. Säljbroschyrerna pratar oftast om mindre friktion och bättre tätning.

Om X-ring verkligen ÄR bättre eller om det är ett försök till marginalhöjning från tillverkarens sida, det återstår att forska vidare i...

/B
 

lime

Skriver inte
Hur kan det vara högre draghållfasthet i en kedja med X-ring än vad det är i motsvarande O-ringskedja?
Skillnaden O-ring - X-ring är väl att man får dubbelt så många tätningsytor med en X-ring och då är det också lite svårt att förstå varför friktionen skulle bli lägre.
Har du nägra källor där man kan läsa mer Lime?
/Stefan

Det handlar om friktion och metallers egenskaper.

Om en viss mängd metall, säg en länk i en kedja, som utsätts för en viss friktion av en O-ring i hastigheten V får friktionen F så får man en mindre fiktion om man använder en X-ring i samma gods. Det gör att värmen i metallen inte blir lika hög, vilket gör att hållfastheten blir högre.

Varför friktionen blir lägre är för att ytan som läggs mot varandra är mindre i en X-ring än hos en O-ring. Ja, du har rätt i att antalet anläggningsytor är fler, men anläggningsytans area är mindre. I en X-ring så smörjer ytorna mot varandra bättre.

Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktion
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metall
http://en.wikipedia.org/wiki/O-ring#Other_seals
 

lime

Skriver inte
Draghållfastheten torde vara fullständigt ointressant, hur många ton man kan lasta på innan kedjan mekaniskt brister är i min ögon irrelevant i sammanhanget.

Ja, jag håller med. På standardmotorcyklar så är det inte något man behöver fundera på. Jag har inte siffrorna i huvudet och orkar inte Googla just nu men jag har för mig att på en normal 520 X-ring kedja har en draghållfasthet på runt 3500 kg och en O-ringsbaserad runt 3200 kg. Vilket räcker i båda fallen.

Om man kör MotoGP och man kan få ut 1 km/h mer i slutet av rakan med att ha en tunnare och lättare kedja men riskera att förstöra en kedja mer på år... jag då är det en helt annan sak. Men då pratar vi också om helt andra krafter och kostnader.

Fast det är egentligen bara under laboratorieförhållanden som det verkligen går att mäta och som det spelar roll. Viktigare då är kedjans "styvhet", alltså förmågan att motstå de krafter som inträffar under acceleration och inbromsning. Hur mycket kraft tappas bort i kedjans vikt och andra krafter.
 
Last edited:
Top