Nystart i livet

yblo

New member
Det var länge sedan jag körde motorcykel, då utan körkort på en olaglig lättviktare. Nu snart mitt i medeltiden med ett nytaget mc-kort.
Och då hoppas jag på goda råd från er som vet betydligt mer.
Jag har som många andra icke vana mc-åkare fashinerats av stil, form och känsla i många olika customglidare som åker förbi.
Det finns mycket nytt och ännu mer begagnat att köpa.
Och då blir det svårt.
Kan någon råda mig, ge enkla tips för att hitta det bästa och lämpligaste för en i dagsläget dessutom något ovan åkare?
Är lång, 194, så det bör vara en cykel som passar.
Inte för dyr heller.
Alltså goda råd till förstagångsköparen som kanske inte har råd att göra fel.
 

Zopilote

New member
Med risk att bli verbalt halshuggen här på forumet...

Vill du KÖRA hoj eller vill du ÅKA hoj?

Om du har ett intresse av att köra, satsa på en annan kategori än customhoj. Jag kan hålla med om att de kan vara ganska fina att se på, men körmässigt är DE FLESTA s.k. cruisers rena katastrofen. Slöa, tunga, undermålig fjädring och chassi och en markfrigång som tvingar dig att krypa fram när det blir lite kurvigare. Är det image du är ute efter börjar tyvärr glidarstuket bli ganska passé också :)

Med din längd skulle jag rekommendera en stor nakenhoj som förstahoj. GSX1400, CB1300, Bandit 1200 eller liknande. Stora, stadiga, tillräckligt med kraft men ändå relativt lättbehärskade och inbjuder inte direkt till högfartsidiotikörning. Hade du varit kortare, hade jag nog istället rekommenderat t.ex. SV650 eller någon liknande rapp liten sak.

Överväg åtminstonde att prova andra typer av hojar innan du bestämmer dig för en paddelhoj. Vem vet, du kanske fastnar för en stor äventyrshoj som R1200GS eller en universalhoj som Triumph Tiger 1050 istället :cool:
 

jan-olovj

Active member
Med risk att bli verbalt halshuggen här på forumet...

Vill du KÖRA hoj eller vill du ÅKA hoj?

Om du har ett intresse av att köra, satsa på en annan kategori än customhoj. Jag kan hålla med om att de kan vara ganska fina att se på, men körmässigt är DE FLESTA s.k. cruisers rena katastrofen. Slöa, tunga, undermålig fjädring och chassi och en markfrigång som tvingar dig att krypa fram när det blir lite kurvigare. Är det image du är ute efter börjar tyvärr glidarstuket bli ganska passé också :) :cool:

Så bra du verkar ha en stor erfarenhet av customhojar efter som du är så bombsäker. Om man gillar custom så är det väll varje förarares ensak utan att bli förlöjligad av andra som inte tycker samma. Håll du dig till dina favorithojar o ge fan i att förlöjliga kamrater på forumet.
Jan-Olov
 
Last edited:

Zopilote

New member
Så bra du verkar ha en stor erfarenhet av customhojar efter som du är så mombsäker. Om man gillar custom så är det väll varje förarares ensak utan att bli förlöjligad av andra som inte tycker samma. Håll du dig till dina favorithojar o ge fan i att förlöjliga kamrater på forumet.
Jan-Olov

Tänk att jag visste att någon skulle hugga direkt... ;)
Jo, jag har erfarenhet av customhojar. Jag har under de 21 år jag har haft MC-kort ägt och kört de flesta kategorier av hojar. Om jag inte minns helt fel har jag varit mer eller mindre lycklig ägare av fyra customhojar i varierande storlekar från 750 till 1500cc. Jag har även provkört en stor del av HD:s, Triumph´s och de fyra japanernas utbud av cruisers och jag har tyvärr inte blivit särskilt imponerad vad det gäller körglädjen, hanterligheten eller känslan utom i ett fåtal fall. (Rocket III och M1800)

Givetvis kan jag bara redogöra för vad jag tycker, och jag talar väl inte om för dig vad du vill köra? Jag tycker bara att det är så sorgligt med folk som köper en hoj för utseendets eller imagens skull och sedan missar allt annat som hojåkningen har att erbjuda för att de fastnat i ett fack.

Vad jag uppmanade frågeställaren till var att PROVA annat innan han bestämmer sig för en viss kategori av hoj. Jag är inte säker riktigt än på vilken hoj jag gillar bäst, men det är definitivt INTE en cruiser.
 

Moje_VS1400

Member
"Givetvis kan jag bara redogöra för vad jag tycker, och jag talar väl inte om för dig vad du vill köra?"

Jo, det gjorde du tämligen klockrent:
"Om du har ett intresse av att köra, satsa på en annan kategori än customhoj. "

"Vad jag uppmanade frågeställaren till var att PROVA annat innan han bestämmer sig för en viss kategori av hoj. "

Dj-vligt svårt att inse från ditt svar, verkar vara en efterkonstruktion....

Varför är det så att personer som inte kör krompråmar absolut MÅSTE skriva om hur undermåliga dessa är???
Har inte alls sett motsatsen i något forum, dvs att en custom/glidar-ägare dissar en annan typ av hoj.
Kan det bero på en högre grad av tolerans/mognad hos custom/glidar-ägarna??? :rolleyes:

Eller att "asfaltgluttarna" innerst inne är avundsjuka på "gubbhojarna" eftersom man faktiskt ser landskapet då man kör dem, men inte vågar byta pga gubbstämpeln :D :D
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Det var länge sedan jag körde motorcykel, då utan körkort på en olaglig lättviktare.

Du också, välkommen i klubben.

Det viktiga är att du kommer igång och kör ihop en hel del mil så du får en gedigen rutin som sjunker djupt ned i den förlängda märgen. Jag började köra i början av september i fjol och har strax kört 800 mil. Det tog mig ungefär 600 mil att få till en körställning som fungerar bra i samband med vindbyar och turbulens från mötande långtradare. (Vissa har ju svårt att lära sig.)

Tänk på kostnaderna för bränsle, försäkring och inköp så att
de verkligen ryms inom nöjeskontot för annars kanske det inte blir så kul som du tänkt dig.

Jag kan nog inte råda dig annat än att komma igång med mc-åkandet så snart som möjligt för rutinens skull även om det skulle vara så att du måste skaffa dig en billig 125:a till att börja med.

//Gunnar
 

Katarina

Helt okej
Nu snart mitt i medeltiden med ett nytaget mc-kort.

Nytaget körkort, skriver du. :) Grattis!
Men då har du hunnit kört liiite i alla fall och kanske börjat komma underfund med vad som kan vara roligt med en MC. Mitt ”misstag” var att köpa en customhoj och SEN börja köra. När jag kört ett tag — bland annat mycket grus — kommer jag på att gruskörning är ju faktiskt skitkul och här har jag en hoj som helst ska låta bli grusvägar ståendes hemma i garaget… :eek: Så kan det gå.
Fråga dig själv vad du tycker vore kul med en hoj; tycker du om att köra på grus? Eller kanske du gillar kurviga vägar där du kan lägga ner hojen och känna gyrokraften suga tag? Eller kanske du helt enkelt nöjer dig med enbart asfalt och lugna körningar?

Hoppas du hittar en hoj som verkar bra och som du trivs med. Berätta gärna vad du köpt sen! :)
 

ntv janne

New member
Välja hoj

Håller med många i den tråd. Valet är att köp den hoj som passar bäst i smak, till vilket ändamål, utseende status etc.

efter som jag nu kör kontinuerligt i 10-15 år till och från arbete, för nöjes har hängt med de unga grabbarna´som tycker om att "gazza" runt snabbt säkert ´på kurviga vägar, glidit runt sakta mak på serpentinvägar.

Jag säger köp en äldre hoj men en som är stabil och lätthanterlig lätt att svänga på vägen och med lagom kraft ej en supermaskin. Prova olika höjar gamla K100, K75, Honda CB 400, nyare nakna hojar, mellan stor kostum hoj, ej de stora på 1500 CC.

Jag själv klarar ej av att köra i glidar stil, men det är individuellt. Jag vill ha skyddad körning ej full storm så vindskydd är ett måste. ( gillar ej ´helkåp' modell). Halv kåp modell som honda Varadero eller BMW nya halvkåp moddeller skulle jag valt om jag haft möjlighet.

Nu blev det en äldre 1990 twin med "lagom kraft 50hk men den har lagom vrid och kan gå upp till 175km viket räcker för att hänga med de unga grabbarna.
med dess högvarviga maskiner som man hela tiden växlar upp-ner och kör fullt rus (vissa på bakhjulen). Jag kör 8 mån /år pendling till arbete i ur och skur. senast varde orkan med regn därefter då jag körde hem i förra veckan. Med vindskydd och vattentäta kläder så vem bryr sig.

Man kommer piggare till arbet då man kör hoj dit än då man halvsover på bussen eller i bil.

Men det är min stil, ta reda på vad din egen stil är och välj efter detta.¨'
ha ej för bråttom och välj mbara med ögonen utan tänk efter och prova difg fram.

Janne
 

Zopilote

New member
Varför skulle jag vara det? Jag har en motorcykel som faktiskt går att köra sakta på högsta växeln om jag vill, med 114 Nm vrid från 3000 varv. Vrider jag lite till på rullen kan samma hoj glatt lyfta framhjulet på de två första växlarna. Samma hoj kan ge mig en ordentlig adrenalinkick när det blir lite kurvigare och även bekvämt ta mig till jobbet i rusningstrafiken. Jag behöver inte heller paddla som en albatross är jag kryper upp mot ett rödljus, eftersom jag har en körställning som ger mig utmärkt kontroll över hojen, även om den kanske inte ser så "cool" ut :cool:
Det enda jag möjligtvis saknar är ljudet från en stor twin, men vill jag ha det är det en MT-01 eller Ducce som gäller.

Jag har inte heller något direkt behov av att visa upp mig, eller vara en radhusrebell med påklistrad tuffing-image på helgerna, så nej: Jag är inte avundsjuk :)

Förresten Yblo: Grattis till kortet! (Glömde det förut)
Hoppas du hittar något som passar dig, annars är ju själva bytandet av hojar ett nöje i sig :D
 

Uffes

New member
Torsk på BMW

Hej,
Tog själv kortet i onsdags (grattis till dig med..):D

Efter att ha läst tester och lyssnat på erfarna MC åkare så provkörde jag en BMW R1200R och jag blev helt såld på direkten.
Förblindad av ett lycko-rus kan jag inte se argumenten till att ens överväga en annan hoj. Visst är det en stor hoj (kubik, kraft, pengar) att börja med men bumsen bevisade att man kan köpa lycka för pengar :p Man kan också skriva av en del av investeringen på säkerhetskontot, en säkrare hoj får man leta efter.
 

Arcturus

New member
Hej,
Var nästan i din situation för ca 5 år sedan, funderade mycket på nostalgihojar och halvglidare, men fastnade för TL 1000R (mycket på grund av ljudet) och jag kunde inte ha blivit nöjdare.
En hoj med motor, väghållning och bromsar vida överlägsen någon custom jag provat, så mitt råd: tänk i lite vidare banor och pröva dig fram/Uffe
 

Falo

New member
Hej, grattis till körkortet!
Jag vet inte så mycket om skillnaderna på olika customhojar, men sambon hade en Marauder 800 som var riktigt trevlig att köra trots att jag egentligen inte alls är förtjust i customstuket. Jag tänker inte lägga mig i diskussionen vilken hojtyp som är bäst på det eller det. Är det en custom du vill ha så är det självklart det du ska satsa på! Trivs du inte, så är det ju "bara" att byta.

Många mc-butiker har öppna provkörningsdagar (med hiskeligt höga självrisker ska tilläggas) där det bara är att välja och vraka bland modellerna. Provkörningar var för min del ett litet sommarnöje och till slut hittade jag rätt, för ett tag framöver i alla fall.

Med din längd kan jag tänka mig att du ska leta en custom med framflyttade fotpinnar, annars är risken att du får sitta med benen i en ganska obekväm vinkel. Det gjorde jag på Maraudern åtminstone och jag är bara 183 lång. På begmarknaden borde det finnas ett överflöd av hojar med den modifieringen.

Kollegan, som är runt 190 lång letar för tillfället hoj och han säger att Aprilia Capo Nord (en äventyrshoj) är en av väldigt få hojar som passar hans långa ben väl.
 

yblo

New member
Inser att det är en ganska känslig fråga vilken mc man väljer. Beroende på modell och kanske även märke blir man klassad som antingen eller.
Intressant.

Det är bra att det finns forum där folk är beredda att tipsa om bra saker hellre än att enbart ironisera över okunskap.
Jag vill tacka alla för goda råd och kommer nog att titta lite bredare på begagnad-marknaden än jag trodde från början. Kan bli lite billigare dessutom.

Fortsätt gärna tipsa om bra funktionshojar.
Jag tar tacksamt emot alla inlägg.
 

McMamman

New member
Det är sååå kul att läsa era "arga" inlägg. Zopilote har inga behov av att visa upp sig, men berättar gärna att han? har en cykel
med 114 Nm vrid från 3000 varv
. Gubbarna svarar emot... Själv kör jag ... men hade gärna köpt en till, av den andra sorten, för att kunna variera mig beroende på vart jag ska: långfärd eller kort nöjestripp.

McMamman
 

Anders J.

New member
Grattis till kortet Yblo!
Vet inte hur gammal du är, men själv är jag drygt femtio och har åkt hoj i åtta år nu.
När jag köpte min första hoj som "återfallare" valde jag en allroundhoj (en Honda SLR 650) som även gick att åka grus med, eftersom jag tror att om man lär sig köra på grus blir man en bättre mc-förare även på andra underlag. Började ganska snart åka med andra grusbusar och är sedan länge fast i grusträsket. Åker för närvarande KTM 950 SE.
Mitt råd är alltså att börja med en allroundhoj. Då märker du snart vilken typ av körning du gillar bäst. En sådan hoj klarar (nästan) allt - till och med att glida fram...
/Anders J.
 

Zopilote

New member
Det är sååå kul att läsa era "arga" inlägg. Zopilote har inga behov av att visa upp sig, men berättar gärna att han? har en cykel . Gubbarna svarar emot... Själv kör jag ... men hade gärna köpt en till, av den andra sorten, för att kunna variera mig beroende på vart jag ska: långfärd eller kort nöjestripp.

McMamman

Rättelse: I dag läste jag på motorbikes.be att jag hade 117Nm!!!! ;)
Så jag reviderar härmed min skrytiga siffra :D
Jag måste ju tyvärr skriva om den, eftersom den (siffran) inte är lika iögonfallande imponerande som 120 kg kromade örnar och 380 meter läderfransar.

Jag hade gärna också haft hela garaget fullt med hojar om ekonomin och tiden räckte till: En BMW R1200GS för långturer, en MV Augusta eller Ducati 1098 för bankörning, en Yamaha Tricker för lek, en Speed Triple för lek i högre hastigheter och en Suzuki M1800 för söndagsputtrandet med sambon där bak.
Kanske till&med en Boss Hoss för att få känna sig riktigt amerikanskt vulgär ibland :eek:
Tyvärr har man ju inte den möjligheten, så istället får man byta hoj med jämna mellanrum. Jag erkänner däremot villigt att jag hade lika kul på min DR800 som på min lilla SV650, som på min ännu mindre RD350 som på min stora CB1300. Vad jag däremot inte har haft (lika) kul på, var de få customhojar jag ägt. (VN1500, Marauder 800, VF750C) Därav anledningen att jag inte rekommenderar denna typ av hoj som förstahoj, men alla har sin smak och sina preferenser.
 

Monica

New member
Rättelse: I dag läste jag på motorbikes.be att jag hade 117Nm!!!! ;)
Så jag reviderar härmed min skrytiga siffra :D
Jag måste ju tyvärr skriva om den, eftersom den (siffran) inte är lika iögonfallande imponerande som 120 kg kromade örnar och 380 meter läderfransar.

Whaoooo....en sån hoj vill jag ha - jag älskar örnar. Du känner inte till om det finns någon hoj som har både örnar och vingar??? Och du, var i herrans namn har du hittat en sån jacka - 380 meter läderfransar hade ju bara varit såååå häftigt :D :D :D
 

jan-olovj

Active member
Vad jag däremot inte har haft (lika) kul på, var de få customhojar jag ägt.
(VN1500, Marauder 800, VF750C)


Jag blir lite förvånad över att det går åt tre custom för att fatta att de är inget att ha, det borde räckt med en.

Jan-Olov
 

Zopilote

New member
Vad jag däremot inte har haft (lika) kul på, var de få customhojar jag ägt.
(VN1500, Marauder 800, VF750C)


Jag blir lite förvånad över att det går åt tre custom för att fatta att de är inget att ha, det borde räckt med en.

Jan-Olov

Njaaa... VF750:an var bland de första hojar jag hade, så jag visste inte bättre då. VN1500:an hade jag en kort stund för att jag ville prova något STORT. Upptäckte strax, när jag utan framgång försökt köra den likadant som min DR800 på dåliga vägar, att den inte hade de vägegenskaper jag ville ha :eek:
Maraudern köpte jag efter en intensiv kampanj från sambons sida efter att hon tröttnat på att åka bakpå sporthojar... Den var tyvärr inte bekvämare den heller. Nu kör jag de hojar jag vill och hon stannar oftast hemma. (I ärlighetens namn är det av andra skäl nu för tiden, ett fyraårigt och ett sexmånaders skäl)
 
Top