Nybörjare på mc resor söker Norge tips

OH-

Member
Ni som har åkt mc semester till Norge tidigare, körde ni med BroBizz för tullvägarna? Eller hur gjorde ni?

Många av dom större betalvägarna (Europavägar, Oslofjordstunneln m fl) är gratis för MC. Betalstationerna på dessa och riksvägarna är numera nästan uteslutande av typen som fotograferar registreringsskylten.
Mer lokala eller privata vägavgifter har varierande system, allt ifrån det traditionella "peng-i-kuvert-systemet" till kortautomater.

Jag tar aldrig med BroBizz på hoj, alldeles för stor risk att bli debiterad biltaxa.
 

Mathias

Active member
De flesta vägar i Norge är kostnadsfria för mc, det finns dock några som även mc måste betala på.

Efter förra årets mc semester i Norge fick jag hem ett "betalkrav" från en betalstation, dock kom brevet från England. Jag kollade upp vad som gällde på den sträckan och bestred fakturan. Behövde inte betala.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
 

dlearyous

New member
Har flera frågor till alla som har åkt Norge mc semester!

Hur gjorde ni med boende? Vi har kollat lite på AirBnB och det ser ut some det är jätte billigt boende men då låser man in sig till en viss rut och måste bestämma i förväg hur långt man vill åka varje dag. Vad händer om man känner för att åka längre en dag och tvärt om? Min vän pratade med en som hade varit på mc semester i Norge förra året och de sa att det finns hur mycket boende överallt. Och billigt! Vad säger ni? Hur hade ni gjort om ni gjorde om det? Boka och bestämma i förväg eller just go with the wind?

Nästa! Såg bara ett svar om upp eller nerför trollstigen! Vad säger ni? Hörde från nån som har gjort båda och att de tycker att upp är mycket trevligare. Jag skulle själv gissa tvärt om då man har en bättre utsikt nerför. Eller?
 

Lottafia

Member
Det sista svarar jag på utan specifik kunskap om just Trollstigsvejen - det är i sommar 52 år sedan jag besökte den senast - men jag skriver med mångårig erfarenhet av bergsvägar i allmänhet.
Det är normalt både roligare och säkrare att köra uppför. Du har hjälp av gravitationen att bromsa vilket gör att du kan köra aktivare utan att tulla så mycket på säkerhetsreserverna. Utför måste man verkligen tänka sig för så att man inte försätter sig i en situation där hastigheten blir för hög relativt tillgänglig bromssträcka. 80 km/h utför kan mycket väl motsvara 120 på slät väg i fråga om bromssträcka.

Skall du titta på utsikten skall du stanna för att göra det, för det har du inte tid att pyssla med medan du kör, om det inte skall bli livsfarligt, i synnerhet om du kör utför - se ovan.
Och stannar du och tittar på utsikten så gör du det lika bra uppför som utför. Däremot är det lättare att parkera hojen uppför oavsett sido- eller centralstöd.

Vad gäller den första frågan svarar jag också utan varje detaljkunskap om just Norge, eftersom jag nogsamt undviker det landet. Det känns bara så fel att frivilligt köra till ett land som ligger norrut och präglas av både kyla och väta och dessutom är ökänt för sitt usla fiskdominerade kök. Däremot talar jag återigen utifrån erfarenheten av att köra i bergstrakter. Jag förbokar aldrig boende, eftersom det är så oerhört svårt att gissa sig till den lämpliga dagsetappen på bergsvägar endast utifrån kartan. Det är lika illa humörmässigt att behöva bryta strax efter lunch för att etappen är avklarad, som att behöva stressa för att man missbedömt i andra riktningen, helt frånsett riskerna det innebär när man "kör mot klockan".
 
Last edited:

Yxan

Member
Tjena dlearyous

Jag skulle nog säga; just go with the wind...
Har själv inga egna erfarenheter av campingar/hytter el motsv (vi kör wildCamping) - men du/ni lär finna boende 'överallt', dräller av campingar/sovmöjligheter i Norge.

Trollstigen 'brukar' man köra uppför - ni ska ju ändå sedan vidare ned mot/till Valldal och färjan Linge-Eidsdal för att spetta vidare till Geiranger... och efter att ni bränt upp till Dalsnibba - drar ni tillbaks ned till Geiranger och tar färjan över till Hellesylt där ni ansluter på väg 60 och styr mot Grodås (E39) med sikte på Stryn (väg 15). En bit efter Stryn... straxt efter Folva = höger in på väg 258, aka 'Gamla Strynfjellvägen', fram till väg 15 (Grotli). Du lär inte ångra dig. Fr Grotli - öster ut på väg 15 ned till Fossbergom, även kallat LOM. Inte mycke snack här - söderöver på väg 55 över Sognefjellet fram till Turtagrø och in på nyckelpigestigen 'Tindevegen' (tindevegen.no) ned till Øvre Årdal... och så här fortsätter det - hela tiden....
Mao är det uppför som gäller.

Lycka till!
Mange
 

Hojkul!

New member
"dlearyous"

Lyssna på "Yxan" - han vet hur man drar en slipsten i Norge... :tummenupp
Jag har samma erfarenheter från Trollstigsvejen som övriga beskriver.

Bra av Lottafia att tipsa om körning utför(!) :)

/H
 

RiflemanSE

New member
Hade helt glömt av min gamla tråd. Frugan fick opereras akut för blindtarmen bara dagar innan vi skulle åka så det blev ingen lång Norge tur den sommaren, vi gjorde en kort resa på sensommaren.

I sommras blev det dock av, vi filmade en hel del och så här blev det.

https://youtu.be/C7w0OiW8Za8
 

RiflemanSE

New member
Ja det blev lite snopet men hellre att det hände innan resan än under.

Under vintern bytte frugan hoj till en Triumph Tiger 800 och mot vårkanten gjorde jag det samma så det var de vi åkte på och vi fick också lite mera tid att planera resan och fixade några extra resdagar.
Nu planerar vi nästa års resa, kan bli den Danska delen av TET (Trans european Trail) eller så blir det en vända till i Norge.
 

HkanB

New member
Hade helt glömt av min gamla tråd. Frugan fick opereras akut för blindtarmen bara dagar innan vi skulle åka så det blev ingen lång Norge tur den sommaren, vi gjorde en kort resa på sensommaren.

I sommras blev det dock av, vi filmade en hel del och så här blev det.

https://youtu.be/C7w0OiW8Za8

Vilken resa. Bortsett från en viss brist på motorljud, Triumphs treor låter rart, så snyggt ihopklippt. Jag hann faktiskt med att se, trevligt. :)
 

Lottafia

Member
Hade helt glömt av min gamla tråd. Frugan fick opereras akut för blindtarmen bara dagar innan vi skulle åka så det blev ingen lång Norge tur den sommaren, vi gjorde en kort resa på sensommaren.

I sommras blev det dock av, vi filmade en hel del och så här blev det.

https://youtu.be/C7w0OiW8Za8

Har nu hunnit titta på filmen.
Vackra vyer, men jag har aldrig förstått att så många (även du alltså) lägger på ovidkommande oljud i sina filmer så att man måste köra dem som stumfilm????
 

OH-

Member
Har nu hunnit titta på filmen.
Vackra vyer, men jag har aldrig förstått att så många (även du alltså) lägger på ovidkommande oljud i sina filmer så att man måste köra dem som stumfilm????
Som nybliven actionkamerainnehavare måste jag fråga hur du menar? Du vill inte ha musik och du vill inte ha tyst. Då återstår väl bara ljudet som spelas in av kameran? Om man inte riggar en speciell vindskyddad mikrofon så att den fångar motorljudet på ett bra sätt så är min erfarenhet att det låter skit.
 

Lottafia

Member
Som nybliven actionkamerainnehavare måste jag fråga hur du menar? Du vill inte ha musik och du vill inte ha tyst. Då återstår väl bara ljudet som spelas in av kameran? Om man inte riggar en speciell vindskyddad mikrofon så att den fångar motorljudet på ett bra sätt så är min erfarenhet att det låter skit.
Skit baserat på motorljud och vindbrus låter garanterat 100 ggr bättre än så kallad "musik"....
 
Last edited:

Yxan

Member
GREJT - härliga vyyyyer - VAJERT!

Gäller att ha tur med vädret i Norge (är inte regnet liiiite blötare där hehe).
En polare i hojgänget (YouTube/Instagram: sleipnir_adventures) hade inte riktigt samma tur i somras; regn regn och åter regn samt lite SNÖ som lök på laxen! (och detta va ändå i JULI!)

Lycka till på vidare färder...
Hälsningar Mange
https://mc.beronius.eu
 

hamre

Member
Kan rekommendera Trollstigen-Geiranger i början av Juni månad, då slipper man dom flesta turister och husbilar/husvagnar! Åkte på en 4 dagars tripp nu i Juni från Lysekil, regn till Dombås sen fint väder Trollstigen till Geiranger. Geiranger till Lillehammer fint väder men kallt, Lillehammer Lysekil REGN OCH BLÅST!
 

RiflemanSE

New member
Problemet är som tidigare skrivit att ljudet som en actionkamera (i vårt fal gopro Hero 3+ och Hero 7 Black ED) blir riktigt dåligt i farter över promenadtakt ungefär. Lösningen är en separat mikrofon som är ljuddämpare med något vindtystande material, mikrofonen monteras sen lämpligen nära ljuddämparen för maffigast ljud.
Själv tycker jag inte det är en gångbar lösning på en resa då den långa kabeln måste säkras fast på hojen och på ett bra sätt ledas upp till kameran och kopplas in där. En del kameror är heller inte vattentäta med extern mikrofon inkopplad. Själv är jag allergisk mot dåligt inspelat motorljud och vindbrus, då tar jag hellre musik.
Vill man lägga upp på Youtube är musikutbudet begränsat om man inte vill ha varningar ang upphovsrättsinnehav.
 
Top