Det sista svarar jag på utan specifik kunskap om just Trollstigsvejen - det är i sommar 52 år sedan jag besökte den senast - men jag skriver med mångårig erfarenhet av bergsvägar i allmänhet.
Det är normalt både roligare och säkrare att köra uppför. Du har hjälp av gravitationen att bromsa vilket gör att du kan köra aktivare utan att tulla så mycket på säkerhetsreserverna. Utför måste man verkligen tänka sig för så att man inte försätter sig i en situation där hastigheten blir för hög relativt tillgänglig bromssträcka. 80 km/h utför kan mycket väl motsvara 120 på slät väg i fråga om bromssträcka.
Skall du titta på utsikten skall du stanna för att göra det, för det har du inte tid att pyssla med medan du kör, om det inte skall bli livsfarligt, i synnerhet om du kör utför - se ovan.
Och stannar du och tittar på utsikten så gör du det lika bra uppför som utför. Däremot är det lättare att parkera hojen uppför oavsett sido- eller centralstöd.
Vad gäller den första frågan svarar jag också utan varje detaljkunskap om just Norge, eftersom jag nogsamt undviker det landet. Det känns bara så fel att frivilligt köra till ett land som ligger norrut och präglas av både kyla och väta och dessutom är ökänt för sitt usla fiskdominerade kök. Däremot talar jag återigen utifrån erfarenheten av att köra i bergstrakter. Jag förbokar aldrig boende, eftersom det är så oerhört svårt att gissa sig till den lämpliga dagsetappen på bergsvägar endast utifrån kartan. Det är lika illa humörmässigt att behöva bryta strax efter lunch för att etappen är avklarad, som att behöva stressa för att man missbedömt i andra riktningen, helt frånsett riskerna det innebär när man "kör mot klockan".