Nybörjare på mc resor söker Norge tips

RiflemanSE

New member
Hej,

Min första post som nu SMC medlem.

Jag och frun är sugna på en kortare tripp över till Norge.
Då jag själv inte har någon semester i år utan endast friveckorna
på 4.5 dagar blir resan lite begränsad. Vi bor i Borlänge, har ni några tips för en
kortare Norgetur med lite vacker natur/sevärt som vi skulle kunna hinna med på så kort tid?
Frun kör helst inte grusvägar med sin HD Sportster så gärna förslag på rutt utan/mindre grusvägar.
Vi tänkte oss nog tält vad gäller boende.

Med vänlig hälsning, Johan
 

duoglide51

New member
Hej jag körde en Norge tur för 3år sedan,på 4 dagar körde ifrån Bruksvallarna mot röros och vidare mot Trollstigen ,Örnvägen ner mot Geiranger där är så mycket att se och fantastiska vägar,det är vädret som är lite nyckfullt jag hade kanonväder vilket gör hela resan speciellt i Norge.Jag campade finns fina ställe lite överallt ni blir inte besvikna bara på priset när det gäller mat och dryck.Så lycka till ha en bra tur.
5c76523090ae32a1318aa42ac07460fe.jpg
ce591c1bb24558cba107e012e9887ec9.jpg
6149fa5e155c15792df627ce6933af9a.jpg
d660e64bee59165eef29800d790a42fd.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

RiflemanSE

New member
Tack för ditt svar, är ju precis de platserna jag vill besöka men varit fundersam på om tiden skulle räcka till.
Vildcampade du eller var det på campingar? Hur är det med bensinstationer längs den rutten?

Knappade in rutten lite hastigt, stämmer detta?
https://goo.gl/maps/omHmQAZ3VZP2
 

duoglide51

New member
Tack för ditt svar, är ju precis de platserna jag vill besöka men varit fundersam på om tiden skulle räcka till.
Vildcampade du eller var det på campingar? Hur är det med bensinstationer längs den rutten?

Knappade in rutten lite hastigt, stämmer detta?
https://goo.gl/maps/omHmQAZ3VZP2

Hej ja det ser ut som samma väg jag tog,jag bodde på vanliga campingar bensin ja, kan inte säga hur ofta mackarna kommer jag har rätt stor tank för min del var det inga problem,tror inte ni får problem med detta iheller.
 

RiflemanSE

New member
I värsta fall får man väl ta ett par liter med sig. Frugans tank på Sportster är inte så stor. Jag kör (bl.a.) Honda Transalp och den har 19l så den går ett tag.
 

duoglide51

New member
I värsta fall får man väl ta ett par liter med sig. Frugans tank på Sportster är inte så stor. Jag kör (bl.a.) Honda Transalp och den har 19l så den går ett tag.

Ja det kan vara en bra idé hoppas ni får en bra tur är vädret med er är det helt perfekt ,ni kommer att vilja stanna hela tiden för att fota,min nästa teknik pryl blir en Go Pro kamera


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

IvanBoring

New member
Trollstigen och Geiranger är otroligt vackert och är väl de platser som de flesta känner till. Har själv kört där men har nyligen fått upp intresset för en annan väg som heter Lysebotnvegen som är ännu mer hisnande. Tyvärr ligger den inte i närheten av den rutt som du skapat utan borta mot Stavanger, men kanske en annan gång ;)

https://www.youtube.com/watch?v=4n976DcmBqs (ca: 1 minut in filmen)
 

duoglide51

New member
Trollstigen och Geiranger är otroligt vackert och är väl de platser som de flesta känner till. Har själv kört där men har nyligen fått upp intresset för en annan väg som heter Lysebotnvegen som är ännu mer hisnande. Tyvärr ligger den inte i närheten av den rutt som du skapat utan borta mot Stavanger, men kanske en annan gång ;)

https://www.youtube.com/watch?v=4n976DcmBqs (ca: 1 minut in filmen)

Ja detta blir min nästa tur i Norge[emoji3][emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Yxan

Member
HOJ & välkommen!

Se mitt inlägg "Norge-klassiker" 23-27 maj 2018 (bl a länk till 'lite' bilder).

Vi startade fr Sthlm... klev in i Norge från väg 84, Tänndalen/Fjällnäs (kom på 311:an hela vägen upp fr Sälen-Särna-Tännäs = skoj-som-fan!), styrde mot Röros och fortsatte vidare via Tolga, Tynset, Ulsberg, Oppdal fram till SUNNDALSÖRA. Fr Sunndalsöra väg 62 och i Eidsvåg vidare på väg 660 fram till Åfarnes som där blir 64 hela vägen in till ÅNDALSNES = UPK för Trollstigen.

Rullade vidare på väg 63 över Trollstigen och ned till Valldal = färja över till Eidsdal och vidare ned till GEIRANGER.
Avstickare upp till DALSNIBBA, tillbaks ned till Geiranger = färja över till HELLESYLT.
Väg 60 fram till E39, vänster... och en kort bit senare vänster in på väg 15 via STRYN hela vägen fram till LOM (Fossbergom).
Lite ('snällt') grus kan aldrig skada, en bit efter Oppstrynsvatnet / Folva, vik av på väg 258 = Gamle Strynefjellsvegen, nylagd asfalt upp till 'Stryn Sommerski'. 258 ansluter sedan igen på väg 15 vid Briddalsvatnet... och vidare ned till Lom.

Från LOM = väg 55 över JOTUNHEIMEN fram till htl TURTAGRÖ, här ifrån 'cykelstigen' TINDEVEGEN (www.tindevegen.no) fram/ned till ÖVRE ÅRDAL. Fortsätt 'rakt fram' upp/över/genom berget på väg 53 (Tyinvegen) fram till E16, rulla vidare österut.... straxt innan Ryfoss, av vänster och snirkla upp till väg 51 med sikte på BEITOSTÖLEN, fortsätt norröver och ta antingen sikte på Otta eller Sjoa (på vår NO-repa styrde vi mot Sjoa på väg 257, efter Sjoa burnade vi 'raka vägen' hem...)

Med hopp om att denna länk funkar https://goo.gl/maps/TcTY5zdpSCR2

Bensin behöver ni aldrig bekymra er om - finns 'överAllt' i Norge!
Vi 'wildCampade' hela vägen = inga tider att passa samt en skönare frihetskänsla...
Korv/handburgare på bensinmackarna, enklare förtäring i packväskorna (gasolkök, pulverkaffe, bröd/pålägg etc..)

Lycka till på färden...
Hälsningar Mange
http://mc.beronius.eu
 

RiflemanSE

New member
Tack för alla svar, verkligen roligt :)

Jag är såld och vill verkligen köra den rutten jag länkade till, om jag förstått rätt åker man då Trollstigen nedförs?
 

Yxan

Member
Bola bola

Enligt din rutt så kommer du norrifrån och kommer således att köra uppför Trollstigen ned mot Valldal/Eidsdal och Geiranger - vilket jag tror är det mest brukliga, jag har aldrig kört nedförs...

Vill dock starkt rekommendera att ni i LOM tar av på väg 55, kör över JOTUNHEIMEN fram till TURTAGRÖ... växlar över på TINDEVEGEN ned till ÖVRE ÅRDAL, sedan via väg 53/E16... knixar er över till väg 51 straxt S om BEITOSTÖLEN och fortsätter upp till väg 257 alt 15 för att till slut trilla ut på E6 hemåt... Törs garantera att ni inte kommer o bli besvikna!

Hälsn Mange
 

Assar

New member
Om ni kör från Geiranger till Lom, förbered er på att det kan vara kallt!
Vi körde där för tre år sen i augusti. I Geiranger var det 24-25 grader och högsommar. Uppe på höjden hade temperaturen sjunkit till 4 plusgrader och det började regna ordentligt. Hela vägen till Lom var det kallt och ruskväder. Planen var att ta väg 55 från Lom, men det fick vi ställa in då det var stormvarning åt det hållet.
Det kan skifta snabbt, särskilt när man kommer upp på höjdplatåer och oavsett tid på året. Eller så blir det inte så, det kan vara svårt att veta i förväg. Men håll ett öga på väderprognosen. Yr.no brukar ha koll!
Om ni ändå är vid Vågåvatnet, kolla på färgen på sjön. Den är alldeles grön pga mineraler från berget! :)
 

RiflemanSE

New member
Börjar kännas futtigt med 4.5 dagar men är man sommar vikarie inom industrin så är man. Längre Norgevistelse får bli en annan sommar.
Är överväldigad av er hjälp, verkligen trevligt.
Jag ska snickra ihop en rutt så lägger jag upp den så småningom så får vi se om jag tänkt rätt.
 

dlearyous

New member
Hej,

Min första post som nu SMC medlem.

Jag och frun är sugna på en kortare tripp över till Norge.
Då jag själv inte har någon semester i år utan endast friveckorna
på 4.5 dagar blir resan lite begränsad. Vi bor i Borlänge, har ni några tips för en
kortare Norgetur med lite vacker natur/sevärt som vi skulle kunna hinna med på så kort tid?
Frun kör helst inte grusvägar med sin HD Sportster så gärna förslag på rutt utan/mindre grusvägar.
Vi tänkte oss nog tält vad gäller boende.

Med vänlig hälsning, Johan


Jag följer denna!

Jag planerar också med en vän som inte kan mer än 5 dagar en turné till Norge. Vad har ni för planer på er lista? Vi tänkte Tollstigen och Geiranger sen är det bara att köra runt där det är vackert vilket verkar vara typ hela Norge!

Ni som har åkt mc semester till Norge tidigare, körde ni med BroBizz för tullvägarna? Eller hur gjorde ni?
 
Top