Nya trafikskyltar i dag 1 juni 2007

Katarina

Helt okej
Jag vill bara tipsa om att det tillkom nya trafikskyltar i dag, bland annat den om trafikvakt. Kan vara bra att veta för i förrgår när jag körde med trafikskolan hamnade vi i ett vägarbete där det asfalterades, bland annat stod det trafikvakter med röd flagg och viftade. MEN, vad väldigt många bilister inte visste var att flaggan gäller före rödljuset! Var uppmärksam när ni kommer in i vägarbeten, att vissa inte tycks veta vilka regler som gäller med röda flaggor och trafikljus i samma korsning.

Här kan man se de nya skyltarna (många har man ju sett förut, eller hur?!)
 

Esquire

New member
Undrar hur folk skulle reagera om man satte upp detta märke mitt i Stockholm:
A32_2_stor.jpg
 

Marie

Banned
Undrar hur folk skulle reagera om man satte upp detta märke mitt i Stockholm:
A32_2_stor.jpg


Ja men det skulle väl inte vara konstigt alls där?
Använder man inte hundspann som huvudsakligt fortskaffningsmedel 11 månader om året i Lappland, och Stockholm är väl residensstaden i Lappland?
 

Esquire

New member
Ja men det skulle väl inte vara konstigt alls där?
Använder man inte hundspann som huvudsakligt fortskaffningsmedel 11 månader om året i Lappland, och Stockholm är väl residensstaden i Lappland?
Tja, det är klart, med tanke på att det nog finns fler SUVar i Stockholm är i hela norrland så kanske nästa innepryl blir att skaffa sitt eget hundspann. Det är ju betydligt miljövänligare.

Ska vi gissa på hjulförsedda aluminiumslädar som dras av ett dussin rosa pudlar?
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Tja, det är klart, med tanke på att det nog finns fler SUVar i Stockholm är i hela norrland så kanske nästa innepryl blir att skaffa sitt eget hudspann. Det är ju betydligt miljövänligare.

Hudspann…? Det skulle jag behöva, spänna huden lite grann. ;)
Min svägerska, boende inom 08, har köpt draghundar och min gubbe har köpt en SUV... Måste ligga nån sanning i det hela, jag känner mig träffad av någon outgrundlig anledning... ;)

Skämt åsido, jag ville mest uppmärksamma på nya skyltar men främst röd flagg och vilsna bilister som kör ändå fast det viftas med röd flagg. :)
 

Marie

Banned
Nåja... Jag fick i den grå forntiden lära mig att ordningsföljden var 1) polisman 2) ljussignaler 3) vägmärke. Rent logiskt bör en trafikvakt vid ett vägarbete ligga efter polisman men före ljussignal i prioritet. Den som följer ljussignaler framför anvisningar av en uppenbart behörig trafikvakt måste rent ut sagt vara hjärndöd.

Men för all del, hur ofta ser man inte folk som kommer till en gulblinkande eller avstängd ljussignal, och skiter högaktningsfullt i stoppskylt eller lämna-företräde-skylt monterad på samma stolpe som ljussignalen.... ?
 

Katarina

Helt okej
Nåja... Jag fick i den grå forntiden lära mig att ordningsföljden var 1) polisman 2) ljussignaler 3) vägmärke.
4) Gatumarkering, sist i ordningen. Duktig du är Marie! :D
Ja, självklart är trafikvakten under polismans tecken men före trafikljus i rangordning.

Men för all del, hur ofta ser man inte folk som kommer till en gulblinkande eller avstängd ljussignal, och skiter högaktningsfullt i stoppskylt eller lämna-företräde-skylt monterad på samma stolpe som ljussignalen.... ?
DET är många det! Utom jag då som fortfarande läser alla skyltar efter alla dessa 22 år. Och du Marie verkar läsa dom också, av texten ovan att döma. :)
 

Marie

Banned
4) Gatumarkering, sist i ordningen. Duktig du är Marie! :D
Ja, självklart är trafikvakten under polismans tecken men före trafikljus i rangordning.


DET är många det! Utom jag då som fortfarande läser alla skyltar efter alla dessa 22 år. Och du Marie verkar läsa dom också, av texten ovan att döma. :)

Det är nyttigt att uppdatera sitt "bokstavsbestånd" på körkortet ibland, för man får en repetition.... Tyvärr har jag bara en bokstav i en bokstavskombination kvar att skaffa nu.

Fast det är klart, man får en repetition varje gång man skall vara handledare åt någon av ungarna också
 
Top