Tyrannosaurus
New member
Läste just om de nya reglerna för ljudmätning och SMC:s remissvar.
Det är främst två saker jag reagerar på:
1. SMC:s förslag om slopat besiktningskrav och istället införa mer flygande inspektioner är inte bra då dessa ofta kan ske på rent godtycke. Det har hänt betydligt mer än en gång att mc-åkare har blivit stoppade på hemväg från besiktningen och fått ombesiktning på en flygande inspektion så det har bara varit att vända och åka tillbaka bara för att få godkännandet från tidigare samma dag bekräftat av en huvudskakande besiktningsman.
Skulle SMC:s förslag gå igenom finns risken att vissa mc-åkare som kör specialbyggen inte får göra annat än att köra fram och tillbaka mellan besiktningsstationer som godkänner och flygande inspektioner som underkänner.
Med tanke på att riktiga besiktningar bygger på fastställda regler som man kan läsa innantill svart på vitt och att flygande inspektioner iofs borde bygga på samma regler, men i praktiken mest bygger på godtycke och den enskilde polismannens dagshumör gör att SMC:s förslag inte känns riktigt genomtänkt.
2. Det talas om att mc:ns buller framgår av något som kallas "tillverkarskylt". Är det detsamma typskylten som brukar vara fastnitad på ramen? Vad jag vet brukar den enbart uppge modellbeteckning, VIN-nummer (brukar vara detsamma som ramnumret), tillverkningsland och år.
Ska väl tilläggas att jag inte vet om det har tillkommit fler uppgifter på skylten på senare år.
Det är främst två saker jag reagerar på:
1. SMC:s förslag om slopat besiktningskrav och istället införa mer flygande inspektioner är inte bra då dessa ofta kan ske på rent godtycke. Det har hänt betydligt mer än en gång att mc-åkare har blivit stoppade på hemväg från besiktningen och fått ombesiktning på en flygande inspektion så det har bara varit att vända och åka tillbaka bara för att få godkännandet från tidigare samma dag bekräftat av en huvudskakande besiktningsman.
Skulle SMC:s förslag gå igenom finns risken att vissa mc-åkare som kör specialbyggen inte får göra annat än att köra fram och tillbaka mellan besiktningsstationer som godkänner och flygande inspektioner som underkänner.
Med tanke på att riktiga besiktningar bygger på fastställda regler som man kan läsa innantill svart på vitt och att flygande inspektioner iofs borde bygga på samma regler, men i praktiken mest bygger på godtycke och den enskilde polismannens dagshumör gör att SMC:s förslag inte känns riktigt genomtänkt.
2. Det talas om att mc:ns buller framgår av något som kallas "tillverkarskylt". Är det detsamma typskylten som brukar vara fastnitad på ramen? Vad jag vet brukar den enbart uppge modellbeteckning, VIN-nummer (brukar vara detsamma som ramnumret), tillverkningsland och år.
Ska väl tilläggas att jag inte vet om det har tillkommit fler uppgifter på skylten på senare år.