Nya regler för ljudmätning

Tyrannosaurus

New member
Läste just om de nya reglerna för ljudmätning och SMC:s remissvar.

Det är främst två saker jag reagerar på:

1. SMC:s förslag om slopat besiktningskrav och istället införa mer flygande inspektioner är inte bra då dessa ofta kan ske på rent godtycke. Det har hänt betydligt mer än en gång att mc-åkare har blivit stoppade på hemväg från besiktningen och fått ombesiktning på en flygande inspektion så det har bara varit att vända och åka tillbaka bara för att få godkännandet från tidigare samma dag bekräftat av en huvudskakande besiktningsman.

Skulle SMC:s förslag gå igenom finns risken att vissa mc-åkare som kör specialbyggen inte får göra annat än att köra fram och tillbaka mellan besiktningsstationer som godkänner och flygande inspektioner som underkänner.

Med tanke på att riktiga besiktningar bygger på fastställda regler som man kan läsa innantill svart på vitt och att flygande inspektioner iofs borde bygga på samma regler, men i praktiken mest bygger på godtycke och den enskilde polismannens dagshumör gör att SMC:s förslag inte känns riktigt genomtänkt.

2. Det talas om att mc:ns buller framgår av något som kallas "tillverkarskylt". Är det detsamma typskylten som brukar vara fastnitad på ramen? Vad jag vet brukar den enbart uppge modellbeteckning, VIN-nummer (brukar vara detsamma som ramnumret), tillverkningsland och år.

Ska väl tilläggas att jag inte vet om det har tillkommit fler uppgifter på skylten på senare år.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är inte SMCs förslag. SMC har svarat på Vägverkets förslag. SMC är positiva till ljudmätningar eftersom vi inte vill ha godtyckliga mätningar i form av polismans öra. Vi föreslog att detta skulle slopas helt i föreskriftstexten.
103 dB (A) gäller idag för specialbyggen och kommer att göra det i framtiden också. Det är maxgränsen för äldre fordon. SFRO har sagt OK till detta.
Motorcykelns ljudnivå ska framgå av skylten som oftast sitter på ramen på alla helfordonsgodkänd fordon finns SAMT vid vilket varvtal detta ska mätas. På äldre hojar finns inte dessa uppgifter.
SMCs svar var genomtänkt och kollat med SFRO som amatörbygger. Kontrollerat genom mätning, diskuterat med polis och åklagare samt jurist. Även talat med tekniker som arbetar med mätutrustning. Mer om ämnet kommer du att kunna läsa i nästa MC-FOlket.
 

KJECOP

New member
Läste just om de nya reglerna för ljudmätning och SMC:s remissvar.

Det är främst två saker jag reagerar på:

1. SMC:s förslag om slopat besiktningskrav och istället införa mer flygande inspektioner är inte bra då dessa ofta kan ske på rent godtycke. Det har hänt betydligt mer än en gång att mc-åkare har blivit stoppade på hemväg från besiktningen och fått ombesiktning på en flygande inspektion så det har bara varit att vända och åka tillbaka bara för att få godkännandet från tidigare samma dag bekräftat av en huvudskakande besiktningsman.

Skulle SMC:s förslag gå igenom finns risken att vissa mc-åkare som kör specialbyggen inte får göra annat än att köra fram och tillbaka mellan besiktningsstationer som godkänner och flygande inspektioner som underkänner.

Med tanke på att riktiga besiktningar bygger på fastställda regler som man kan läsa innantill svart på vitt och att flygande inspektioner iofs borde bygga på samma regler, men i praktiken mest bygger på godtycke och den enskilde polismannens dagshumör gör att SMC:s förslag inte känns riktigt genomtänkt.
Det här måste jag svara på eftersom du har helt fel i det du skriver...

1. Tidigare så var det så att polisen och bilprovningen inte hade samma kontrollplan, till största delen överensstämde kontrollplanerna men inte helt. Detta innebar att bilprovningen kollade vissa saker medan polisen kollade en massa andra saker. Dessutom så gör polisen en kontroll att fordonet överensstämmer med registrerad uppgift, dvs. att fordonet överensstämmer med senaste registreringsbesiktningen. Denna kontroll ingår inte på samma sätt i bilprovningens kontrollplan.

Med andra ord så bygger flygande inspektioner på fastställda regler som man kan läsa innantill svart på vitt, allt finns reglerat i Vägverkets föreskrifter om hur fordon ska och får vara utrustade, Rikspolisstyrelsens Råd och Föreskrifter för Flygande Inspektion samt den upprättade kontrollplanen för bilprovningen och för polisens Flygande inspektioner.

Från mars 2008 (tror jag att det var) så har detta gjorts om och numera har polisen och bilprovningen samma kontrollplan, förutom enstaka punkter som polisen kontrollerar men inte bilprovningen. Polisen kan inte hitta på några egna godtyckliga regler utefter polismannens dagshumör som du påstår. Det finns en kontrollplan som också visar hur man bedömer olika brister och det finns regler som bestämmer när ett fordon ska ställas in för en kontrollbesiktning eller inte. Polisen kontrollerar dock fortfarande att fordonet överensstämmer med de uppgifter som registrerats vid den senaste registreringsbesiktningen.

Vad det gäller bullermätningen så har det varit så att det har varit polismannens öra som gäller. Det har inte funnits någon mätutrustning för detta. Men det ska ändå vara helt klara fall och polismannen ska vara helt säker. Som exempel kan nämnas en HD med raka rör utan någon som helst ljuddämpning, där råder ingen tvekan. Men jag välkomnar regler som gör detta helt klart, sedan så får man väl hoppas att polismyndigheterna köper in rätt utrustning för detta ändamål.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Vad det gäller bullermätningen så har det varit så att det har varit polismannens öra som gäller. Det har inte funnits någon mätutrustning för detta. Men det ska ändå vara helt klara fall och polismannen ska vara helt säker. Som exempel kan nämnas en HD med raka rör utan någon som helst ljuddämpning, där råder ingen tvekan. Men jag välkomnar regler som gör detta helt klart, sedan så får man väl hoppas att polismyndigheterna köper in rätt utrustning för detta ändamål.

Lite OT här men iallafall ämnesrelaterat; Jag pratade med akustikfolket på Luleå tekniska universitet angående i det fallet besiktningens ljudmätning. De sa att problemet inte ligger i själva mätutrustningen även om den diffar lite grann, problemet var i själva mätförfarandet och platsen.
Det största problemet för att få en bra mätning var att det krävdes en plats som inte har några som helst väggar eller andra hinder i närheten, med närhet nämde han att man bör stå i mitten på ett område som är ungefär som två fotbollsplaner. Det är inte många bilprovningasanläggningar som har sådana ytor...Arboga möjligtvis, de ligger ju ute på vischan:)

Angående att använda öronen så skulle det aldrig hålla vid en riktig mätning, han sa att de gjorde regelbundna expriment där de kunde påvisa hur samma testperson skulle höra två ljud som bedömdes som likadana, men det i själva verket skilde uppåt 6dB.
Han trodde själv att vid ett rättsfall så skulle han kunna påvisa tillräckliga fel i vilken bilprovnings- eller polismätning som helst. Det där med akustik är tydligen ganska komplicerat. Det där när vi t ex står på Åsen med en mätutrustning, vid flaggvakten, mellan murarna, så skulle det vara ett prov helt utan värde om målet är att ha en viss gräns på bullret.

Om det mot förmodan skulle vara så att någon biker skulle dra ett ljudmätningsmål genom tinget så är det alltså viktigt att ha en akustikprofessor till hands:)
 
Top