Nya modeller från Honda

DearHunter

New member
Frexten, ang klassiska hojar och själar: Var ute och provkörde en CB500s för några veckor sedan. Modellen var hyffsat modern och i utmärkt skick. Den hade förvisso samma kubik och antal kolvar som min CX, men den var betydligt lättare, rappare, effektstarkare, bättre bromsar osv. Men när provkörningen var över hade jag ingen som helst motvilja till att lämna tillbaka den. Det var skönt att åter igen sätta mig på CX:en. Trotts att den på pappret är sämre på det mesta så hade den något som CB:n inte hade, nämligen själ och karaktär (för mig personligen, bör tilläggas). Och dessa emotionella faktorer har visat sig vara mer betydelsefulla än de rationella (tekniska).

Lite är det så ja när man inte har insprutning och har en äldre hoj utan ABS. Borta bra men hemma bäst. Jag är själv nöjd och vill man ha lite mer acc så är det bara å växla ner...nog fanken lyfer framhjulet. Å andra sidan - väldigt lättmekad och billig att äga. Vad har Du för årsmodell och utförande?

Man är inte schnabbast men man är ändå bäst..... ;)

Eller vad säger ni övriga. Visst är man bäst på sin egen hoj ? :D
 
H

honda cbf 500

Guest
Håller med dig till 100% då jag äger en cbf 500 och har kört cx 500 c. Motorn i det exempelaret gick mkt och det största skillnaden är att vridet är på mkt lägre varv tycker jag. Men cx:n har mer charm. Det är därför jag gillar gamla hojar.

// Amir

Frexten, ang klassiska hojar och själar: Var ute och provkörde en CB500s för några veckor sedan. Modellen var hyffsat modern och i utmärkt skick. Den hade förvisso samma kubik och antal kolvar som min CX, men den var betydligt lättare, rappare, effektstarkare, bättre bromsar osv. Men när provkörningen var över hade jag ingen som helst motvilja till att lämna tillbaka den. Det var skönt att åter igen sätta mig på CX:en. Trotts att den på pappret är sämre på det mesta så hade den något som CB:n inte hade, nämligen själ och karaktär (för mig personligen, bör tilläggas). Och dessa emotionella faktorer har visat sig vara mer betydelsefulla än de rationella (tekniska).
 

mudder

Member
Synd att Honda inte vill tillverka en ny modern Africa twin.:mad:
Ingen 300 kilos gruswannabe utan en värdig konkurrent till KTM 990 adventure.
 
H

honda cbf 500

Guest
släng gärna upp en bild på din hoj :)..förövrigt hur lägger man in en bild i ett inlägg:p?


//Amir

Härligt.

Jag ser att den är passande Chilepepparröd :D

Min är en 82:a oxå men uttagen 83. €-sportmodellen med enkelsving och ställbart tryck i fjädringen. Huj va det går..... :)
 

Triumph int

New member
Jag har Honda CB750 F2 -78.

Jag kände igen framgaffeln på CX500 och enkelkolvs oken,
också kända som BSA-bromsar (går inte att låsa :D).

Har du fixat fjädringen nånting?
Den går att med små medel få den att bli bättre.
 

Pledians

New member
Jag har Honda CB750 F2 -78.

Jag kände igen framgaffeln på CX500 och enkelkolvs oken,
också kända som BSA-bromsar (går inte att låsa :D).

Har du fixat fjädringen nånting?
Den går att med små medel få den att bli bättre.

Haha, helt rätt när det gäller bromsarna, smyg-abs brukar jag kalla dem. Omöjligt att låsa på asfalt hur mycket jag än tar i. Dock tar de tillräckligt för mina behov, och är väldigt lättmodulerade.

Bytt packboxar & olja är det enda jag har gjort med gaffeln. Har hört att det finns nya proggresiva fjädrar att köpa som ska passa, men jag skippade den uppgraderingen.

Edit: Har du nån bild på din F2:a att slänga upp?
 
Last edited:

Triumph int

New member
Kan fixa bild till i morgon.

Annars passar ju dubbelkolvsoken direkt på gaffeln,
min bror hade en 81:a med mycket bättre bromsar.
 
Top