Nya mc-kläder, Textil eller läder

F800ST

Member
Bara en stilla undran: Jag upplever det som en av dom stora fördelarna med ett bra textilställ att inte behöva dra på regnställ.
Ni som använder regnställ utanpå, beror det på att era ställ inte är täta eller varför?

För att alla skarvar mellan de olika plaggen och dragkedjor inte håller tätt i evigheter.

Sen är det så att textilställens membran åldras, tyvärr ganska fort. De utsätts inte för rent vatten utan det är ju den där sörjan som rörs upp från vägbanan (finns ex salt, olja i den) , det förstör membranen och till slut släpper stället in vatten genom membranen.

Regnstället jag har, 4bikers, tar ca 2 minuter att dra på sig vid vägkanten och jag stannar rätt fort när det drar åt regn. En annan fördel utom att man har alla kläder och sig själv torr är att det värmer, oftast blir det ju kallt när man åker hoj i regnet. Faktiskt bekvämt att ha det på sig.
 

gundj

New member
En viktig sak att tänka på är om man tvättar XXX-Tex material så får man inte använda tvättmedel med tensider då dessa sätter sig som vattenledare i XXX-Tex-porerna.
Bebistvål (olivtvål) är ett alternativ till bl a Nikewax olika produkter.
 

Lasse01

New member
En viktig sak att tänka på är om man tvättar XXX-Tex material så får man inte använda tvättmedel med tensider då dessa sätter sig som vattenledare i XXX-Tex-porerna.
Bebistvål (olivtvål) är ett alternativ till bl a Nikewax olika produkter.

Man måste även "återaktivera" membranet genom att låta det bli helt torrt och rejält varmt. En halvtimme i värmeskåp efter det är torrt kör jag med och det har fungerat bra.
 
Top