Nya mc-kläder, Textil eller läder

Styrman_jansson

New member
Hej på er!

Denna säsong är det dags för en ny MC-jacka. Har tidigare kört i en enklare textiljacka från Dainese + ett par gore-tex byxor från densamme. Dessa spontantköptes på rea en gång och blev väl bara halvt bra. Jag är nöjd med byxorna men inte med jackan. Den går inte att koppla ihop med byxorna (finns ingen dragkedja i den) så det glipar lite ibland, och den känns för "enkel", mer som en mopedjacka. Snygg var den dock... förstås.

Den enklare jackan har gjort att jag inte känner sig så "säker", även om det är lite skydd i den, och jag har mer och mer tittat på en läderjacka. Körde tidigare i läder och gillade den "tunga" känslan man fick av att ha något rejält på sig. Men jag inser också att det förstås finns bra och relativt säkra textilkläder och kanske borde ge de en chans till.

Jag kör en Ducati ST2 och mestadels korta turer och även lite pendling. Dock finns det planer på längre touring i framtiden. Finns även planer på ett cafe-racer bygga i framtiden så passar kläderna det med så är det en bonus ;)

Hur tänkte ni när ni valde?
Vad tror ni om säkerheten läder vs. textil? Det finns ju t.ex. Hi-art nuförtiden som ska vara riktigt bra.

Jag har beställt hem en Carve master 2 gore-tex jacka från Dainese just nu för att prova. Den verkar vara top notch vad gäller bl.a. säkerhet bland Dainese textiljackor med bra skydd samt även "3D-stone" tyg som låter lite som deras variant av hi-art. Dessutom ska den passa att koppla ihop med mina byxor. Om någon har erfarenheter av den jacka tar jag tacksamt emot det också.

Dock är jag fortfarande lite velig. Den kostar ju samma som en bra läderjacka och är inte det egentligen säkrare?

Att en jacka är regntät är väl bra men det gör mig inte jättemycket att behöva stanna och ta på mig regnställ.

Tacksam för era tankar och gör inget om det även blir lite raljerande :wink:

/Styrman_jansson
 

Alexander76

Member
Jag är relativt obevandrad i MC-utstyrsel men EN sak har jag insett och det är att dom bästa kläderna är dom man har på sig - med det menar jag att om du trivs i dina skyddskläder är det mindre risk att du tänker "äsch jag tar vanliga jeans idag" tex. Jag började karriären med halvarssons allväderställ som är svinbra men man känner sig sjukt osexig i den. Så nu kör jag jeans (Ironhead mechanix) och nån skinnpaj jag hitta på handelsboden.
 

OH-

Member
Om vi inte skall göra det för svårt:
Välsytt läder säkrare än välsytt textil.
Dyrt, tjockt textil bättre än billigt tunt.
Vattentät textil funkar i bästa fall, möjligen, 4 år. I sämsta fall en säsong eller mindre.
När det börjar regna stannar man alltid 10 minuter för sent och tar på regnstället.
Jag gillat textilställ med uttagbart vattentätt membran. Nackdelen är att när det är 10 minuter för sent står man i bara kalsongerna, i regnet och sätter i fodret.
Läder torkar nästa vecka.

Köp alltid kläder enligt "Power Ranger"-principen - färgmatchande till MC. Nästa år sitter du på en röd Honda iförd ett Kawa-grönt ställ, stiligt!
 

gundj

New member
Tyvärr så finns nog inget som fungerar alltid.
För nöjesrundorna föredrar jag skinnställ, förhoppningsvis regnar det inte.
För längre turer gillar jag mitt textilställ, mycket fickor och står mot regn en liten stund.
Funderar på ett nytt skinnställ och ett bra regnställ som jag verkligen har med och använder, för min del är komforten bättre i skinnställ och säkerheten är bättre om skydden sitter på plats ordentligt.
 

BrooklynS

Member
Vattentäta textilställ av hög kvalitet (Goretex typ Rukka, Stadler, BMW osv) håller 20 år om du sköter dem. Dessutom bra skydd. Förvisso dyra (15.000-20.000) men bra.
 

Alexander76

Member
Vattentäta textilställ av hög kvalitet (Goretex typ Rukka, Stadler, BMW osv) håller 20 år om du sköter dem. Dessutom bra skydd. Förvisso dyra (15.000-20.000) men bra.

Mja, de kanske SER ut att vara i ett stycke men efter några år, alltså bara typ kanske 3-4 år kommer de inbyggda skydden ha torkat upp och slitytor som ska hålla ihop vid glid på asfalt osv ha försvagats betydligt. Finns tester på detta. Man ska alltid byta utrustning efter några år, vissa saker tex stövlar håller lite längre medans handskar typ halverar sin skyddsförmåga efter varje säson (vid normalt användande)
 

F800ST

Member
Jag kör textil, har alltid regnstället liggandes i packväskan och drar på mig det så fort det börjar regna.
För kortare turer inne i stan kör jag oftast med mc jeans. För bökigt att hålla på med hela stället då.
 

Styrman_jansson

New member
Mycket funderingar.

Jag har vänner vars textilställ både håller tätt och sitter bra efter 7-8år. Hur mycket sömmar och sådant har slitits är ju svårt att säga utan empiriska exempel.

Jag tänker mig dock såhär. Vid körning på allmän väg så är det kanske inte primärt att "kana på asfalt" som är det värsta, utan mer det man slår i. Först marken, sedan vägräcken, skyltar, träd m.m. Då borde det vara mer viktigt att de inbyggda skydden är bra, sitter på rätt ställe och hålls på rätt ställe vid en omkullåkning. Där borde skillnaden mellan skinn och bra textil vara mindre säkerhetsmässigt. På bankörningar dock, där det rör sig om högre hastigheter och mer asfaltsytor borde läder vara kung.

Därför tittar jag mest på textiljackor där det är bra skydd och där man även kan komplettera med t.ex. bröstskydd och kör med separat ryggskydd.

Vad är era tankar kring detta kring ett sådant resonemang?
 

BrooklynS

Member
Jag har flera ställ som är över tio år gamla. Fungerar och ser nästan ut som nya trots många mil per säsong. Huruvida skydden försvagas kan jag inte uttala mig om men rimligen är det likadant här att billiga sådana förlorar sin förmåga tidigare.
Poängen är att livslängden är materialberoende och man kan inte dra slutsatsen att eftersom ett Biltemaställ är kass efter fyra år så är ett högsta klassens touringställ det också. Likadant med hjälmar och stövlar - allt beror på vilket material de är gjorda av och hur de är konstruerade.
 

Alexander76

Member
man kan inte dra slutsatsen att eftersom ett Biltemaställ är kass efter fyra år så är ett högsta klassens touringställ det också

Och omvänt kan man inte utgå från att ett svindyrt ställ håller längre än ett biltemaställ. Precis som att en BMW inte automatiskt håller längre än en Skoda :)
 

BrooklynS

Member
Absolut, men erfarenheten är nog att kvalitet faktiskt håller bättre i längden. Och ett bra ställ börjar inte läcka efter fyra säsonger.
 

Styrman_jansson

New member
Diskussionen om huruvida ett dyrare ställ håller bättre än ett billigare är nog omöjlig att svara på. Det kan ju vara så att vissa modeller av billagare ställ är bättre än vissa modeller av dyrare och tvärtom. Det jag tror är att chansen att få ett bra ställ är större om man väljer en ett lite finare ställ av en känd tillverkare, men det är inte säkert.

I t.ex. ett test av tyska ADAC funkade ett par läderjeans för 1500:- bättre än ett rukkaställ fö 15 000:-;
http://advrider.com/index.php?threads/leather-vs-textile-60mph-lowside-shredding-test.734081/

Visserligen ett test från 2007, men det säger lite om hur svårt det är att välja rätt.

För mig lutar det nog åt att det blir en textiljacka med bra skydd i just nu och så kanske jag kompletterar med ett skinnställ för kortare turer till nästa säsong... Vi får se...
 

BrooklynS

Member
Ett par ”läderjeans” för 1500 pix har inte ens skydd... att läder är bra att kana längs asfalten med står helt klart sedan ungefär åttio år eller så.

Men det var inte det som var ämnet utan om textilställ börjar läcka efter fyra år. Så är inte fallet, generellt sett. :)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

OH-

Member
Jag kör textil, har alltid regnstället liggandes i packväskan och drar på mig det så fort det börjar regna.
...

Bara en stilla undran: Jag upplever det som en av dom stora fördelarna med ett bra textilställ att inte behöva dra på regnställ.
Ni som använder regnställ utanpå, beror det på att era ställ inte är täta eller varför?
 

TMax500

Member
Beror lite på.

Bedömer jag att "det blir inte så mycket regn" eller "det drar snart bort, det klarnar redan upp i horisonten" = inget regnställ. Kläderna brukar ju torka hjälpligt igen efter några mil med uppehåll.

Men vid redigt regn blir det oftast regnställ. Det tar tid för kläderna att torka upp. Nästa morgon - om man är på resa, alltså - tar man på sig kläder som fortfarande är lite kall-fuktiga. Finns inte alltid bra ställen att låta kläderna torka ordentligt (tänk: halvsunkig norsk hytta eller trångt billigt hotellrum).

Skinn, då? Regnställ på! Skinn tar ju en evighet att torka...

Så det beror på. Längre turen på flera dagar - textil (se ovan).
Kortare turer med mer förutsägbart väder: gärna skinn om det går. *)

*) Har en himla massor jackor och byxor att välja på. Nästan pinsamt många. ;)
 
Last edited:

Assar

New member
Jag tröttnade på regnställ som inte höll tätt, på att behöva släpa på den extra packningen, på att behöva gissa om det skulle börja regna eller komma en skur till, på att försöka hitta nånstans att stanna för att snabbt som attan plocka fram regnstället och småblöt tråckla sig in i det när det plötsligt börjat ösa ner ...
Så jag köpte ett bra GoreTex-ställ som jag kan köra med i sol och ösregn, utan att behöva bry mig om ifall det kanske eventuella skulle kunna börja regna.
Än så länge har det funkat utmärkt och varit värt varenda krona.
 

Lasse01

New member
Dyrt behöver inte alltid vara bättre än billigare. Det håller jag med om. Men... Vill du som jag ha den högsta säkerhetsklassningen inbyggd, god ventilation och 100% vattentäthet så kostar det. Titta på KLIM Badlands eller RUKKA Armaxis. Båda har livstids vattentäthets garanti. Klim Badlands har Goretex Pro3 i ytterskalet och blir inte blött. Behöver alltså inte torka efter regnkörning. Fungerar klockrent. Använde det under tre veckor i Europa i över 30 graders värme och det andas och ventilerar även i det klimatet. Har de mest avancerade materialen för att klara nötning mot asfalt och de senaste D30 skydden. Det enda man gör när vädret ändrar sig är att dra upp eller ner dragkedjor.
 

Styrman_jansson

New member
Dyrt behöver inte alltid vara bättre än billigare. Det håller jag med om. Men... Vill du som jag ha den högsta säkerhetsklassningen inbyggd, god ventilation och 100% vattentäthet så kostar det. Titta på KLIM Badlands eller RUKKA Armaxis. Båda har livstids vattentäthets garanti. Klim Badlands har Goretex Pro3 i ytterskalet och blir inte blött. Behöver alltså inte torka efter regnkörning. Fungerar klockrent. Använde det under tre veckor i Europa i över 30 graders värme och det andas och ventilerar även i det klimatet. Har de mest avancerade materialen för att klara nötning mot asfalt och de senaste D30 skydden. Det enda man gör när vädret ändrar sig är att dra upp eller ner dragkedjor.

Jo det är säkert kanongrejor. Tyvärr har de rukka-ställ som jag provat inte passat mig. Alls. De blir alldeles för bylsiga och den storlek som sitter bra över bröst och axlar gör inte det över midjan eller tvärtom. Detta trots flitigt nyttjande av diverse justeringar.

Jag fick hem Dainese Carvemaster 2 jackan igår och jag kommer köra på den. Det är nog den jacka som passat mig bäst hittills efter att ha provat runt 10 olika jackor. Jag gillar skarpt mugellotyget med lite stretch i som gör att saker hålls på plats. Det ända som inte var helt perfekt var att den var lite rymlig över bröstet. Jag pratade med försäljaren och han trodde att om man kompletterade med bröstskydden som det fanns fickor för i jackan skulle det bli perfekt. "3D-stone" tyget på utsatta delar ska ha motsvarande egenskaper som skinn vid nötning. Det sista är nog svårt att bedöma, men efter att ha klämt lite på det så är min lekamannabedömning att det nog i vilket fall som helst är väldigt slitstarkt. Gore-tex är det också, och relativt gott om ventilationsöppningar.

Håller med om det som någon skrev här att ska man ha textilkläder ska de vara vattentäta. Annars har man ju väldigt få fördelar jämfört med skinn.

Ska försöka återkomma och skriva lite om hur jackan funkar när jag kört lite med den.
 

TMax500

Member
...............Vill du som jag ha den högsta säkerhetsklassningen inbyggd, god ventilation och 100% vattentäthet så kostar det. Titta på KLIM Badlands eller RUKKA Armaxis. Båda har livstids vattentäthets garanti. Klim Badlands har Goretex Pro3 i ytterskalet och blir inte blött. Behöver alltså inte torka efter regnkörning. ......................................
Yup, det är kanske jag som köper för billiga grejor? Sådana som blir våta på utsidan (membranet sitter en bit in) och därför kan vara fuktiga och småläbbiga att ta på sig nästa morgon - ofta med ännu mera skandinaviskt kallt sommarregn... ;)

Om de inte kunnat torka ordentligt, alltså.
 

Lasse01

New member
Yup, det är kanske jag som köper för billiga grejor? Sådana som blir våta på utsidan (membranet sitter en bit in) och därför kan vara fuktiga och småläbbiga att ta på sig nästa morgon - ofta med ännu mera skandinaviskt kallt sommarregn... ;)

Om de inte kunnat torka ordentligt, alltså.

Har efter många år insett att yttre Goretexmembran är det enda som funkar. Att de tillverkare som använder den tekniken har det på sina "värsting" modeller gör att de ofta är dyra. Sen måste det vara Goretex Pro 3 layer om det skall vara 100% tätt i många timmars regn, vilket naturligtvis även det kostar.
 
Top