Nya hojen startar inte...

nilfons

New member
Köpte en ny hoj för två veckor sedan, en Aprilia Shiver. Imorses när jag skulle åka till jobbet startade den inte. Startmotorn drar runt ett halvt varv sedan står den bara och klipper i startreglaget.

Min fråga är då, detta måste ju åtgärdas med någon stöd av garantin, men tror ni att jag får någon hjälp med transport? 250 kilo hoj är ju inget jag enkelt släpar med mig till verkstan...

Dom öppnar klockan 10 så jag har inte hunnit pratat med dom. Tänkte bara be om lite vägledning här först till vilket förhållningssätt jag skall ha.
 

Hampe

Skriver massor!
Usch! Sådant som man får man rysningar av...

Låter som ditt batteri skulle behöva lite stödladdning - eller för att akut få igång den just nu: startkablar.
Om du har ett avtal om assistans så är det nog i slutändan enklast att använda sig av, men bolla först över till säljaren och säkerställ att denne står för ev. självrisk.

Är det verkligen så enkelt att du är lite låg på ström så är det inte omöjligt att säljaren försöker ducka bakom diverse paragrafer i garantin.


Grattis till nya hojen, förresten. Ärligt, alltså!

Hampe
 

nilfons

New member
Alltså, jag är ju tämligen begränsad i hojmekarkunskaper, men det känns inte som batteriet. Jag har haft en del problem med batteriet i en av mina bilar i vinter och då hör man ju att batteriet inte orkar dra runt startmotorn, men hojen känns som att den aldrig får försöka. Den drar igång startmotorn men släpper direkt. Sedan klipper det bara från reglaget.

Tack för länken med konsumentköplagen. Enligt den så bör jag få ersättning för transporten i alla fall.
 

Avarage

New member
Tror, precis som Hampe redan skrivit, att batterie tär urladdat. Händer det fler agånger är det fel på batteriet eller laddningen av det (laddningsregulator mm.).

Mvh!
// Niklas
 

Bansaie

New member
Trasslande laddningregulatorer är inte ovanligt.
Oftast beror det på dålig placering så de får för dålig kylning, överhettar och pajar. Ibland på för klena komponenter.

Min förra hoj från -87, Honda VFR, är kända för problem med reggarna. Efter att reggen pajade andra gången så flyttade jag den den till en plats med bättre luftgenomströmning. Gick tack vare att kablarna var förhållandevis långa.

Nuvarande hoj en Triumph Street Triple -09 har också problem med reggen. Även där är det dålig placering men väldigt korta kablar så det finns ingen stans att flytta den. Har bytt reg till en heavy duty variant som ska tåla högre ström och temperatur så får vi se om den håller den här gången.

Med det vill jag ha sagt att är det regulatorn som spökar så är din hoj inte ensam om problemet.
 

nilfons

New member
Det jag funderar över, och förlåt nu borde tråden kanske vara i mek-forumdelen, är hur det kommer sig att batteriet laddat ur på två veckor? Maskinen är igång ca 40 minuter varje gång, jag använder hojen till pendling. Det borde rimligtvis räcka för att generatorn skall hålla batteriet på en bra nivå. Hojen är en 2011 och har stått i butik tills jag nu köpte den. Ett 2 år gammalt batteri som står helt utan underhållsladdning, är det verkligen av bra kvalitet när man "väcker" det? Bara en fundering.
 

Bob Sweden

New member
Hojen är en 2011 och har stått i butik tills jag nu köpte den. Ett 2 år gammalt batteri som står helt utan underhållsladdning, är det verkligen av bra kvalitet när man "väcker" det? Bara en fundering.

Ett batteri som lagras så pass varmt som "rumstemperatur bör underhållsladdas (schablonmässigt) var 6-9 månad.
Görs inte detta kommer batteriet att sulfatera och sedan skadas permanent.

View attachment 6262

Sannolikt har du alltså fått ett "halvdåligt" eller kanske "heldåligt" batteri.

Meddela säljaren din erfarenhet NU, helst skriftligt och ligg på tills du får ett svar!
Även om det visar sig att det var ett tillfälligt fel så har du i vart fall varit i kontakt med dom i princip direkt efter köpet = felet var ursprungligt = reklamation.


Ja, det finns batterier som kan lagras längre tid utan lagring.
Ja, batteriet laddas ur snabbare om t.ex. klocka eller liknande används, om motorcykeln startas (provkörs) utan att batteriet laddas ordentligt efter varje tillfälle.
Nej du kommer inte få ett nytt batteri på reklamation om du väntar till efter vintern... ;-)

/B
 

nilfons

New member
Okej Bob. Tack för tipset! Jag kollar om det hjälper att ladda över natten men kontaktar säljaren imorgon oavsett via mail (pratade i telefon med honom idag) för att få en skriftlig konversation att luta mig mot.
 

TheGungner

Member
Tråkigt när grejerna är nya, men "shit happens".
Hade exakt samma symptom på min Tiger efter vintern. Kollade Volt under belastning (startförsök) och såg då att den sjönk rejält. När jag mätte utan belastning såg den helt och ut.

Då var mitt batteri två år gammalt. Försökte få firman jag köpte hojen av att stå för kostnaden utan framgång. Köpte då ett biltema batteri som inte fungera heller........(gick däremot enkelt att lämna tillbaka utan tjafs)
Tröttnade och köpte ett batteri från www.mdsbattery.co.uk. Hemma kostade ett exakt likadant batteri 1 800kr. Från MDS inkl frakt ca 600 kr. Fungerar hur bra som helst.

När jag fick dit ett "friskt" batteri fungerar allt perfekt, men som sagt, med all sannolikhet har du batterifel/ urladdad.

(Förra året startade inte en kompis MC (BMW 1200) efter vi hade tankat. Samma symptom, samma fel - batterifel.)
 
Last edited:

Avarage

New member
Trasslande laddningregulatorer är inte ovanligt.
Oftast beror det på dålig placering så de får för dålig kylning, överhettar och pajar. Ibland på för klena komponenter.

Min förra hoj från -87, Honda VFR, är kända för problem med reggarna. Efter att reggen pajade andra gången så flyttade jag den den till en plats med bättre luftgenomströmning. Gick tack vare att kablarna var förhållandevis långa.

Nuvarande hoj en Triumph Street Triple -09 har också problem med reggen. Även där är det dålig placering men väldigt korta kablar så det finns ingen stans att flytta den. Har bytt reg till en heavy duty variant som ska tåla högre ström och temperatur så får vi se om den håller den här gången.

Med det vill jag ha sagt att är det regulatorn som spökar så är din hoj inte ensam om problemet.

Ett alternativ till att byta placering på din "regg" på VFR:en hade varit att köpa en piratregulator. Efter byte till en sådan var det bara att tanka o köra (nåja, byte av olja+filter någon gång emellanåt).

Jag o kompisen har bytt till piratregulatorer på 4 hojar (alla VFR:er) och aldrig behövt byta dem igen. Alla 4 hojar har totalt rullat ca95 000mil dvs. piratregulatorerna håller! ;-)
 

Ove 60+

Active member
Alltså en 2011 men ny från butik funkar inte. Lösningen ser jag som solklar. Säljaren får ta tillbaka hojen och lösa problemet. Om du mekar och byter grejer så gäller inte garantin.
 

nilfons

New member
Uppdatering, problem solved! Tror jag...

Jag började med batteriet (så här i efterhand kanske jag kunde börja enklare...). Laddade upp det och det var fullt på bara en dryg timme. Betyder antingen att det var bra laddning i det eller att det var helt slut. Men jag mätte spänningen till 12,8 V och den tappade inte mycket vid start, diagnosen blev alltså det föregående. Batteriet kändes friskt. Kollade säkringarna och där sitter en som lossnat nästan helt från sitt fäste. Inte smäld, utan bara utdragen. Känns underligt att den skulle vibrera loss, de sitter ju som berget ordentligt intryckta. I alla fall, in med den och hojen startade.

Det underliga är att säkringen heter;
B - High-beam/low-beam lights, Light logic
relay coil (15 A).


Låter ju inte som att det skall påverka start up?
 

Kawasaki

New member
Uppdatering, problem solved! Tror jag...

Jag började med batteriet (så här i efterhand kanske jag kunde börja enklare...). Laddade upp det och det var fullt på bara en dryg timme. Betyder antingen att det var bra laddning i det eller att det var helt slut. Men jag mätte spänningen till 12,8 V och den tappade inte mycket vid start, diagnosen blev alltså det föregående. Batteriet kändes friskt. Kollade säkringarna och där sitter en som lossnat nästan helt från sitt fäste. Inte smäld, utan bara utdragen. Känns underligt att den skulle vibrera loss, de sitter ju som berget ordentligt intryckta. I alla fall, in med den och hojen startade.

Det underliga är att säkringen heter;
B - High-beam/low-beam lights, Light logic
relay coil (15 A).


Låter ju inte som att det skall påverka start up?

Kan inte din cyckel och har inget elschema att läsa heller men kan ev.tänkas att "Logic Relay coil" är start reläet.
Men fattar jag rätt att mc:n är ny? då skulle inte jag pilla själv utan då är det ju garanti på den och då äger ju firman problemet, om det skulle visa sig vara batteriet som det är fel på så nog skulle jag kriga med firman om ett nytt.

Och mc firmor brukar ha något att transportera mc:ar med så dom får väl hämta den eller skicka ut en tekniker.
 
Last edited:
Top