johan.johnsson.7
New member
Löjligt, riktigt dumt för att säga det i klartext !
"Do or do not, there is no try" - Yoda
"Do or do not, there is no try" - Yoda
Last edited:
Har inte sett den här tråden förut. Tack Maria för att du lägger ut sådant här material och låter medlemmarna säga sitt.
Skäms ni som bara klagar, 180 kr extra i skatt om året, vad fan är det att gnälla om. den mest sålda hojen i Sverige kostar väl runt en 200 000 kronor, en service mellan två tre tusenlappar upp till åtta nio tusen. En dagstur på hojen kostar lätt 200 kronor i bensin. Samtidigt som ni kräver speciella åtgärder i trafikmiljön för att skydda just motorcyklister så är hela landet korrupt ni för att ni får betala ynka 180 kronor extra i skatt. Jävla gnäll.
Förklara varför skatten skall höjas!
"Länge sedan sist" duger inte: vi har ingen eller obetydlig inflation, alla företag och organisationer strävar efter att slimma sig själva och bli mer effektiva i sin hantering, och samma krav MÅSTE gälla även för stat och förvaltning.
Vad får vi för pengarna?
Exakt vad för något kommer att bli dubbelt så bra för oss motorcyklister med dubbelt så hög beskattning?
@ Hampe, Sverige har inte världens högsta skattetryck, vi ligger en bra bit ner på listan och vi har bland annat flera länder runtomkring som har högre, exempelvis Finland och Danmark. Alla jobb som försvinner beror på att 99,9 procent av alla investeringar i Sverige och andra så kallade västländer går ut på att minska personal alternativt flytta tillverkning till länder med barnarbete och minimala löner.
Visst är kan man kalla det politik det du skriver Hampe, det ligger ju i tiden att politik bara är att klaga på andra (politiker) och svänga sig med osanningar och halvsanningar i stället för att komma med konkreta och vettiga lösningar.
Jag står fast vid att 150 kronor mer i skatt om året för en motorcykel inte är mycket att gnälla om, de senaste tio-tjugotal åren har majoriteten av de som i dag äger och kör motorcyklar fått betydligt större skattelättnader än de som helt enkelt inte har råd att köpa och köra mc.
Jag kan däremot förstå att smc och Maria säger nej till skattehöjningar, smc ska ju stå på medlemmarnas sida så att säga. Men jag tror inte att de en och en halv hundralapparna drabbar någon motorcyklist speciellt mycket.
Intressanta baklängesrättviseresonemang.
.........
"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" som tillskrivs Gustav Möller är något som våra nuvarande politiker borde ha som kom-ihåg- och påminnelselapp
..............
Vår statsmakt har skaffat sig en utgiftsproblematik och det gäller att till snudd på vilket pris som helst få in de pengar som behövs för att få hjulen att snurra runt vilket leder till mycket märkliga motiveringar när skatter både höjs och skapas. Att man sedan mot bättre vetande tar på sig ökande kostnader på områden där den inslagna vägen leder till allt mindre resultat till allt högre kostnader gör väl inget bättre. Alltså allt mindre pang för pengarna så att säga.
....
"varje förslösad skattekrona är en sorts stöld från folket" låter ju snitsigt och häftigt, problemet är bara att definiera ordet "förslösad" Vem ska definiera det? Är det varje skattekrona som inte går till Hampe, Gustav Möller eller HkanB som är förslösad, är det varje skattekrona från mc-skatten som inte går till att bygga mc-vänliga vägräcken som är förslösad eller är det möjligen så att det är varje skattekrona som går till att hjälpa människor i andra länder som flyr från krig och annat elände som är förslösad? Svaret på den frågan är nog beroende på vem som får frågan, alltså är den meningen totalt ointressant, bara något att svänga sig med när man inte har något konkret eller vettigt att säga.
Det är inte så och har aldrig varit att skatteintäkter är öronmärkta, menar man att mc skatten är förslösad för att den inte går till riktade åtgärder till förmån för motorcyklister är man ute och cyklar tycker jag.
Vår statsmakt har de senaste ca 30 åren skaffat sig en inkomstproblematik, det är inte utgifterna som rakat i höjden det är inkomsten som minskat radikalt därför att man har lättat skattetrycket enormt mycket och sålt ut en massa vinstgivande statliga företag till sina (politikernas) kompisar i affärsvärlden. Man har flyttat en helsikes massa miljarder från svenska folket till de redan besuttna. Sverige har inte dåligt med resurser men en liten klick extremt rika har roffat åt sig det mesta (med våra folkvalda politikers hjälp) och vi andra får stå där med resten och som resultat sämre offentliga insatser, som sjukvård, som vägunderhåll, som underhåll av kollektivtrafiken osv.
Jag är inte för den politik som förs, jag är ingen vän till de politiker som sitter vid makten, däremot är jag för att betala skatt, skatt till en offentlig sektor som fördelar resurser till de som mest behöver det, som dessutom skapar en hel del jobb.
Från sr.se måndag 16 juni 2014[FONT="]Staten tar in nästan tre miljarder från bilisterna varje år genom en skatt på trafikförsäkringen. Syftet med beskattningen var att pengarna skulle gå till rehabilitering och vård av de trafikskadade, men så har det inte blivit.[/FONT]
@ Hampe, Sverige har inte världens högsta skattetryck, vi ligger en bra bit ner på listan och vi har bland annat flera länder runtomkring som har högre, exempelvis Finland och Danmark.
Wikipedia skrev:I Danmark kallas bilaccisen registreringsafgift och är den högsta i Europa. Den tas ut som 105 procents påslag upp till 79 000 danska kronor (2010 års nivå) och med 180 procent därutöver.[7] Den danska registreringsavgiften infördes vid årsskiftet 1924/1925 som en del av ökat skatteuttag på importerade lyxvaror, och var då 15% på de första 2 000 kronorna för att stiga till 40% över 3 650 kronor. Konstruktionen med två nivåer, varav den högsta 180%, har gällt sedan 1977.[8]
Flera tunga remissinstanser sågar regeringens förslag om en ny fordonsskatt.
Syftet tycks främst vara att tjäna pengar, skriver till exempel Energimyndigheten