Ny remiss: fördubbling av fordonsskatten för MC

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu har alla regeringen tagit fram en promemoria baserad på förslaget och svar från remissinstanserna. Jag har idag ringt och bett dem ändra texten som inte alls speglar vad SMC och SMR framfört ( d vs att även en MC-köpare skulle kunna få en bonus om han/hon väljer en fossilfri MC).
SMC ska skicka svar till regeringen senast 19 april. Någon som har något att tillägga utöver vad som redan sagts i frågan? Maila mig senast 15 april.
http://www.regeringen.se/rattsdokum...3/ett-bonusmalus-system-for-nya-latta-fordon/
 

vilde

New member
Har inte sett den här tråden förut. Tack Maria för att du lägger ut sådant här material och låter medlemmarna säga sitt.

Skäms ni som bara klagar, 180 kr extra i skatt om året, vad fan är det att gnälla om. den mest sålda hojen i Sverige kostar väl runt en 200 000 kronor, en service mellan två tre tusenlappar upp till åtta nio tusen. En dagstur på hojen kostar lätt 200 kronor i bensin. Samtidigt som ni kräver speciella åtgärder i trafikmiljön för att skydda just motorcyklister så är hela landet korrupt ni för att ni får betala ynka 180 kronor extra i skatt. Jävla gnäll.
 

Hojkul!

New member
Ojdå, är en ny hoj så dyr idag... ledsamt.
Har en stark känsla av att de som köper en NY hoj för 200000:- inte klagar på 180:- i skatt. Det är troligen och snarare flerparten av oss andra som "klagar" genom att göra vår röst hörd och protesterar.
Vi som mekar själva för att spara just de där 3-4000:- som verkstaden så hutlöst tar ut för att byta olja och filter... Vi som planerar vår körning till den macken som säljer billigast bränsle för dagen (om den inte finns flera km bort förstås, för då går ju vinsten en förbi...).
Sista meningen förstår jag inte.

/H
 

Hampe

Skriver massor!
Har inte sett den här tråden förut. Tack Maria för att du lägger ut sådant här material och låter medlemmarna säga sitt.

Skäms ni som bara klagar, 180 kr extra i skatt om året, vad fan är det att gnälla om. den mest sålda hojen i Sverige kostar väl runt en 200 000 kronor, en service mellan två tre tusenlappar upp till åtta nio tusen. En dagstur på hojen kostar lätt 200 kronor i bensin. Samtidigt som ni kräver speciella åtgärder i trafikmiljön för att skydda just motorcyklister så är hela landet korrupt ni för att ni får betala ynka 180 kronor extra i skatt. Jävla gnäll.

Vilde, syftar det på din inställning till fakta?
Vi kräver inga speciella åtgärder för att skydda just motorcyklister. Däremot vill vi se att de åtgärder som görs och de pengar som budgeteras för trafiksäkerhetshöjande åtgärder faktiskt omfattar oss också. Vi har ju redan betalat.
Framförallt vill vi ha stopp på det faktum att våra pengar satsas på åtgärder som höjer andra trafikanters säkerhet på vår bekostnad.

Sveriges mest sålda motorcykel kostar inga 200'. Utmärkelsen brukar landa hos modesta vardagshojar som ER6N/F, MT-09 och sådant kring 60' - 70'. 2013, i samband med modellskiftet AC/LC så sålde R1200 GS bäst. Den går förvisso att pressa upp mot 200-strecket, om man tar i ordentligt. (Pun intended)

Jag sade vad jag tyckte i detta (nedkortade) inlägget.

Förklara varför skatten skall höjas!
"Länge sedan sist" duger inte: vi har ingen eller obetydlig inflation, alla företag och organisationer strävar efter att slimma sig själva och bli mer effektiva i sin hantering, och samma krav MÅSTE gälla även för stat och förvaltning.

Vad får vi för pengarna?
Exakt vad för något kommer att bli dubbelt så bra för oss motorcyklister med dubbelt så hög beskattning?


...men jag kan utveckla det med en aktuell reflektion:

Jag hör till dom som inte ställer upp på den kurs som landet har anammat. Kurslösheten, egentligen.
Jag är inte beredd längre att bara öppna min plånbok och låta staten härja runt.
Inte nog med att jag nu vill veta vad dom skall göra med mina pengar, nej - jag vill även veta vad dom har gjort med dem under åren!

Så länge jag har varit yrkesverksam så har mantrat varit. "Vi måste satsa på utbildning, vi måste klättra i näringskedjan, vi måste vara på den vinnande sidan i kriget om de kvalificerade arbetena".
Staten har AKTIVT stött bort en hel rad med okvalificerade sysselsättningar, arbeten och företag genom en medveten skattepolitik, arbetsmarknadspolitik och skolsatsningar. Under mer än 40 år har vi mödosamt skalat bort sådant som vi ansett oss för fina att hålla på med, ansett att andra kan göra istället medans vi har sträckt oss efter de finaste och mest solmogna apelsinerna i kronan av trädet.

Thing is... ...jordmånen för just apelsinträd är bara sådär i Sverige. Vi kanske skulle satsat på något annat istället?
Nu heter det att det är "enkla jobb" som behövs. Vi skall till och med med "skapa enkla jobb".
Lättare sagt än gjort, kan jag meddela.

Jag säger inte att det som pågår nu måste vara fel. Men, om vi gör ett sådant här fundamentalt lappkast nu, så måste ju någon annan ha haft fel förut...? Kanske inte just då när tanken formulerades, men längs resans gång? Varför gasade vi i så fall fullt åt helt fel håll så länge? Varför ställs ingen till svars?

...och att satsa på "enkla jobb" nu när nästa våg av automatisering av just "enkla jobb" står för dörren - kan det verkligen vara lösningen.

Så nej, sorry - att bara öppna plånboken och se glad ut är inget alternativ längre.

Låt mig ge en ögonblicksbild från just idag på morgonen.

Jag hade tips om pågående kriminell verksamhet. Inte drama nog för att störa 112 med, men avgjort något som rätt snubbe på LKC hade kunnat spinna vidare på.
Om...

70CfiR8.jpg


...någon bemannat telefonen.
Detta är mitt andra försök. Första kopplade ner efter en kvart, denna andra väntan tvingades jag själv avsluta efter mer än en halvtimme.
45 minuter i kön till Polisen för att meddela - ingenting alls.

Det här landet är på väg åt helt fel håll. Det rör sig nämligen inte.
Det finns ingen kurs uttagen, ingen destination, ingen ambition. Vi ligger och driver med black out i alla system, och det är utrymt uppe på bryggan.
Så, innan någon kliver fram och berättar VARFÖR jag skall avstå mer av mina surt förtjänade stålars när jag inte upplever att mottagaren är kompetent så säger jag faktiskt nej!
Det handlar inte om pengarna, i vart fall inte summan - det handlar om principen.
Det hjälper foga att ge glasögon till en döv. Att strössla pengar över en spelberoende är så att säga en chansning - och på samma sätt är det meningslöst att ge en stat som bara strävar att föröka sig själv medelst delning mer näringssubstrat av ligga och gosa i.
Man måste fråga sig: Vad är målen? Hur skall ni nå dem?


Vilde! Om du nu känner att världens redan högsta skattetryck inte räcker, utan du vill pynta in mer så gör det! Ingen hindrar dig.
Själv vill jag nog se lite mer verkstad innan jag är beredd att lätta på lädret - och blir det verkligen verkstad, så behövs faktiskt inga ytterligare skattepengar från oss enskilda medborgare!



Ja, detta är politik. Fyyy på mig!
...och fy på den som läste ända hit även om man ogillar politik eller blir upprörd över att andra gör det.
Märk väl: det jag skrivet här ovan är inte partipolitik!
Folk har försökt klistra partitillhörighet på mig sedan högstadiet, och dom har fortfarande en bit kvar innan dom hamnar rätt.

Jag kan berätta att jag är svensk. Samt att jag är en vän till Sverige. Men inte "Sverigevän" om ni fångar min sladd...?

Låt mig avsluta med två politiska citat. Dom råkar vara från politiker som samsas under samma färg på hatten, men det är långt mellan upphovsmännen:

"Politik är att vilja"

"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"




Hampe
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
"Politik är att vilja"

"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"

Så rätt men när våra folkvalda först ser om sitt eget hus innan dom gör vad dom är valda till.
 

Bansaie

New member
I Spanien betalar jag 60.58 € i årlig skatt för min FZ6:a från -06, men för de pengarna sätter de i.a.f. upp en del stolpskydd på plåträckena.
 

vilde

New member
@ Hampe, Sverige har inte världens högsta skattetryck, vi ligger en bra bit ner på listan och vi har bland annat flera länder runtomkring som har högre, exempelvis Finland och Danmark. Alla jobb som försvinner beror på att 99,9 procent av alla investeringar i Sverige och andra så kallade västländer går ut på att minska personal alternativt flytta tillverkning till länder med barnarbete och minimala löner.

Visst är kan man kalla det politik det du skriver Hampe, det ligger ju i tiden att politik bara är att klaga på andra (politiker) och svänga sig med osanningar och halvsanningar i stället för att komma med konkreta och vettiga lösningar.

Jag står fast vid att 150 kronor mer i skatt om året för en motorcykel inte är mycket att gnälla om, de senaste tio-tjugotal åren har majoriteten av de som i dag äger och kör motorcyklar fått betydligt större skattelättnader än de som helt enkelt inte har råd att köpa och köra mc.

Jag kan däremot förstå att smc och Maria säger nej till skattehöjningar, smc ska ju stå på medlemmarnas sida så att säga. Men jag tror inte att de en och en halv hundralapparna drabbar någon motorcyklist speciellt mycket.
 
Last edited:

HkanB

New member
Hur mycket skall det kosta för att man ska få gnälla och och du skall förstå varför?

@ Hampe, Sverige har inte världens högsta skattetryck, vi ligger en bra bit ner på listan och vi har bland annat flera länder runtomkring som har högre, exempelvis Finland och Danmark. Alla jobb som försvinner beror på att 99,9 procent av alla investeringar i Sverige och andra så kallade västländer går ut på att minska personal alternativt flytta tillverkning till länder med barnarbete och minimala löner.

Visst är kan man kalla det politik det du skriver Hampe, det ligger ju i tiden att politik bara är att klaga på andra (politiker) och svänga sig med osanningar och halvsanningar i stället för att komma med konkreta och vettiga lösningar.

Jag står fast vid att 150 kronor mer i skatt om året för en motorcykel inte är mycket att gnälla om, de senaste tio-tjugotal åren har majoriteten av de som i dag äger och kör motorcyklar fått betydligt större skattelättnader än de som helt enkelt inte har råd att köpa och köra mc.

Jag kan däremot förstå att smc och Maria säger nej till skattehöjningar, smc ska ju stå på medlemmarnas sida så att säga. Men jag tror inte att de en och en halv hundralapparna drabbar någon motorcyklist speciellt mycket.

Intressanta baklängesrättviseresonemang.

För att man har råd så är det inget att gnälla om?
Det låter som om Anna Hedborg skulle kunna vara en av husgudarna?

"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" som tillskrivs Gustav Möller är något som våra nuvarande politiker borde ha som kom-ihåg- och påminnelselapp.

Om det nu inte drabbar någon motorcyklist särskilt hårt så varför inte höja skatten till 5000 kr per år? Vänta nu, det finns sannolikt fortfarande en och annan som det i alla fall inte skulle drabba särskilt hårt, eller hur? Så vart ligger då smärtgränsen för att det skall drabba tillräckligt många tillräckligt mycket?

Det de flesta har invändningar emot det hela är att fordonsrelaterade skatter och avgifter inklusive den obegripliga "trafikförsäkringsskatten" inte kommer till användning för trafikrelaterade ändamål utan bara försvinner in det stora allmänna svarta hålet som hålls mer eller mindre konstant lika tomt av märkligt prioriterat spenderande i sin tur drivet av SIFO med flera andras regebundet återkommande undersökningar. Om det behövs så kan man ju alltid beställa en egen som rätt riggad ger argument för det man själv vill göra, vad det nu än är, gömt som det ofta är bakom ett skynke av "rättvisa och välvilja".

Vår statsmakt har skaffat sig en utgiftsproblematik och det gäller att till snudd på vilket pris som helst få in de pengar som behövs för att få hjulen att snurra runt vilket leder till mycket märkliga motiveringar när skatter både höjs och skapas. Att man sedan mot bättre vetande tar på sig ökande kostnader på områden där den inslagna vägen leder till allt mindre resultat till allt högre kostnader gör väl inget bättre. Alltså allt mindre pang för pengarna så att säga.

Det finns sannolikt ett antal behjärtansvärda ändmål och aktiviteter som många nog kan tänka sig att avstå en och annan surt förvärvad krona för i form av skatt. Men när argumentationen till varför börjar låta lika vederhäftig som barn som man bokstavligen kommit på med handen i kakburken borde de flesta börja undra hur det står till, egentligen. Nå det är en intressant men annan diskussion.

Vildes sätt att argumentera [inte bara här utan även i andra trådar] påminner väldigt mycket om lirare jag träffade på, för rätt länge sedan. Hans argumentationsteknik gick föreföll det som ut på att av princip alltid inta den diametralt motsatta ståndpunkten som den närvarande majoriteten verkade att hålla för rätt och riktig oavsett vilken den var. Det blir initialt rätt underhållande men blir långsiktigt både förutsägbart och rätt tråkigt men mest av allt meningslöst då en uppenbar potential för meningsfull diskussion förslösas på att ständigt leka motvalls kärring.

Det är inte så att jag alltid vill att du skall säga och skriva det vi vill och önskar utan att det kanske inte var så förutsägbart att brandfacklan kommer att tändas och kastas in. Vi känner skulle jag tro alla igen både lukten facklor och bränsle och ljudet av tändandet vid det här laget.
 
Last edited:

vilde

New member
Intressanta baklängesrättviseresonemang.
.........

"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" som tillskrivs Gustav Möller är något som våra nuvarande politiker borde ha som kom-ihåg- och påminnelselapp
..............
Vår statsmakt har skaffat sig en utgiftsproblematik och det gäller att till snudd på vilket pris som helst få in de pengar som behövs för att få hjulen att snurra runt vilket leder till mycket märkliga motiveringar när skatter både höjs och skapas. Att man sedan mot bättre vetande tar på sig ökande kostnader på områden där den inslagna vägen leder till allt mindre resultat till allt högre kostnader gör väl inget bättre. Alltså allt mindre pang för pengarna så att säga.
....

"varje förslösad skattekrona är en sorts stöld från folket" låter ju snitsigt och häftigt, problemet är bara att definiera ordet "förslösad" Vem ska definiera det? Är det varje skattekrona som inte går till Hampe, Gustav Möller eller HkanB som är förslösad, är det varje skattekrona från mc-skatten som inte går till att bygga mc-vänliga vägräcken som är förslösad eller är det möjligen så att det är varje skattekrona som går till att hjälpa människor i andra länder som flyr från krig och annat elände som är förslösad? Svaret på den frågan är nog beroende på vem som får frågan, alltså är den meningen totalt ointressant, bara något att svänga sig med när man inte har något konkret eller vettigt att säga.

Det är inte så och har aldrig varit att skatteintäkter är öronmärkta, menar man att mc skatten är förslösad för att den inte går till riktade åtgärder till förmån för motorcyklister är man ute och cyklar tycker jag.

Vår statsmakt har de senaste ca 30 åren skaffat sig en inkomstproblematik, det är inte utgifterna som rakat i höjden det är inkomsten som minskat radikalt därför att man har lättat skattetrycket enormt mycket och sålt ut en massa vinstgivande statliga företag till sina (politikernas) kompisar i affärsvärlden. Man har flyttat en helsikes massa miljarder från svenska folket till de redan besuttna. Sverige har inte dåligt med resurser men en liten klick extremt rika har roffat åt sig det mesta (med våra folkvalda politikers hjälp) och vi andra får stå där med resten och som resultat sämre offentliga insatser, som sjukvård, som vägunderhåll, som underhåll av kollektivtrafiken osv.

Jag är inte för den politik som förs, jag är ingen vän till de politiker som sitter vid makten, däremot är jag för att betala skatt, skatt till en offentlig sektor som fördelar resurser till de som mest behöver det, som dessutom skapar en hel del jobb.
 

HkanB

New member
"varje förslösad skattekrona är en sorts stöld från folket" låter ju snitsigt och häftigt, problemet är bara att definiera ordet "förslösad" Vem ska definiera det? Är det varje skattekrona som inte går till Hampe, Gustav Möller eller HkanB som är förslösad, är det varje skattekrona från mc-skatten som inte går till att bygga mc-vänliga vägräcken som är förslösad eller är det möjligen så att det är varje skattekrona som går till att hjälpa människor i andra länder som flyr från krig och annat elände som är förslösad? Svaret på den frågan är nog beroende på vem som får frågan, alltså är den meningen totalt ointressant, bara något att svänga sig med när man inte har något konkret eller vettigt att säga.

Det är inte så och har aldrig varit att skatteintäkter är öronmärkta, menar man att mc skatten är förslösad för att den inte går till riktade åtgärder till förmån för motorcyklister är man ute och cyklar tycker jag.

Vår statsmakt har de senaste ca 30 åren skaffat sig en inkomstproblematik, det är inte utgifterna som rakat i höjden det är inkomsten som minskat radikalt därför att man har lättat skattetrycket enormt mycket och sålt ut en massa vinstgivande statliga företag till sina (politikernas) kompisar i affärsvärlden. Man har flyttat en helsikes massa miljarder från svenska folket till de redan besuttna. Sverige har inte dåligt med resurser men en liten klick extremt rika har roffat åt sig det mesta (med våra folkvalda politikers hjälp) och vi andra får stå där med resten och som resultat sämre offentliga insatser, som sjukvård, som vägunderhåll, som underhåll av kollektivtrafiken osv.

Jag är inte för den politik som förs, jag är ingen vän till de politiker som sitter vid makten, däremot är jag för att betala skatt, skatt till en offentlig sektor som fördelar resurser till de som mest behöver det, som dessutom skapar en hel del jobb.

Trafikförsäkringsskatten är ett tydligt och klart exempel på en skatt som utmålades som öronmärkt. Och som märkligt nog har med just trafik att göra, tänka sig.

[FONT=&quot]Staten tar in nästan tre miljarder från bilisterna varje år genom en skatt på trafikförsäkringen. Syftet med beskattningen var att pengarna skulle gå till rehabilitering och vård av de trafikskadade, men så har det inte blivit.[/FONT]
Från sr.se måndag 16 juni 2014

Såvisst finns det skatter som vi alla trott skulle ha ett öronmärkt ändamål. Det pratades en hel del om att "Trafiken skulle bära sina egna konstnader" och liknande floskler.

Hur den statliga bugeten ser ut och varför är en burk mask som ingen av oss borde öppna här.
Oavsett vilken politisk uppfattning man än har så är statens budget och utfallet av den en intressant läsning.
Visserligen sägs det att "Politik är att vilja" eller som vår tidigare statsminister Göran Persson så fint uttryckte det: "Det finns två verkligheter, den riktiga och den politiska och i den politiska är allt möjligt."
Det går att konstatera att i alla fall i kronor och ören räknat så är våra ambitioner vad gäller t.ex försvar och polis lägre än på andra områden.

Givet hur statusen på vårt vägnät ser och att t.ex vad som är ett försenat tåg omdefinierats ett par gånger under de senaste tio åren gör att en del poster i statens budget ser lite lätt märkliga ut.

Det sägs att det på trafikrelaterade saker som fordonskatt, bensinskatt m.m tas in sådan belopp att vi nog skulle kunna ha haft Europas finaste vägar och järnvägsnät. Eller varför inte en rehablitering av trafikskadade värd namnet för alla de faktiskt öronmärkta pengarna som tas in.

Så efter att bara aldrig så litet känt hur hårt fast locket på maskburken sitter så...får det nog räcka för den här gången.
 

vilde

New member
OK :)

Min uppfattning om den lilla skattehöjningen kvarstår, och inte mycket att till storsläggan för. SMC:s svar på remissen bra utifrån vad SMC står för.

Vad gäller politiken är den i stort sett samma överallt i världen och så här tycker jag om den:
Jag tror att politiker på ledande poster i alla led, dvs landsting kommun och riksdag i dag i första hand jobbar på att positionera sig personligen så att man får ett välbetalt jobb efter att man frivilligt eller tvingats lämnat politiken. Logik i politiken som förs i meningen att "göra det som är bäst för landet och dess innevånare" finns inte i den faktiska agendan. Det är ett problem, ett demokratiskt problem som är svårt att komma förbi. Makt korrumperar, och ja, jag har upplevt det på mycket nära håll irl.

Nu har det blivit alldeles åt he...te OT,, detta får bli sista orden från mig på den här tråden.

Kör försiktigt i sommar :)
 

Hampe

Skriver massor!
@ Hampe, Sverige har inte världens högsta skattetryck, vi ligger en bra bit ner på listan och vi har bland annat flera länder runtomkring som har högre, exempelvis Finland och Danmark.

Sant, vi har halkat ner från den absoluta toppen under det senaste decenniet, men det ändrar sig snabbt nu.
Jämför man med exvis Danmark, så har dom legat något lägre på inkomstskatter, löneavgifter mm men högre på punkt- och riktade skatter som exempelvis den våldsamma bilaccisen:

Wikipedia skrev:
I Danmark kallas bilaccisen registreringsafgift och är den högsta i Europa. Den tas ut som 105 procents påslag upp till 79 000 danska kronor (2010 års nivå) och med 180 procent därutöver.[7] Den danska registreringsavgiften infördes vid årsskiftet 1924/1925 som en del av ökat skatteuttag på importerade lyxvaror, och var då 15% på de första 2 000 kronorna för att stiga till 40% över 3 650 kronor. Konstruktionen med två nivåer, varav den högsta 180%, har gällt sedan 1977.[8]

Det som sker nu i Sverige är att man försöker öka det totala skatteuttaget "utan att det märks" genom att man vrider och vänder på varenda avgift man kan tänkas ta ut - eller höja.

Ta regeringens upprepade försök att maskera våldsamma skattehöjningar med ett mycket genomskinligt grönt miljöskynke: Malussystemet har redan blivit sågat vid fotknölarna vid tidigare tillfällen av samtliga initierade instanser, och nu senast igår - i sin omarbetade utgåva:
Flera tunga remissinstanser sågar regeringens förslag om en ny fordonsskatt.
Syftet tycks främst vara att tjäna pengar, skriver till exempel Energimyndigheten

http://www.aftonbladet.se/bil/a/eQM2g/regeringens-bilskatt-sagas


Så, Vilde - titta inte på det som är. Lyssna inte på det som sägs.
Intressera dig istället för det som inte sägs. Det är oftast det som är det intressanta, och som också ger vägledning av vad vi har framför oss.

Då ser man också att vi just nu störtas in i ett paradigmskifte, där vi plötsligt får fler och högre avgifter, punkt- och riktade skatter utan några andra skatter sänks som kompensation. Ett ökat tryck på medborgare och näringsliv, ett slags omvänt "best practice" där man tar det sämsta av Sverige, Danmark och alla högskatteländer tillsammans - och säkerligen därpå lyckas administrera bort det mesta av det man får in dessutom. Som alltid, som alltid.
Spåren förskräcker, minst sagt.

Därför skall man skrika som en stucken gris över varje liten krona som rakas in utan motivering.
"Inte höjts på många år" är en SKYMF i ett land utan reell inflation.

Slutligen - det handlar inte om "150 kronor" om året.
Inte för mig, som håller igång 4,5 eller ibland 6 olika hojar samtidigt.
Det är min hobby och min glädje att kunna alternera mellan olika hojar avsedda för olika ändamål - eller bara för omväxlings skull.
En lyx, kanske en del säger - innan dom hör hur billiga dom är. "Livskvalitet" skulle jag vilja kalla det.

Lägg sedan en koldioxidavgift på det - baserad på själva motorcykeln dessutom, inte på hur mycket den rullar, och försäkringar som inte är avställningsbara så kanske du ser hur tusenlapparna bara rusar iväg...?

Visst, man kan ställa av och på, man kan byta ägare fram och tillbaka inom familjen som "avställning", man kan trixa och fixa - men jag vill inte ha det så!
En sak som var så underbart med att komma ut ur DDR-Sverige var det att man slapp mer eller mindre vara tvungen till fuskande, ljugande och trixande. Jag vill inte ha en stat som driver mig att fuska eller dagtinga med det jag tycker är rätt.

Men, att behöva betala vägskatt för bil på en tvåhjulig, spårande och självbalanserande motorcykel - och framtida koldioxidavgift vare sig jag kör eller står stilla en månad är ändå mer fel, och då tvingas jag kompromissa med mitt samvete istället.

Jag hade faktiskt hoppats att Sverige var förbi sådan skit!



Hampe
 
Last edited:
Top