Ny remiss: fördubbling av fordonsskatten för MC

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag snokade idag upp den remiss som skickats till en mängd andra organisationer och myndigheter, dock inte någon i MC-branschen. Det är SOU 2016:33, Ett bonus–malus-system för nya lätta fordon. Jag har inte hunnit läsa den men konstaterar att man föreslår att den årliga fordonsskatten ska fördubblas, från 180 till 360 kronor så att MC jämställs med personbil, lätt lastbil och lätta bussar. Och nya motorcyklar föreslås betala koldioxidskatt.

Så här säger man i sammanfattningen av kapitel 9.6:
Fordonsskatten för nya motorcyklar ska koldioxiddifferentieras. Det innebär att fordonsskatten för dessa fordon ska tas ut med ett grundbelopp och i förekommande fall ett koldioxidbelopp.
Grundbeloppet är detsamma som för övriga lätta fordon som ingår i det koldioxidbaserade fordonsskattesystemet, det vill säga 360 kronor för ett skatteår. Koldioxidbeloppet är för ett skatteår 11 kronor per gram koldioxid som motorcykeln släpper ut per kilometer utöver 95 gram. Uppgift om fordonets utsläpp av koldioxid bör hämtas i vägtrafikregistret. Transportstyrelsen bör därför så snart som
möjligt börja registrera uppgift om motorcyklars utsläpp av koldioxid.
Med nya motorcyklar avses motorcyklar som har blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av 2017.
Fordonsskatten för övriga motorcyklar höjs till 360 kronor för ett skatteår, vilket motsvarar det grundbelopp som enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) tas ut i fordonsskatt för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar.

Läs mer här. Har du synpunkter, hör av dig till mig senast 1 augusti.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/04/sou-201633/
 

Hampe

Skriver massor!
Det arbetas intensivt på alla håll och kanter att göra motorcykeln mindre attraktiv som vardagsfordon.

Klyftigt att inte skicka remissen till sådana som berörs av förändringen. Som man (inte) ropar får man svar.



H
 

Bansaie

New member
Ingen vill väl betala mer skatt, men utöver det har jag inget hållbart argument som inte bara låter som gnäll mot den föreslagna ändringen då alla övriga utsläppande fordon får betala koldioxidskatt. Möjligen skulle man kunna argumentera mot att grundavgiften fördubblas för ett så lätt och platsbesparande fordon som MC.
 

Hampe

Skriver massor!
Jo, men okay: beskatta oss på lika villkor som bilisterna - gör det!

...får vi samma behandling som bilisterna då? Mitträcken som är utformade även för oss oskyddade trafikanter, säkra sidoområden, riktiga och säkra lagningar i vägbanorna, ett vägunderhåll avpassat för oss tvåhjulstrafikanter, mer viltstaket samt fler planskilda viltövergångar, full avdragsrätt för tjänstekörning och allt annat som jämställer oss med bilägarna?

Inte det...?
Nej, men då är det bara rent skattebeslag utan att ge något i utbyte.
Tack men nej tack - vi har redan haft det samhället i 50 år och det FUNGERADE INTE!

Ökade skattepålagor leder bara till ett jävla fusk och smitsamhälle. Vi hade precis lyckats arbeta oss upp från den skiten.

Är det fler avställda MC i trafik man eftersträvar?




Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Utredaren är väldigt tydlig: För att få in mer fordonsskatt till staten från motorcyklarna och för att minska problemet med låga skattebelopp som inte debiteras anser utredningen i stället att det är mer ändamålsenligt att höja fordonsskatten för dessa fordon. Ett förslag som innebär att fordonsskatten
för gamla motorcyklar höjs till ett belopp i nivå med det grundbelopp som betalas för alla lätta fordon som beskattas enligt vägtrafikskattelagen har redan behandlats i avsnitt 9.7. Där föreslås också att fordonsskatten för nya motorcyklar koldioxiddifferentieras på samma sätt som sker för andra lätta fordon. Det innebär att det i vart fall kommer att tas ut ett grundbelopp för de nya motorcyklarna. Den föreslagna höjningen innebär följaktligen
att fordonsskatten per månad blir högre. Problemet med små skattebelopp som inte tas ut kommer då att minska väsentligt.
 

BMW R90s

New member
Här kunde man skriva något dumt men det gör jag inte.
Ladan är väl tom hos staten? All till buds stående medel för att få in pengar måste tillgripas.
 

Hampe

Skriver massor!
Utredaren är väldigt tydlig: För att få in mer fordonsskatt till staten från motorcyklarna och för att minska problemet med låga skattebelopp som inte debiteras anser utredningen i stället att det är mer ändamålsenligt att höja fordonsskatten för dessa fordon. Ett förslag som innebär att fordonsskatten
för gamla motorcyklar höjs till ett belopp i nivå med det grundbelopp som betalas för alla lätta fordon som beskattas enligt vägtrafikskattelagen har redan behandlats i avsnitt 9.7. Där föreslås också att fordonsskatten för nya motorcyklar koldioxiddifferentieras på samma sätt som sker för andra lätta fordon. Det innebär att det i vart fall kommer att tas ut ett grundbelopp för de nya motorcyklarna. Den föreslagna höjningen innebär följaktligen
att fordonsskatten per månad blir högre. Problemet med små skattebelopp som inte tas ut kommer då att minska väsentligt.

Det handlar alltså bara om hur man skall bära sig åt för att höja skatten, inte hur man skall motivera det eller vad man skall erbjuda motvärde i paketet.

Det känns som jag missar något här...? Vad är det "små skattebelopp som inte tas ut"?
Det har väl aldrig hänt att man inte debiterar skatt...? Och en femhundring därtill som påminnelseavgift...?


H
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om man ställt av och på har man kunnat undgå skatt. Två alternativ diskuteras i utredningen. 1: att enbart årsavgift finns för MC, oavsett om de är av- och påställda. 2. Att fördubbla fordonsskatten så den jämställs med bil, lätt lastbil och lätt buss. Man valde alternativ 2.
 

Hampe

Skriver massor!
Ah!
Man tar alltså bort "påställningsavgiften" som under en period fram till 2015 tog hand om det problemet - och gnölar därefter att man inte får in stålar...? Quelle surprise. ...å nu vill man göra om hela skiten.

"Fordonsskatt" hette tidigare "Vägtrafikskatt".
En skatt för att kunna trafikera våra vägar. Vägar avsedda, anpassade och underhållna för våra fordon.
Namnbytet för några år sedan säger ganska precis vad det handlar om: skatt på fordon, utan att vara kopplat till en direkt motprestation från staten.



Hampe
 
Om man ställt av och på har man kunnat undgå skatt. Två alternativ diskuteras i utredningen. 1: att enbart årsavgift finns för MC, oavsett om de är av- och påställda. 2. Att fördubbla fordonsskatten så den jämställs med bil, lätt lastbil och lätt buss. Man valde alternativ 2.

Blir det skatt för hojar även om de är avställda hela år?

Eller blir det som en årsförsäkring; Har man ställt på en gång så betalar man för ett helt år?

Mvh,
Ingvar
 

Avarage

New member
Om man ställt av och på har man kunnat undgå skatt. Två alternativ diskuteras i utredningen. 1: att enbart årsavgift finns för MC, oavsett om de är av- och påställda. 2. Att fördubbla fordonsskatten så den jämställs med bil, lätt lastbil och lätt buss. Man valde alternativ 2.

Så har det varit vid extremfall men man har trots det dragit in en påställningsavgift om 50kr men den kanske inte gått till staten?
 

toecutter

New member
Här kunde man skriva något dumt men det gör jag inte.
Ladan är väl tom hos staten? All till buds stående medel för att få in pengar måste tillgripas.
Misstänker att du tänker på samma sak som jag gör det går ju åt en väldans massa pengar nu förtiden.
Till saker som inte har ett skit att göra med tex vägunderhållet mm.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Här kunde man skriva något dumt men det gör jag inte.
Ladan är väl tom hos staten? All till buds stående medel för att få in pengar måste tillgripas.

Misstänker att du tänker på samma sak som jag gör det går ju åt en väldans massa pengar nu förtiden.
Till saker som inte har ett skit att göra med tex vägunderhållet mm.


Ta bladet från munnen. Ni tänker på flyttcirkusen som pågår just nu, eller hur?
Det gäller att kalla saker och ting för vad det är.

Jodå, det är en stor utgift just nu. Är det en kostnad? Är det en investering för framtiden?
Det vet ingen av oss ännu så länge, men så länge varje kvinna boende i Sverige inte föder sina 2,1 barn så har vi ett befolkningsproblem i landet.
Så enkelt är det.

Men Sverige har större problem än så.
Åldrande befolkning, underfinansierat pensionssystem, nya behandlingsmetoder och mediciner som synes lova avsevärt mycket längre liv.
Dyra mediciner, som kommer att ställa både pensionssystemet och kostnaden för sjukvård i blixtbelysning.
Vilka skall få tillgång till dessa kostsamma mediciner och behandlingar? Vem skall göra urvalet?
Vem skall ta bladet från munnen och återinföra ättestupan?

Tydligt är att Sverige har förändrats. Det går inte att slentrianmässigt bara höja skatter längre.
Folket är mer medvetna nu vilken skada skatt på arbete gör.
Folk ifrågasätter skattehöjningar mer än tidigare - dom vill veta varför och hur alternativen ser ut.

Politikerna har (kanske?) insett att höjd tobaks- och alkoholskatt bara gynnar organiserad brottslighet.

Momsen är 25%. En magisk gräns. Vem skulle få för sig att lyfta världens högsta moms ytterligare ett snäpp...?
...och, hur skulle detta i så fall elda på den svarta ekonomin? Den som redan börjar ta fart tack vare försämringarna i ROT och RUT...?

Bränsleskatterna är en kassako utan dess like för statsfinanserna i stort, men samtidigt så säger staten till oss att vi vill bli "fossilfria" och subventionerar elfordon hejvilt och det bjussas på gratis laddstolpar både privat och kommunalt.
Hur länge då? När inser staten att den kurs man slagit in på, med enkla pengar från framförallt bilismen, kommer att torka ut och inte lämna något överskott alls?

Hur skall man kompensera bortfallet?
Voltsam elskatt? Hur skall man isf differentiera el för förflyttning från vanlig hushållsel?
Kilometerskatt? Hur jävla hög kommer då inte den bli för att kompensera det grymma överskatteuttaget man kunnat leka med tidigare?

De som bygger vårt framtida samhälle har ryggen mot väggen och grymma problem framför sig.
Folk VILL inte betala mer skatt. En av anledningarna till att skattehöjningar nu ifrågasätts är självklar:
Politikerna har gjort det mest förbjudna: de har under decennier underpresterat, och den skattebetalande befolkningen upplever inte att de får valuta för pengarna längre.
Vart tar all den skatt vi betalar in vägen?
Inte till våra skolor och barn, that's for sure.
Inte till våra föräldrar och gamla, det ser vi tydligt - det har vi också kunnat se under decennier.
Vi vet själva att vår egen ålderdom inte lär bli någon höjdare - men vi är numer förbjudna att stötta upp med eget privat pensionssparande genom dubbelbeskattningen.


Sorry, Staten: Det känns som ni förverkat ert mandat att förvalta vår välfärd, helt enkelt genom att göra ett pissdåligt jobb, och det så långt man kan se tillbaka i tiden.

...and the beat goes on. Nu far man efter smulor och försöker höja vilka småskatter som helst, utan att förklara varför.
Räkna med att bli ifrågasatta. Jag tror faktiskt inte att dagens Sverige är lika fogligt som under den grå-vita DDR-tiden.

Speciellt inte så länge stat och förvaltning inte reser den viktigaste frågan: "Hur kan vi effektivisera vårt eget arbete?"



Det är två år sedan skattehöjning för motorcyklar var på tapeten senast. http://forum.svmc.se/showthread.php?9052-Fordonsskatt-MC

Förklara varför skatten skall höjas!
"Länge sedan sist" duger inte: vi har ingen eller obetydlig inflation, alla företag och organisationer strävar efter att slimma sig själva och bli mer effektiva i sin hantering, och samma krav MÅSTE gälla även för stat och förvaltning.

Vad får vi för pengarna?
Exakt vad för något kommer att bli dubbelt så bra för oss motorcyklister med dubbelt så hög beskattning?





Hampe
 

jan-olovj

Active member
Det vore lämpligt att skattesmitare fick göra rätt för sig, likaså företag som planera för att slippa skatt. Bankerna som smiter och tar ockerräntor men delar ut bonusar och höga utdelning på aktier. Kanske en liten början att rätta till statens finanser.
 

Diversion

New member
Det går naturligtvis göra så att man bara kan ladda bilen i ett speciellt uttag. Bilens dator kommunicerar med uttaget och ser om det är godkänt annars sker ingen laddning. Man kan alltså göra så att folk måste ladda vid speciella stolpar eller om man vill ladda hemma installera ett speciellt uttag med egen elmätare som kan kommunicera med ECU:n.

Då kan man höja skatten på "fordonsel" så att statens skatteintäkt/mil blir densamma som med bensin och dieselbilar.
 

Skye

Kör Mycket!
Varför dubbla skatten på ett fordon som vanligtvis bara används halva året? Få motorcyklar kräver vinterväghållning och upplysta vägbanor.
Ska skatter höjas skall det vara lika för alla men för att inte skapa uppror ger man sig på de minsta grupperna av trafikanter.
 

Hasse-VTX

New member
Här kunde man skriva något dumt men det gör jag inte.
Ladan är väl tom hos staten? All till buds stående medel för att få in pengar måste tillgripas.

Instämmer! Skriver inte heller något dumt lätt att klappa sig för bröstet när andra får stå för notan.
 
Top