Maria Nordqvist
Super Moderator
Jag snokade idag upp den remiss som skickats till en mängd andra organisationer och myndigheter, dock inte någon i MC-branschen. Det är SOU 2016:33, Ett bonus–malus-system för nya lätta fordon. Jag har inte hunnit läsa den men konstaterar att man föreslår att den årliga fordonsskatten ska fördubblas, från 180 till 360 kronor så att MC jämställs med personbil, lätt lastbil och lätta bussar. Och nya motorcyklar föreslås betala koldioxidskatt.
Så här säger man i sammanfattningen av kapitel 9.6:
Fordonsskatten för nya motorcyklar ska koldioxiddifferentieras. Det innebär att fordonsskatten för dessa fordon ska tas ut med ett grundbelopp och i förekommande fall ett koldioxidbelopp.
Grundbeloppet är detsamma som för övriga lätta fordon som ingår i det koldioxidbaserade fordonsskattesystemet, det vill säga 360 kronor för ett skatteår. Koldioxidbeloppet är för ett skatteår 11 kronor per gram koldioxid som motorcykeln släpper ut per kilometer utöver 95 gram. Uppgift om fordonets utsläpp av koldioxid bör hämtas i vägtrafikregistret. Transportstyrelsen bör därför så snart som
möjligt börja registrera uppgift om motorcyklars utsläpp av koldioxid.
Med nya motorcyklar avses motorcyklar som har blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av 2017.
Fordonsskatten för övriga motorcyklar höjs till 360 kronor för ett skatteår, vilket motsvarar det grundbelopp som enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) tas ut i fordonsskatt för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar.
Läs mer här. Har du synpunkter, hör av dig till mig senast 1 augusti.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/04/sou-201633/
Så här säger man i sammanfattningen av kapitel 9.6:
Fordonsskatten för nya motorcyklar ska koldioxiddifferentieras. Det innebär att fordonsskatten för dessa fordon ska tas ut med ett grundbelopp och i förekommande fall ett koldioxidbelopp.
Grundbeloppet är detsamma som för övriga lätta fordon som ingår i det koldioxidbaserade fordonsskattesystemet, det vill säga 360 kronor för ett skatteår. Koldioxidbeloppet är för ett skatteår 11 kronor per gram koldioxid som motorcykeln släpper ut per kilometer utöver 95 gram. Uppgift om fordonets utsläpp av koldioxid bör hämtas i vägtrafikregistret. Transportstyrelsen bör därför så snart som
möjligt börja registrera uppgift om motorcyklars utsläpp av koldioxid.
Med nya motorcyklar avses motorcyklar som har blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av 2017.
Fordonsskatten för övriga motorcyklar höjs till 360 kronor för ett skatteår, vilket motsvarar det grundbelopp som enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) tas ut i fordonsskatt för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar.
Läs mer här. Har du synpunkter, hör av dig till mig senast 1 augusti.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/04/sou-201633/