Ny körkortslagstiftning 2013

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vi kommer från kansliets sida självklart att se över, att på hemsidan ha en översikt över vilka remissvar som vi jobbar på.
På så sätt kan man självklart som vanligt posta, emaila, ringa, faxa oss som jobbar med svaren, eller börja forum diskussioner.

Som Maria skrev tidigare, är det så att en större del av det som rör Sverige, besluts i Brussels.

SMC är medlem i FEMA och FIM - dessa representerar motorcyklister i EU och för FIM även i globalt perspektiv.
"Man kan ju tänke sig" att några av synepunkterna i tråden här brings upp i dessa forums. T. ex. http://www.cieca.be/download/RWProgramme(2).pdf

SMCs aktiva medlemskap i dessa organisationer, betyder att vi har möjlighet att påvärke beslutsfattarna på olika nivå; nationelt och internationelt.

Jag önskar inte att börja en ny diskussion - men, endast tydigt visa att vi på kansliet gör allt som är möjligt för att tillgodose medlemmens önskemål - under dom riktlinjer som vi har i organisationen - som sannolikt är under ständig optimering.

Marie

Banned
Att du dessutom har mage och påstå att inte alla skulle ha tillgång till internet var väl ändå att ta i!

Det är många fler än du tror i gruppen 65+ som inte vill slänga ut pengar på en dator och internetuppkoppling. Har du aldrig varit på banken runt den artonde eller vid månadsskiftet och irriterat dig på "PRO-maffian" som blockerar alla kassor för att ta ut pensionen kontant resp. betala varenda räkning manuellt? Och ändå har ett stort antal i den gruppen vanligt "kuvertinsänt" plusgiro eller privatgiro....

Och glöm inte att genomsnittsåldern på hojåkare är hög...

jan-olovj

Active member
Där håller jag med Marie att alla över 50 har inte internett, dels saknas intresset samt alla kommer i kontakt med datorn i arbetet då är det ännu mindre intressant.

Leif H..oj

New member
.....alla över 50 har inte internett, dels saknas intresset samt alla kommer i kontakt med datorn i arbetet då är det ännu mindre intressant.

Andelen som har och använder I-net ökar.
3 fjärdedelar av befolkningen har tillgång till webben.

71% av svenskarna använder Internet dagligen 2008

25 % av de svenska pensionärerna använder Internet dagligen 2008

88% av svenskarna har tillgång till Internet hemma 2008

Här är allt samlat på www.internetstatistik.se
men läs också fliken "Att läsa internetstatistik" för där finns svårigheter.

I-net är här för att användas. Men när 90 % av medlemmarna inte registrerat sig i vårt forum, och att det ej är SMC medlemskapskrav för att vara i forumet, hur skulle det då bli om "röstningsföranden" skulle göras här. Vi skulle inte ha en aning om det är folk i allmänhet eller specifikt SMC-medlemmar som tycker till.

FN-förbundet har mer statistik, t.ex. http://www.globalis.se/Statistik/Internetanvaendare där vi ser att Sverige är tredje land i världen gällande högst andel I-net användare. Bara Holland och Nya Zeeland är före oss.

Kommunerna har börjat med medborgarforum och enkäter för att lyssna av vad vi tycker om vissa frågor.

GS1000E

New member
Det är många fler än du tror i gruppen 65+ som inte vill slänga ut pengar på en dator och internetuppkoppling. Har du aldrig varit på banken runt den artonde eller vid månadsskiftet och irriterat dig på "PRO-maffian" som blockerar alla kassor för att ta ut pensionen kontant resp. betala varenda räkning manuellt? Och ändå har ett stort antal i den gruppen vanligt "kuvertinsänt" plusgiro eller privatgiro....

Helt rätt! Back to basic!

GS1000E

New member
;)

Jag håller med dig, det är mycket tråkigt att stå i kö när man skall hämta pensionen, därför ber jag min mamma att hämta den åt mig.

Ps.Även jag gillar äkta bondkomik.:D

GS1000E

New member
Hej!
Maria o SMC har gjort ett mycke bra jobb!

1. Ingenspeciell synpunkt

2.Äger o kör tvåhjulig MC, MC med sidvagn (som jag har kört många tusen mil med) , samt Trike. Trike är mycket enkelt att köra både i stad o på krokig landsväg och det finns inget som talar mot att förare med B behörighet på något sätt skulle vara dåliga Trike förare. Trike är en hybrid mellan bil och MC och beroende på hur dom är byggda kan dom vara mer åt bil-hållet eller mc-hållet.Dom flesta Trikes är specialbyggen och väldigt många av dessa anpassas till olika typer av handikapp. Många Trike förare klarar inte pga olika handikapp att ta KK för tvåhjulig tung MC. Vi har ett mycket väl fungerande A eller B körkorts krav för Trike så det finns ingen anledning att krångla till det!
Att köra MC med sidvagn på krokig landsväg kräver däremot betydligt mer av sin förare!

3.Åtala dom för sitt våld å kriminalitet! Detta är ingen trafiksäkerhetsfråga.

4.Hjälp mäniskor med alkohålprobelem tillbaks till livet istället för att trampa på dom. Alkolås , mycket bra förslag för att hjälpa mäniskor med problem tillbaks innan det har gått så långt att dom struntar i körkort o kör ändå.

Anders.J

Ja ja, det glömde jag ju. Vi måste se till att rattfyllon får en andra chans för annars kör dom ju ändå. Att jag kunde glömma en så viktig sak. Jag ber så mycket om ursäkt för detta påhopp.:p