Hej Maria,
Nog hade det varit trevligare att få tycka till INNAN du skickade dina synpunkter till departementet. Dessutom håller jag inte med dig på en del punkter, som text;
1. Provfordon Kategori A2 skall givetvis vara från 125 cc och upp till 600 cc.
En MC räknas som tung om den överstiger 125 cc och då skall man givetvis även kunna avlägga prov på en mindre mc än 400cc. Eller vill du att man skall tvingas köpa en 400 när man endast önskar en 250 cc?
2. En trike är givetvis en MC och inget annat. Du nämner att den har fler likheter med en bil än med MC och detta håller jag inte med dig om. Den har faktiskt mest likheter med MC och sidovagn.
3. Givetvis skall den som begår allvarliga brott även ifrågasättas om sin lämplighet att framföra fordon. Eller tycker du att notoriska våldsverkare är lämpliga att möta i trafiken?
4. Jag blir ytterst upprörd när du anser dig positiv till alkohållås, istället för återkallelse av körkort. Menar du att det är mindre allvarligt att köra berusad än att överskrida en hastighetsbegränsning? För närvarande kan man inte erbjudas någon villkorlig återkallelse vid anklagelse om hastighetsöverträdelse, men denna favör erbjuds frikostigt vid konstaterad rattfylla och detta är en stor skandal. Vilka signaler ger detta till blivande Mc-förare?
Än en gång, SMC är en demokratisk organisation och därför vore det lämpligt att höra medlemmarnas åsikter innan kansliet lämnar slutgiltigt svar i viktiga frågor.