NY HÄR: bekräftelse o gruskurser i Sthlm?

MORR

New member
Hej, hej!

Är alldeles ny återfallsknutte här :)

Någon som vet hur jag får bekräftelse på att jag är anmäld till kurserna?

Kommer det att hållas några gruskurser (med FMCK?) i Sthlm under våren?

PAX

/MORR :rolleyes:
 

Yasha

New member
Hej, hej!
...

Kommer det att hållas några gruskurser (med FMCK?) i Sthlm under våren?

PAX

/MORR :rolleyes:
Hej! Det kommer att arrangeras två (tre om vi räknar tjejkursen) gruskurser i FMCKs regi i samarbete med SMC Sthlm i vår/sommar. Den informationen kommer snart ut på SMC Sthlms webbsida.

Om FMCK själva har gruskurser kan jag dock inte svara på.

/ Veronica
 

MORR

New member
Hej! Det kommer att arrangeras två (tre om vi räknar tjejkursen) gruskurser i FMCKs regi i samarbete med SMC Sthlm i vår/sommar. Den informationen kommer snart ut på SMC Sthlms webbsida.

Om FMCK själva har gruskurser kan jag dock inte svara på.

/ Veronica

Oki ... då får jag alltså hålla ögonen öppna helt enkelt då ;)

Pax

/Tommy
 

SvenneC

New member
Oki ... tack :) ... hur anmäler jag mig? Vilka datum är det?

Planeringsgruppen för SMC Stockholms gruskurs skall ha sitt uppstartsmöte i nästa vecka. Efter det kommer vi att lägga ut datum och information om hur man anmäler sig på hemsidan www.svmc.se/stockholm under flikarna School/Gruskurs.

Någon av oss ser även till att skriva in informationen i den här tråden.

/Svenne C
 

hakan

New member
Oki ... tack :) ... hur anmäler jag mig? Vilka datum är det?

Hej

Du kan se vilka datum som vi kör gruskurser i SMC Västmanland om du går till vårt läns hemsida och kikar in under school rubriken.

Anmälan är nog inte möjlig ännu eftersom vi inte fått klart för oss riktigt än om vi skall hålla i anmälningarna själva eller om anmälan skall ske till riks.

Vi har förhoppningsvis rätat ut alla frågetecken i kring anmälningarna senast efter Stormöteshelgen i februari.

Anmälning bör kunna ske i senare delen av februari.

M.v.h.
Håkan Berggren
Ordförande
SMC Västmanland
 

MORR

New member
Planeringsgruppen för SMC Stockholms gruskurs skall ha sitt uppstartsmöte i nästa vecka. Efter det kommer vi att lägga ut datum och information om hur man anmäler sig på hemsidan www.svmc.se/stockholm under flikarna School/Gruskurs.

Någon av oss ser även till att skriva in informationen i den här tråden.

/Svenne C

Vadbra :rolleyes:

Tack för snabbt svar!

Jag gissar att det finns ett gäng med trevliga grusvägar i Västmanland. Tror i alla fall att jag håller mig till Stockholm för denna första "avrostningskurs". Vad som sedan händer är en annan sak ...

Jag håller ögonen öppna och anmäler mig när möjligheten finns då helt enkelt :)

Pax

/Tommy
 

MORR

New member
Hej

Du kan se vilka datum som vi kör gruskurser i SMC Västmanland om du går till vårt läns hemsida och kikar in under school rubriken.

Anmälan är nog inte möjlig ännu eftersom vi inte fått klart för oss riktigt än om vi skall hålla i anmälningarna själva eller om anmälan skall ske till riks.

Vi har förhoppningsvis rätat ut alla frågetecken i kring anmälningarna senast efter Stormöteshelgen i februari.

Anmälning bör kunna ske i senare delen av februari.

M.v.h.
Håkan Berggren
Ordförande
SMC Västmanland

Tack för snabbt svar Håkan. Vid en hastig titt på kartan insåg jag genast möjligheten att det finns en och annan grusväg i Västmanland. Jag tror ändå att jag håller mig kvar i Sthlm för denna avrostningskurs.

Pax et Bonum

/Tommy
 

SvenneC

New member
Gruskursdatum spikade för FMCK / SMC Stockholm

Nu har planeringsgruppen för FMCK / SMC Stockholms gruskurser haft sitt första planeringsmöte och som eder spion i denna grupp kan jag meddela följande:

Vi har fått tillåtelse att använda området i Kungsängen två helger i år. Det betyder att vi kan arrangera mer än en kurs! :D

Lördagen den 7 juni - Avancerad gruskurs (1 dag)
Söndagen den 8 juni - Tjejgruskurs (1 dag)

Helgen den 27-29 juni - Standard gruskurs (2 dagar, FMCK/SMCSthlm's "vanliga" gruskurs)


Kursanmälningar - Nytt för i år är att alla som befinner sig på området måste vara medlemmar i FMCK, exakt hur detta kommer att påverka kursavgifterna vet vi inte just nu. Därför kommer vi att börja ta upp anmälningar till alla tre kurserna tidigast under mars. (Håll koll på gruskursen under "School" på www.svmc.se/stockholm och på SMC Riks nya fina kursbokningssida.)

Eftersom vi dessutom, till vår stora glädje, har konstaterat att både andra distrikt och SMC Riks arrangerar ett antal gruskurser i år så har vi fått för oss att vi kan skippa "rättviselotteriet" och sälja platserna enligt den lite normalare principen "först till kvarn".


Lite kort info om kurserna:
Standardkursen är inte mycket att orda om, eftersom det är samma favorit i repris som både instruktörer och deltagare gillar så mycket.

Tjejkursen, ja gissa tre gånger... Grabbar, det krävs en RIKTIGT bra förklädnad för att ni skall få vara med! :p Kursdagen innehåller i grund och botten samma övningar som vår Weekendkurs, det vill säga att ni som åker vanlig landsvägshoj får hjälp att hitta känslan och komma över eventuell grusrädsla och för er som är mer grusvana blir inriktningen att få mer flyt i körningen utan att tumma på säkerheten.

Avancerade kursen Riktar sig till dig som antingen har gått vår gruskurs tidigare och vill lära dig mer eller har kört mycket grus och vill komma in på mer avancerad körteknik utan att för den sakens skull kliva över i ren enduro.

Ordet "avancerad" betyder i detta fall alltså inte "köra fortare", utan snarare "mer avancerade körövningar". Några exempel på övningar som kan förekomma är "start och stopp i brant backe", "Vändning i backe", "dikespassage" och så vidare. Helt enkelt praktiska kunskaper som höjer både nöjesfaktorn och tryggheten för den vane grusåkaren. (Behöver jag tala om att den avancerade kursen är tänkt för oömma hojar med knottriga hjul?)

Eh? Har jag glömt något? Äh, om jag missar att kolla tråden efter frågor så är det alltid någon av oss som svarar på mail till gruskurs.smcsthlm@yahoo.com :)
 

MORR

New member
Nu har planeringsgruppen för FMCK / SMC Stockholms gruskurser haft sitt första planeringsmöte och som eder spion i denna grupp kan jag meddela följande:

Vi har fått tillåtelse att använda området i Kungsängen två helger i år. Det betyder att vi kan arrangera mer än en kurs! :D

Lördagen den 7 juni - Avancerad gruskurs (1 dag)
Söndagen den 8 juni - Tjejgruskurs (1 dag)

Helgen den 27-29 juni - Standard gruskurs (2 dagar, FMCK/SMCSthlm's "vanliga" gruskurs)


Kursanmälningar - Nytt för i år är att alla som befinner sig på området måste vara medlemmar i FMCK, exakt hur detta kommer att påverka kursavgifterna vet vi inte just nu. Därför kommer vi att börja ta upp anmälningar till alla tre kurserna tidigast under mars. (Håll koll på gruskursen under "School" på www.svmc.se/stockholm och på SMC Riks nya fina kursbokningssida.)

Eftersom vi dessutom, till vår stora glädje, har konstaterat att både andra distrikt och SMC Riks arrangerar ett antal gruskurser i år så har vi fått för oss att vi kan skippa "rättviselotteriet" och sälja platserna enligt den lite normalare principen "först till kvarn".


Lite kort info om kurserna:
Standardkursen är inte mycket att orda om, eftersom det är samma favorit i repris som både instruktörer och deltagare gillar så mycket.

Tjejkursen, ja gissa tre gånger... Grabbar, det krävs en RIKTIGT bra förklädnad för att ni skall få vara med! :p Kursdagen innehåller i grund och botten samma övningar som vår Weekendkurs, det vill säga att ni som åker vanlig landsvägshoj får hjälp att hitta känslan och komma över eventuell grusrädsla och för er som är mer grusvana blir inriktningen att få mer flyt i körningen utan att tumma på säkerheten.

Avancerade kursen Riktar sig till dig som antingen har gått vår gruskurs tidigare och vill lära dig mer eller har kört mycket grus och vill komma in på mer avancerad körteknik utan att för den sakens skull kliva över i ren enduro.

Ordet "avancerad" betyder i detta fall alltså inte "köra fortare", utan snarare "mer avancerade körövningar". Några exempel på övningar som kan förekomma är "start och stopp i brant backe", "Vändning i backe", "dikespassage" och så vidare. Helt enkelt praktiska kunskaper som höjer både nöjesfaktorn och tryggheten för den vane grusåkaren. (Behöver jag tala om att den avancerade kursen är tänkt för oömma hojar med knottriga hjul?)

Eh? Har jag glömt något? Äh, om jag missar att kolla tråden efter frågor så är det alltid någon av oss som svarar på mail till gruskurs.smcsthlm@yahoo.com :)

Spännande :) ... tycker dock att det är lite sent med slutet av juni. Har anmält intresse ltill SMC Västmanlands gruskurs 17 maj. Funderar på den avancerade kursen 7 juni däremot. Skulle det fungera tror ni :confused: ?

Pax

/Tommy
 

SvenneC

New member
Spännande :) ... tycker dock att det är lite sent med slutet av juni. Har anmält intresse ltill SMC Västmanlands gruskurs 17 maj. Funderar på den avancerade kursen 7 juni däremot. Skulle det fungera tror ni :confused: ?

Pax

/Tommy

Det fungerar troligen alldeles utmärkt.

SMC Stockholm kräver inte att du skall ha gått standardkursen innan du går den avancerade. Vi räknar dock kallt med att alla som anmäler sig till den kursen har erfarenhet av grusåkning plus en hoj med knottriga hjul. Kursen blir liksom inte rolig med en Varadero eller liknande... :)

(På standardkursen funkar det dock med vilken hoj som helst eftersom vi delar in i grupper med olika inriktning. Där räknar vi dessutom med att instruktörerna kommer att köra allt från endurohojar till sporthojar...)
 

MORR

New member
Det fungerar troligen alldeles utmärkt.

SMC Stockholm kräver inte att du skall ha gått standardkursen innan du går den avancerade. Vi räknar dock kallt med att alla som anmäler sig till den kursen har erfarenhet av grusåkning plus en hoj med knottriga hjul. Kursen blir liksom inte rolig med en Varadero eller liknande... :)

(På standardkursen funkar det dock med vilken hoj som helst eftersom vi delar in i grupper med olika inriktning. Där räknar vi dessutom med att instruktörerna kommer att köra allt från endurohojar till sporthojar...)

Hej Svenne,

Ja du ser ju vilken hoj jag har ... det kanske är lite otympligt med den hojen :eek:

Kanske får skaffa en annan hoj för dylika äventyr ;) ?

Grundkursen 17 maj ser jag fram emot i vilket fall som helst även om det sker i västmanland :)
 

SvenneC

New member
Hej Svenne,

Ja du ser ju vilken hoj jag har ... det kanske är lite otympligt med den hojen :eek:

Kanske får skaffa en annan hoj för dylika äventyr ;) ?

Grundkursen 17 maj ser jag fram emot i vilket fall som helst även om det sker i västmanland :)

Ja, den hojen blir för stor för att du skall ha behållning av den avancerade kursen. Leta bland kompisarna och se om du har någon lättlurad stackare som vill låna ut en mindre och lite stryktåligare hoj vet ja'! :D

Jag är helt säker på att du blir nöjd med SMC Västmanlands kurs, dom brukar vara duktiga på att arrangera kurser.
 

MORR

New member
Ja, den hojen blir för stor för att du skall ha behållning av den avancerade kursen. Leta bland kompisarna och se om du har någon lättlurad stackare som vill låna ut en mindre och lite stryktåligare hoj vet ja'! :D

Jag är helt säker på att du blir nöjd med SMC Västmanlands kurs, dom brukar vara duktiga på att arrangera kurser.

Tack för reflektioner Svenne :)

Jo ... har ju varit ute lite och känt på hojen ... 1150 GS verkar ju inte precis vara som handen i handsken i en norländsk myr eller i utkanten av ett trevligt sörmländskt vårkärr. Troligtvis hjälper det inte med knottrika däck för att uppväga vikten och hjuldimensioner mm. Dessutom svider det för mycket att lägga ner henne i ett vasst stenröse :D ... på landsvägen och på grusvägen tror jag att GS´en fungerar väldigt bra dock och det är det underlag som kommer att dominera för mig :)

Har ändå kollat lite på suzuki 350 - 600 DR ... ren enduro och även de mer vägbetonade offroadmodellerna. Klurar även på Husqvarnas endurohojar av lite äldre modell. Kanske KTM enduro :confused: Vad kan man få för något hyfsat för kring 15-20 000kr ... möjligtvis 25 000 :confused:

Lite funderingar inför min framtid som J-T tät snubbe som har råd med allt han önskar ... he, he :D

Pax

/Tommy
 
Last edited:

SvenneC

New member
Din GS funkar bra som grushoj, men eftersom det är en stor och tung hoj så får man ju så klart hålla sig mer till vägar än stigar.

Du får nog tyvärr inte någonting "hyfsat" för 15-20.000kr. I alla fall inte om du föredrar att köra framför att skruva.

Om det är din första seriösa grushoj och du just håller på att lära dig att meka själv så skulle jag vilja påstå att det är bättre att starta med en relativt frisk och hel hoj för mellan 35 och 40 tusenlappar. På så vis blir det mer köra än skruva, åtminstone till en början... ;-)

Om du inte finner bra svar på frågor om val av grushoj här så är www.soe.se en lysande källa till information.

Men nu spårade vi väl ur lite och tappade det ursprungliga ämnet va?
 

MORR

New member
Din GS funkar bra som grushoj, men eftersom det är en stor och tung hoj så får man ju så klart hålla sig mer till vägar än stigar.

Du får nog tyvärr inte någonting "hyfsat" för 15-20.000kr. I alla fall inte om du föredrar att köra framför att skruva.

Om det är din första seriösa grushoj och du just håller på att lära dig att meka själv så skulle jag vilja påstå att det är bättre att starta med en relativt frisk och hel hoj för mellan 35 och 40 tusenlappar. På så vis blir det mer köra än skruva, åtminstone till en början... ;-)

Om du inte finner bra svar på frågor om val av grushoj här så är www.soe.se en lysande källa till information.

Men nu spårade vi väl ur lite och tappade det ursprungliga ämnet va?

Jo ... ämnet tappades :)

Justerade ventiler och spelet på ventilaxeln, bytte tändstift och bytte oljor på min GS idag. Har en Transalp som ska säljas. Bytte bromsskivor fram. Inte precis favoritsysselsättningen :cool: ... det lär nog dröja med riktig grushoj. Fast vem vet när Lottoguden talar :D

Tack då så länge ... o pax

/Tompa
 

SvenneC

New member
Platserna till FMCK/SMC Stockholms gruskurser släpps

Nu har äntligen alla bitar trillat på plats och vi kan släppa platserna till de tre gruskurser som FMCK och SMC Stockholm arrangerar i år. (Kolla inlägg nr 10 i denna tråd för beskrivning)

Webmaster har fick informationstexterna för ett par timmar sedan och vi hoppas att han har tid att lägga ut dom någon av de närmaste dagarna på www.svmc.se/stockholm under fliken "Gruskurs" under "School".

SMC Riks har lovat att börja sälja kursplaterna redan imorgon, men eftersom dom ville kunna länka till våra info-sidor så kan man ju misstänka att det kan dröja tills vår webmaster hinner slita sig tillräckligt länge från sitt ordinarie jobb för att göra det VI anser är hans viktigaste uppgift i livet...

Så här blev det till sist med prislapparna på kurserna:
Gruskurs standard (Den vanliga 2-dagarskursen alltså): 1895kr
Avancerad 1-dags gruskurs: 850kr
Tjejdagen på grus: 850kr

Orsaken till årets höga kurspriser är att vi måste inkludera priset för medlemskap i FMCK i kursavgiften för att kunna garantera inför våra militära vänner att inga sådana dära otäcka och klantiga civilister uppehåller sig på deras område.

Eftersom SMC's nya och fina bokningssystem inte klarar av differentierade priser tvingas vi klösa full avgift från samtliga och sedan betala tillbaka till er som redan är med i FMCK.

Den som redan är medlem i FMCK kommer alltså att få tillbaka 400kr av kursavgiften om han eller hon både klickar i den rutan vid anmälningen och visar upp medlemskortet vid inskrivningen. (Gäller alla tre kurserna).

Just ja... Även SMC kräver medlemskap för att vara med på kurserna, men så har det ju alltid varit från SMC's sida...

Jag återkommer dels med länkar till info-sidorna och anmälnings-sidan så fort dom är uppe och dels med länk till en ny f.a.q.-tråd som vi tänker starta om gruskurserna så fort allt finns på plats på hemsidan. (Borde bli onsdag eller torsdag...)
 

MORR

New member
Så här blev det till sist med prislapparna på kurserna:
Gruskurs standard (Den vanliga 2-dagarskursen alltså): 1895kr
Avancerad 1-dags gruskurs: 850kr
Tjejdagen på grus: 850kr

Orsaken till årets höga kurspriser är att vi måste inkludera priset för medlemskap i FMCK i kursavgiften för att kunna garantera inför våra militära vänner att inga sådana dära otäcka och klantiga civilister uppehåller sig på deras område.

Var har folkrörelsesverige tagit vägen? Kanske handlar det om politik?

Nåväl ... jag tycker att det är berättigat att fråga vad vi får för dessa 400 kronor förutom att vi får köra i FMCK´s fina skog i Kungsängen. Militären betalar vi faktiskt för via vår skattsedel ... allihop. Därför frågar jag nu:

Vad får vi förutom tillåtelse att åka i skogen i Kungsängen (som jag för övrigt tycker är en hög dygnshyra)?

Pax

/Tompa
 

SvenneC

New member
Var har folkrörelsesverige tagit vägen? Kanske handlar det om politik?

Vad får vi förutom tillåtelse att åka i skogen i Kungsängen (som jag för övrigt tycker är en hög dygnshyra)?

Pax

/Tompa

Det är faktiskt ingen politik alls inblandad.
Kurserna genomförs på militärt övningsområde och där råder särskilda regler som vi måste följa.

För att få nyttja området i Kungsängen måste vi antingen betala för en grundlig besiktning av området både före och efter kurs, samt deponera en större summa pengar som säkerhet för betalning av eventuella skador som vi kan orsaka.

Eller så ser vi till att samtliga människor som kommer att uppehålla sig på området i samband med kursen har dokumenterad anknytning till det militära. Medlemskap i FMCK är det enklaste sättet att lösa problemet. Eftersom FMCK dessutom är huvudarrangör för kursen så är detta egentligen i allra högsta grad ett rimligt krav från FMCK's sida.

För de 400 kronorna får man alltså ett medlemskap i FMCK. De som redan är medlemmar i FMCK får tillbaka 400 kronor av anmälningsavgiften under förutsättning att man både talar om detta vid kursanmälan och att man visar upp FMCK-medlemskortet vid inskrivningen.

Vi som planerar kurserna hoppas att dom fortfarande skall uppfattas som mycket prisvärda. :)
 
Top