Ny föreskrift om MC- och mopedhjälm

smcrobot

New member
edit. APRIL, APRIL... den här artikeln är ett aprilskämt Förslaget om "Blinkande ljus på hjälmar för motoriserade oskyddade trafikanter" har varit ute på remiss sedan oktober. SMC inbjöds dessförinnan av Svenska Trafikmyndigheten att delta i utvecklingen av produkten. Under sommaren 2015 har flera prototyper testats. Bland annat har en ljusramp längs hjälmens sidor och med en tio centimeter hög...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-foreskrift-om-MC--och-mopedhjalm/

Hampe

Skriver massor!
Det hade ju kunnat vara sant... Om nyheten hade kommit direkt från Trafikverket. ;)
April, april!

Meh!
En göteborgare som skjuter nyheten i sank - hur kul är det?
Hade varit roligare att låta någon gå bananas först...

Det skulle ju faktiskt kunna vara ett optiskt komplement till de redan diskuterade "VRS Beacons"
som diskuteras i åratal...

http://ec.europa.eu/transport/theme...5-safety-and-comfort-vulnerable-road-user.pdf

Sanningen överträffar ofta dikten.

Hampe

Hampe

Skriver massor!
Raderat! ;) Radera ditt inlägg oxå om du vill!

Ah! Så dags nu när man tittar in på eftermiddagen - sorry.

VRS tänker du på Valentino Rossi Safehelmetlights

LÄNK TILL BILDER

trevlig helg.. önskar jag alla med glimt i lampan..

AHHHH! Nattrace. Någon gång i livet bara måste man ut och köra bana en hel natt; se solen gå ner och sedan bara ligga och lägga mjuka spår i sammetsmörkret utan att behöva ta hänsyn till annan trafik, ända tills det börjar gry igen på andra sidan.
Då kan man kosta på sig en macka.

H

toecutter

New member
Skit dåligt april skämt det med saft blandarna på skallen. Men hade ej varigt förvånad alls vad gäller saftblandarna.
Det med lysdioderna som Rossi har ser ju ut som ett jävla ufo eller nått är det någon som verkligen menar att man ska ha något liknade framledes?.
Jag har inte orkat läsa igenom det Hampe länkade till. Har bara kollat bilderna på Rossi.Och på de snygga fyrarna finns de i blått?:). Jag går inte bananas över nån ev ny lag längre jag är för luttrad för det.
Datumet 29 feb 2017 som nämns finns ej om jag räknat rätt.

Last edited: