Nu börjar det bli mörkt ute, använd kläder med reflexer!

kennethjonsson

New member
Jag körde en höstmorgon bil till jobbet, i bilkö norr om Stockholm och i gråmulet väder. En MC kör om och föraren har en grön varselväst. Jag kunde se den gröngula färgen dyka upp här och där då föraren avancerade mellan bilarna - till slut var nog MC'n 500 meter före mig och fortfarande kunde jag se västen.

Jag tror att ögat enkelt fångar upp något som syns och försvinner, som att västen glimtade mellan bilarna. Det gäller säkert också reflexer som "glittrar" i mörkret.

Om man inte vill sy reflexer på kläderna, kanske reflexer på hojen eller hellre på hjälmen kan vara bra. Ju högre desto bättre. Reflexer gör ju även nytta i skymning. Jag skall försöka hitta självhäftande reflextejp, det är väl en månads MC-åka kvaar innan mörkret tar över (dvs då MC'n får stå i garage).

Katarina

Helt okej
Ja-a, mycket bra att visa hur bra/mindre bra man syns i olika kläder vid halv- och helljus, Esquire. *tummen upp* :D

Härom kvällen såg jag en grabb på en cykel, hans hjälm var klädd i reflexer och man såg honom klart och tydligt på långt håll. Den andre som cyklade bredvid syntes knappt. Jag vet inte om det var bara tillfällighet men den som hade den väldigt synbara hjälmen cyklade ytterst som då fungerade som ett slags visuellt skydd för sin kompis i mörkret. *tummen upp* :)

Kan man klistra på silverfärgad reflex på hjälmen? Min hjälm är silverfärgad så jag undrar om man kan klistra på reflex på den? Blir den inte förstörd? Har läst nånstans att man inte ska klistra på saker på hjälmarna men minns inte nu varför. Nån som vet? :)

Esquire

New member
Kan man klistra på silverfärgad reflex på hjälmen? Min hjälm är silverfärgad så jag undrar om man kan klistra på reflex på den? Blir den inte förstörd? Har läst nånstans att man inte ska klistra på saker på hjälmarna men minns inte nu varför. Nån som vet? :)
Du kan klistra på en reflexdekal som är gjord för att sitta på en hjälm. Men vart man hittar såna vet jag inte.

Anledningen till att man inte ska klistra på vilken dekal som helst är att klistret på dem kan innehålla lösningsmedel, som om man har otur kan försvaga plasten i hjälmen. Det lär visst gälla främst de hjälmar som inte är fiberförstärkta, men där om tvistar de lärde. Tittat i det lilla häfte som följde med när du köpte hjälmen angående vilka rekommendationer som det finns där.

Om inte annat så kan du kanske sätta på någon reflekterande tejp eller något på gummilisten i hjälmens underkant.

Katarina

Helt okej
Anledningen till att man inte ska klistra på vilken dekal som helst är att klistret på dem kan innehålla lösningsmedel

Aah, nu klarnar det. Tack för klargörandet, det satt lååångt där inne nånstans...
Var ett bra tag sen jag läste nåt om det där med dekaler på hjälmar.
Kanske en mc-butik vet var man kan hitta reflexdekaler, hittar jag nåt meddelar jag mig. :)

TrollUnge

New member
kände bara för & lyfta upp denna utomordentliga undersökning av Esquire! Tycker bilderna talar sitt eget tydliga språk. Reflexer is tha shit ;)

Det jag menar är hojåkare som kör i varselvästar och ser ut som vägarbetare (inget fel med att synas iofs) men jag menar att om man inte ser ett upplyst fordon som ligger framför en så är man blind och bör nog inte ha körtkort ;)

Du verkar ha missat atte finns en jävla massa nötter i trafiken som inte borde ha körkort, men som likväl har det ändå. Va hjälper det dig om de "borde" ha körkort eller inte om olyckan är framme?

puttepj

New member
Tveklöst bra tråd. Också kul att se att resonemangen för 2 år sedan är det samma idag, som att jag vill inte se ut som en vägarbetare, inflationsagrument, ser man inte utan att andra skall ha väst skall man inte ha kort o.s.v.

Därför är Esquires inlägg så bra att SMC egentligen borde göra en artikel av den länka till den på sina informationssidor.

Det som är häftigt, är att det bara är fakta, inget annat än fakta.
Sen hur det tas emot, spelar egentligen mindre roll, det är fortfarande fakta.

Gå ut och gör om samma test själv och du kommer till samma resultat.

/putte

Tyrannosaurus

New member
Du verkar ha missat atte finns en jävla massa nötter i trafiken som inte borde ha körkort, men som likväl har det ändå. Va hjälper det dig om de "borde" ha körkort eller inte om olyckan är framme?
Närå jag har absolut inte missat alla nötter och jag upprepar gärna en devis som bl.a. SMC använde för en del år sen: Bilister är som älgar, fast fler och värre!

Men självlysande västar hjälper inte mot nötterna då problemet i de fallen inte är att dom inte ser oss utan att dom skiter i det och resonerar "han får flytta på sig". Mot såna hjälper bara "handgripligheter" alternativt myndighetsingripande.

Jag skulle kunna ta massor med exempel, men jag tar ett av de vanligaste, egentligen mest oförargligaste med som ändå kan vara ganska irriterande varesig man kör hoj eller bil. Det är ett trafikfenomen som jag kallar "förstarna"... Bilister som måste vara först till varje pris och som dödsföraktande kastar sig ut framför en från en korsande väg, annan fil eller liknande. Om det handlade om att dom vill köra fort så hade det var helt ok, dom får gärna gå ut framför mig och gasa.

Men nej, ut och lusa! Man kastar sig alltså med livet som insats ut framför annan trafik för som det verkar något slags skruvat "nöje" att få agera väglus och bromskloss.
Jag kanske är "miljöskadad" och har kanske varit i kontakt med roadracing för mycket, men i såna lägen tänker jag "visst, kör gärna om eller gå ut framför mig, men gör dig då för h-e förtjänst av det och "fäll reglaget!"

Jag har ibland funderat på att fråga hur dom tänker, men tror nog att jag vet svaret vilket brukar bli "det är faktiskt bara (aktuell hastighetsbegränsning) här".
Svar: "Visst jättebra, kör då i (aktuell hastighetsbegränsning) men hindra inte annan trafik". Problemet är att vissa nötter älskar att leka poliser och det är väl extra "kul" mot motorcyklar :eek:

Ett exempel från så sent som idag på hur jag själv agerar:
Kom just hem från stan med bil. På motorvägen upptäcker jag plötsligt starka helljusblink i backspegeln, det var något utryckningsfordon som närmade sig med rätt bra fart och eftersom jag hade stereon på rätt högt så hade jag inte hört något tut-tut.
Det var 70-väg, jag tog det rätt lugnt och körde kanske 80-90 och var kanske 50 meter ifrån att köra om en långtradare + buss som låg i höger fil.

Hur hade "Svensson" gjort? En inte helt okvalificerad gissning = Brooooms (vilket även hade lett till att utryckningsfordonet hade fått bromsa hårt) och med paniken lysande i ögonen kasta sig in i högerfilen med risk att tränga en annan bil eller i värsta fall en motorcykel som kanske kan ha legat där.

Hur gjorde jag? Fällde reglaget och var väl uppe i minst 130 innan jag var om alltihop. Framför där det fanns gott om plats gick jag in och släppte av ner till "min" fart igen.
Hade jag kört hoj kanske jag ahde gått ut bakom igen och hakat på (det finns inget bättre än att ha fri väg bakom en utryckning :D ), nu var det iofs en civil polisbuss så det kanske inte hade varit läge ;)