Du verkar ha missat atte finns en jävla massa nötter i trafiken som inte borde ha körkort, men som likväl har det ändå. Va hjälper det dig om de "borde" ha körkort eller inte om olyckan är framme?
Närå jag har absolut inte missat alla nötter och jag upprepar gärna en devis som bl.a. SMC använde för en del år sen:
Bilister är som älgar, fast fler och värre!
Men självlysande västar hjälper inte mot nötterna då problemet i de fallen inte är att dom inte ser oss utan att dom skiter i det och resonerar "han får flytta på sig". Mot såna hjälper bara "handgripligheter" alternativt myndighetsingripande.
Jag skulle kunna ta massor med exempel, men jag tar ett av de vanligaste, egentligen mest oförargligaste med som ändå kan vara ganska irriterande varesig man kör hoj eller bil. Det är ett trafikfenomen som jag kallar "förstarna"... Bilister som måste vara först till varje pris och som dödsföraktande kastar sig ut framför en från en korsande väg, annan fil eller liknande. Om det handlade om att dom vill köra fort så hade det var helt ok, dom får gärna gå ut framför mig och gasa.
Men nej, ut och lusa! Man kastar sig alltså med livet som insats ut framför annan trafik för som det verkar något slags skruvat "nöje" att få agera väglus och bromskloss.
Jag kanske är "miljöskadad" och har kanske varit i kontakt med roadracing för mycket, men i såna lägen tänker jag
"visst, kör gärna om eller gå ut framför mig, men gör dig då för h-e förtjänst av det och "fäll reglaget!"
Jag har ibland funderat på att fråga hur dom tänker, men tror nog att jag vet svaret vilket brukar bli
"det är faktiskt bara (aktuell hastighetsbegränsning) här".
Svar:
"Visst jättebra, kör då i (aktuell hastighetsbegränsning) men hindra inte annan trafik". Problemet är att vissa nötter älskar att leka poliser och det är väl extra "kul" mot motorcyklar
Ett exempel från så sent som idag på hur jag själv agerar:
Kom just hem från stan med bil. På motorvägen upptäcker jag plötsligt starka helljusblink i backspegeln, det var något utryckningsfordon som närmade sig med rätt bra fart och eftersom jag hade stereon på rätt högt så hade jag inte hört något tut-tut.
Det var 70-väg, jag tog det rätt lugnt och körde kanske 80-90 och var kanske 50 meter ifrån att köra om en långtradare + buss som låg i höger fil.
Hur hade "Svensson" gjort? En inte helt okvalificerad gissning = Brooooms (vilket även hade lett till att utryckningsfordonet hade fått bromsa hårt) och med paniken lysande i ögonen kasta sig in i högerfilen med risk att tränga en annan bil eller i värsta fall en motorcykel som kanske kan ha legat där.
Hur gjorde jag? Fällde reglaget och var väl uppe i minst 130 innan jag var om alltihop. Framför där det fanns gott om plats gick jag in och släppte av ner till "min" fart igen.
Hade jag kört hoj kanske jag ahde gått ut bakom igen och hakat på (det finns inget bättre än att ha fri väg bakom en utryckning
), nu var det iofs en civil polisbuss så det kanske inte hade varit läge