Nu börjar det bli mörkt ute, använd kläder med reflexer!

Esquire

New member
Hej alla barn nu blir det barnprogram!

Eller kanske inte riktigt. Men eftersom att jag är ett nattdjur som är nästintill arbetslös och har ett visst intresse för fotografering så tog jag för en gångs skull och gjorde något vettigt i mörkret.

Det jag gjorde var att jag fotograferade lite olika kläder i ljuset från bilens strålkastare. Bilderna är tagna med med bilens halvljus påslaget (de vänstra bilderna) och med bilens helljus på slaget (de högra).

Bilen som jag använde är en VW Golf 2.0TDi -04 (typ 5) med vanliga lagliga halogenstrålkastare (H7 55w). Platsen där bilderna togs var mörk i övrigt (inga gatlysen eller liknande på några hundra meter genom skogen).

Avståndet från bilens strålkastare till kläderna var ca 15 meter. Kläderna var placerade rakt framför bilens förarsäte med kragen ca 125cm ovanför marken (lite väl lågt i mitt tycke, men jag hade ingen högre stege att tillgå).

Kameran placerade jag med ett stativ på bilens förarsäte ungefär i höjd med vart mina ögon brukar vara.

Alla bilderna är tagna med en Canon EOS 350D med 18-55mm kitobjektivet på. Mörkerbilderna är tagna i manuellt läge vid 55mm brännvidd, bländare 8, 1/4s slutartid och ISO400. Dessutom använde jag en fjärrutlösare för att inte rubba kameran för mycket mellan varje kort eller riskera mer oskärpa än vad det blev nu.

Det enda som är gjort i efterhand i datorn är att bilderna är ihopslagna, beskurna och nedminskade för att spara plats. Inga förändringar har gjorts för att försöka förbättra bildernas kvalitét, det är därför som de är lite gryniga och jävliga.



Materialet jag använde:
Bild9.jpg

Stege med snusnäsduk för att ta bort lite av reflexerna som benen på den gav, mäthjul för att mäta avståndet mellan bilen och kläderna, tumstock för lite småmätande och morakniv och vulkband för att surra fast en pinne att hänga galgen på.

Stativets placering:
Bild10.jpg


Den ena uppsättningen med kläder:
Bild1.jpg

Från vänster: reflexväst (välanvänd), grön sweatshirt med huva och sist en gammal mc-skinnjacka av okänt märke.

Den andra uppsättningen kläder:
Bild2.jpg

Från vänster: Halvarssons jacka som är ca 20 år gammal men som då var godkänd av Folksam och allt var det nu står i den, Dainese Tattoo allvädersjacka (från -98) och sist en Sinisalo Enduro jacka (införskaffad ifjol).
 
Last edited:

Sad Glad

New member
Gillar din lilla undersökning, bra initiativ!

Jag brukar köra med ryggsäck och även om den har lite reflexer i sig så skall jag nog ta och fixa en lite större reflex att sätta dit.

Fast hur sätter man dit reflexer på allväders- och skinnjackor? Nån som har tips om det?
 

@nderz

New member
Gillar din lilla undersökning, bra initiativ!

Jag brukar köra med ryggsäck och även om den har lite reflexer i sig så skall jag nog ta och fixa en lite större reflex att sätta dit.

Fast hur sätter man dit reflexer på allväders- och skinnjackor? Nån som har tips om det?

Bilden med reflexvästen talar väl sitt tydliga språk... även om det inte är så speciellt snyggt.
 

Mimmi

New member
Tack!

Hej!

Tack "Esquire" för Dina bilder! Mycket talande resultat...
Men några som verkligen skulle behöva se dessa bilder är cyklister samt fotgängare, kan undra om det finns något lämpligt fora för dessa grupper att visa dem på;) :confused:
 
Last edited:

crv

New member
Informativ undersökning Esguire!
Tack för att du påminner oss.

(PS Har kvar min Halvardssons ställ på vinden i likadana färger av sentimentala skäl, min första och ända vurpa utfördes i den):eek:
 

Guzzi-Leif

New member
Härligt och viktigt!
Förutom resultatet gillar jag idé och metod - det är ju så här kunskap värps fram och på ett vetenskapligt sätt dessutom. Hurra för nyfikenhet och gediget arbete!
 

Tyrannosaurus

New member
Intressant undersökning men det är några saker som jag kommer att tänka på.

Till att börja med det mer självklara. Jag skulle inte vilja ha en bil 15 meter bakom mig, och absolut inte i mörker, och definitivt inte med helljus på. Då skulle jag bli riktigt sur, låta fanstyget köra om och sen låta mina relästyrda 2x100W Cibielampor tala :D

Sen det något mindre självklara. Jag har iofs lite reflexer på hojkläderna, och färggranna är dom också, men... jag har lyse på min motorcykel... ;)

Det jag menar är hojåkare som kör i varselvästar och ser ut som vägarbetare (inget fel med att synas iofs) men jag menar att om man inte ser ett upplyst fordon som ligger framför en så är man blind och bör nog inte ha körtkort ;)

Däremot, och det ser jag som största poängen med undersökningen... Gående i mörka kläder på mörk väg...
Kör man på helljus går det väl rätt bra, men får man möte hoppas man att gångtrafikanten har lite trafikvett och kliver åt sidan, ner i diket eller nåt ÄVEN om vederbörande har reflex. För vid möte på en svart väg (och helst i regn) ser man inte mycket annat oavsett hur man riktar blicken.

Det är något Vägverket eller NTF borde gå ut med, men där hör man inte ett ljud.
 

Marie

Banned
Intressant undersökning men det är några saker som jag kommer att tänka på.

Till att börja med det mer självklara. Jag skulle inte vilja ha en bil 15 meter bakom mig, och absolut inte i mörker, och definitivt inte med helljus på. Då skulle jag bli riktigt sur, låta fanstyget köra om och sen låta mina relästyrda 2x100W Cibielampor tala :D

Sen det något mindre självklara. Jag har iofs lite reflexer på hojkläderna, och färggranna är dom också, men... jag har lyse på min motorcykel... ;)

Det jag menar är hojåkare som kör i varselvästar och ser ut som vägarbetare (inget fel med att synas iofs) men jag menar att om man inte ser ett upplyst fordon som ligger framför en så är man blind och bör nog inte ha körtkort ;)

Däremot, och det ser jag som största poängen med undersökningen... Gående i mörka kläder på mörk väg...
Kör man på helljus går det väl rätt bra, men får man möte hoppas man att gångtrafikanten har lite trafikvett och kliver åt sidan, ner i diket eller nåt ÄVEN om vederbörande har reflex. För vid möte på en svart väg (och helst i regn) ser man inte mycket annat oavsett hur man riktar blicken.

Det är något Vägverket eller NTF borde gå ut med, men där hör man inte ett ljud.

Jag tror inte att reflexerna på hojkläderna i första hand är till för när man sitter på hojen, utan för den bittra stund då hojen i mörker vägrar att göra sin tjänst och man står där, och måste förflytta sig till fots på vägen utan egen belysning. Även som hojåkare kan det stundom inträffa att man blir ofrivillig gångtrafikant.
 

Tyrannosaurus

New member
Jag tror inte att reflexerna på hojkläderna i första hand är till för när man sitter på hojen, utan för den bittra stund då hojen i mörker vägrar att göra sin tjänst och man står där, och måste förflytta sig till fots på vägen utan egen belysning. Även som hojåkare kan det stundom inträffa att man blir ofrivillig gångtrafikant.
Nja det är nog knappast vanligare att man blir stående med hoj än med bil och bilister brukar knappast ha reflexvästar med sig.
Det var ju "några" år sen som motorcykel förknippades med oljedrypande trajjor som kunde snanna när som helst. Dagens moderna hojar går oftast både bättre, mer bekymmersfritt och är är i bättre skick än motsvarande bilar.

De hojåkare som kanske skulle kunna riskera att bli stående kör absolut inte med reflexvästar och ser ut som levande julgranar eftersom det inte är coolt. Utan dom har svarta kläder, ibland med fransar.

Det är som när vissa påpekar att man inte har kick på hojarna längre. Svaret är att man inte har startvev på bilarna längre heller :D
 

Marie

Banned
Jag har själv fått anlita apostlahästarna några gånger. Bl.a. kört soppatorsk (glömt ställa tillbaka bensinkran från reservläget och kört i den glada inbillningen att jag hade reserven kvar....) I bilen har jag reservdunk, men på hojen....
Sen hör jag till de konstiga människor som har en reflexväst liggande i varje bil (kanske en svit av Österrikisk anknytning där detta är lagkrav)

Och det är några gånger jag gärna hade sett att bilen hade haft startvev (och hojen kick)

Nja det är nog knappast vanligare att man blir stående med hoj än med bil och bilister brukar knappast ha reflexvästar med sig.
Det var ju "några" år sen som motorcykel förknippades med oljedrypande trajjor som kunde snanna när som helst. Dagens moderna hojar går oftast både bättre, mer bekymmersfritt och är är i bättre skick än motsvarande bilar.

De hojåkare som kanske skulle kunna riskera att bli stående kör absolut inte med reflexvästar och ser ut som levande julgranar eftersom det inte är coolt. Utan dom har svarta kläder, ibland med fransar.

Det är som när vissa påpekar att man inte har kick på hojarna längre. Svaret är att man inte har startvev på bilarna längre heller :D
 

jan-olovj

Active member
Om inte jag misstar mig så är det lag på reflexväst i arbetsfordon liksom brandsläckare. Jag kan mycket väl tänka mig reflexväst i packväskan lika väl som att alla har ju första förband. Själv har jag även en extra H4 med mig.
Jan-Olov
 

trajan

New member
Gillar initativet till undersökningen!
Har kört buss mga år & mer än en gång kastat mej ut mot mitten,med hjärtat
i halsen!
Då har det plötsligt dykt upp ngn "osynlig" figur vid vägkanten!
Reflex på mc kläder,(och övriga) är jättebra!
Enda sättet att fästa dem så att det håller är att sy!
Vill man kolla synligheten på sina egna mc kläder kan man få en vink om
man släcker ner rummet och glider över med ficklampa.
 

jan-olovj

Active member
Men ärligt talat borde det inte räcka med belysning och den reflex som lagligt är monterad. Möter man en mc så det första som syns är inte reflexen utan strålkastaren. När jag kör med solen i ryggen så har jag alltid helljuset på för jag inbillar mig att det bryter mer mot solljuset. Reflexer eller väst är väll inte dumt särskit inte under körning i städer. Jag är lite kluven om nyttan.

Jan-Olov
 

Sverker

New member
Något som kan hända mc-åkare som är ovanligt för bilister är att man går omkull och blir liggande på eller intill vägen. Om det då skulle vara så att MC:n inte lyser upp omgivningen längre så är man ganska mörk (dessutom kan man tänkas ligga en bit ifrån fordonet). Då är det bra om reflexerna redan sitter på kroppen.

Man ska inte heller förringa det faktum att en MC har färre ljuskällor än en bil och därför är det mycket större risk att exv bakljuset fallerar, eller att det är nedsmutsat. Jag tycker (oftast) att allt som gör mig mer synlig är bra.
 

Lelle K

New member
Jag tror inte att reflexerna på hojkläderna i första hand är till för när man sitter på hojen, utan för den bittra stund då hojen i mörker vägrar att göra sin tjänst och man står där, och måste förflytta sig till fots på vägen utan egen belysning. Även som hojåkare kan det stundom inträffa att man blir ofrivillig gångtrafikant.

Reflexer är väl helt ok, men jag tycler mig se ett användande som gränsar mot absurdum. Ska väl tillägga att undersökningen som Esquire gjort var talande.

Gillar när fabrikanterna syr in reflexer i ställen, det blir ofta snyggt. Att köra omkring med en reflexväst som en del tydligen anammat tänker jag däremot inte göra. Av estetiska skäl! Så länge bilisterna köper gråa/svarta och mörka bilar i andra kulörer kan de inte skylla på att vi knuttar inte syns. Vi - i alla fall de flesta - kör med halvljus och merparten är troligen medvetna om att svenska bilister tenderar att "inte hinna se" att det kommer en knutte.

Står jag stilla med hojen och det är mörkt försöker jag dels göra mig synlig, dels ställa hojen så jag kan göra vad det nu är som behövs på säkert avstånd från vägen.
 

Esquire

New member
Tack för all positiv kritik.

Det är ju inte enbart när man står stilla och har problem som bakljuset inte lyser som det ska. Det kan ju även bli så att bakljuslampan går sönder under färd, eller (som någon påpekade) att baklampa, reflex och nummerplåt är så skitiga att de inte syns ordentligt eller att man har byggt om bakändan på sin hoj och då kanske glömt att sätta dit en reflex, har en felaktig placering av nummerplåten med taskig belysning och ett bakljus som inte är e-godkänt.

Som man ser på bilderna så är ju reflexvästen det som syns allra bäst, och den syns bra även i dagsljus. Det är inte ett plagg som jag använder vid varje tur jag sticker ut på men jag brukar försöka använda den på längre turer, främst när det råder nedsatt sikt/mörker.

Samtidigt så kan man även se att på de båda allvädersjackorna syns reflexerna på båda två något som när redan på halvljuset. I alla fall jämfört med tröjan och den namnlösa skinnjackan som är i det närmaste osynliga på halvljuset. Den namnlösa skinnjackan syns på helljusbilden mest tack vare att okpartiet är rött och har en vit rand, hade den varit helsvart så hade den nog varit tämligen osynlig även där.



Anledningen till att jag valde avståndet 15m från bilens strålkastare till jackorna (och tröjan och västen...) är för att det är bara något längre än vad en bil färdas på en sekund om den kör 50kmh (50/3,6=13,9m/s). Dessutom blev det ett lagom avstånd för att slippa använda teleobjektiv även om bilderna nu är hårt beskurna.

Och varför tog jag bilder både med bilens helljus och halvljus påslaget?
Tja, för att få en jämförelse plus att det var ju hyfsat kolsvart där jag höll på och fotograferade och då är det ju helljus man kör på om man inte ser ett baklyse eller en nummerplåt eller liknande som är nära.
 
Top