Norge resa, vad ska man tänka på?

Skye

Kör Mycket!
Inte vet jag men efter 2 somrar i Norge så har min kurvteknik avsevärt förbättras. Är det 80 så är det 80, även i kurvan.. :star: Hastighetsgränser är till för att hållas...

Last edited:

Mathias

Active member
En kompis uttryckte sig så här när vi satt och åt frukost en morgon: "Fan, det här är bättre än HD." (TV-upplösningen nu, inte Harley Davidson) :victorious:

Skye

Kör Mycket!
Vad som skiljer Norska serpentiner mot Pyrenee och Alp serpetiner är att i Norge finns det inga platta platåer att ta sig runt i serpentinkurvor. Det stiger eller sluttar beroende på färdriktning även där och det är det som är lurigt. Fördel med bergskedjorna i södra Europa. Chans till bättre väder..med eller utan fisk.

TheGungner

Member
* På vischan: vänta inte för länge med att tanka. Det kan vara långt till nästa mack.
* Passa dig för polisen, fortkörningsböterna är brutala i Norge.
* Maten är dyr och trist. Luncha på Shell/Statoil! :) Verkligen inget märkvärdigt käk. Men bättre att lägga 80 kr och bli halvnöjd än att lägga 220 kr och bli halvnöjd.
* Räkna inte med att kunna betala med kort överallt (på landet tänker jag då).
* Rätt mycket trafik i tättbefolkade områden (t ex städer och samhällen runt Oslo-trakten). Och bilarna kör så j*vla sakta... Typ 55 på 60-väg, 65 på 70-väg. Så ta dig bort från detta, ut på landet så fort du kan!
* Tro inte att E18 längs sydkusten är ett bra sätt att ta sig fram. Den är trist! Andra E-vägar kan var ok. Det krävs inte så mycket asfalt för att bli uppgraderad till Europaväg i Norge.
* Välj genomgående småvägar. Det är de som är kul!
* Det regnar ofta...

...men när solen skiner är det ett fantastiskt land att köra hoj i! Så, ÅK DIT!! :)

Håller med till 100%. Nu har norska kronan blivit lite billigare, alltid något....Vi brukar alltid bo i stuga. Förra året åkte vi ett gäng (medelålders....ganska likt Wild Hogs för er som sett den filmen...:)) och vi betalade 800 kr/ person för fyra övernattningar i enklare stugor. Vi hade förbokat men det hade egentligen inte behövts. Norge är kul att köra i, bort från de stora vägarna bara. Du har en kanonresa framför dig.:tummenupp
View attachment 6711
View attachment 6712

Ginnies

New member
Men jag vill tipsa dig om kolla in hur du vill bo och vad det kan kosta. I Norge är, i min erfarenhet, de flesta saker (utom möjligtvis hemelektronik) distinkt dyrare än i Sverige.

Camping i tält eller "hytter" är billigt, till och med billigare än i Sverige. Standarden på camingplatserna har varit god (där jag bott). Vandrarhem är i stort samma pris om i Sverige.

Som tidigare redan nämnt..... HÅLL HASTIGHETEN! Dyrt, dyrt, dyrt att åka fast för fortkörning.

TMax500

Member
(klipp!)Som tidigare redan nämnt..... HÅLL HASTIGHETEN! Dyrt, dyrt, dyrt att åka fast för fortkörning.
Nåjå, nu skall vi inte överdriva...:wink: Det är dyrt att torska i Norge. Men att följa alla 60- och 80 skyltar går ju inte heller. Precis som i Sverige är det "lågt" skyltat och skulle man följa alla hastighetsskyltar hela tiden så bleve det inget roligt...

Dessutom kan man få misständning, loppa på stiftet och andra otäcka saker om man gasar för lite!:D Har jag hört.

Man får köra som folk, och väga den kalkylerade risken för en norsk radarpolis gentemot go'a nedlägg och härliga gaspådrag ut ur i kurvorna! Även om detta skulle resultera i att hastigheten går upp över 80...:wink:

Ali

Vagabond
Här är två råd från en Norway-addict:

1. Norges asfalt käkar upp däck! Se till att ha fräscha däck när du korsar gränsen!
2. Ska du bo i hytte vänta inte till efter 19:00. Leta övernattning tidigare.
Ha en skön tur!

Skye

Kör Mycket!
Är ju lite bakvägen om den rutt jag föreslagit då vi kör från Norge till Sverige via Sunndalsöra, Oppdal och Röros

Per W

New member
Norge är helt fantastiskt men svindyrt - även om kronkursen blivit betydligt bättre sista tiden.

Mitt tips är:

Bo I hytte. Det är en av de få sakerna som faktiskt är prisvärda.

Vill du dricka alkohol; ta med det från Sverige. Dubbla priserna på Vinmonopolet. Och när det står 30 kronor under sexpacket mellanöl i butiken är det stycketpriset för pilsnern prislappen referar till...

Dagens lunch existerar inte. Norrmännen är uppväxta på "matpacke", dvs frukost en gång till. Det minst dåliga är en korv på en mack. En "vanlig" lunch går lös på allt mellan 200 och 300 norska - om du dricker vatten till maten.

Och kör för guds skull inte för fort. Jag körde i laglig fart men drog på för att kora om två bilar. Polisen, som låg gömd i ett dike, klockade mig under omkörningen. Jag fick - av polisen på plats - lära mig att i Norge skall den bil man vill köra om sakta ner om jag går upp vid sidan och signalerar en omkörning så att jag kan köra om i laglig fart. Som resultat av den omkörningen fick jag den generösa valmöjligheten att betala NOK 15 000 eller sitta i fängelse 30 dagar...

Ladda VISA-kortet och njut av ett Europas bästa MC-länder.

Last edited: