Norge resa, vad ska man tänka på?

Hudik-Lars

New member
Ny på hoj som jag är (tog kortet oktober 2012) så har jag lite funderingar om vad som man ska tänka på när man reser till Norge ett par dagar.

Varselväst ett måste

något annat som är ett måste eller snudd på?

NoMekk

New member
Jag vet inte om varselväst är ett specifikt måste just för Norge ;)
Men jag vill tipsa dig om kolla in hur du vill bo och vad det kan kosta. I Norge är, i min erfarenhet, de flesta saker (utom möjligtvis hemelektronik) distinkt dyrare än i Sverige.

TMax500

Member
* På vischan: vänta inte för länge med att tanka. Det kan vara långt till nästa mack.
* Passa dig för polisen, fortkörningsböterna är brutala i Norge.
* Maten är dyr och trist. Luncha på Shell/Statoil! :) Verkligen inget märkvärdigt käk. Men bättre att lägga 80 kr och bli halvnöjd än att lägga 220 kr och bli halvnöjd.
* Räkna inte med att kunna betala med kort överallt (på landet tänker jag då).
* Rätt mycket trafik i tättbefolkade områden (t ex städer och samhällen runt Oslo-trakten). Och bilarna kör så j*vla sakta... Typ 55 på 60-väg, 65 på 70-väg. Så ta dig bort från detta, ut på landet så fort du kan!
* Tro inte att E18 längs sydkusten är ett bra sätt att ta sig fram. Den är trist! Andra E-vägar kan var ok. Det krävs inte så mycket asfalt för att bli uppgraderad till Europaväg i Norge.
* Välj genomgående småvägar. Det är de som är kul!
* Det regnar ofta...

...men när solen skiner är det ett fantastiskt land att köra hoj i! Så, ÅK DIT!! :)

Last edited:

Baggen

Member
Ett råd til: Beregn god tid! Veiene er ikke effektive, på sommertid går det sakte med mange turister med bobiler og campingvogner. Tyskere i bobiler kan finne på å bråstoppe midt på Europaveien (som ikke nødvendigvis er en motorvei) fordi de har sett en fin utsikt de vil ta bilde av. Som turist langs norske sommerveier kan det ofte ta dobbelt så lang tid å kjøre en strekning som tilsvarende distanse i Sverige hvis man bare kjører for å komme frem.

Det er mye pent å se på og mange severdigheter langs veien, som man gjerne vil ha tid til å se.

At maten i Norge skal være trist kan jeg bare si meg delvis enig i, men den er dyrere enn hva man er vant til i Sverige, det er korrekt. "Dagens lunch" til under hundrelappen, slik man finner overalt i Sverige, finnes ikke i Norge. Dessuten er det ikke vanlig med varm mat til lunch. Derfor må svensker tenke alternativt når man skal ha mat i Norge, å finne noe å stappe i hodet på Shell/Statoil er faktisk ikke noe dårlig forslag.

TMax500

Member
....At maten i Norge skal være trist kan jeg bare si meg delvis enig i, men den er dyrere enn hva man er vant til i Sverige, det er korrekt. "Dagens lunch" til under hundrelappen, slik man finner overalt i Sverige, finnes ikke i Norge. Dessuten er det ikke vanlig med varm mat til lunch. Derfor må svensker tenke alternativt når man skal ha mat i Norge, å finne noe å stappe i hodet på Shell/Statoil er faktisk ikke noe dårlig forslag.
Jag menade inte att var oförskämd... ;) utan tänkte mest på vägmaten. Den är ju oftast trist även i Sverige. T ex en "lövbit" som badar i stekmargarin, halvtrista fabrikstillverkade köttbullar och annat man ibland är tvungen att stoppa i sig. I brist på bättre alternativ. I Norge har jag t ex ätit någon strimlad biff (NOK 185 + dricka) som verkligen inte var något som kocken borde vara stolt över. Eller en hamburgare av allra tristaste modell vid vägkanten för NOK 115 inkl dricka.

Till skillnad från en del andra länder i Europa där man faktiskt kan få något välsmakande vid "roadside". Som i Italien....*drömmer* :)

Så därför har vi ofta stannat till på de större bensinmackskedjorna. Bättre som sagt att bli halvnöjd för NOK 80 än att bli halvnöjd för NOK 220! ;)

Marie

Banned
Fiskrätterna i Norge är kanon,,,dom vet hur man pleier slike dyr :)

Och där är väl problemet i ett nötskal. Fisk är det enda norrmännen kan tillaga, och hatar man då alla former av fisk (som jag), så lär man nästan få svälta ihjäl i Norge...:lemon:

Yxan

Member
Så här brukar vi göra; 100% självhushåll vad gäller mat och boende = du är fri o oberoende.
(Visst har det slunkit ned ngn enstaka korv el 'handbörjare' vid ett tankstopp.)

Norge är ju minst lika avlångt som Sverige, finns mycket att se/köra/uppleva i så gott som alla landsändar. Men om du/ni vill köra i (någorlunda) ensamt majestät rekommenderas varmt de ngt mer nordligare breddgraderna (vilket jag är helt såld på), dvs det mesta mellan Lofoten - Nordkapp - Kirkenes; storslaget, vackert och ödsligt... Med lite mylla så lyser midnattssolen fr en klarblå 'natthimmel' = oslagbart!!!! (Nästan så att man blir smått 'religiös' ;-)

På dessa nordliga breddgrader har vi aldrig någonsin lidit brist på bensin(mackar). Då vi är självhushållna har NOK-kontanter inte heller varit ngt problem. Har aldrig stött på en mack, el färjeövergång, som inte tagit kort. Dock behövs cash för att erlägga sk 'bompeng' (ex:is www.tindevegen.no).

Annars som TMax500 skriver; håll hastigheten och räkna med regn.

För lite väguppslag = http://www.nasjonaleturistveger.no/no

Ride safe, Mange
beronius.eu
mc.beronius.eu

Oldbiker

New member
Min erfarenhet är att man ska beräkna restiden till kanske dubbelt så lång som i Sverige. Jag har åkt sträckor på fem mil som visade sig ta två timmar och det utan stopp. För övrigt är det vanliga råden man kan ge med tanke på omständigheterna. Man ska vara beredd på att vägen svänger när som helst och det är smalt på många ställen, backande bussar och lastbilar hör inte till ovanligheterna. Dessutom kan det plötsligt ligga 50 får mitt i körbanan och det är inte alltid de vill flytta på sig.
Något som jag också lärt mig är att bromsa så lite som möjligt när man åker utför, det är bättre att låta motorn göra jobbet.
Sammantaget är det ändå så att Norge är ett fantastiskt land att åka hoj i och jag kommer med säkerhet att återvända dit så länge jag åker hoj.

gregge

New member
Ett bra regnställ och en fet plånbok. Gott om tid(många kurvor i Norge). Ett fantastiskt land att åka hoj i! Snacka inte skidåkning bara.... Nämn hockeyVM så där i förbifarten. HE, HE! God Tur!

Mathias

Active member
Får, ja djuret, på vägen, råkade jag ut för på flera ställen.

Har hört, inte upplevt, att norrmännen tummar INTE på högerregeln, den gäller stenhårt i Norge. Någon annan får gärna bekräfta eller dementera.

Hudik-Lars

New member
Tack för alla tips och förslag, den tänkta rutten är klar.

Tanken är att åka till Åndalsnes, sen hitta nån övernattning där. Bör man boka sånt i förväg?

Sen dag två åka E136 ner till nån väg som heter 650 (tror jag) och följa den till väg 63 och ta den tillbaka upp till Åndalsnes igen.

Funderar på att lägga en dag på att åka väg 64 upp till Kristiansund och vända, E39 tillbaka till Åndalsnes.

Hoppas ni förstår min vägbeskrivning.

Då jag bor i hälsingland så är man van dåliga vägar, så det tror jag inte är nå bekymmer.
Här är man glad om vägarna är hela, utan potthål osv.

MvM

New member
Jag har bott på vandrarhemmet i Åndalsnes. Funkade fint och vandrarhem är just inte mycket dyrare i Norge än i Sverige. Helt ok frukost var det också. Vi hade bokat i förväg men det hade nog gott bra att komma direkt också, det var inte fullt när vi var där.

Skye

Kör Mycket!
hej Hudik-Lars

Varit i Norge 2 somrar i rad och inte sett ett enda potthål. Egentligen är det bara att köra dit näsan pekar och ha ett mål per dag för övernattning.
Ett bra regnställ och ett par bra däck och du har det du behöver. Om du ska ta dig från Hudik kör över Funäsdalen till Röros. Liten omväg till Oppdal och ner till Sundalsöra. Följ sedan fjordarna runt till Åndalsnes. Atlanthavsveien är egentligen bara den bron men värd att se om man är i området.

Väl i Åndalsnes är det ju väg 63, uppför till Trollstigen och sedan till Örnesvingarna ner till Geiranger. Fortsätt sedan upp till Dalsnibba, nu asfalterat hela vägen upp och kör till Stryn. Åk upp på gamla kunga vägen till Stryn summerski. Kör ner till Stryn centrum och följ vägen 60, ta färjan över den och följ sedan 650 och håll vänster för att komma tut på E39/E136 för att komma tillbaka till Åndalsnes. (Går tyvärr inte att göra rutter i Googlemaps när bommarna är stängda för vintern)

Har som sagt varit där och gjort mina egna rapporter.

http://varadero.skye.se/norge-2013/
http://varadero.skye.se/norska-alperna-2012/

Mycket nöje över vad att förvänta. Norge är gjort för motorcykel åkning.

Yxan

Member
Hudik-Lars, jag skulle skippa E136/39 västerut (fr Åndalsnes) och sedan väg 650 (via Stordal) fram till väg 63/Linge och sedan upp till Åndalsnes på själva 'Trollstigen' (om jag nu hajat dig rätt). Har kört denna sträckning, fast åt andra hållet; väg 650 + E39/136 bjuder på inga större 'upplevelser', lite av transport...

Satsa istället på Skys alternativ; Åndalsnes --> 63:an/Trollstigen ned till Sylte, färjan över till Eidsdal och vidare mot Geiranger...

Ett litet alt till Skyes förslag (har dock själv inte kört via Stryn); efter att passerat Geiranger/Dalsnibba kommer du ned till väg 15, håll vänster och forts ned till Lom, tag höger in på väg 55 (mot Skjolden) och du kör över Jotunheimen, really nice (prova med en bildGoogling p 'jotunheimen')! Straxt innan Dokki/Fortun/Bergsdalen kommer den sk Tindevegen (cykelstig ;-) som leder över ett storslaget naturområde... fram/ned till Övre Årdal, grym väg även den!

Eniros karta över NO är jäkligt bra; http://kartor.eniro.se/
Bings rättså hyfsad, dock skralt med ortsnamn; http://www.bing.com/maps/

Lycka till på färden - Mange

Baggen

Member
Och där är väl problemet i ett nötskal. Fisk är det enda norrmännen kan tillaga.

Dette sier du gang på gang, både her og på BMW-MC forumet. Men en løgn blir ikke sann av å gjentas mange ganger/en lögn blir inte sanning av at upprepas många gånger.

Jonkko

New member
Har varit i Norge 9 varv med hoj,aldrig att jag skulle ha märkt att maten skulle varit dålig,vare sig fisk eller vad jag nu ätit.Enda jag behövt lära mej är ingen ugurk eller hur det nu uttalas,hatar ättiksgurkan som pesten o kan inte förstå varfför folk vill att maten skall smaka ättika???
Trevligare människor har man svårt att hitta,ok en stor del personal kommer från swe på sina ställen,men äkta norrmän/kvinnor är det inget fel på :)
Om man nu är så konstigt funttad att int fisk duger så kan det ju vara ett problem,i synnerhet som inget annat heller tyks duga :eek:

Jo och det blir Norge i sommar igen Til Topps :D

Oldbiker

New member
Jag tror att de flesta som varit i Norge på hoj en gång, med största sannolikhet kommer att återvända. Hudik-Lars, du behöver definitivt inte vara rädd för att vägarna ska vara dålig, de är snarast i mycket bra skick och i augusti 2013 när jag var där senast var det som vanligt många vägar som hade fått nytt ytskikt den sommaren. Problemet som jag ser det är att det är väldigt krokigt och det tar fysiskt på krafterna att åka på en stor hoj som jag gör, en Road King. Men det uppvägs av allt vackert man får se och som någon sagt, det är massor med svenskar som jobbar på serveringar och liknande.
Maten kan väl variera, men det är som i Sverige, man får det man betalar för, även om det som kan upplevas som svindyrt.
Trevlig resa och njut av naturen och upplevelsen av att vara i Norge.