Norge i maj. Sällskap kanske?

Leif H..oj

New member
Det blir Camping eller stuga för mig med, och ta ut lite norska pengar i en bankomat längs vägen.

Vet ni fina platser eller vägar man inte bör missa som är inom en radie på ca 20 mil ifrån Geiranger och trollstigen så får ni väldigt gärna ge tips så dom kan läggas i gps:en så får vi se sen vad vi hinner med beroende på väder och annat. Kan vara bra för resplaneringen med.
Blir det bra väder kan det nog bli otroliga vyer på sina ställen. Hemvägen från Geiranger till Trollhättan är inte bestämd än så tips på det mottages också tacksamt!

Mvh Mats

Jag var på ett kalas idag där det var norska gäster. Vi satt å pratade om fina resrutter. Dalen kom upp som tip top trevligt! Men vill man lyxa till det i närheten av Geiranger.... då ska man inte missa Hotell Alexandra sa dom....dit vallfärdar folk å bor en lyxig natt å äter fantastisk mat i den sjyssta buffén.
Naturen där hotellet ligger är Norge i sitt esse. Alexandra er eit familiedrive hotell i Indre Nordfjord. Platsen heter Loen och ligger i fagra Stryn. Här är deras hemsida.

När vi vill ha det där lilla extra då har vi köpt Fjord pass å bott på några av de fina hotellen och de har bra info här om Geiranger. En natt är ett minne för livet på en del av dessa hotell. Stalheimskleiva och Ullvangen är två andra vi varit på. Det ska nog vara max en 1,5 timme från Geiranger till Loen. Det finns mer att se, men detta var som sagt dagens tips som vi också ska kolla närmare på i vår familj.

Växla pengar.... de e en uttagsavgift på kortet i utlandsbankomaten. Glöm inte om du har möjlighet, växla till norska pengar i Sverige så får man lite mer. Svenskpengar är inte så mycket värd där borta, skiljer nog en 20 % idag. SMC-rabatt = något bättre växlingskurs har vi hos Forex och X-Change i Sverige. Visa medlemskort så tjänar man nån krona.

- Leif
 

Marko

New member
Tack för alla tipsenom boendet. Men vi har nog bestämt att det blir tält eller stuga som gäller. Den här resan är en liten bonustripp och då vill jag inte påverka ekonomin inför semester med min sambo för mycket (det vill nog inte hon heller). Bra tips med växlingen av pengar.
 

Marko

New member
Det blidde inget!
Ville bara tala om att varken jag eller Mats kände för att köra MC i drivis och hagel (nu överdrev jag lite) så vi vi har faktiskt ställt in resan. Men det är bara till att ta nya tag. Jag får hoppas att jag inte låter det gå ut för mycket över min omgivning. Man blir ju liksom lite besviken.
 

Smartswede

New member
Det är bara ge er på ett annat projekt :)

Varför inte 2-3 dagars till trakterna runt Bengtsfors?
Eller kanske rakt in i landet nånstans till Småland?
Sverige är inte så dumt för lite touring det heller.
 

TMax500

Member
Det blidde inget!
Ville bara tala om att varken jag eller Mats kände för att köra MC i drivis och hagel (nu överdrev jag lite) så vi vi har faktiskt ställt in resan. Men det är bara till att ta nya tag. Jag får hoppas att jag inte låter det gå ut för mycket över min omgivning. Man blir ju liksom lite besviken.

Men hallå eller! :) (som kidsen hemma säger...) Det var ju kalasväder i Norge den gångna helgen!

För att vara Norge alltså. Åtminstone utåt kusten. Vill inte mer strö salt i dina sår, men.... vi for från Gbg torsdag morgon, hem igen söndag kväll och hade blott ett par timmar regn på vägen totalt.

Två, nästan tre, dagar med sol och resten halvmulet/mulet. Hade solisar nästan hela tiden. Fast vi höll oss som sagt nära kusten i Vestlandet. Inåt fjällen var det nog sämre. Fast så är det i Norge, säger veteranerna, att det kan var ett väder i den ena dalen och ett annat väder i nästa dal...
 

Marko

New member
Men hallå eller! :) (som kidsen hemma säger...) Det var ju kalasväder i Norge den gångna helgen!

För att vara Norge alltså. Åtminstone utåt kusten. Vill inte mer strö salt i dina sår, men.... vi for från Gbg torsdag morgon, hem igen söndag kväll och hade blott ett par timmar regn på vägen totalt.

Två, nästan tre, dagar med sol och resten halvmulet/mulet. Hade solisar nästan hela tiden. Fast vi höll oss som sagt nära kusten i Vestlandet. Inåt fjällen var det nog sämre. Fast så är det i Norge, säger veteranerna, att det kan var ett väder i den ena dalen och ett annat väder i nästa dal...

Ja, om det hade varit så väl att vi skulle åkt förra helgen men det är denna helgen jag pratar om. Tittar man på vädret i höjd med Trondheim och neråt en bit så ser det inte så bra ut.
 

Marko

New member
Det är bara ge er på ett annat projekt :)

Varför inte 2-3 dagars till trakterna runt Bengtsfors?
Eller kanske rakt in i landet nånstans till Småland?
Sverige är inte så dumt för lite touring det heller.
Jag kommer att åka en del i Sverige nu i sommar men jag har aldrig kört i Norge.
Det som alla pratar om. En fundering jag har är att åka från Göteborg och ta mig neråt jäms med kusten. Sedan är det bara att följa ostkusten upp till stockholm.
Där stannar vi (jag och min sambo) några dagar. Det kan bli en trevlig resa.
Inte nog med det jag funderar på att försöka mig på Norge igen den 24- 28 juni.
 

TMax500

Member
Ja, om det hade varit så väl att vi skulle åkt förra helgen men det är denna helgen jag pratar om. Tittar man på vädret i höjd med Trondheim och neråt en bit så ser det inte så bra ut.

Sorry, missuppfattade dig! Läste tidigare i tråden att ni funderade fram och tillbaka på olika dagar...

Och, ja, Norge _är_ fantastiskt när man kommer ut på fjäll- och fjordvägar. Så dit skall du definitivt åka. Men dyyyrt. Så ta med whiskyn hemifrån! :)
 
Last edited:

Marko

New member
Ta med drickat

Sorry, missuppfattade dig! Läste tidigare i tråden att ni funderade fram och tillbaka på olika dagar...

Och, ja, Norge _är_ fantastiskt när man kommer ut på fjäll- och fjordvägar. Så dit skall du definitivt åka. Men dyyyrt. Så ta med whiskyn hemifrån! :)

Jag sitter och korkar på den nu. Gravöl, du vet. Nä, så illa är det inte. Jag gör troligtvis ett nytt försök den 24 juni. det är bara till att hålla tummarna.
 
Top