Norge i maj. Sällskap kanske?

Marko

New member
Det här blir min första tur till Norge och föresten min första MC-semester över huvudtaget.
Jag åker från Göteborg och tänkte ta mig till Geiranger. Därefter tar jag mig neråt i landet och sedan bär det av hemåt. Är det någon som är lite sugen på en minisemester på några dagar
Så hör gärna av er. Eftersom det blir min första riktiga tur så har jag lite funderingar som ni gärna får hjälpa mig med.

Finns det gott om campingar eller bör man boka i förtid?
Jag kommer cirka 20 mil på en tank. Finns det gott om bensinstationer eller är det som i norrland att det är flera mil emellan dem?
Jag har förstått att milen går lite långsammare i Norge. Hur långa dagsetapper är lagom om man inte vill köra slut på sig?
Är det något som jag absolut inte bör missa på vägen ( jag reser mellan Göteborg och Geiranger).
 

Leif H..oj

New member
Kul för dig å komma till Geiranger. Minisemester skriver du.... hur många dagar har du på dig innan du må vara hemma igen? De e liksom första grunden man ska ta hänsyn till då man planlägger resvägen. När man kör i fagra trakter och stannar en kvart i timmen för att njuta å titta, då kan genomsnittshastigheten ibland nere i 25-30 km/h.

Det är lägre hastighet som gäller i Norge å det tar längre tid å ta sig nånstans. Webben visitnorway.com är inkörsporten till allt om boende och saker man ska se.

Har du varit in på nån karttjänst å räknat på mil å körtid?

- Leif
 

wigge

New member
Vi tuffade ner genom Norge efter att ha vänt i Nordkap förra sommaren och i södra delarna så är byarna (och tankställen) frekventa. Se till att ha med dig en vettig karta bara så kan du planera tankningen enkelt.
Campingarna var heller inget problem (en karta kan underlätta planeringen även här), vi bokade inte i förväg och hade aldrig något problem. Om du vill ta en paus ifrån tält någon natt så finns det tillgång till hytter på många campingar.

Vi körde Geiranger->Moss (söder om Olso) på 4 dagar (över hela resan snittade vi på 36mil/dag, totalt 720mil...), men i Norge var nog snittet lite lägre då det finns så mycket att se. Men som en första semester så skulle jag nog sikta på ett lägre snitt.. Tar du en vecka så kan du ta det lugnt och uppleva Norge ordentligt.

Om du ska ta dig upp till Geiranger så har du Trollstigen/Trollväggen strax norrut och Dalsnibba strax söderut. Sedan beroende på vilken väg du tänkte ta längst söderut så kan ju Predikstolen och Bolten vara av intresse.

God tur
 

mats_77

New member
Hej

När i Maj hade du tänkt åka? Jag var i Norge på mc semester för nåt år sen, åkte färjan Göteborg-Kristiansand, sen uppåt lite och sen landvägen hem(Falköping) var borta runt 3,4 dar tror jag.
Det blev tält några dar och rum nån dag tror jag. Både rum och camping var rätt dyrt minns jag så vi tältade nära nån sjö oftast, funkade utmärkt!

Jag hänger väldigt gärna med.

Mvh Mats
 

Frick

New member
funderar på om det är möjligt att åka till Geiranger redan
då tex trollstigen fortfarande är vinterstängd
planerad öppning är dock under vecka 21

kanske också kan hänga på beroende på avresa
är ledig torsdag - söndagar

bensinmackar finns det oftast gott om
men visst kan det bli en 10 mil emellan om man åker över någon lång bergs övergång
 

Marko

New member
Kul för dig å komma till Geiranger. Minisemester skriver du.... hur många dagar har du på dig innan du må vara hemma igen? De e liksom första grunden man ska ta hänsyn till då man planlägger resvägen. När man kör i fagra trakter och stannar en kvart i timmen för att njuta å titta, då kan genomsnittshastigheten ibland nere i 25-30 km/h.

Det är lägre hastighet som gäller i Norge å det tar längre tid å ta sig nånstans. Webben visitnorway.com är inkörsporten till allt om boende och saker man ska se.

Har du varit in på nån karttjänst å räknat på mil å körtid?

- Leif
Jag hade tänkt att vara borta i fyra dagar men med en medelhastighet på ca 30 i km timmen kanske jag får lägga till en dag. Jag har varit inne på Viamichelin, men om jag fattat det rätt så blir det många stopp för att titta på vackra vyer och då tar ju allting mycket längre tid. Jag ska gå in på Visit Norway och se vad jag hitta.
 

Marko

New member
Hej

När i Maj hade du tänkt åka? Jag var i Norge på mc semester för nåt år sen, åkte färjan Göteborg-Kristiansand, sen uppåt lite och sen landvägen hem(Falköping) var borta runt 3,4 dar tror jag.
Det blev tält några dar och rum nån dag tror jag. Både rum och camping var rätt dyrt minns jag så vi tältade nära nån sjö oftast, funkade utmärkt!

Jag hänger väldigt gärna med.

Mvh Mats

Min första tanke var att jag skulle ge mig av på torsdagen den 28 maj och komma hem på söndagen men jag ser redan nu att jag måste flytta fram det en vecka. Jag behöver lite mer tid på att förbereda mig och med att handla in prylar att ha med på resan. Det är ju bara två veckor kvar och på den tiden hinner jag inte. Är du fortfarande intresserade så kan vi snacka mer och kanske träffas. Jag såg att du kör en KTM. Själv kör jag Kawasaki 1500 Tourer så om du hade tänkt köra på annat än asfalt så blir nog svårt för mig. Men annars jättetrevligt med sällskap.
 

Marko

New member
funderar på om det är möjligt att åka till Geiranger redan
då tex trollstigen fortfarande är vinterstängd
planerad öppning är dock under vecka 21

kanske också kan hänga på beroende på avresa
är ledig torsdag - söndagar

bensinmackar finns det oftast gott om
men visst kan det bli en 10 mil emellan om man åker över någon lång bergs övergång

Jag hade ingen aning om att trollstigen var öppen endast i vissa perioder. Det kan ju vara bra att veta, om det just dit man tänker åka. Jag blir nog tvungen att flytta fram resan en vecka men tanken är att jag ska vara borta torsdag- söndag så det kanske passar dig. med andra ord, avfärd torsdagen den 4 juni.
 

mats_77

New member
Ok, om du kan tänka dig att åka torsdag den 11 juni istället skulle det passa mig otroligt bra, helgen innan hade jag egentligen annat planerat, men du får bestämma helt hur du vill göra. Hoppas verkligen du kan den 11:e.
Ja bara asfalt blir bra.

Men vi får absolut höras på telefon framöver tycker jag.
 

Marko

New member
Inga problem, den 11 funkar för mig. Jag snackar gärna med dig på telefon men jag är lite nollad när det gäller det här med internet. Kanske är världens dummaste fråga men hur byter vi nummer med varandra utan att behöva lämna ut dem här. Jag kan ju säga det att det här är första gången jag snackar i ett sånt här forum.Att jag ens lyckas lägga in texten här på forummet är en STOR bedrift för att vara mig.
 

mats_77

New member
Inga problem, den 11 funkar för mig. Jag snackar gärna med dig på telefon men jag är lite nollad när det gäller det här med internet. Kanske är världens dummaste fråga men hur byter vi nummer med varandra utan att behöva lämna ut dem här. Jag kan ju säga det att det här är första gången jag snackar i ett sånt här forum.Att jag ens lyckas lägga in texten här på forummet är en STOR bedrift för att vara mig.


nu borde du fått ett privat pm. skriv här om du inte hittar nåt.

Men för fler intresserade som vill hänga med: Ändring: jag kan den 4:e men inte den 11:e.

Så avfärd blir som tidigare sagts Torsdagen den 4:e Juni alltså.
 

sididi

New member
Här har du/ni delar av en rutt vi körde förra året. Vi körde T/R Sthlm på 4 dagar utan problem, ca 35-40 mil pr dag i Norge, totalt ca 220mil.

View attachment 1902

View attachment 1903

Skall ni till Åndalsnes/Trollstigen kan jag varmt rekommendera www.trollcamp.no. Vi lassade av där på kvällen och hann med Trollstigen ett par gånger :D . På dagarna är det tjåkat med bilar och bussar :eek:
Ganska cool känsla när man kommer på toppen och folk åker skidor bredvid vägen.




/rolf
 

mats_77

New member
Här har du/ni delar av en rutt vi körde förra året. Vi körde T/R Sthlm på 4 dagar utan problem, ca 35-40 mil pr dag i Norge, totalt ca 220mil.

View attachment 1902

View attachment 1903

Skall ni till Åndalsnes/Trollstigen kan jag varmt rekommendera www.trollcamp.no. Vi lassade av där på kvällen och hann med Trollstigen ett par gånger :D . På dagarna är det tjåkat med bilar och bussar :eek:
Ganska cool känsla när man kommer på toppen och folk åker skidor bredvid vägen.




/rolf


Tack för tipsen! Såg härligt ut på kortet! Rena drömmen. Tur man har värmehandtag!
 

Frick

New member
så har det blivit några funderingar på en eventuell resväg ?

tält eller hytta ?

det kan förövrigt vara bra att ha med sej lite norska kontanter då dom inte tar våra svenska kreditkort överallt
 

Marko

New member
så har det blivit några funderingar på en eventuell resväg ?

tält eller hytta ?

det kan förövrigt vara bra att ha med sej lite norska kontanter då dom inte tar våra svenska kreditkort överallt

Jag Marko har bestämt mig för att tälta på campingar och vid dåligt väder får det bli en stuga. Mats vill nog campa ute i naturen. Vi får väl se var vi landar.
Rutten är inte riktigt bestämd ännu men vi har pratat om att ta oss till Idre för att sedan ta oss in i Norge. Norska kronor, Visakort och statoilkort får det bli. Resan blir av den 11 juni om vädret är okej.
 
Last edited:

Marko

New member
så har det blivit några funderingar på en eventuell resväg ?

tält eller hytta ?

det kan förövrigt vara bra att ha med sej lite norska kontanter då dom inte tar våra svenska kreditkort överallt

Förresten, vadd menar du me att dom inte tar svenska kreditkort?
Visakort måste väl fungera nästan överallt? eller?
 

OH-

Member
Förresten, vadd menar du me att dom inte tar svenska kreditkort?
Visakort måste väl fungera nästan överallt? eller?

Jag har varit i Norge en hel del (ärftlig belastning). Min erfarenhet är att svenskt betal/kreditkort har funkat överallt där dom över huvud taget tar kort. Däremot skulle jag aldrig resa i Norge utan en tillräcklig handkassa i kroner för små butiker, fik och campingar som ligger hundra år efter high-tech-delen av det norska samhället. Sen ska man ju betala på färjor och (om man gillar grus) privata vägar och för en del (oftast gratis för mc) broar, motorvägar och tunnlar så då är det bra med en näve 10 och 5 kroner.
 

mats_77

New member
Det blir Camping eller stuga för mig med, och ta ut lite norska pengar i en bankomat längs vägen.

Vet ni fina platser eller vägar man inte bör missa som är inom en radie på ca 20 mil ifrån Geiranger och trollstigen så får ni väldigt gärna ge tips så dom kan läggas i gps:en så får vi se sen vad vi hinner med beroende på väder och annat. Kan vara bra för resplaneringen med.
Blir det bra väder kan det nog bli otroliga vyer på sina ställen. Hemvägen från Geiranger till Trollhättan är inte bestämd än så tips på det mottages också tacksamt!

Mvh Mats
 
Top