Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

Grevenstid25

New member
Ser inte riktigt rutten men antar att du vill kora over i Pello till Svenska sidan.
Ett tips ar att kora over i Kolari mot Pajala och sen mot Tarendo. Stanna och fika/at i Jockfall. Se laxarna hoppa i vattenfallet.

Bra förslag, blir en mindre justering i rutten men det kan det vara värt för att se några glada laxar.
 

Tudor_66

New member
E6 från Bodö och söderut, snälla, har du inte hört om RV17, en pärla av väg som går parrallelt med E6, men är så fantastisk mycket vackrare? Om man missar den, då har man verkligen gjort en miss. Googla RV17 får ni se.
 

Yxan

Member
Ursäka om jag avviker ngt fr ämnet - tänkte bara kommentera Tudor_66.

Har kört både RV17 (förvisso bara mellan Lödinge - Mo i Rana) och E6.
Givetvis är RV17 - jämfört med E6 - "fantastisk mycket vackrare", en klar "pärla" som du skriver, håller fullt ut med dig.
Det jag ville säga med E6:an, var att den faktiskt svänger rättså schysst = kul att köra och hyfsat vackert/storslaget över Svartisen (innan Mo i Rana).

Vidare att beakta gällande RV17; färjorna, har man tid/lust att vänta + alla färjeutgifter...

En Europaväg i Norge är inte vad en Europaväg är i Tyskland - så att säga.
(sista snutten av E10:an ute på Lofoten skulle kunna tas som en promenad- och cykelväg :)

Mange
 

Grevenstid25

New member
Ursäka om jag avviker ngt fr ämnet - tänkte bara kommentera Tudor_66.

Har kört både RV17 (förvisso bara mellan Lödinge - Mo i Rana) och E6.
Givetvis är RV17 - jämfört med E6 - "fantastisk mycket vackrare", en klar "pärla" som du skriver, håller fullt ut med dig.
Det jag ville säga med E6:an, var att den faktiskt svänger rättså schysst = kul att köra och hyfsat vackert/storslaget över Svartisen (innan Mo i Rana).

Vidare att beakta gällande RV17; färjorna, har man tid/lust att vänta + alla färjeutgifter...

En Europaväg i Norge är inte vad en Europaväg är i Tyskland - så att säga.
(sista snutten av E10:an ute på Lofoten skulle kunna tas som en promenad- och cykelväg :)

Mange

Körde E6 förra vägen och jag tyckte den riktigt fin och man avverkade milen i snabbt tempo även om den mest såg ut som en svensk landsväg. RV17 säger många är jätte fin så den är jag lite sugen på, men det går väl knappast att undvika att det tar betydligt längre tid med alla färjor.
Tanken är att vi skall vara ett par stycken som kör den 27Juni och jag är rätt flexibel på rutten om det finns andra önskemål.
Huvudmålet för mig är Lofoten, Narvik, Nordkap och Kirkenes.
Ni som är intresserade att hänga med, hojta till så vi kan börja spika rutten.
Tempot kommer inte vara alltför högt, så alla typer av hojar kan hänga med.
 

Grevenstid25

New member
Tiden går snabbt och det närmar sig så smått den 27Juni då resan norrut startar.
Ni som fortfarande velar lite så är det hög tid att börja sälja in resan till sambo eller frugan.
Alla typer av hojar är helt ok. Kör själv en Triumph Tiger Explorer men det funkar faktiskt med vilken hoj som helst vid långturer beroende på hur stor utmaning man vill ha.
Gruppen skyndar långsamt om det behövs.
Ni som är intresserade, skicka bara ett pm till mig så jag kan samla upp alla inför resan.
 

Grevenstid25

New member
Vet i tusan hur jag gjorde men jag råkade radera ett pm som kommit angående en som ville följa med på resan, så är det någon som inte jag har hört av mig till så skicka ett nytt pm till mig.
Annars ser det ut just nu som vi 3st helt säkra + 3st osäkra, så det lär bli ett gott gäng till slut.
Alla hittills är spridda över hela landet, men vi bestämmer mötespunkter så det är inga problem att haka på längs rutten.
 
Top