Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

Grevenstid25

New member
Då var det dags igen för att börja planera inför kommande mc semester.
Det blir till viss del en repris av sommarens Nordkapp resa, men med en annat rutt och körning även genom lofoten.
Rutten kommer att gå från Malmö i söder, genom Sverige och sedan över till Bodö, Lofoten, Narvik, Nordkapp och kanske sedan en tripp över ryska gränsen.
Har tänkt starta den 27,e Juni och kommer att vara iväg ca 2veckor.
Övernattning kommer att ske enkelt i hytter eller tält.
Tempot kommer att vara relativt lugnt eftersom jag själv kör som en kratta, så alla typer hojar lär hänga med.
Datumet är så gott som spikat, men rutten är inte helt skriven i sten, så där finns en viss flexibilitet i planeringen.
Bor ni på annan plats i Sverige, så kan vi mötas upp längs rutten.
Ni som är intresserade att hänga med, så hör av er.
 

Grevenstid25

New member
Planeringen är i full gång och förhoppningsvis så blir vi ett par hojar även detta året. Behöver tips om bra övernattning i Lofoten, tänker närmast på att hyra hytta eller slå upp tältet på nått trevligt ställe. Behöver även tips på sevärdheter på Lofoten mer än bara den fantastiska naturen.
 

Grevenstid25

New member
Har börjat skissa på rutten.
Lofoten och Kirkenäs har jag som huvudmål.
Nordkap finns självklart också med om vädret tillåter, är dock en rätt jobbig väg ut till Klippan om det blåser, men absolut värld ett besök när man ändå är där uppe.
Vad tycks?
 

plutten

New member
Hoppar gärna på tåget, men kan inte ge definitivt besked förrän om ca 2 veckor. Jag har varit flera gånger vid både Lofoten och Nordkap.
Med vänlig hälsning
BB/Skåne
 

Grevenstid25

New member
Hoppar gärna på tåget, men kan inte ge definitivt besked förrän om ca 2 veckor. Jag har varit flera gånger vid både Lofoten och Nordkap.
Med vänlig hälsning
BB/Skåne

Ja det är bara att höra av sig när du kollat.
Förhoppningsvis så kommer vi att bli ett gäng som kör upp.
Tänkte från början köra själv men det är ju alltid roligare om man är flera.
 

Grevenstid25

New member
Har någon kört sträckan Laxelv - Kirkenes?
Såg nu att sträckan är nästan 40mil och det ser ut som att det inte finns något tankställe på vägen.
Har 18liters tank på Tigern så den sträckan lär man nog inte klara utan påfyllning.
Någon som vet?
 

Yxan

Member
Missförstå mig rätt; det kryllar av 'bensinmackor' på dessa nordliga breddgrader!!

Efter Lakselv kan du bl a tanka i Ifjord (där väg 98 slår an till väg 888 upp mot Mehamn/Gamvik - faktiskt lite bättre än Nordkapp), när ni fortsätter på 98:an till Tana Bru så kan ni även tanka där, samt senare i Varangerbotn (där E6 möter E75). 98:an = härlig o vacker väg!!

Efter Kirkenes, när ni vänder söderöver (Neiden, väg 893 mot den finska gränsen som där övergår till väg 971 = grym väg!), kan ni senare tanka i Inari (FI). Om ni sedan forsätter på väg 955 fr Inari till Sirkka sååå kan man faktisk tanka 'mitt-i-ingenstans', dvs i Pokka (och ja, de accepterar MC/VI-kort mitt i vildmarken, hehe!). Straxt efter Pokka övergår asfalten till grus (se kartor.eniro.se så framgår det bättre, dvs där 'gul väg' övergår till 'brun tunn väg').

2012 gjorde vi en liknande repa, dock åt andra hållet så att säga.
Spana in http://beronius.eu för en reseberättelse ('Nord-Norge-Riden 2012-06' fr startsidan) samt mitt fotogalleri http://mc.beronius.eu

Ha en skön tur - Mange

ps. skulle ni få för er att göra en avstickare upp till Mehamn/Gamvik (Slettnes fyr), kan ni tanka i Kjöllefjord.
 

V Saarela

New member
Jaha, här skulle man svara på bensinfrågan men Yxan hade det så komplett det går :tummenupp
(Tusan Yxan, du har bättre koll än vad jag har på min "bakgård" ;) )
 

Grevenstid25

New member
Missförstå mig rätt; det kryllar av 'bensinmackor' på dessa nordliga breddgrader!!

Efter Lakselv kan du bl a tanka i Ifjord (där väg 98 slår an till väg 888 upp mot Mehamn/Gamvik - faktiskt lite bättre än Nordkapp), när ni fortsätter på 98:an till Tana Bru så kan ni även tanka där, samt senare i Varangerbotn (där E6 möter E75). 98:an = härlig o vacker väg!!

Efter Kirkenes, när ni vänder söderöver (Neiden, väg 893 mot den finska gränsen som där övergår till väg 971 = grym väg!), kan ni senare tanka i Inari (FI). Om ni sedan forsätter på väg 955 fr Inari till Sirkka sååå kan man faktisk tanka 'mitt-i-ingenstans', dvs i Pokka (och ja, de accepterar MC/VI-kort mitt i vildmarken, hehe!). Straxt efter Pokka övergår asfalten till grus (se kartor.eniro.se så framgår det bättre, dvs där 'gul väg' övergår till 'brun tunn väg').

2012 gjorde vi en liknande repa, dock åt andra hållet så att säga.
Spana in http://beronius.eu för en reseberättelse ('Nord-Norge-Riden 2012-06' fr startsidan) samt mitt fotogalleri http://mc.beronius.eu

Ha en skön tur - Mange

ps. skulle ni få för er att göra en avstickare upp till Mehamn/Gamvik (Slettnes fyr), kan ni tanka i Kjöllefjord.

Fantastiskt, tack så mycket
 

Yxan

Member
Vill egentligen inte förta all din/er planering...

Men, jag skulle vända på steken och istället sikta upp till Kirkenes, för att sedan köra väster ut till Å i Lofoten (Moskenes).
Fr Bodö rekommenderar jag (faktiskt) E6:an ned till trakterna av Trondheim. Sträckan Mo i Rana ~ Namsskogan (finns en Statoil-mack här) svänger rättså friskt. Alt ta in mot väg 17 (Helgelandskysten) vid Löding straxt efter Bodö, dock en del färjeövergångar på denna sträckning, men läckert...

Varför?
Jo, då blir hemfärden betydligt roligare. Jag sitter hellre och 'transporterar' mig upp för att sedan ha hela 'smörgåsbordet' framför mig :)

Bara en liten tanke, ride safe Mange
 

Grevenstid25

New member
Vill egentligen inte förta all din/er planering...

Men, jag skulle vända på steken och istället sikta upp till Kirkenes, för att sedan köra väster ut till Å i Lofoten (Moskenes).
Fr Bodö rekommenderar jag (faktiskt) E6:an ned till trakterna av Trondheim. Sträckan Mo i Rana ~ Namsskogan (finns en Statoil-mack här) svänger rättså friskt. Alt ta in mot väg 17 (Helgelandskysten) vid Löding straxt efter Bodö, dock en del färjeövergångar på denna sträckning, men läckert...

Varför?
Jo, då blir hemfärden betydligt roligare. Jag sitter hellre och 'transporterar' mig upp för att sedan ha hela 'smörgåsbordet' framför mig :)

Bara en liten tanke, ride safe Mange

Har faktiskt funderat på att vända på rundan, får se vad gänget tycker när det närmar sig.
Blir en häftig resa i vilket fall som helst.
Veckorna går snabbt nu och snart kan man börja planera mer i detalj.
 

plutten

New member
Dessvärre måste jag nu konstatera att det inte blir någon tur till Nordkap eller Lofoten. har idag fått besked att handen skall opereras strax efter midsommar.
Ha en trevlig tur.
BB/plutten
 

Grevenstid25

New member
Dessvärre måste jag nu konstatera att det inte blir någon tur till Nordkap eller Lofoten. har idag fått besked att handen skall opereras strax efter midsommar.
Ha en trevlig tur.
BB/plutten

Det var ju synd, men händerna är ju viktiga när man kör hoj.
Får hoppas att du får någon möjlighet att köra i år.
 

Grevenstid25

New member
Någon som har tips på var man köper bra kartor över Sverige och Norge?
De så kallade inplastade mc kartorna tycker jag är för små och otydliga samt att jag blir helt vansinnig på alla delar som skall paras ihop.
 

Robert65

New member
Tips pa boende

Planeringen är i full gång och förhoppningsvis så blir vi ett par hojar även detta året. Behöver tips om bra övernattning i Lofoten, tänker närmast på att hyra hytta eller slå upp tältet på nått trevligt ställe. Behöver även tips på sevärdheter på Lofoten mer än bara den fantastiska naturen.

Jag skriver pa ett engelskt tangentbord sa det kravs lite fantasi men.
Boende pa Lofoten finns en bra stugby alldeles vaster om farjelaget i Moskenes. Kor igenom byn sen ligger pa sodra sidan vagen. Ligger pa en liten hojd med utsikt over hamnen.

Finns en kanon fin camping mellan Flakstad och Moskenes (Kilen??)

Jag har aldrig haft nagra problem att hitta bra boende i Norge, sen finns det ju en motsvarighet till Allemansratten aven i vart kara lillebror land.

Jag sag aven att det var nagon som tipsade om Rv 17 (Trondheim - Bodo). Den rankas som en av varldens vackraste vagar och jag kan bara instamma. Helt makalost men ha inte brattom. Farjorna gar nar de gar och inte mycket man kan gora at det.

Lycka till
 
Top