http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4289
Nollvisionsvägen har skapats av två entusiastiska mc-åkande ingenjörer vid en av Statens Vegvesens regioner, Jan Petter Lyng och Bjorn R Kirste. De har designat vägen som en motorcyklist vill ha den. Det är egentligen inte mycket som krävs för att göra en väg mc-vänligare; räckesskydd, förlåtande sidoområden, smarta skyltplaceringar och röjning av vegetation. Alla förändringar och investeringar är dessutom bra för samtliga väganvändare, även cyklister och bilister. Priset för att förbättra vägen som är 15 kilometer lång uppskattas till € 630 000.
Jag vet inte om sanningshalten i detta är så värst stor. På de körningar jag varit på så består en s k "mc-vänlig väg" av helt andra attribut. Vi väljer oftast vägar med oförlåtande sidoområden och svårbegripliga kurvor där många även har kraschat. Vegetationen består allt som oftast av tjocka läskiga träd. Hur stolparna är placerade vet jag inte – jag har aldrig tänkt på saken.
Vad en mc-vänlig väg består av för mig är långa svepande kurvor där man utan att farten blir löjligt hög, man kan banka hojen ordentligt. Kanske runt 70-120 km/t eller så bör vara lagom. Det ska luta kraftigt; det ska vara svårt d v s man måste vara skärpt och anstränga sig en hel del. En sådan väg de nämner i artikeln verkar ganska trist. Namnet "Nollvisionsväg" är dock bra – nästan visionslös.
Nollvisionsvägen har skapats av två entusiastiska mc-åkande ingenjörer vid en av Statens Vegvesens regioner, Jan Petter Lyng och Bjorn R Kirste. De har designat vägen som en motorcyklist vill ha den. Det är egentligen inte mycket som krävs för att göra en väg mc-vänligare; räckesskydd, förlåtande sidoområden, smarta skyltplaceringar och röjning av vegetation. Alla förändringar och investeringar är dessutom bra för samtliga väganvändare, även cyklister och bilister. Priset för att förbättra vägen som är 15 kilometer lång uppskattas till € 630 000.
Jag vet inte om sanningshalten i detta är så värst stor. På de körningar jag varit på så består en s k "mc-vänlig väg" av helt andra attribut. Vi väljer oftast vägar med oförlåtande sidoområden och svårbegripliga kurvor där många även har kraschat. Vegetationen består allt som oftast av tjocka läskiga träd. Hur stolparna är placerade vet jag inte – jag har aldrig tänkt på saken.
Vad en mc-vänlig väg består av för mig är långa svepande kurvor där man utan att farten blir löjligt hög, man kan banka hojen ordentligt. Kanske runt 70-120 km/t eller så bör vara lagom. Det ska luta kraftigt; det ska vara svårt d v s man måste vara skärpt och anstränga sig en hel del. En sådan väg de nämner i artikeln verkar ganska trist. Namnet "Nollvisionsväg" är dock bra – nästan visionslös.