När du lagt upp bollen så fint så...:wink:
Hmm, jag och andra tror alltså inte. Inte på rätt sätt i alla fall. Vi är alltså kättare? Inte med betyder emot?
Jag tar en rövare och antar även utan citat att jag åtminstone ingår i du?!
När jag åker eller kör så har jag inte några visioner alls! Visioner har en tendens att påverka ens varseblivning. Helst orealistiska dito.
Vad ni -om det ursäktas att du får klä skott för detta just nu-verkar ha synnerligen svårt att förstå är att
det inte är Nollvisionen eller Planlöst-slaktande-av-oskyldiga-medtrafikanter á la Death Race 2000 som står mot varandra!
Det finns andra sätt att nå uppsatta mål än med något som snudd på låtits få sakral betydelse och som på vägen i likhet med snudd på alla trossatser blivit mer eller mindre omöjlig att ifrågasätta och diskutera.
Det är väldigt lätt! Påbud av religiös natur skall per definition alltid ifrågasättas!
Än en gång, säkerhetsarbete har inget med visioner att göra! Flyg, både civilt och militärt har med trafikmått mätt länge arbetat framgångsrikt med både riskhantering och riskanalys. Både förebyggande och avhjälpande. Man tror väldigt lite där. Dessutom så finns vissa väsentliga skillnader mellan t.ex flyg och trafik; vem som helst får inte och kan inte flyga. Det är både högre tröskel in och lägre ut än för ditt och mitt körkort.
Vad Aeroflot och liknande flygbolag anbelangar så handlar det inte så mycket om någon brist på visioner utan en löjligt kass attityd till både eget och andras liv som manifesteras i en mycket dålig säkerhetskultur.
Det kan man även utan att ha visioner. Och visst, visioner eller inte en del saker är annorlunda här men analogt med Aeroflot resonemanget ovan så är det inte brist på visioner utan kassa och usla attityder i kombination med ett klimat som kan få nästan vilken nordbo som helst att fundera på¨om man "nog-inte-skall-skippa-skyddskläderna-trots-allt-för-det-är-så-innih-e-varmt"! En vild gissning är att användandet av skydd i alla former avtar ju närmare medelhavet och ekvatorn man kommer. Det gör i sin tur att konsekvenserna av de mer frekventa olyckorna dessutom blir värre.
Nollvisionen i sig är egentligen inte problemet utan "prästerskapet" som växt fram allteftersom den antagit allt mer religiösa former. Det är i sig inte något fel med att tro på/önska sig noll döda i trafiken. Det är däremot något mysko om och när man beteer sig som om det faktiskt vore möjligt! Om man nu inte på något lämpligt sätt omdefinierar hela begreppet förstås på klassiskt nyspråk.
Jag vill inte se eller önskar inte fler döda i trafiken än vad någon av er "visionärer" gör. Jag anser helt enkelt bara att det finns andra och bättre vägar dit än den som nollvisionen "stakat ut".
Hade man tagit det här seriöst så hade vi sett åtgärder mot attitydrelaterade riskbeteenden i stor skala och för att hantera det mycket större närvaro av polis/myndighet i trafiken och som en följd av det en mycket större mängd mer nyligen körkortslösa. Idag får/ser vi i stället mer kameror och mer statistiker i Borlänge som i abstrakta termer i religiös iver försöker omtolka medelhastigheter med mera i termer av liv.
Det är så märkligt med den faktiska närvaron i trafiken att från det jag började åka själv så har det gått från: F-n också poliser igen, här nu också! Tills idag när barnen glatt ropar från baksätet: Mamma,Pappa titta en Polisbil! En numera ack så sällsynt fågel med andra ord.
Utan visioner som jag är så försöker jag alltid göra allting så att jag kan göra det igen! Upprepningsbarhet!
Och med det är det nog dags för streck i den här debatten...åtminstone för min del.