Nollvisionen skall spridas över världen, m.m.

janric

New member
Vad har du för vision när du sticker ut på en tur? Hur många skadade och döda ser du framför dig när du sätter dig på hojen kommande vårdag? Hur gör du för att närma dig den visionen? Har du spikat några mål på vägen för att nå denna vision. Vilka siktar du in dig särskilt noga på?:wink:

Håller med Carnivore i vart enda ord ovan.
Att det ska va så f-t svårt detta med Nollvisionen. Tänk om flyget hade haft lika svårt som vägtrafikanterna har haft det. Då hade Areoflot framstått som rena dygdemönstren vad gäller flygtrafiksäkerhet.

Och vi har ändå världens säkraste vägtrafiksystem. Så visst kan vi lära andra nationer ganska mycket, tror jag.
År 2008 dödades 51 motorcyklister i Sverige, 484 dito i Spanien. Dom är fem gånger fler än vi. Fina räcken har dom säkert.
 

Bansaie

New member
:eek: Men ojdå! Jag som trodde att Madrid fortfarande låg i Spanien. :confused:

:tummenupp Det är nog så att vi läst olika notiser. :wink:
Jo så är det nog. Såg nu att det var en affärsdelegation nere i Madrid i början på februari i år. Den verkade dock vara mer för företag att knyta kontakter.
Då jag postade tråden i oktober hade en spansk delegation precis varit här i Sverige för att lära sig om nollvisionen och de hade med sig 6 TV-team och 2 tidningar. Det var det som jag refererade till.

F.ö. kan "vision" översättas till "drömsyn utan verklighetsförankring" eller kort och gott "dröm" eller "drömsyn" som man får till svar om man söker på synonymer.org eller synonymer.cc :p
 

HkanB

New member
Det finns mer jordnära sätt att nå sina mål...

Vad har du för vision när du sticker ut på en tur? Hur många skadade och döda ser du framför dig när du sätter dig på hojen kommande vårdag? Hur gör du för att närma dig den visionen? Har du spikat några mål på vägen för att nå denna vision. Vilka siktar du in dig särskilt noga på?:wink:

När du lagt upp bollen så fint så...:wink:

Hmm, jag och andra tror alltså inte. Inte på rätt sätt i alla fall. Vi är alltså kättare? Inte med betyder emot?

Jag tar en rövare och antar även utan citat att jag åtminstone ingår i du?!:confused:
När jag åker eller kör så har jag inte några visioner alls! Visioner har en tendens att påverka ens varseblivning. Helst orealistiska dito.
Vad ni -om det ursäktas att du får klä skott för detta just nu-verkar ha synnerligen svårt att förstå är att det inte är Nollvisionen eller Planlöst-slaktande-av-oskyldiga-medtrafikanter á la Death Race 2000 som står mot varandra!
Det finns andra sätt att nå uppsatta mål än med något som snudd på låtits få sakral betydelse och som på vägen i likhet med snudd på alla trossatser blivit mer eller mindre omöjlig att ifrågasätta och diskutera.

Håller med Carnivore i vart enda ord ovan.
Att det ska va så f-t svårt detta med Nollvisionen. Tänk om flyget hade haft lika svårt som vägtrafikanterna har haft det. Då hade Areoflot framstått som rena dygdemönstren vad gäller flygtrafiksäkerhet.

Det är väldigt lätt! Påbud av religiös natur skall per definition alltid ifrågasättas!
Än en gång, säkerhetsarbete har inget med visioner att göra! Flyg, både civilt och militärt har med trafikmått mätt länge arbetat framgångsrikt med både riskhantering och riskanalys. Både förebyggande och avhjälpande. Man tror väldigt lite där. Dessutom så finns vissa väsentliga skillnader mellan t.ex flyg och trafik; vem som helst får inte och kan inte flyga. Det är både högre tröskel in och lägre ut än för ditt och mitt körkort.
Vad Aeroflot och liknande flygbolag anbelangar så handlar det inte så mycket om någon brist på visioner utan en löjligt kass attityd till både eget och andras liv som manifesteras i en mycket dålig säkerhetskultur.

Och vi har ändå världens säkraste vägtrafiksystem. Så visst kan vi lära andra nationer ganska mycket, tror jag.
År 2008 dödades 51 motorcyklister i Sverige, 484 dito i Spanien. Dom är fem gånger fler än vi. Fina räcken har dom säkert.

Det kan man även utan att ha visioner. Och visst, visioner eller inte en del saker är annorlunda här men analogt med Aeroflot resonemanget ovan så är det inte brist på visioner utan kassa och usla attityder i kombination med ett klimat som kan få nästan vilken nordbo som helst att fundera på¨om man "nog-inte-skall-skippa-skyddskläderna-trots-allt-för-det-är-så-innih-e-varmt"! En vild gissning är att användandet av skydd i alla former avtar ju närmare medelhavet och ekvatorn man kommer. Det gör i sin tur att konsekvenserna av de mer frekventa olyckorna dessutom blir värre.

Nollvisionen i sig är egentligen inte problemet utan "prästerskapet" som växt fram allteftersom den antagit allt mer religiösa former. Det är i sig inte något fel med att tro på/önska sig noll döda i trafiken. Det är däremot något mysko om och när man beteer sig som om det faktiskt vore möjligt! Om man nu inte på något lämpligt sätt omdefinierar hela begreppet förstås på klassiskt nyspråk.

Jag vill inte se eller önskar inte fler döda i trafiken än vad någon av er "visionärer" gör. Jag anser helt enkelt bara att det finns andra och bättre vägar dit än den som nollvisionen "stakat ut".

Hade man tagit det här seriöst så hade vi sett åtgärder mot attitydrelaterade riskbeteenden i stor skala och för att hantera det mycket större närvaro av polis/myndighet i trafiken och som en följd av det en mycket större mängd mer nyligen körkortslösa. Idag får/ser vi i stället mer kameror och mer statistiker i Borlänge som i abstrakta termer i religiös iver försöker omtolka medelhastigheter med mera i termer av liv.
Det är så märkligt med den faktiska närvaron i trafiken att från det jag började åka själv så har det gått från: F-n också poliser igen, här nu också! Tills idag när barnen glatt ropar från baksätet: Mamma,Pappa titta en Polisbil! En numera ack så sällsynt fågel med andra ord.

Utan visioner som jag är så försöker jag alltid göra allting så att jag kan göra det igen! Upprepningsbarhet!

Och med det är det nog dags för streck i den här debatten...åtminstone för min del.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Och vi har ändå världens säkraste vägtrafiksystem. Så visst kan vi lära andra nationer ganska mycket, tror jag.
År 2008 dödades 51 motorcyklister i Sverige, 484 dito i Spanien. Dom är fem gånger fler än vi. Fina räcken har dom säkert.

:confused: Värdens säkraste? Det vi är världsmästare på är väl i så fall vajerräcken. I Spanien har man inga vajerräcken på nya vägar. Där man byggt upp räcken finns underglidningsskydd i alla kurvor. Ska man klaga på något så är det i så fall att dom planterat giftiga buskar i mitten av motorvägarna.

Det skulle, om det var möjligt, vara intressant att se hur många mil det körs per dödsolycka i Spanien resp. Sverige.
 
När det pratas om trafik och säkerhet i trafiken hörs ofta säkerhetsbyråkrater säga ungefär ; - Sänk hastigheten si och så mycket så ``förlorar´´ du bara si och så många minuter och det blir lägre utsläpp. Men när det pratas tåg, flyg eller båt då är det helt andra tongångar. Tågen skall gå fortare för då blir restiden kortare, sak samma med flyget och färjorna. Samtidigt ökar energiåtgången och konsekvenserna av en olycka blir större, svårare,allvarligare. Men det är uppenbarligen inte viktigt i det sammanhanget, märkligt! Vad gäller de fartgränser vi har kan jag inte tro annat än att de är satta slumpvis med hjälp av en tärning! Ganska ofta är det svårt att förstå hur väghållaren tänkt. Dessutom är det uppenbart (åtminstone om man färdas över olika vägdistrikt) att helt likvärdiga vägar och trafikmiljöer har olika bedömningar. Detta sammantaget gör att respekten och förståelsen blir lägre för de hastighetsgränser vi har . Jag hörde häromdagen någon trafiksäkerhetsguru utala sig i radio, han ansåg att de bilister ( gäller tydligen inte mcförare) som kör sakta borde premieras??? - Det skulle kunna vara ett lotteri där kamerorna fotar alla fordon och de som kör långsamt ( lagligt?) skall delta i ett lotteri, de borde också få något!!! Vi som kör lite för fort i bland på ``rätt´´ ställe, får tydligen redan något, men vad? Jag kan inte annat än hålla med om att det är ett rent sjukligt fokuserande på hastigheterna. Tänk om alla trafikanter kunde följa den gamla parollen Ansvar Omdömme Hänsyn! Tänk om den bilist som på sin väg mot fjällen inte vågar köra fortare än 75 km, oavsett det är 60 km genom ett samhälle eller 100 km på en Norrlandsväg lite då och då kunde släppa förbi den kö på 50 fordon där tålamodet tryter och det blir onödiga och i bland livsfarliga omkörningar. Var är polisen? Vem borde ha böter? Vem kanske inte skulle ha körkort? Nej i en fyrkantig myndighet där gäller bara övervakning med kameror, fartkontroller med laserpistol, då har polisen resurser? Vägbulor och i bland rent farliga farthinder. Samt att vi skall ha all tänkbar elektronisk ``säkerhetsutrustning´´ i våra fordon för vi skall uppenbarligen inte tänka själva. I Nollvisionens anda, amen.
 

Jumbo

New member
När det pratas om trafik och säkerhet i trafiken hörs ofta säkerhetsbyråkrater säga ungefär ; - Sänk hastigheten si och så mycket så ``förlorar´´ du bara si och så många minuter och det blir lägre utsläpp. Men när det pratas tåg, flyg eller båt då är det helt andra tongångar. Tågen skall gå fortare för då blir restiden kortare, sak samma med flyget och färjorna. Samtidigt ökar energiåtgången och konsekvenserna av en olycka blir större, svårare,allvarligare. Men det är uppenbarligen inte viktigt i det sammanhanget, märkligt! Vad gäller de fartgränser vi har kan jag inte tro annat än att de är satta slumpvis med hjälp av en tärning! Ganska ofta är det svårt att förstå hur väghållaren tänkt. Dessutom är det uppenbart (åtminstone om man färdas över olika vägdistrikt) att helt likvärdiga vägar och trafikmiljöer har olika bedömningar. Detta sammantaget gör att respekten och förståelsen blir lägre för de hastighetsgränser vi har . Jag hörde häromdagen någon trafiksäkerhetsguru utala sig i radio, han ansåg att de bilister ( gäller tydligen inte mcförare) som kör sakta borde premieras??? - Det skulle kunna vara ett lotteri där kamerorna fotar alla fordon och de som kör långsamt ( lagligt?) skall delta i ett lotteri, de borde också få något!!! Vi som kör lite för fort i bland på ``rätt´´ ställe, får tydligen redan något, men vad? Jag kan inte annat än hålla med om att det är ett rent sjukligt fokuserande på hastigheterna. Tänk om alla trafikanter kunde följa den gamla parollen Ansvar Omdömme Hänsyn! Tänk om den bilist som på sin väg mot fjällen inte vågar köra fortare än 75 km, oavsett det är 60 km genom ett samhälle eller 100 km på en Norrlandsväg lite då och då kunde släppa förbi den kö på 50 fordon där tålamodet tryter och det blir onödiga och i bland livsfarliga omkörningar. Var är polisen? Vem borde ha böter? Vem kanske inte skulle ha körkort? Nej i en fyrkantig myndighet där gäller bara övervakning med kameror, fartkontroller med laserpistol, då har polisen resurser? Vägbulor och i bland rent farliga farthinder. Samt att vi skall ha all tänkbar elektronisk ``säkerhetsutrustning´´ i våra fordon för vi skall uppenbarligen inte tänka själva. I Nollvisionens anda, amen.


What he said.

/Inki
 

janric

New member
När du lagt upp bollen så fint så...:wink:

Hmm, jag och andra tror alltså inte. Inte på rätt sätt i alla fall. Vi är alltså kättare? Inte med betyder emot?

Jag tar en rövare och antar även utan citat att jag åtminstone ingår i du?!:confused:
När jag åker eller kör så har jag inte några visioner alls! Visioner har en tendens att påverka ens varseblivning. Helst orealistiska dito.
Vad ni -om det ursäktas att du får klä skott för detta just nu-verkar ha synnerligen svårt att förstå är att det inte är Nollvisionen eller Planlöst-slaktande-av-oskyldiga-medtrafikanter á la Death Race 2000 som står mot varandra!
Det finns andra sätt att nå uppsatta mål än med något som snudd på låtits få sakral betydelse och som på vägen i likhet med snudd på alla trossatser blivit mer eller mindre omöjlig att ifrågasätta och diskutera.



Det är väldigt lätt! Påbud av religiös natur skall per definition alltid ifrågasättas!
Än en gång, säkerhetsarbete har inget med visioner att göra! Flyg, både civilt och militärt har med trafikmått mätt länge arbetat framgångsrikt med både riskhantering och riskanalys. Både förebyggande och avhjälpande. Man tror väldigt lite där. Dessutom så finns vissa väsentliga skillnader mellan t.ex flyg och trafik; vem som helst får inte och kan inte flyga. Det är både högre tröskel in och lägre ut än för ditt och mitt körkort.
Vad Aeroflot och liknande flygbolag anbelangar så handlar det inte så mycket om någon brist på visioner utan en löjligt kass attityd till både eget och andras liv som manifesteras i en mycket dålig säkerhetskultur.



Det kan man även utan att ha visioner. Och visst, visioner eller inte en del saker är annorlunda här men analogt med Aeroflot resonemanget ovan så är det inte brist på visioner utan kassa och usla attityder i kombination med ett klimat som kan få nästan vilken nordbo som helst att fundera på¨om man "nog-inte-skall-skippa-skyddskläderna-trots-allt-för-det-är-så-innih-e-varmt"! En vild gissning är att användandet av skydd i alla former avtar ju närmare medelhavet och ekvatorn man kommer. Det gör i sin tur att konsekvenserna av de mer frekventa olyckorna dessutom blir värre.

Nollvisionen i sig är egentligen inte problemet utan "prästerskapet" som växt fram allteftersom den antagit allt mer religiösa former. Det är i sig inte något fel med att tro på/önska sig noll döda i trafiken. Det är däremot något mysko om och när man beteer sig som om det faktiskt vore möjligt! Om man nu inte på något lämpligt sätt omdefinierar hela begreppet förstås på klassiskt nyspråk.

Jag vill inte se eller önskar inte fler döda i trafiken än vad någon av er "visionärer" gör. Jag anser helt enkelt bara att det finns andra och bättre vägar dit än den som nollvisionen "stakat ut".

Hade man tagit det här seriöst så hade vi sett åtgärder mot attitydrelaterade riskbeteenden i stor skala och för att hantera det mycket större närvaro av polis/myndighet i trafiken och som en följd av det en mycket större mängd mer nyligen körkortslösa. Idag får/ser vi i stället mer kameror och mer statistiker i Borlänge som i abstrakta termer i religiös iver försöker omtolka medelhastigheter med mera i termer av liv.
Det är så märkligt med den faktiska närvaron i trafiken att från det jag började åka själv så har det gått från: F-n också poliser igen, här nu också! Tills idag när barnen glatt ropar från baksätet: Mamma,Pappa titta en Polisbil! En numera ack så sällsynt fågel med andra ord.

Utan visioner som jag är så försöker jag alltid göra allting så att jag kan göra det igen! Upprepningsbarhet!

Och med det är det nog dags för streck i den här debatten...åtminstone för min del.

Vet inte om detta var svar på frågorna. De var generellt ställda för var och en att besvara, eller inte.

Kanke kan "tro på/önska sig noll döda i trafiken" ses som en omskrivning av visionen? (Hypotetisk fråga.)
 
Last edited:
Top