Visst är det så att ju lägre dödssiffrorna blir ju mer kommer det att kosta att få ned de ännu mer... men anser du att vi skall sluta arbeta för en säkrare trafikmiljö?
Sen som jag skrivit tidigare, man behöver inte hålla med om att verktygen som används är de rätta... men betyder det att man inte skall ha noll döda som vision?
Säg mig vad som är ett acceptabelt pris för nollvisionens uppfyllelse så att vi åtminstone får något konkret att diskutera. Berätta hur "dyr" den får bli!
Jag vet förstås inte om du "spelar ut visionskortet" med vilje men annars låter det ungefär som det brukar. Så goda avsikter och fina mål och om du inte omfattar allt på vårt sätt så är du emot.
Ex. integritetsdebatten där minsta lilla antydan om att någon inte känner sig helt OK med att vara övervakad 24/7 får oroväckande många att att spela ut "pedofilkortet"! Vill inte också du skydda barnen mot de läskiga pedofilerna? Ta sig helskinnad och ohäktad ur den diskussionen den som kan.
Du antyder att jag och implicit alltså alla andra som undrar om nollvisionen verkligen är rätt väg till frälsning vill att trafiksäkerhetsarbetet skall upphöra? Det kan då i sig då leda vidare till... och jag tror nog inte att vi ska ta den vägen. Det är precis det som är det finfina retoriskt med just visioner. De är hart när omöjliga att ifrågasätta och/eller diskutera. Och vid minsta lilla antydan om att verklighetskontrollen inte nog funkar riktigt så; det är ju bara en vision! Det påminner alldeles för mycket om "Nå har du slutat att slå din fru?" eller annat på det temat.
Om ansvarig myndighet konkretiserade sin vision i hanterbara mätbara och rimliga delmål & planer vore det en annan sak.
Å så förstås...att ha utopier som visioner har vid ett flertal föregående tillfällen visat sig inte vara så fiffigt.
Och därmed så hamnar ju även jag i facket som är positiva för en nollvision, för även jag tänker på vad som skulle göra trafiken säkrare bara det att jag inte håller med till fullo med det som görs.
Att vara positiv till något som ett med idag tillgängliga möjligheter till verklighetskontroll är omöjligt att uppnå förefaller mig märkligt? Goda föresatser...jo visst vägen till helvetet lär ju vara kantad av sådana ["The road to hell is paved with good intentions"]
Vore det inte bättre? att ge sig på sådant som skulle kunna ge handgripliga och synliga resultat och till en rimlig kostnad? Flera har ovan i tråden nämnt bl.a rattfylleri, "dårar" m.m som angelägnare att hantera än fortkörare. Plocka bort körkortslösa, obehöriga o.s.v.
De har dessutom dykt upp ett par rapporter som står att finna via SMC:s hemsida som mer eller mindre entydigt pekar på hastighet enskilt är fel sak att ge sig på.
Det finns en hel del att göra för att bättra på vår trafikmiljö och det utan att ens nämna någon ?....
Dess förvaltare och tillskyndare är inte ens de så renläriga som man skulle kunna tro.
Givet den obligatoriska brasklappen om korrekt citerat så...
Vägverket(s) som jag tror de hette då representant intervjuades i lokaltidningen och sa när man undrade över en del av de nyuppsatta kamerornas placeringar.Att, några hade man placerat, inte där man borde utan där man fick tag på "färdig" elanslutning.
Nollvisionen bör tillsammans med Tomas Mores Utopia [
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_Thomas_More] och ett flertal andra skrifter och visioner förpassas dit den hör hemma, till historien.
Att undra om nollvisionen verkligen är vettig är inte konstigt. Det är snarare ett utslag av kritiskt tänkande.
Mindre vision och mer konkret handling blir och ger bättre resultat än visionärt tungomålstalande.
Kritik av den smått heliga nollvisionen frammanar tydligen bilder av empatilös blodtörst hos de frälsta.
Oaktat om vad jag tycker om visionen som sådan så försök inte ta ifrån mig rätten att sörja och beklaga de omkomna.
[EDIT: Jag kollade upp Trafikverkets hemsida...det har tydligen ett kvantifierat mål. Något som jag bommat.]
"Gruppen för nationell samverkan (GNS) har tagit fram en gemensam inriktning för trafiksäkerhetsarbetet. Inriktningen lyfter fram de områden som är extra viktiga att jobba med för att nå målet om max 220 dödade i trafiken år 2020."
Det till trots...så kvarstår mina grundläggande invändningar