Nollvisionen skall spridas över världen, m.m.

Bansaie

New member
Vision Zero Initiative
http://www.visionzeroinitiative.com/

Och under rubriken "Tillsammans för Nollvisionen" på Trafikverkets hemsida kan man t.ex. läsa detta som ett delmål inför 2012 års verksamhetsplanering.

"Ökad hastighetsefterlevnad för motorcyklister
Eftersom motorcyklister är oskyddade i trafiken är det viktigt att de håller hastighetsgränserna.
Motorcyklister kör i snitt 3-4 km/tim fortare än personbilar."


Hittade även lite text om succé när en Spansk delegation var på besök för att lära om Nollvisionen, tyvärr var det ingen officiell text jag kunde länka till. Den jätteintresserade kan PM'a mig så kan h*n få en kopia.

Bara lite input till den allmänna Nollvisionsdebatten :cool:
 

per2010

New member
"Ökad hastighetsefterlevnad för motorcyklister
Eftersom motorcyklister är oskyddade i trafiken är det viktigt att de håller hastighetsgränserna.
Motorcyklister kör i snitt 3-4 km/tim fortare än personbilar."

Intressant!
jag undrar om man kan tolka det som att själva hastigheten, om man går omkull i säg 70 km/h, är ofarlig på 70-väg men farlig på 50-väg? eller?
 

Paerhc

New member
Jag undrar om någon som satt hela sin trovärdighet på nollvisionens planerande och genomförande, kan tänka sig att motorcyklar någonsin kan få tillåtas vara inte helt säkra? Eller om denna person kan tänka sig att inte försämra villkoren för motorcyklism ytterligare, bara för att personen ifråga kan?
 

Marie

Banned
"Motorcyklister kör i snitt 3-4 km/tim fortare än personbilar."

Det tror väl fanken att man kör lite fortare än personbilarna?
Det gör man ju i trafiksäkerhetens intresse!

Att själv köra om personbilarna är mångdubbelt säkrare än att bli omkörd av dem. Kör jag själv om, så har jag hyfsad kontroll på riskmomenten, men de flesta personbilsförare är rediga ålahuven, som klämmer sig förbi med centimetermarginal och knappt det, när de kör om en motorcykel.... :mad:
 

DearHunter

New member
Logiken är underbar samtidigt som man lagar våra vägbanor med tex rullgrus.
Om man extrapolerar tänket så bör ingen färdas fortare än vad man kan gå, undvika allt som kan kosta samhället pengar och betala allt man äger och har till hobbypolitikernas förfogande så att de kan sortera all personnummer baklänges. Givetvis finns inget samband mellan ett lands produktivitet och effektiva transporter. Därför bygger vi våra genomfarter enligt standard från 17-hundratalet där kravet var att två hästarslen ska få plats i bredd. Numer har man modifierat standarden på vissa håll så att även andra arslen kan få plats med sin miljö och trafikpolitik på väg till riksdagen!!
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Bra att en delegation har åkt till Spanien för där finns mycket att lära för svenskarna om utformning av väg, om hur räcken kan se ut o.s.v. Där ligger vi ljusår efter i utveckling. :star:
 

Skye

Kör Mycket!
Varje dag kör jag om minst en som sitter och knappar på en mobil samtidigt som det går i 70 knyck på nittioväg. Inte konstigt att bilister kör långsammare.
Klart det finns ju undantag.
 

Robbie

New member
Håller med Marie där. Det känns grundläggande för en motorcyklist att inte låta sig bli "utnyttjad" av andra trafikanter.

Ett litet mått av aggressivitet är nödvändigt om man ska klara sig i trafiken.

Min åsikt är att nollvisionen, precis som många andra ideal, inte är så lätt att uppnå i praktiken. Vi är människor - vi tar risker.
 
Last edited:

Bansaie

New member
:tummenupp Bra att en delegation har åkt till Spanien för där finns mycket att lära för svenskarna om utformning av väg, om hur räcken kan se ut o.s.v. Där ligger vi ljusår efter i utveckling. :star:
Problemet är väl bara det att det var den spanska delegationen som var här i Sverige för att lära om nollvisionen och inte tvärtom.
 

Cyborg

New member
Det är skönt att Vägverket eller Trafikverket inte längre är lika fixerade vid att uppnå nollvisionen som de var för några år sedan.
 

HkanB

New member
Håller med Marie där. Det känns grundläggande för en motorcyklist att inte låta sig bli "utnyttjad" av andra trafikanter.

Ett litet mått av aggressivitet är nödvändigt om man ska klara sig i trafiken.

Min åsikt är att nollvisionen, precis som många andra ideal, inte är så lätt att uppnå i praktiken. Vi är människor - vi tar risker.

Inte så lätt att uppnå i praktiken! Det måste väl vara decenniets underdrift! Om det är något som är sinnebilden för omöjligt så är det väl just "Nollvisionen"! Det måste till ett stort mått av politisk verklighetsförvrängning för att ens vara i närheten av sannolikt. Ambitionen i sig...färre döda i trafiken är väl behjärtansvärd...men det finns fler vägar dit än monoman fixation vid hastigheter.

Not sent from an I-thing...
 

Carnivore

New member
Det tror väl fanken att man kör lite fortare än personbilarna?
Det gör man ju i trafiksäkerhetens intresse!

Att själv köra om personbilarna är mångdubbelt säkrare än att bli omkörd av dem. Kör jag själv om, så har jag hyfsad kontroll på riskmomenten, men de flesta personbilsförare är rediga ålahuven, som klämmer sig förbi med centimetermarginal och knappt det, när de kör om en motorcykel.... :mad:

Detta är nog första gången jag håller med det du skriver när det varit över en mening långt... men absolut. :tummenupp

Håller med Marie där. Det känns grundläggande för en motorcyklist att inte låta sig bli "utnyttjad" av andra trafikanter.

Ett litet mått av aggressivitet är nödvändigt om man ska klara sig i trafiken.

Min åsikt är att nollvisionen, precis som många andra ideal, inte är så lätt att uppnå i praktiken. Vi är människor - vi tar risker.

Saken är den att en vision har inte som mål att bli uppfylld utan det är just en vision och att man skall titta efter nya vägar för att sträva mot den.

Problemet är väl bara det att det var den spanska delegationen som var här i Sverige för att lära om nollvisionen och inte tvärtom.

Det är väl inte så fel om fler nationer har som trafikmål att färre skall omkomma... eller vad anser du man skall sikta mot, 300 döda? Eller 350? 200? Eller är 5st acceptabelt? Eller vad är en acceptabel siffra för antalet omkomna i trafiken?
Personligen kan jag inte förstå hur man kan säga emot en vision om noll döda i trafiken, det man däremot kan vara emot är vägen mot visionen och där lär vi väl alltid tryta.
Men om vi som motorcyklister blir positiva till nollvisionen och faktiskt försöker påverka (som SMC gör) åt rätt håll, dvs snällare trafikmiljö så att även vi motorcyklister inte behöver sätta livet till bara för att man envisas med sidoräcken istället för sköna sandfållor eller mitträcken som effektivt slår ihjäl en omkullåkt hojåkare.
Alla de åtgärderna som SMC föreslår är ju defakto ett steg mot nollvisionen det med fast med hojåkarnas perspektiv.

Inte så lätt att uppnå i praktiken! Det måste väl vara decenniets underdrift! Om det är något som är sinnebilden för omöjligt så är det väl just "Nollvisionen"! Det måste till ett stort mått av politisk verklighetsförvrängning för att ens vara i närheten av sannolikt. Ambitionen i sig...färre döda i trafiken är väl behjärtansvärd...men det finns fler vägar dit än monoman fixation vid hastigheter.

Not sent from an I-thing...

Det är ju det som är det underbara med en vision, självändamålet är inte att nå dit utan att alltid sikta ditåt. Som sagt, sen kan man alltid ifrågasätta tillvägagångssätten.
 

DearHunter

New member
Bara genom att fånga upp buset, missbrukare och rattfyllerister så skulle vi få ner olyckstalen markant. Istället drar man alla över en kamm silar kamelerna och pungslår vanliga Svenssons ( kan man pungslå kvinnor förresten ha ha ;) )

Visst ska man eftersträva en säker trafik. Men man måste se saker och ting med förnuft. Sätt alkolås på bilar och mc och den som kör rattfull får fotboja och tvångsrehab!! Och sätter fanskapet sig påverkad i en bil och kör olovligt - inget jefla daltande tack. In i kurran med dem, gärna i Nordkorea!!!
 

Carnivore

New member
Bara genom att fånga upp buset, missbrukare och rattfyllerister så skulle vi få ner olyckstalen markant. Istället drar man alla över en kamm silar kamelerna och pungslår vanliga Svenssons ( kan man pungslå kvinnor förresten ha ha ;) )

Visst ska man eftersträva en säker trafik. Men man måste se saker och ting med förnuft. Sätt alkolås på bilar och mc och den som kör rattfull får fotboja och tvångsrehab!! Och sätter fanskapet sig påverkad i en bil och kör olovligt - inget jefla daltande tack. In i kurran med dem, gärna i Nordkorea!!!

Håller helt med, de som kör påverkade har verkligen inte i trafiken att göra och där anser jag också att det måste göras mer... MYCKET mer.
 

HkanB

New member
Det är ju det som är det underbara med en vision, självändamålet är inte att nå dit utan att alltid sikta ditåt. Som sagt, sen kan man alltid ifrågasätta tillvägagångssätten.
Det är just det, precis det som är det farliga och i förlängningen obehagliga med visioner och "nollvisionen" i synnerhet!

Avsaknad av verklighetskontroll är väl inte "härligt" men jag antar att du var åtminstone något ironisk. Relativt snart kommer vi att närma oss den punkt (point of diminishing return) där varje åtgärd kommer att kosta allt oproportionellt mer för att nå en allt kortare bit. Kostnaden skall jag påpeka kommer vi inte att få betala bara i pengar.
Nollvisionen är lika absurd som en vision om en fisk på en cykel. Enda sättet att överhuvudtaget kunna nå den är genom eliminera det man vill skydda. Ingen trafik=Inga döda i trafiken!

Suboptimeringsverkets fixering vid hastighet/fart som förvisso är begriplig i så motto att när den omsätts så är den är enkel, automatiserad och intäktsgenererande, verkar åtminstone utåt hålla tillbaka allt rationellt tänkande som inte har med fart att göra.
Det finns en hel del att göra åt allas vår trafiksituation som handlar om annat men kostar endera pengar i form av t.ex synlig polis eller kostar socialt då nog en del helt enkelt inte borde framföra ngt fordon alls.

"Tänk så många hemska drömmar man kan drömma.
Drömde här om natten att jag va i Stockholm
Där i bleka morgonljuset såg jag stora riksdagshuset
Framme där på plattan såg jag nånting mystiskt"...När Tingvall...
Lätt parafraserat av Eddie Meduza.

Nollvisionen har fått sådan form på det politiskt korrekta firmamentet att den bör fått ett eget kort i leken där bland "feministkort","rasistkort","genuskort", "pedofilkort", m.fl. andra jokrar som snabbt spelas ut när argumenten tryter. De fungerar som någon sorts virtuella knytnävar. Ni vet "När orden tryter så tar knytnävarna vid."! När ett sånt spelats ut så är ju diskussionen liksom, över.

Nåja även vi sannolikt går en dyster framtid till mötes så lär vi nog få en eller annan säsong till innan herr Tingvall eller hans hejdukar meddelar att man först nu verkligen förstått att höga hastigheter faktiskt får kroppen att upplösas i sina beståndsdelar! Det tar bara lite tid. Igenomsnitt lite drygt 80 år.;)

Not sent from an I-thing...
 
Last edited:

Carnivore

New member

Visst är det så att ju lägre dödssiffrorna blir ju mer kommer det att kosta att få ned de ännu mer... men anser du att vi skall sluta arbeta för en säkrare trafikmiljö?

Sen som jag skrivit tidigare, man behöver inte hålla med om att verktygen som används är de rätta... men betyder det att man inte skall ha noll döda som vision?

Personligen är jag helt emot den här hastighetshysterin som pågår, jag skulle till och med sträcka ut näsan så långt som att påstå att sänkt hastighet dödar i trafiken då folk uppenbarligen har alldeles för mycket fokus på annat än att just framföra sitt fordon.
Som det är nu så verkar hastigheterna sättas utifrån scenariot "småbarnsmamma med tre skrikande ungar och en intressant diskussion på FaceBook".

Däremot skulle jag gärna se förlåtande sidomiljö, underglidsskydd, aktivare bekämpning av droger i trafiken.

Och därmed så hamnar ju även jag i facket som är positiva för en nollvision, för även jag tänker på vad som skulle göra trafiken säkrare bara det att jag inte håller med till fullo med det som görs. ;)
 

Paerhc

New member
Ja, det är klart att ingen säger nej till noll döda i trafiken. Det låter fantastiskt med noll döda i trafiken, även om jag tror att det är en utopi.

Men vägen dit går via en säkrare motorcyklism, vad det nu innebär. Det kan innebära färre och färre motocyklister på våra vägar, vilket vore tragiskt, och det är det jag personligen har hakat upp mig på.

Vad innebär säkrare motorcyklism? Kommer det att bli dyrare och dyrare och mer och mer komplicerat att ta A-kort? Allt för att motorcyklism inte anses tillräckligt säkert?

Att färdas på motorcykel kommer alltid att inebära en viss risk, och den risken kommer alltid att vara lite högre än för bilåkande. Just därför kommer det troligen att bli färre och färre motorcyklar i trafiken eftersom vi har en nollvision där ingenting får vara det minsta osäkert.

En nollvision låter fint, men är samtidigt förenad med en tro på att trygghetsnarkomani är något bra.

För att inte tala om alla vägbulor överallt. Vissa gator är helt förstörda av vägbulor. Men de är en del av nollvisionen så vi kommer att få leva med dem. De försvinner inte, utan kommer att bli fler!

Personligen vill jag se fler motorcyklar i trafiken, men det kommer troligen att bli färre och färre av dem. Allt i nollvisionens tecken.

Dessutom kommer vi att få se nollvisionen utanför Sveriges gränser också. Och ju mer det satsas på nollvisionen desto mer prestige blir det i den. Vilket till slut innebär att inget får avvika det minsta från den. Allt som är det minsta osäkert kommer att byggas bort på ett eller annat sätt.

Att inte satsa på säkrare motorcykellösningar som exempelvis underglidningsskydd är ett exempel på hur man gärna ser till att få ner antalet motorcyklar i trafiken. Om trafiverket verkligen ville ha färre döda men fler motorcyklar hade man naturligtvis byggt bort osäkra lösningar för just motorcyklar. Man hade dessutom inte ignorerat SMC:s försöka att se till att det faktiskt blir fler motorcyklar i trafiken med säkra MC-lösningar som underglidningsskydd med mera.

Det kostar pengar att få noll döda i trafiken och det man satsar på måste ingå i den bilden. Motorcyklar gör inte det och då behöver man inte satsa extra pengar på diverse skydd, utan man skriver bort motorcyklar i teoriböcker, och ser till att inga pengar satsas på bra MC-lösningar eftersom man vill dithän att motorcyklar ändå ska bort på sikt.

Ingen säger nej till nollvisionens målsättning om noll döda i trafiken. Jag vill också se färre döda i trafiken, men jag gillar inte nollvisionens väg dit. Cykelolyckor byggs bort genom fler cykelbanor. Det är bra med fler cykelbanor och färre cyklar i närheten av bilar, men hur tänker man sig att få ner antalet MC-olyckor?
 

Ove 60+

Active member
Problemet är väl bara det att det var den spanska delegationen som var här i Sverige för att lära om nollvisionen och inte tvärtom.

:eek: Men ojdå! Jag som trodde att Madrid fortfarande låg i Spanien. :confused:

:tummenupp Det är nog så att vi läst olika notiser. :wink:
 

HkanB

New member
Visst är det så att ju lägre dödssiffrorna blir ju mer kommer det att kosta att få ned de ännu mer... men anser du att vi skall sluta arbeta för en säkrare trafikmiljö?

Sen som jag skrivit tidigare, man behöver inte hålla med om att verktygen som används är de rätta... men betyder det att man inte skall ha noll döda som vision?

Säg mig vad som är ett acceptabelt pris för nollvisionens uppfyllelse så att vi åtminstone får något konkret att diskutera. Berätta hur "dyr" den får bli!

Jag vet förstås inte om du "spelar ut visionskortet" med vilje men annars låter det ungefär som det brukar. Så goda avsikter och fina mål och om du inte omfattar allt på vårt sätt så är du emot.
Ex. integritetsdebatten där minsta lilla antydan om att någon inte känner sig helt OK med att vara övervakad 24/7 får oroväckande många att att spela ut "pedofilkortet"! Vill inte också du skydda barnen mot de läskiga pedofilerna? Ta sig helskinnad och ohäktad ur den diskussionen den som kan.

Du antyder att jag och implicit alltså alla andra som undrar om nollvisionen verkligen är rätt väg till frälsning vill att trafiksäkerhetsarbetet skall upphöra? Det kan då i sig då leda vidare till... och jag tror nog inte att vi ska ta den vägen. Det är precis det som är det finfina retoriskt med just visioner. De är hart när omöjliga att ifrågasätta och/eller diskutera. Och vid minsta lilla antydan om att verklighetskontrollen inte nog funkar riktigt så; det är ju bara en vision! Det påminner alldeles för mycket om "Nå har du slutat att slå din fru?" eller annat på det temat.
Om ansvarig myndighet konkretiserade sin vision i hanterbara mätbara och rimliga delmål & planer vore det en annan sak.
Å så förstås...att ha utopier som visioner har vid ett flertal föregående tillfällen visat sig inte vara så fiffigt.

Och därmed så hamnar ju även jag i facket som är positiva för en nollvision, för även jag tänker på vad som skulle göra trafiken säkrare bara det att jag inte håller med till fullo med det som görs. ;)

Att vara positiv till något som ett med idag tillgängliga möjligheter till verklighetskontroll är omöjligt att uppnå förefaller mig märkligt? Goda föresatser...jo visst vägen till helvetet lär ju vara kantad av sådana ["The road to hell is paved with good intentions"]
Vore det inte bättre? att ge sig på sådant som skulle kunna ge handgripliga och synliga resultat och till en rimlig kostnad? Flera har ovan i tråden nämnt bl.a rattfylleri, "dårar" m.m som angelägnare att hantera än fortkörare. Plocka bort körkortslösa, obehöriga o.s.v.
De har dessutom dykt upp ett par rapporter som står att finna via SMC:s hemsida som mer eller mindre entydigt pekar på hastighet enskilt är fel sak att ge sig på.

Det finns en hel del att göra för att bättra på vår trafikmiljö och det utan att ens nämna någon ?....
Dess förvaltare och tillskyndare är inte ens de så renläriga som man skulle kunna tro.
Givet den obligatoriska brasklappen om korrekt citerat så...
Vägverket(s) som jag tror de hette då representant intervjuades i lokaltidningen och sa när man undrade över en del av de nyuppsatta kamerornas placeringar.Att, några hade man placerat, inte där man borde utan där man fick tag på "färdig" elanslutning.

Nollvisionen bör tillsammans med Tomas Mores Utopia [http://en.wikipedia.org/wiki/Sir_Thomas_More] och ett flertal andra skrifter och visioner förpassas dit den hör hemma, till historien.

Att undra om nollvisionen verkligen är vettig är inte konstigt. Det är snarare ett utslag av kritiskt tänkande.
Mindre vision och mer konkret handling blir och ger bättre resultat än visionärt tungomålstalande.
Kritik av den smått heliga nollvisionen frammanar tydligen bilder av empatilös blodtörst hos de frälsta.
Oaktat om vad jag tycker om visionen som sådan så försök inte ta ifrån mig rätten att sörja och beklaga de omkomna.

[EDIT: Jag kollade upp Trafikverkets hemsida...det har tydligen ett kvantifierat mål. Något som jag bommat.]

"Gruppen för nationell samverkan (GNS) har tagit fram en gemensam inriktning för trafiksäkerhetsarbetet. Inriktningen lyfter fram de områden som är extra viktiga att jobba med för att nå målet om max 220 dödade i trafiken år 2020."

Det till trots...så kvarstår mina grundläggande invändningar
 
Last edited:

HkanB

New member
Är inte 70 alltid samma hastighet

Intressant!
jag undrar om man kan tolka det som att själva hastigheten, om man går omkull i säg 70 km/h, är ofarlig på 70-väg men farlig på 50-väg? eller?
Jag gjorde mer eller mindre samma muntra iaktagelse. Det låter just så i mina öron. Faran är relativt skyltad hastighet och är inte något absolut. Tillåt mig att räkna mycket enkelt...
70/50 ~1,4; 70/70 ~1; 70/90 ~0,78. Och som vanligt kommer väl någon att ha högst relevanta invändningar mot denna lilla räkneövning. :)
Förmodligen är de potentiella konsekvenserna/riskerna eller vad det nu handlar om av 70 på 90-skyltat circus hälften så stora.
Fartfixeringen kvarstår!
 
Top