Nice price

zettan

New member
Hur kommer det sig att Backlund kan arrangera en bandag med Smc-instr. på Knutstorp för 1200kr
när Smc tar 1800kr?
Det som skiljer är mat.
Samma deal gäller Anderstorp.

Lotek

#82 Superbike
Hur kommer det sig att Backlund kan arrangera en bandag med Smc-instr. på Knutstorp för 1200kr
när Smc tar 1800kr?
Det som skiljer är mat.

SMC som organisation och arrangör=normalt sett Trafiksäkerhetsutbildning. Alltså kurs, inte bandag.
Att det kommer att finnas SMC-instruktörer som är föråkare är väl inget konstigt? De instruerar inte..bara övervakar.
Inte för att jag vet eftersom jag inte är inblandad, men det är en rätt kvalificerad gissning.

Sen står det (klumpigt eller avsiktligt) Professionella SMC förarinstruktörer...inte särskilt sant, men det låter ju bra.
De enda två instruktörer jag känner till som är professionella instruktörer är väl isf Dansken och Patric, i meningen att de har betalt eftersom de tillhör kansliet, sen är det ju ingen huvudsaklig syssla för dem att instruera.

Ingen utbildning=billigare upplägg, d.v.s. kör efter bästa förmåga utan hjälp = 600 kr mindre.

Hansi

Skrivit för mycket
när Smc tar 1800kr?
Det som skiljer är mat.

Det som skiljer är nog att man inte behöver "avlöna" lika många funktionärer per deltagare med resa/mat/boende/arvode som SMC gör på en kursdag. Kanske är det även så att företagen som skyltar med sina namn för evenemanget står för en del av kostnaderna.

SuperRetard

New member
Fast minns jag rätt stod det att försäkringarna skulle gälla i gatgrupperna, med hänvisning till SMC-instruktörerna som skulle finnas på plats!?

roffe_s

Active member
Bra där Lotek - åker man på en vanlig bandag har Du vanligtvis inget inslag av utbildning utan ett antal föråkare som besiktar, ser till att det är hyfsat i ordning på banan, flaggar, bärgar hojar efter vurpor och finns helt enkelt på plats för vad som än händer. Visst har deltagarna möjlighet att ställa frågor och visst kan deltagaren be om råd och att en föråkare hänger med ut och kollar körningen några varv men någon organiserad utbildning har i alla fall jag ännu inte varit med om utanför SMC:s regi. De flesta föråkare är snabba, många tävlar och är därför själva mest intresserade av att köra i racegruppen.

Sedan finns ju "kompiskörningarna" där någon eldsjäl själv bokar banan och där körningen sker utan föråkare över huvud taget och där gänget själva fördelar flaggning etc mellan varandra. Men något sådant arrangemang talar vi ju inte om i den ursprungliga frågeställningen.

Jag vet inte hur t ex SSemse lägger upp sina körningar men på de bandagar jag kör brukar det kanske finnas 5 - 8 föråkare som samtidigt sköter flaggan under delar av dagen. Jämför Du med SMC talar vi upp till tolv instruktörer (fyra steg, tre grupper), träningsledare och ett par tre funktionärer/flaggvakter för en traditionellt upplagd kurs. Är kursen inte fullbokad prutas ju ofta steg 4 bort i lugn grupp, steg 1 i snabb grupp o s v men det blir ändå bra mycket fler personer som ska engageras - och ofta på ett färre antal deltagare. Sedan ska ambulans finnas på plats vilket inte är fallet hos i vart fall vissa bandagsarrangörer, här verkar dock fler och fler anamma denna säkerhetsdetalj (tror även att Filip har den på sitt arrangemang).

Men - bandagar är utmärkta tillfällen att själv förkovra sig efter ett antal kurser och ska absolut inte förringas. Ibland kanske det till och med är en fördel att tillbringa en dag på egen hand och nöta på sin körteknik. Men på grund av ovanstående hamnar kostnadsläget betydligt lägre än för en kurs med SMC. Är Du intresserad av att få en bättre uppfattning om vart kostnaderna för en kursdag hamnar finns det en liten kalkylmall i Råd & Riktlinjer. Söker Du på Sporthoj.com finns ett antal trådar där banhyrorna diskuteras.

Så - om gourmetmaten + fika ligger på en hundring (blinkar till Marie) hittar Du förmodligen förklaringen till femhundringen i ovanstående faktorer:)

Agile - det är med största sannolikhet ett missförstånd, trafikföräkring är ett krav i grupperna med gathojar. Många använder SMC-instruktörer som föråkare, för att försäkringen ska gälla må det vara en utbildning arrangerad av SMC. Enda för mig kända undantaget är Bilsport & MC, som inte försäkrar sporthojar.

Last edited:

Lotek

#82 Superbike
Fast minns jag rätt stod det att försäkringarna skulle gälla i gatgrupperna, med hänvisning till SMC-instruktörerna som skulle finnas på plats!?

Som roffe säger och dessutom:
Det står lite luddigt skrivet, antagligen med avsikt. Men oavsett så står det inte uttryckligen att vagnskadeförsäkringen gäller. Bara att i "Gat"-gruppen skall hojarna vara försäkrade. Vad som åsyftas egentligen är antagligen trafikdelen och det är ju inte riktigt utklarat..FB skulle väl kunna vägra betala personskador, men det har väl inte behövt prövas ännu, tack och lov. (Har inga belägg/fakta om just detta, men har undersökt det så gott det går och får inga entydiga svar).

Det du nämner var någon förhoppningsfull individ på SH.com som inte läst sina villkor från FB eller läst och tolkat annonsen efter eget huvud(som de vill att den skall läsas). Du pysslade ju med marknadsföring? Är det inte så man gör?

Nej, jag har inget emot arrangemanget och har jag möjlighet kommer jag att delta. Knutstorp är ju underbar :tummenupp. Det kan som roffe_s sade vara nyttigt att prova lite andra varianter med för att nöta egen teknik och bli av med avarter.

zettan

New member
Ok, tack för alla svar.
Tror att det var/är fler än jag som var nyfiken på detta.

Sammanfattning:
Färre instruktörer som inte instruerar
Endast trafikförsäkring gäller
Sponsorer

Som sagt är infon inte helt tydlig och öppnar för många speckulationer.

Hansi

Skrivit för mycket
Sammanfattning:
...
Endast trafikförsäkring gäller
...

Som sagt är infon inte helt tydlig och öppnar för många speckulationer.

Japp, vi kan spekulera hur mycket som helst, speciellt om hur försäkringsbiten fungerar i praktiken. I praktiken så kan man HOPPAS att man får någon form av hjälp från försäkringsbolaget för att täcka skador på förare och/eller motorcykel, men det är upp till skadereglerarens goda vilja i varje enskilt fall.

Här är en länk till liknande diskussion på sporthoj från förra sommaren
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-vid-bandagar-och-trafiks%E4kerhets%F6vningar!

Skall man köra hoj på bandagar skall man se till att ha det ordentligt ordnat med sin egen olycksfallsförsäkring, och då menar jag att man skall ha läst villkoren noga för det finns undantag för motorsport/farliga aktiviteter i de flesta försäkringar. Och räkna inte med att ersättning för skadad mc.

gluffis

Regnmakare
Jag tror man skall förutsätta att all form av MC försäkring inte gäller om man åker på bandagar som inte arrangeras av SMC.

Olycksfallsförsäkringen skall man läsa igenom villkoren, LRF har en riktigt bra om man råkar vara bonde ;)

Jag åker till stor del med SMC av just anledningen att försäkringen gäller. Hade jag åkt en gammal/billig hoj skulle troligtvis situationen vart annorlunda...

zettan

New member
Jag tror man skall förutsätta att all form av MC försäkring inte gäller om man åker på bandagar som inte arrangeras av SMC.

Olycksfallsförsäkringen skall man läsa igenom villkoren, LRF har en riktigt bra om man råkar vara bonde ;)

Jag åker till stor del med SMC av just anledningen att försäkringen gäller. Hade jag åkt en gammal/billig hoj skulle troligtvis situationen vart annorlunda...

LF sa att trafikförsäkring gäller så länge man kan visa att det rörde sig om övning och inte träning inför tävling eller tävling.
Så finns instruktörer på banan, eller annan trafikövningshjälp att få borde det vara ok.

SGM

Moderator
LF sa att trafikförsäkring gäller så länge man kan visa att det rörde sig om övning och inte träning inför tävling eller tävling.
Så finns instruktörer på banan, eller annan trafikövningshjälp att få borde det vara ok.

Trafikdelen tror jag de får svårt att krångla sig ut ur (vi grävde lite i frågan när jag var ansvarig för bandagarna i Imprezaklubben), men det är vagnsskadan många funderar över anar jag... :)

Lotek

#82 Superbike
Ok, jag har kontrollerat och fått inse att jag har åtminstone inte haft helt rätt. Fast det enda man kan vara säker på är just att man kan inte vara helt säker iaf.

Efter att jag haft en lång och intressant diskussion med mitt FB svarade de att hel-, halv- och trafikförsäkringen bör gälla, åtminstone på detta event och med den beskrivning som ges av eventet. Men det betyder ju inte att jag står som garant för att just din(du som läser detta) försäkring fungerar. Alltså, gör som det står och kontrollera själv.
Naturligtvis finns caveat som gör att de kan vägra betala ersättning senare ändå, om deras uppfattning om hur eventet faktiskt gick till skiljer sig från beskrivningen som är given. Därav troligen anledningen till skrivningen om att ha en egen olycksfallsförsäkring också.
Fundera åtminstone lite på effekten av att någon, vars bolag inte accepterar detta alls kör in i dig och du själv har bara trafikförsäkring. Väg sedan riskerna och avgör själv.

Bortsett från den här rättelsen, så står jag för det övriga jag skrivit med bakgrund av den info som finns tillgänglig just nu.

Men som jag sagt innan, jag skall anmäla mig och tänker köra..det här blir kul :)