Bra där Lotek - åker man på en vanlig bandag har Du vanligtvis inget inslag av utbildning utan ett antal föråkare som besiktar, ser till att det är hyfsat i ordning på banan, flaggar, bärgar hojar efter vurpor och finns helt enkelt på plats för vad som än händer. Visst har deltagarna möjlighet att ställa frågor och visst kan deltagaren be om råd och att en föråkare hänger med ut och kollar körningen några varv men någon organiserad utbildning har i alla fall jag ännu inte varit med om utanför SMC:s regi. De flesta föråkare är snabba, många tävlar och är därför själva mest intresserade av att köra i racegruppen.
Sedan finns ju "kompiskörningarna" där någon eldsjäl själv bokar banan och där körningen sker utan föråkare över huvud taget och där gänget själva fördelar flaggning etc mellan varandra. Men något sådant arrangemang talar vi ju inte om i den ursprungliga frågeställningen.
Jag vet inte hur t ex SSemse lägger upp sina körningar men på de bandagar jag kör brukar det kanske finnas 5 - 8 föråkare som samtidigt sköter flaggan under delar av dagen. Jämför Du med SMC talar vi upp till tolv instruktörer (fyra steg, tre grupper), träningsledare och ett par tre funktionärer/flaggvakter för en traditionellt upplagd kurs. Är kursen inte fullbokad prutas ju ofta steg 4 bort i lugn grupp, steg 1 i snabb grupp o s v men det blir ändå bra mycket fler personer som ska engageras - och ofta på ett färre antal deltagare. Sedan ska ambulans finnas på plats vilket inte är fallet hos i vart fall vissa bandagsarrangörer, här verkar dock fler och fler anamma denna säkerhetsdetalj (tror även att Filip har den på sitt arrangemang).
Men - bandagar är utmärkta tillfällen att själv förkovra sig efter ett antal kurser och ska absolut inte förringas. Ibland kanske det till och med är en fördel att tillbringa en dag på egen hand och nöta på sin körteknik. Men på grund av ovanstående hamnar kostnadsläget betydligt lägre än för en kurs med SMC. Är Du intresserad av att få en bättre uppfattning om vart kostnaderna för en kursdag hamnar finns det en liten kalkylmall i Råd & Riktlinjer. Söker Du på Sporthoj.com finns ett antal trådar där banhyrorna diskuteras.
Så - om gourmetmaten + fika ligger på en hundring (blinkar till Marie) hittar Du förmodligen förklaringen till femhundringen i ovanstående faktorer
Agile - det är med största sannolikhet ett missförstånd, trafikföräkring är ett krav i grupperna med gathojar. Många använder SMC-instruktörer som föråkare, för att försäkringen ska gälla må det vara en utbildning arrangerad av SMC. Enda för mig kända undantaget är Bilsport & MC, som inte försäkrar sporthojar.