När skall Trafikverket lära sig??

Leo74

New member
För andra året i rad har man bara en trafikinspektör (osäker om det heter så) som man kan köra upp för mc i Skövde.
Jag körde upp i onsdags i Skövde och missade, vilket inte är något att säga om. Råkade missa högerregeln två gånger, och skall nu skall jag och flera med mig vänta till mitten/slutet av Augusti på nästa uppkörning! Hoppas att man löser detta, tyvärr tror jag inte att man gör detta.

//Besviken på Trafikverket!
 
H

honda cbf 500

Guest
samma sak hände mig, det är bara att ringa och kolla om det finns återbud. Jag hade några långa samtal med flera personer på vv.:D

//Amir
 

DearHunter

New member
Kan bara hålla med.

Kan Du gissa hur många passkontor som finns i Storstockholm med ca 2 milj innevånare :rolleyes: ...

En jäkla tur att det räcker med nationellt id-kort eller körkort (;)) för att kunna röra sig fritt inom större delen av EU....
 

RonnyB

New member
samma sak hände mig, det är bara att ringa och kolla om det finns återbud. Jag hade några långa samtal med flera personer på vv.:D

//Amir

Håller med, missade teorin för jag var sjuk och skrev upp lagom dåsig. Missade med ett fel för mycket. Uppkörning hade jag dåligt spårval i rundel :)confused:), hade dålig uppsikt (kunde inte vrida huvet 180 grader?!?! eller?) och gjorde ett stopp mot huvudled som var onödigt enligt trafikinspektören för det fanns ingen trafik (Linsen höll på att hoppa ur ögat och jag stannade för att snurra runt ögonen så den kom på plats igen. fel val !!!)

Hur som helst så fick jag nya tider inom 2-3 veckor tack vare att jag ringde varje morgon och eftermiddag för att kolla efter återbuds tider. Dom till och med började känna igen mig där...

Andra Teorin klarade jag med 3 fel, uppkörningen klarade efter halva körtiden sen sa den nya trafikinspektören att han inte kunde se en anledning till att jag inte skulle ha körkort.

Ligg i :)

/Ronny
 

Marie

Banned
Kan bara hålla med.

Kan Du gissa hur många passkontor som finns i Storstockholm med ca 2 milj innevånare :rolleyes: ...

En jäkla tur att det räcker med nationellt id-kort eller körkort (;)) för att kunna röra sig fritt inom större delen av EU....

Körkortet duger INTE!

Och det nationella ID-kortet utfärdas av...

Ja just det! Passkontoren....

Så jag undrar just på vilket sätt det skulle vara bättre?

(Orsaken att körkorten inte gäller är att de inte utvisar medborgarskap och även människor som saknar medborgarskap i EU-land kan ha körkort utfärdat i Sverige eller andra EU-länder...)
 

DearHunter

New member
Körkortet duger INTE!

Och det nationella ID-kortet utfärdas av...

Ja just det! Passkontoren....

Så jag undrar just på vilket sätt det skulle vara bättre?

(Orsaken att körkorten inte gäller är att de inte utvisar medborgarskap och även människor som saknar medborgarskap i EU-land kan ha körkort utfärdat i Sverige eller andra EU-länder...)

Jo, jag vet att KK inte duger officiellt. Men jag har lyckats gå ombord på planen genom att bara visa upp körkortet och boardingpuss. Ok, fotot är ju så himla bra på mig så att de stackars flygvärdinnorna tappade väl andan och började sminka sig :D.

Nationellt ID kort är bekvämare att ha med sig och dessutom så är det säkrare mot förfalskning. Pass är förlegat.... Ser ut som en kinesisk partibok :eek:
 

Marie

Banned
Jo, jag vet att KK inte duger officiellt. Men jag har lyckats gå ombord på planen genom att bara visa upp körkortet och boardingpuss. Ok, fotot är ju så himla bra på mig så att de stackars flygvärdinnorna tappade väl andan och började sminka sig :D.

Nationellt ID kort är bekvämare att ha med sig och dessutom så är det säkrare mot förfalskning. Pass är förlegat.... Ser ut som en kinesisk partibok :eek:

Att det ibland funkar med körkort är då inget jag skulle vilja förlita mig på.

Och att det nationella ID-kortet är behändigare att ha med sig kan inte heller förnekas. Men att du påstår att nationellt ID-kort skulle vara lösningen på bristen på passkontor i Storstockholm är ju rent trams, för giltighetstiden är lika lång (eller snarare kort) och de utfärdas endast av samma passkontor...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Körkortet duger INTE!
...
(Orsaken att körkorten inte gäller är att de inte utvisar medborgarskap och även människor som saknar medborgarskap i EU-land kan ha körkort utfärdat i Sverige eller andra EU-länder...)

Nu bör jag nog akta mig - men, jag har överlevd dryga 13 år härtill lands med mitt danska körkort.. (fast jag får skäll nästan varja vecka - eller i allafall när det är ny sommar personal runt om i Vaxholm!

Värsta fadäsen hände med en ny anställd på dåvärande Posten i Vaxholm i början av hösten 201 - Hon vågrade att lämna utt nått till mig. När diskussionen gick som högst slängde hon in ett un-fair trick och sa att desutom hadde mitt körkort gått ur!
Korrekt 010928 tog Gyldighetstiden slutt!

Jag drog på sjätte växel till danska konsulatet i Stockholm för flux att få nytt körkort. Den trevliga danska dam i receptionen gick i medelsvår panik och telefonerna kimtade till Danmark..

Plötsligt var det höga skratt på konsulatet - mitt körkort är gyldigt till 2028, 1 september... Självfallet är det endast Sverige som inte har anpassad sig till gällande system med omvänd nummerordning..

Jag fick rätt på Posten i Vaxholm sedan, när jag returnerade i triumf..

(kanske jag ska skaffa Int. ID kort vid tillfälle - sorry för att störa i tråden - men, den var väl lite på väg..)

For en ordnings skyll bör jag såklart påpeka att vi från SMC´s sida är mycket tydiga överför myndigheterna att sitsen runt uppkörningstider inte är acceptabel.
 

Marie

Banned
Nu bör jag nog akta mig - men, jag har överlevd dryga 13 år härtill lands med mitt danska körkort.. (fast jag får skäll nästan varja vecka - eller i allafall när det är ny sommar personal runt om i Vaxholm!

Värsta fadäsen hände med en ny anställd på dåvärande Posten i Vaxholm i början av hösten 201 - Hon vågrade att lämna utt nått till mig. När diskussionen gick som högst slängde hon in ett un-fair trick och sa att desutom hadde mitt körkort gått ur!
Korrekt 010928 tog Gyldighetstiden slutt!

Jag drog på sjätte växel till danska konsulatet i Stockholm för flux att få nytt körkort. Den trevliga danska dam i receptionen gick i medelsvår panik och telefonerna kimtade till Danmark..

Plötsligt var det höga skratt på konsulatet - mitt körkort är gyldigt till 2028, 1 september... Självfallet är det endast Sverige som inte har anpassad sig till gällande system med omvänd nummerordning..

Jag fick rätt på Posten i Vaxholm sedan, när jag returnerade i triumf..

(kanske jag ska skaffa Int. ID kort vid tillfälle - sorry för att störa i tråden - men, den var väl lite på väg..)

For en ordnings skyll bör jag såklart påpeka att vi från SMC´s sida är mycket tydiga överför myndigheterna att sitsen runt uppkörningstider inte är acceptabel.

GD!
Nu talar vi plötsligt om den gamla överenskommelsen mellan de nordiska länderna. Där behövs inte pass eller nationellt ID-kort, sedan nåt halvsekel tillbaka. Ett litet specialfall inuti Schengenområdet....
 
Top