När kommer dom nya reg-skyltarna modell mindre:

Jämten

New member
När kommer trafiksäkerhetsverket att införa dom nya mindre reg-skyltarna.
Vad kommer dom att kosta för oss mc-ägare.
 

påK-en

New member
När kommer trafiksäkerhetsverket att införa dom nya mindre reg-skyltarna.
Vad kommer dom att kosta för oss mc-ägare.

Måste säga att personligen så bryr jag mig inte - vad tillför dom nya skyltarna till motorcykelkörningen? Inte ett skit, möjligtvis nåt för "putsnissar".
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nya storleken börjar gälla fr o m 1 januari 2014. Skulle tro att Transportstyrelsen jobbar med upphandling just nu - ska undersöka detta. SMC undersöker om vi kan hitta leverantör av skylthållare med SMC-märke för de nya mindre skyltarna med start nästa år.
 

Jämten

New member
Måste säga att personligen så bryr jag mig inte - vad tillför dom nya skyltarna till motorcykelkörningen? Inte ett skit, möjligtvis nåt för "putsnissar".

Tack för ett mycket givande svar??.Varför överhuvud taget knappa in sej i forumet om man inte bryr sej.Vad gäller putsnissar så är det beroende av
vilken typ av mc man har.Har även sett skogsnissar som tvättar och håller sin mc i trim.Tycker att oavsett vilken mc man har så skall man vårda och
vara rädd om sin mc.Det är så pass mycket pengar man lägger på sin hobby dessutom trevligare med en välvårdad mc.Ha en trevlig dag mvh Jämten.
 

Chopperbyggarn

New member
Ska bli intressant att se hur det kommer att se ut med dessa mindre skyltar på hojarna!! Kul med en positiv present från våra myndigheter inför 2014.:tummenupp

Anders.J
 

TMax500

Member
Den som inte bryr sig alls borde kanske inte bry sig om att kommentera överhuvudtaget? Eller?

*Och varför lägger jag mig i det här då? Ingen aning. Annat än att jag tycker kommentarerna lät lite griniga. Putsnissar är också människor...:)*
 

Oldbiker

New member
Måste säga att personligen så bryr jag mig inte - vad tillför dom nya skyltarna till motorcykelkörningen? Inte ett skit, möjligtvis nåt för "putsnissar".

Möjligen är det de som åker företrädesvis H-D som skribenten utpekar som putsnissar. Möjligen skulle de kunna vara intresserade av de nya registeringsskyltarna. Nix, så är det inte. För oavsett hur skylten ser ut så kommer den inte att gå att montera på en H-D på ett snyggt sätt, den är helt enkelt för stor. Jag kan exempelvis inte ha pakethållare på min hoj om jag har har någon av de skyltar som staten tillhandahåller.
Lösningen ligger helt enkelt i att ordna denna lilla detalj på egen hand om det ska funka... Och beställa en egen skylt som går att sätta på hojen.
Nej, så personligen bryr jag mig inte heller, för den nya skylten är precis lika hög som den gamla, den är bara några millimeter smalare.
 

Jämten

New member
Möjligen är det de som åker företrädesvis H-D som skribenten utpekar som putsnissar. Möjligen skulle de kunna vara intresserade av de nya registeringsskyltarna. Nix, så är det inte. För oavsett hur skylten ser ut så kommer den inte att gå att montera på en H-D på ett snyggt sätt, den är helt enkelt för stor. Jag kan exempelvis inte ha pakethållare på min hoj om jag har har någon av de skyltar som staten tillhandahåller.
Lösningen ligger helt enkelt i att ordna denna lilla detalj på egen hand om det ska funka... Och beställa en egen skylt som går att sätta på hojen.
Nej, så personligen bryr jag mig inte heller, för den nya skylten är precis lika hög som den gamla, den är bara några millimeter smalare.

Har köpt skylt på www miniskylt.se bredd 178 höjd 101 mm samt en skylthållare från kuryakyn i crom.Finns ju även dom måtten för sidoskylt
ser mycket bättre ut dom gamla skyltarna kan man göra snöskyffel av. Hälsn.Jämten
 
Putsnisse - När man kör med hojen då ska den användas! När rundan är slut då vill man ha puts på grejorna, det är ju ingen jordfräs man åker på.

Det har absolut inte med hoj- typen att göra, mer med typen som sitter på hojen :victorious:.

Mindre skylt är ju bra på en MC.
Standard idag 195 x 155
Ny skyllt 170 x 150

Hmm - det inte lönt att göra något, skiljer ju nästan inget. Min får sitta kvar tror jag, vill inte dra på mig trafikpolisens intresse i onödan genom att köra med miniskyllt. De får gärna ägna sig åt något annat.

/Peter
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Mindre skylt är ju bra på en MC.
Standard idag 195 x 155
Ny skyllt 170 x 150

Hmm - det inte lönt att göra något, skiljer ju nästan inget. Min får sitta kvar tror jag, vill inte dra på mig trafikpolisens intresse i onödan genom att köra med miniskyllt. De får gärna ägna sig åt något annat.

/Peter

Har precis mätt på skylten på original Sportstern och det ser ut att kunna bli betydligt snyggare än nuvarande skylt! 25x5mm mindre låter inte så mycket men man får se det i föhållande till ytan på nuvarande skylt.:)

Anders.J
 
Har precis mätt på skylten på original Sportstern och det ser ut att kunna bli betydligt snyggare än nuvarande skylt! 25x5mm mindre låter inte så mycket men man får se det i föhållande till ytan på nuvarande skylt.:)

Anders.J

Ny skylt kostar 90:- + skylthållare. Det har man väl råd med oavsett om det gör någon skillnad eller ej :).

/Peter
 
Skylthållare 170 x 150

Godkväll medborgare.

Vet någon om det finns det någon skyltram att köpa som passar det nya måttet 170x150. Vore bra att ha.....

/Peter
 

SuperMek

New member
Formac har idag tisdag skickat ut hållare till flertalet mc-handlare i landet. Mekonomen kommer också ha dem i sortimentet inom kort.
 

Chopperbyggarn

New member
Fick nya skyltar idag. Något mindre och smuttare enligt min mening. Nytt typsnitt, vilket är snyggast?
Lite garage pyssel när andan faller på.:tummenupp

Anders.J
 
Top