Mycket text! Kräva att säljaren stå för reparationen? Värt att ta det till tingsrätt?

Steinmarkh

New member
Hej! Här kommer en vägg av text som jag hoppas att nån orkar läsa igenom. Det här problemet gör mig sömnlös om nätterna och jag måste få höra andras åsikter om detta nu. Förlåt för att det är så mycket text!

Såg en motorcykel på blocket som jag ringde på, i samtalet lovade säljaren att det inte var något som helst fel på motorcykeln. Jag åker dit och undersöker den efter bästa förmåga (är inte så duktig på sånt). Säljaren upplyser om att motorcykeln stått orörd i två år och berättar att det därför kan bli kristaller i bensinen och att jag bör fylla upp tanken så att den får lite färsk bensin. Vi kommer överens och jag köper motorcykeln.

Dagen efter åker jag tillbaka för att hämta motorcykeln och köra hem den, vi pratar i ca. 10-15 minuter medan jag tar på mig utrustningen. När jag sätter mig på motorcykeln och ska åka därifrån säger han att jag borde ta en annan väg tillbaka eftersom motorcykeln kan hosta och gå lite ojämnt och det är inte roligt om det händer på motorvägen. Det låter ju lite konstigt att han säger det först då, men han säger att efter bensinbyte så ska det inte vara några problem. Eftersom vi kommit överens om bensinen innan köpet så får jag väl acceptera det och säger inget om det.

På vägen hem så tar jag den mindre vägen han rekommenderat, stannar på första bensinmacken jag ser. Märker dock att tanken är fylld ända upp till locket och det är omöjligt att fylla upp med mer bensin, kan inte tänka mig att jag ska stå på en mack långt hemifrån och tömma ur bensin, så jag kör på den gamla bensinen hem och tänker att det värsta som kan hända är ju att den kan "gå lite ojämnt och hosta lite". Märker inget alls av att den gör detta dock, den går som en klocka. Tar mig ända hem och parkerar cykeln.

En vecka senare kör jag nästa gång, gör ett ärende på ca. 5 minuter och ska åka hem igen, på vägen hem så märker jag att hastigheten avtar och ger lite mer gas. Inget händer. Ger i princip full gas men motorcykeln reagerar inte utan går långsammare och långsammare och låter väldigt mycket som ljud inuti en burk (väldigt dovt). Jag frikopplar för att växla ner och då dör motorcykeln helt, tändningen slår av. Rullar i ca. 50 km/h och får styra åt sidan. Försöker starta men det går inte. Elstarten fungerar ju men motorn går inte igång. Efter ca. 10 minuter går den igång men når endast runt 800 varv på full choke (!), efter 2-3 minuter ökar varvtalet av sig själv och jag vrider av choken. Nu låter den som vanligt igen så jag provar att köra iväg (hem fort som fan). Den går som vanligt men bara i 1-2 km sen händer exakt samma sak igen, den dör mitt i körningen, men den här gången startar den inte igen. Får lämna den och hämta den med släp.

Ringer säljaren, berättar vad som hänt och frågar om han visste något om detta. Han frågar om jag har fyllt upp med ny bensin, och det har jag ju inte eftersom det inte ryms någon än så länge. Han säger att det beror på bensinen och att om jag tömmer tanken på bensinen och dessutom tömmer förgasarna på den gamla bensinen så ska det inte vara några problem. Detta är en ganska stor insats för mig eftersom jag inte ens vet hur en förgasare er ut eller var den sitter, men eftersom det låter som en enkel manöver så tänker jag att jag nog ska klara det. Återigen så tänker jag att jag har ju i princip godtagit detta problem med bensinen efter han sa att det blev kristaller i den osv. även om han aldrig nämnt något om följderna som bensinen verkar kunna ge.

Jag tömmer tank och förgasarna helt och far och tankar en dunk med ny bensin och tömmer i. Tutar och kör och är nöjd! Kör säkert 50 mil (ingen överdrift) utan ett enda problem under två veckor. Tills en dag då exakt samma grej händer. Motorcykeln dör, startar inte förrän efter 10 minuter, då med otroligt kämpigt motorljud. Dör igen, startar igen. Efter ytterligare några minuter så låter den som vanligt så jag försöker köra hemåt. Tar mig 1 km innan den dör. Startar igen, kör 1 km innan den dör. Tar mig ungefär 5 km på det här sättet innan den till slut inte startar alls. Blir bärgning hem då det är efter midnatt och jag är flera mil hemifrån och inte har samma tur att jag kan få tag på släp och dragbil som förra gången.

Till att börja med så upplever jag att problemet är mycket allvarligare än vad säljaren berättat, att motorcykeln dör helt och riskerar att strandsätta mig mil hemifrån har knappast framkommit utifrån säljarens blygsamma beskrivning om att motorcykeln kan hosta och gå ojämnt. För det andra så visar den andra incidenten att problemet INTE beror på bensinen eftersom det visar sig även med färsk bensin i motsats till det säljaren har berättat.

Jag tänker att jag ska agera korrekt enligt köplagen och reklamerar direkt på morgonen efter detta har hänt efter jag nu vet att felet INTE beror på det han hävdat! och vill att han ska avhjälpa felet eller ersätta mig för att avhjälpa det. Såklart vill han inte det (vem skulle inte sagt emot liksom). Dock så hävdar han först att jag köpt den i befintligt skick (vilket stämmer eftersom han skrivit det på kvittot) och att jag därför inte kan göra några anspråk (stämmer inte). Därefter så hävdar han att jag godtagit detta problem eftersom han berättat det INNAN köp, något jag inte håller med om eftersom det enda han nämnt i förbifarten innan köp är byte av bensin, samt att han dagen efter köpet, 5 minuter innan avfärd rekommenderar mig att köra en mindre väg på grund av att motorcykeln kan gå "ojämnt och hosta lite".

Efter ytterligare ett mail hävdar han att jag inte reklamerat i tid eftersom detta problem redan visat sig första gången långt innan min reklamation, han menar att problemet visat sig den gången jag ringde till honom men att jag inte reklamerat förrän andra gången det hände mig. Det stämmer ju att samma symptom och problem visat sig men första gången det hände hävdade ju han att det berodde på bensinen, något jag redan accepterat. Men det är ju inte förrän efter andra gången med dessa symptom jag säkert kan säga att det inte är det fel som han berättat om. Så fort jag insett detta har jag ju reklamerat.

Efter detta har jag kört motorcykeln på släp till en verkstad som nu i dagarna har konstaterat att voltregulatorn är felande vilket leder till att batteri går med för hög spänning (15,5V sa han ungefär), detta skulle vara en trolig förklaring till varför motorcykeln slår av eftersom det skulle vara någon form av säkerhetsfunktion. En ny voltregultor skulle kosta 3700 kr. Voltregulatorn+arbete samt bärgning tycker jag med gott stöd i köplagen att säljaren ska stå för. Då motorcykeln kostade 17'500 kr hade dessa extra kostnader gett mig en betydligt "finare" motorcykel om jag ens över huvud taget haft lust med att lägga ut de extra pengarna, vilket jag inte hade.

Säljaren går såklart inte med på mina krav, för att lösa tvister kan man ju lämna in en ansökan till tingsrätten, något jag är otroligt sugen på. Dock så undrar jag, om säljaren hävdar att han berättat exakt allt om detta innan köpet, medan jag hävdar att han inte gjort det det, hur vet då tingsrätten vilket som är sant? Ord står mot ord. Jag vet ju vad som är sant men det hjälper ju inte? Kommer det falla på att jag inte reklamerade efter första gången trots att jag inte visste att det förelåg ett fel vid den tidpunkten?

Är det värt att driva detta till domstol?
 

gundj

New member
Först det trista, köper man en hoj för nästan inga pengar alls så har den fel och brister, så är det bara, att ta till tinget är billigt, men åker du på att betala motpartens kostnader vid förslust blir det dyrt.
Sedan, du har inte skrivit vad det är för hoj. Antagligen är det enkelt att bytta laddregulator, och det finns säker begagnade eller på eBay för mindre pengar.
Beträffande bränsleproblemen så har du ett par saker att göra.
1. Töm tanken helt, kolla om det är rost och skit i tanken, gör i så fall så rent du kan, citronsyra hjälper till.
2. Ta ur bränslekranen och dess filter (innan du gör rent i tanken), antagligen är filtret igensatt.
3. Töm förgasarnas flottörhus, det är väl det du gjort, men du ska göra det igen efter tankrengöringen.
4. Köp en flaska STP Injection Cleaner och slå halva flaskan i en full tank och kör så mycket du orkar, sedan gör du om det igen.
Med lite tur har du sparat in en ultraljudstvätt av förgasarna.
 

tersan

New member
Att fixa hojen ska nog som gundj säger inte bli så dyrt.

Angående det juridiska så är det nog enklast att utnyttja ditt SMC-medlemskaps juristhjälp. Som du beskriver det så är både du och säljaren i viss mån ute och cyklar, men jag är ytterst tveksam till att det är mödan värt att stämma honom. Även om du skulle få rätt.
 

SuperRetard

New member
Likriktare/regulator köper du på skroten för 400 balubas, tar 20 min att byta.

Lycka till!

Gällande köplagen och begagnatköp så låter det som att du har ett glapp mellan göken och praxis tyvärr. Vad lagboken än säger så är det med rådande praxis i princip omöjligt att få rätt i sådana ärenden. Det ska till tämligen uppenbara blåsningar för att få igenom det. Kan du bevisa att säljaren kände till att regulatorn var slut? Fenomenet kan liksom uppstå att den "spikar" en del om soppan är gammal, precis som han sa. Att den dör och blir seg däremot är elrelaterat, men den distinktionen i hans språk är väl aldrig riktigt gjord?

Tror du får tugga i dig äpplet och byta regulatorn helt enkelt. men nästan 4 lök lät dyrt tyckte jag, bytt på ett par hojar och inte ens nya är de väl så dyra?
 

Hampe

Skriver massor!
Wall of text, visst - men vad är det för hoj? Hur gammal är den?

Är det värt att driva detta till domstol?
Rent allmänt: Nä!

Bob Sweden kommer strax in här och redogör för rättsläget, men i praktiken så är det meningslöst att tjafsa med en privatsäljare som inte vill ta ansvar för sin skit. Lägg till en nolla på inköpspris respektive kostnad för reparation så kanske, kanske det är idé att börja snacka om att dra säljaren till Tinget.
"Idé" så till vida att du kan kanske, eventuellt kan få "rätt". Får du några pengar? I år...? Det är en annan femma.
Innan du tar ett enda steg längs domstolsstigen så se till att ta en kreditupplysning på säljaren. Skulder hos Kronofogden? Betalningsanmärkningar? Glöm att du får ut några pengar inom överskådlig framtid. Däremot har du advokatkostander du måste stå för och ligga ute med tills slarvepellen inser att han är vid vägs ände.

Det brukar ta 10 år sådär. Under gynnsamma förhållanden...

Hade du däremot handlat hos ett företag som är bara lite, lite mån om sina kunder och att sälja hojar även nästa år så hade du haft ditt på det torra. Men ett sådant företag hade inte dragit en vals om taskig bensin till att börja med, utan tagit reda på vad som verkligen var galet med hojen innan försäljning.
Utan att veta vad du köpt för hoj och hur gammal den är så kan jag passa på att strö lite mer salt i såren - hojar är på tok för dyra att köpa hos privatpersoner just nu. Begpriserna ligger på en syntetisk, uppblåst nivå som baserar sig på vad ägaren köpte hojen för för ett antal år sedan och vad den "borde" vara värd nu. Trodde han ja.

Hos en McRF eller SMR ansluten handlare köper man just hojar till ungefär samma pris för verkliga/avslutade affärer som drömmande privatsäljare annonserar ut sina hojar för på Blocket. Visst, ibland kan man råka ut för en privatsäljare som bara MÅSTE sälja och som tar ett skambud, och ibland kan man hitta en privatsäljare som skickar med ett skinnställ (från -90 talet, som inte passar speciellt bra) eller en svettig hjälm, som ingen vet vad den varit med om. Men ingen av dessa privatsäljare är beredd att ställa upp på köparen en vecka efteråt, eller har hållt dina pengar på ett spärrat konto för att kunna låta affären gå tillbaka om du som köpare inte skulle komma överens med hojen.

Så. You're fucked. Känns det bättre? Vänta lite då:
Det är knappast troligt att en regulator som släpper upp laddströmmen lite extra är grunden till dina problem.
Visst, 15,5 volt är en volt högre än vad det skall vara, och det kan förvisso koka batterier eller poppa lampor - men jag tolkar din beskrivning som att cykeln tidvis tappar en cylinder, och det är troligen inte relaterat till felet som verkstaden upptäckt.
Visst, det är ett fel som verkstaden - ur deras perspektiv, anser bör åtgärdas. Men jag tror knappast du är av med det intermittenta felet som är grunden till att hojen går illa. Grattis - du har flera problem med hojen.

Berätta vad det är för hoj, hur länge den har gått och framför allt - hur länge den har stått!
Din säljare är kass, det kan vi vara ense om, men börja nysta bakåt i kedjan! Vad säger den som sålde hojen till killen innan dig? Har dom haft samma problem med den? Det kanske var därför han sålde? Kanske har han redan fått en diagnos, men valde att sälja istället för att reparera? Har du tur så sålde han hojen vidare till lägre pris, under ärligt förklarande vad som var galet med den.
har du ammunition att börja bråka med säljaren om, och att ta en kreditupplysning är också bra i det ställningskrig du kanske kan föra med säljaren - men att gå till Tinget för sådana summor som detta handlar om?
"Man skall inte kasta goda pengar efter onda..."


Välkommen till forumet, förresten - med denna din förstapost. Berätta nu om hojeländet!


Hampe

Edit:
Jisses vad mycket svar:
4 svar | 26 visning(ar)

Något slags rekord i engagemang här inne? Känn dig välkommen, synd att temat är så trist.

/H
 
Last edited:
En hoj för 17.500 kan man knappast begära att den ska vara felfri. Reparera för egna pengar och glöm hela reklamationsutsvävningen.

Köp inte så gammal hoj om du inte har erfarenhet av vad riskerna är. Helt klart är att du måste vara händig på att reparea om du ska ha så väl använd cykel (jag går bara på priset). Det gäller bilar och allt annat med för den delen.

Å andra sidan kan du ju bara förlora max 17.500 om det går snett. En ny (vad det nu är för MC) kostar typ 5 till 15 gånger så mycket, alltså måste det vara någon skillnad i material status.

I all vänlighet /Peter
 

Bob Sweden

New member
Är det värt att driva detta till domstol?

Kort sammanfattning:
Nej.

Vill du sätta dig in i rättsläget finns det ytterligare info på den här länken till Konsumentverket.

Men för att ta det steg för steg:
1: Stått i två år.
En varningsklocka i sig. Saker händer med allt som lagras. Vissa viner vinner på att lagras, modern hårdkrackad bensin med spritinblandning... nej... Gummidelar hårdnar, saker fastnar osv.
Hojar ska köras, men det vet du ju. Nu... :)

2: Priset. Var det billigare än motsvarande "körd varje dag men har mera mil" hoj? Om då är fallet, även det en varningsklocka. Säljaren var medveten om risken och satte (kanske) priset därefter.

1 och 2 var för sig och i synnerhet i kombination gör att det nog kan bli lite knivigt om du mot all förmodan väljer att dra det till tinget.
Du "borde ha varit medveten om riskerna" kan man väl sammanfatta det.
En hoj med ett par tiotal år på nacken och som dessutom stått i 24 månader kan man med rimlig sannolikhet anta kommer vara, eller bli, behäftad med "fel av funktionshämmande karaktär".


Men skit i det nu, här ska vi bli kreativa och lösa problemen!!

Elektriskt.
Om man redan vid en "snabb provstart på verkstad" når 15,5V kan du räkna med att efter ett par mil på vägen går det upp ytterligare.
Modern fordonselektronik är tålig men har sina gränser. Vissa gränser är satta i systemet för att skydda saker och ting.

Elektronik jag jobbar med dagligen är skyddad mot överström, överspänning, underspänning osv.
Går spänningen utanför säkra ramar så stannar hela skiten!

Jag vet väldigt lite om moderna motorcyklars elsystem, men med tanke på att du, om jag fattat rätt, betalat 17 500 SEK för åkdonet så antar jag att det är kanske en 90-talare, eventuellt en sen 80.
En kass regulator, en elektronikkomponent som inte tycker om för hög spänning (går varm och blir glapp vid högre temp), jo jag skulle nog börja med att leta rätt på en spänningsregulator.
Ett byte är troligen relativt enkelt, klarar du att dränera förgasare så klarar du det här också!
Kläck bara ur dig vad det är för hoj så ska du se att det snart vimlar av bilder, råd och tips här i tråden!

Bränsle.
Mycket kan hände med bränsle som står i två år. Förgasare är finkänsliga grejor men om hojen "bara tvärdör" och startar om först när den kallnat lite, då är det nog inte förgasarna du ska börja leta i.
En tanke som slår mig är bränslepump / avluftning av tank.
När hojen stannat, om du då öppnar tanklocket, startar den direkt igen? (undertryck i tanken, igensatt luftning).
Om hojen har bränlsepump, vacuumdriven eller elektrisk, funkar den även när motorn är varm(are)?

Men som sagt, börja med att säkerställa att spänningen inte kommer över 14,5V.
Något i din hoj gillar inte överspänning, det är min gissning.


Så vad göra?
Att gå till tinget kommer bara kosta tid och kraft, lägg ner det.
Lägg hellre tid och kraft på att lära känna din hoj (skruva lite själv) och bli nöjd och glad när det fungerar.

Vi förutsätter att säljaren är en schysst person, mår lite dåligt av att du har problem med hojen faktiskt.
Om du ringer honom i all välmening och bara ställer ett par frågor så kan du säkert få lite hjälp på vägen.

För visst skulle du väl själv hjälpa till om något du sålt strular?
Svar JA -> Läs vidare nedan.
Svar NEJ -> Sälj vraket som reparationsobjekt, glöm allt jag skrivit.

Kolla med tidigare ägare om han möjligen och i all välmening kan ge dig några råd och tips på vägen (begagnade delar hos handlare X, polare Y som skruvar hemma mot en liten peng, bekant Z som har en likadan hoj i delar osv.).

Det finns ett par saker som kan vara bra att få reda på:
Batteriet, är det nytt, efter att hojen stått i två år kan det vara rimligt att anta att det krävdes nytt batteri?
Startkablar, behövdes det sådana vid första starten efter två år (kan knäcka spänningsregulatorn om man kopplar bort kablarna innan batteriet är vettigt laddat).


Vill du inte hålla på att labba mer med det här, sälj hojen som reparationsobjekt, bit i det sura äpplet, ta en förlust på X000 och köp sedan en betydligt dyrare hoj hos en seriös handlare så slipper du den här typen av problem.

Eller utnyttja tillfället till att lära känna din hoj på ett mer ... intimt ... sätt.
Jag lovar att det kommer stärka er relation. :eek:

Avslutningsvis:
LYCKA TILL!!


/B
 

Steinmarkh

New member
Tack för mycket bra svar! Snabbt också :) Det gäller en Suzuki Bandit 600 från 1997 som gått snart 2300 mil.

Först det trista, köper man en hoj för nästan inga pengar alls så har den fel och brister, så är det bara.

Jag är ju absolut medveten om att jag köpt en motorcykel med några år på nacken och visst, några skavanker kan jag acceptera. Men som den är nu så är den ju köroduglig eftersom jag inte vet om jag kommer fram till min destination. Jag hann köra till jobbet två dagar innan den la av andra gången, hade jag vetat att det kunde hända när som helst hade jag aldrig vågat ta den till jobbet eller köra länge än 3 km hemifrån. Detta ska man väl knappast räkna med hos alla motorcyklar för 17500 kr och nedåt, eller? Det har ju dessutom inte framkommit av säljarens beskrivning och han har lovat att det inte är något fel på den. Att jag ska kunna framföra den på vägen som syftet ju är med en motorcykel ser jag som självklart.


Att fixa hojen ska nog som gundj säger inte bli så dyrt.


Angående det juridiska så är det nog enklast att utnyttja ditt SMC-medlemskaps juristhjälp. Som du beskriver det så är både du och säljaren i viss mån ute och cyklar, men jag är ytterst tveksam till att det är mödan värt att stämma honom. Även om du skulle få rätt.

Varför är vi båda ute och cyklar? Säger inte emot dig men jag vill gärna veta, annars kan jag aldrig bli bättre!


Likriktare/regulator köper du på skroten för 400 balubas, tar 20 min att byta.


Lycka till!


Gällande köplagen och begagnatköp så låter det som att du har ett glapp mellan göken och praxis tyvärr. Vad lagboken än säger så är det med rådande praxis i princip omöjligt att få rätt i sådana ärenden. Det ska till tämligen uppenbara blåsningar för att få igenom det. Kan du bevisa att säljaren kände till att regulatorn var slut? Fenomenet kan liksom uppstå att den "spikar" en del om soppan är gammal, precis som han sa. Att den dör och blir seg däremot är elrelaterat, men den distinktionen i hans språk är väl aldrig riktigt gjord?


Tror du får tugga i dig äpplet och byta regulatorn helt enkelt. men nästan 4 lök lät dyrt tyckte jag, bytt på ett par hojar och inte ens nya är de väl så dyra?

Har inte kollat upp praxis på liknande fall måste jag erkänna, du får gärna hänvisa till några domar du har tittat på :) Men vadå, gäller dessa bestämmelser jag försökt tillämpa bara mot uppsåt? Måste han ha ljugit om allt och blåst mig för att jag ska kunna hänvisa till köplagen? Jag kan tänka mig att säljaren inte har en aning om att regulatorn är kaputt. Bara för att plocka ut en mening t.ex. "fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.". Rent ordalydelsemässigt så stämmer ju detta in på min situation, måste han ha vetat om felet innan det blir ett "fel" i köplagens bemärkelse?

Wall of text, visst - men vad är det för hoj? Hur gammal är den?



Rent allmänt: Nä!


Bob Sweden kommer strax in här och redogör för rättsläget, men i praktiken så är det meningslöst att tjafsa med en privatsäljare som inte vill ta ansvar för sin skit. Lägg till en nolla på inköpspris respektive kostnad för reparation så kanske, kanske det är idé att börja snacka om att dra säljaren till Tinget.

Hade du däremot handlat hos ett företag som är bara lite, lite mån om sina kunder och att sälja hojar även nästa år så hade du haft ditt på det torra. Men ett sådant företag hade inte dragit en vals om taskig bensin till att börja med, utan tagit reda på vad som verkligen var galet med hojen innan försäljning.

Så. You're fucked. Känns det bättre? Vänta lite då:

Det är knappast troligt att en regulator som släpper upp laddströmmen lite extra är grunden till dina problem.

Visst, 15,5 volt är en volt högre än vad det skall vara, och det kan förvisso koka batterier eller poppa lampor - men jag tolkar din beskrivning som att cykeln tidvis tappar en cylinder, och det är troligen inte relaterat till felet som verkstaden upptäckt.

Hampe

/H
Hmm.. Verkstaden lät övertygad om att detta var det enda som gjorde att felet uppstod, frågade flera gånger. Det skulle tydligen vara någon säkerhetsfunktion, som Bob nedan säger, kanske någon form av överspänningsskydd då? Hoppas att en auktoriserad Suzuki-verkstad har koll på läget!

Kort sammanfattning:
Nej.

Vill du sätta dig in i rättsläget finns det ytterligare info på den här länken till Konsumentverket.

Men för att ta det steg för steg:
1: Stått i två år.
En varningsklocka i sig. Saker händer med allt som lagras. Vissa viner vinner på att lagras, modern hårdkrackad bensin med spritinblandning... nej... Gummidelar hårdnar, saker fastnar osv.
Hojar ska köras, men det vet du ju. Nu... :)

2: Priset. Var det billigare än motsvarande "körd varje dag men har mera mil" hoj? Om då är fallet, även det en varningsklocka. Säljaren var medveten om risken och satte (kanske) priset därefter.

1 och 2 var för sig och i synnerhet i kombination gör att det nog kan bli lite knivigt om du mot all förmodan väljer att dra det till tinget.
Du "borde ha varit medveten om riskerna" kan man väl sammanfatta det.
En hoj med ett par tiotal år på nacken och som dessutom stått i 24 månader kan man med rimlig sannolikhet anta kommer vara, eller bli, behäftad med "fel av funktionshämmande karaktär".


Men skit i det nu, här ska vi bli kreativa och lösa problemen!!

Elektriskt.

Bränsle.


Så vad göra?
Att gå till tinget kommer bara kosta tid och kraft, lägg ner det.
Lägg hellre tid och kraft på att lära känna din hoj (skruva lite själv) och bli nöjd och glad när det fungerar.

Eller utnyttja tillfället till att lära känna din hoj på ett mer ... intimt ... sätt.
Jag lovar att det kommer stärka er relation. :eek:

Avslutningsvis:
LYCKA TILL!!

/B
Angående de tre punkterna under "Men varan kan ändå anses felaktig om:" i din länk till konsumentverket. Det är ju dessa formuleringar som varje gång lett mig in på att låta tingsrätten lösa tvisten eftersom jag tycker att det är precis så. Motorcykeln är ju inte så som säljaren sagt, han har inte upplyst mig om att felet var av så allvarlig karaktär som det ju enligt mig är att kunna bli stillaståendes. Den sista punkten är ju den som ni samtliga verkar trycka på. När jag var på toppen av mitt blocket-sökande så stötte jag ju på i princip exakt likadana motorcyklar och många låg runt 16-17-18-19-tusen, så jag upplevde inte att jag skulle vänta mig ett reparationsobjekt för dessa pengar.

Som sagt, det är ju genom att ha läst köplagen och alla förenklingar av den som gett mig illusionen av att jag har rätt och att det inte ska gå till så här, att man köper nåt som i princip inte fungerar, iallafall inte som utlovat. Men verkligheten verkar skilja sig från de tryckta bokstäverna, det är ju synd. Jag ska inte tjata om rättegång nåt mer men vill bara förklara varför jag kanske tycks hetsa över att stämma säljaren. För övrigt låter det så drastiskt att säga att man ska "stämma" någon :mad: medan "vända sig till tingsrätten för att få tvisten löst" låter betydligt enklare :star:

Till er alla:
Vilka bra svar :) Om ni tycker att det fattas text så har jag klippt av lite i mina citat.

Känner mig som en liten parvel bland er erfarna rävar! Önskar jag visste detta ni säger tidigare, då hade jag nog aldrig köpt en motorcykel i hela mitt liv känns det som.

Ni får det att låta så enkelt att byta denna del! Jag får väl satsa på att byta regulatorn, det lär ju ta resten av året för mig troligen :p Hur ser den ut, var sitter den, hur mycket måste jag plocka isär för att komma åt den? Kan man läsa sig till detta i t.ex. Haynes handböcker?
 

gundj

New member
Här finns en del info och delar. http://www.cmsnl.com/suzuki-gsf600-1997-sv_model13534/partslist/
Vet inte om jag valde rätt modell, det fanns några varianter.
Regulatorn kostar 209:50 Euro men det betyder endast att du säkert hittar en ny ebay för 100€, holländarna är kända för stort sortiment men höga priser på delarna.
Om skissen är rätt så ser det ut att vara ett 20-minuters jobb att byta regulator.
 

Ove 60+

Active member
Hmm? En Bandit -97;a? Kan väl inte finnas så mycket som kan krångla på en sån så bara den går som den ska så har du nog en bra och pålitlig hoj till bra pris.

Det där med stått länge - prova med det vanliga gubbknepet - lämplig STP-rengöring i tanken och kör. det kan vara lite vandrande avlagringar som kommer till då och då och spökar till det. Kan göra nytta men aldrig någon skada. :wink:

En liten antydan om var du bor är inte fel om någon kan tipsa dig om var du kan få hjälp.

Höll på att glömma - Välkommen i gänget. :tummenupp
 

Hampe

Skriver massor!
Ursprungligen postat av Hampe
Wall of text, visst - men vad är det för hoj? Hur gammal är den?



Rent allmänt: Nä!


Bob Sweden kommer strax in här och redogör för rättsläget, men i praktiken så är det meningslöst att tjafsa med en privatsäljare som inte vill ta ansvar för sin skit. Lägg till en nolla på inköpspris respektive kostnad för reparation så kanske, kanske det är idé att börja snacka om att dra säljaren till Tinget.

Hade du däremot handlat hos ett företag som är bara lite, lite mån om sina kunder och att sälja hojar även nästa år så hade du haft ditt på det torra. Men ett sådant företag hade inte dragit en vals om taskig bensin till att börja med, utan tagit reda på vad som verkligen var galet med hojen innan försäljning.

Så. You're fucked. Känns det bättre? Vänta lite då:

Det är knappast troligt att en regulator som släpper upp laddströmmen lite extra är grunden till dina problem.

Visst, 15,5 volt är en volt högre än vad det skall vara, och det kan förvisso koka batterier eller poppa lampor - men jag tolkar din beskrivning som att cykeln tidvis tappar en cylinder, och det är troligen inte relaterat till felet som verkstaden upptäckt.

Hampe

/H
Hmm.. Verkstaden lät övertygad om att detta var det enda som gjorde att felet uppstod, frågade flera gånger. Det skulle tydligen vara någon säkerhetsfunktion, som Bob nedan säger, kanske någon form av överspänningsskydd då? Hoppas att en auktoriserad Suzuki-verkstad har koll på läget!

Ledsen, jag vill sannerligen inte vara Dr Sadness här, men symtomen du beskriver med intermittent hackande gång, kraftlöshet och "burkigt ljud" kan jag inte se relaterat till varken hög laddningspänning eller en skyddskrets i elektroniken. Denna skyddskrets skulle isf slå av tändströmmen helt och hållet - knappast reducera effekt genom att bryta varannan tändpuls eller koppla bort en eller flera cylindrar.
Att låta hojen kunna köras vidare i ett limp home-mode reducerar inte den förment skadliga laddningsspänningen.

Därför tror jag att eventuella problem med laddningsregulatorn är skiljt från problemen med risig motorgång.
I den bästa av världar så har jag fel.
Men i den bästa världar så lurar inte heller en hojåkare en annan och verkstäderna har verkligen koll på vad dom säger och gör...

Jag tycker fortfarande att den springade punktern är att ta reda på vem som haft hojen innan säljaren och höra efter kring dennes erfarenhet från hojen och hur det gick till när han sålde den. Hur länge har säljaren haft hojen? Händelsevis de 2 år som den stått stilla...? Kan du gräva upp någonting där så kanske du har ett case, men att börja reparera i blindo utan att vara säker på varför hojen går illa känns illavarslande.


Hampe
 

tersan

New member
Varför är vi båda ute och cyklar? Säger inte emot dig men jag vill gärna veta, annars kan jag aldrig bli bättre!
Andra i tråden har svarat mer utförligt än jag, framförallt Bob Swedens inlägg är föredömligt tydligt.

Min enkla sammanfattande åsikt (jobbar inte som jurist men har ganska mycket utbildning i frågorna ändå.) är att det handlar om för lite pengar för att gå den juridiska vägen. I bästa fall får du efter en längre tids processande igen ett par tusenlappar.
 

Hoke

New member
Mitt tips är att börja med att göra en vanlig service på den, det tycker jag alltid man skall göra på en nyköpt begagnad motorcykel(om det inte finns papper/trovärdighet på att det redan nyligen är gjort).
En servicen som innebär byte av motorolja, oljefilter och luftfilter(om det ser ut att behövas) samt tändstift -minst. Att kontrollera ventilerna skadar nog inte heller.
Detta samt en allmän genomgång av bromsar etc/trafiksäkerhetskontroll.
Delar finns ofta billigt på Ebay/webbutiker om man tycker att det är för dyrt att köpa bekvämt över disk.

Om regulatorn har gett väldigt mycket för mycket spänning kanske kondensatorerna, pickup eller CDI har gått sönder också?(jag har ingen större koll om detta brukar hända iof)
Något att börja med annars nog att kontrollera att det kommer bensin och gnista till alla cylindrar.

Jag var själv en säljare i liknande scenario och då gick hojen som den skulle när jag ställde undan den, sedan kom köparen och skulle köra hem den och efter bara någon kilometer började motorn gå dåligt.
Det var tändstiften som gett upp/det kom ingen Gnista. Jag köpte och monterade nya åt honom så att hojen gick som den skulle igen och han kunde köra hem den.
Han fick även nya tändhattar och 500:- tillbaka som plåster på såren för krånglet.
Priset för denna Suzuki RF600R var 14500:- och jag som säljare fick "bara" 12000:- kvar efter fixet.
I dessa prisklasser får man nog räkna med lite mekande tyvärr, men inte att säljaren normalt skall stå för det.

Jag köpte nyligen en hoj på distans som jag tittat på ett par år innan och dagen innan dåvarande ägare köpte den. Jag frågade över telefon om skicket var det samma som när dåvarande ägaren köpt den. Svaret var ja, men när jag väl kört närmare 60 mil för att hämta den -visade sig sanningen var något totalt annat. Men då stod man där...

Man får nog räkna med lite småfuligheter på begmarknaden helt enkelt.
Köper man hos mc-butiker ingår allt som ofta minst några månaders garanti och det kanske kan vara skönt om man inte har så mycket koll själv. :wink:
 
Last edited:

Steinmarkh

New member
Ledsen, jag vill sannerligen inte vara Dr Sadness här, men symtomen du beskriver med intermittent hackande gång, kraftlöshet och "burkigt ljud" kan jag inte se relaterat till varken hög laddningspänning eller en skyddskrets i elektroniken. Denna skyddskrets skulle isf slå av tändströmmen helt och hållet - knappast reducera effekt genom att bryta varannan tändpuls eller koppla bort en eller flera cylindrar.
Att låta hojen kunna köras vidare i ett limp home-mode reducerar inte den förment skadliga laddningsspänningen.

Därför tror jag att eventuella problem med laddningsregulatorn är skiljt från problemen med risig motorgång.
I den bästa av världar så har jag fel.
Men i den bästa världar så lurar inte heller en hojåkare en annan och verkstäderna har verkligen koll på vad dom säger och gör...

Jag tycker fortfarande att den springade punktern är att ta reda på vem som haft hojen innan säljaren och höra efter kring dennes erfarenhet från hojen och hur det gick till när han sålde den. Hur länge har säljaren haft hojen? Händelsevis de 2 år som den stått stilla...? Kan du gräva upp någonting där så kanske du har ett case, men att börja reparera i blindo utan att vara säker på varför hojen går illa känns illavarslande.


Hampe
Jag är absolut inte rätt människa att säga emot, och det försöker jag att inte göra heller! Men jag sökte på "regulator" här på forumet och det finns en del trådar där liknande symptom beskrivits och där det diskuterats mycket kring elfel. T.ex. http://forum.svmc.se/showthread.php?3991-CB750-f-Elfel


Andra i tråden har svarat mer utförligt än jag, framförallt Bob Swedens inlägg är föredömligt tydligt.

Min enkla sammanfattande åsikt (jobbar inte som jurist men har ganska mycket utbildning i frågorna ändå.) är att det handlar om för lite pengar för att gå den juridiska vägen. I bästa fall får du efter en längre tids processande igen ett par tusenlappar.

Det är uppfattat! Tack för info :)

Är riktigt imponerad av svaren jag fått, väntade mig nåt i flashback-stil eller att ingen skulle svara och tråden hamnade på sista sidan. Grymt!
 

Hampe

Skriver massor!
Jag är absolut inte rätt människa att säga emot, och det försöker jag att inte göra heller! Men jag sökte på "regulator" här på forumet och det finns en del trådar där liknande symptom beskrivits och där det diskuterats mycket kring elfel. T.ex. http://forum.svmc.se/showthread.php?3991-CB750-f-Elfel

Den aktuella tråden beskriver framförallt problemen som uppstår när spänningen sjunker under det volttal där tändspolarna inte längre orkar generera en ordentlig gnista - och sedan devierar den ut i mörkerboxning kring alla tänkbara elfel, olika typer av generatorer, för att till sist mynna ut i - ingenting.
..eftersom killen som reste frågan aldrig kom tillbaka med feedback kring var felet egentligen låg. Surt.

Men vem är jag att sitta här och komma med råd? Jag har en egen Suka hemma som ballade ut inför Vårrundan och som jag inte ens fick ihop inför gångna helgs BTB 1000K som skulle körts i goda vänners lag - med just elfel. Såatte... *kliarmigpåhalsenochserobekvämut*

Byt du gärna laddnngsrelä. Det är ju uppenbart fel där, enligt verkstaden. Se bara till att komma tillbaka in till tråden så att vi och andra 5 år från nu har chans att lära lite.


Hampe
 

roffe_s

Active member
Steinmark - Du har fått en hel del bra råd redan, när det gäller det juridiska tror jag tyvärr Du ska kolla prejudikaten själv om Du tänker gå vidare. Vad jag kunnat utläsa är problemet alltid bevisläget, säljaren har de facto upplyst Dig om att varan är behäftad med driftstörningar och förvisso spekulerat i (billiga) orsaker men jag tror inte att rätten skulle finna att detta är ett dolt fel.

Förmodligen skulle rätten utgå från att priset är överenskommet med detta fel beaktat, dvs att Du övertagit risken för felet. Prislappen ger heller inget stöd för att priset Du betalt är så mycket högre än andra motsvarande maskiner i samma skick att varan kunde förutsättas vara i felfritt skick.

Men Du bör nog kontakta en advokat eller jurist för att hitta motsvarande fall och kunna följa argumentationen kring domen. Tyvärr är ju detta förknippat med kostnader som redan initialt överstiger kostnaden för avhjälpande.

Nu till de mer intressanta frågorna - Du har ju faktiskt köpt en enkel och fin hoj som ska kunna fungera bra i många år framåt. Jag delar Hampes ifrågasättande av regulatorn som orsaken till att hojen stannar det finns nya regulatorer som ger 14-14.5V vid 3-5 000 varv. På de hojar med trasiga regulatorer eller statorlindningar vi ser är det ofta batteriet som skadats och förlorat laddförmågan. Då talar jag dessutom om hojar ett decennium nyare än Din och med betydligt känsligare elektronik, där kan man mäta upp till 18 V och då blir det bekymmer.

De orsaker som är vanligast när det gäller fenomenet att en varm motor går dåligt är följande:
1 - Avluftningsslangen från tanken har kommit i kläm. Vid fullt gaspådrag bildas undertryck i tanken, det rinner för lite bensin till förgasaren och motorn går dåligt. Den brukar dock inte stanna.
2 - dåliga tändstift. Kan orsaka att ett tändstift dör när det blir varmt.
3 - oerhört smutsigt luftfilter. Gör maskinen sur, bränsleblandningen blir för fet. Det brukar stinka bensin när man försöker starta om.

Den goda nyheten är att Du skulle behöva byta eller rengöra luftfilter samt byta tändstift på Din hoj i vilket fall som helst. Detta är alltså en helt vanlig underhållskostnad och kan därför rekommenderas till att börja med. Kosta även på Bettan lite bensintillsats (injector cleaner) för att rengöra munstyckena.

Sedan tar Du en lång provtur i grannskapet. När problemet börjar, försök då känna om det är förknippat med hårda gaspådrag eller även finns vid krypkörning. Glänta på tanklocket - försvinner problemet?

Chansen är stor att Du kan hitta och åtgärda problemet genom att göra ovanstående. Om inte kan Du själv göra lite kontroller av laddspänningen, men det kan vi vid behov ta senare.

Lycka till :)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Tack för mycket bra svar!


Har inte kollat upp praxis på liknande fall måste jag erkänna, du får gärna hänvisa till några domar du har tittat på :) Men vadå, gäller dessa bestämmelser jag försökt tillämpa bara mot uppsåt? Måste han ha ljugit om allt och blåst mig för att jag ska kunna hänvisa till köplagen? Jag kan tänka mig att säljaren inte har en aning om att regulatorn är kaputt. Bara för att plocka ut en mening t.ex. "fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.". Rent ordalydelsemässigt så stämmer ju detta in på min situation, måste han ha vetat om felet innan det blir ett "fel" i köplagens bemärkelse?

Köplagen kräver i princip att han ska ha känt till felet, ja. Du har blivit upplyst om att det finns en driftstörning. Du har betalat ett marknadsmässigt lågt pris för varan, med hänsyn till detta. Du har även godtagit ett köpeavtal om "befintligt skick".

Vidare finns ingenting som pekar på att felet vare sig existerade eller var känt innan köpet. Är det regulatorn kan den ha pajat under din första mil, således är felet inte hänfört till säljaren, och bevisbördan för detta ligger på dig.

Hade det varit en handlare hade konsumentköplagen gällt, vilken är betydligt mer frikostig mot dig som köpare. Säljarens upplysningsplikt gäller, men omfattar bara de fel som är kända eller rättare sagt: "säljaren insåg eller bort inse" som det skrivs. Mao, var det rimligt att begära att säljaren skulle ha känt till felet? Samtidigt gäller undersökningsplikten dig som köpare. Har du gjort alla nödvändiga tester för att säkerställa varans skick?

I praktiken tas stor hänsyn till varans ålder och skick i förhållande till pris. Givet den låga köpeskillingen har du inget case helt enkelt.

Köplagen
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
 

Steinmarkh

New member
Steinmark - Du har fått en hel del bra råd redan, när det gäller det juridiska tror jag tyvärr Du ska kolla prejudikaten själv om Du tänker gå vidare. Vad jag kunnat utläsa är problemet alltid bevisläget, säljaren har de facto upplyst Dig om att varan är behäftad med driftstörningar och förvisso spekulerat i (billiga) orsaker men jag tror inte att rätten skulle finna att detta är ett dolt fel.

Förmodligen skulle rätten utgå från att priset är överenskommet med detta fel beaktat, dvs att Du övertagit risken för felet. Prislappen ger heller inget stöd för att priset Du betalt är så mycket högre än andra motsvarande maskiner i samma skick att varan kunde förutsättas vara i felfritt skick.

Köplagen kräver i princip att han ska ha känt till felet, ja. Du har blivit upplyst om att det finns en driftstörning. Du har betalat ett marknadsmässigt lågt pris för varan, med hänsyn till detta. Du har även godtagit ett köpeavtal om "befintligt skick".

Hade det varit en handlare hade konsumentköplagen gällt, vilken är betydligt mer frikostig mot dig som köpare. Säljarens upplysningsplikt gäller, men omfattar bara de fel som är kända eller rättare sagt: "säljaren insåg eller bort inse" som det skrivs. Mao, var det rimligt att begära att säljaren skulle ha känt till felet? Samtidigt gäller undersökningsplikten dig som köpare. Har du gjort alla nödvändiga tester för att säkerställa varans skick?

I praktiken tas stor hänsyn till varans ålder och skick i förhållande till pris. Givet den låga köpeskillingen har du inget case helt enkelt.


NJA 1996 s. 598 ? Hur mycket skulle en bandit 600 kosta för att man ska kunna anta att den är funktionsduglig då? :(

Får väl se om det blir någon körning den här säsongen då. Ska göra allt ni har sagt i den här tråden så småningom, måste försöka läsa mig till hur man gör allt först, och få tag i delar (del?). Kan få tag i antingen en regulator för runt 1300 inklusive frakt och en hel generator för 1600 inkl. frakt. Så det är ju frågan om vad som är lättast att göra. Mer om detta kommer jag nog ta i Mektips-delen så att denna tråd inte blir helt urspårad!
 

nir_scorpio

New member
måste försöka läsa mig till hur man gör allt först, och få tag i delar (del?). Kan få tag i antingen en regulator för runt 1300 inklusive frakt och en hel generator för 1600 inkl. frakt.

För en Bandit borde du lätt kunna hitta en mekbok från Haynes eller Clymer, t.ex. http://www.amazon.co.uk/Suzuki-GSF6...&qid=1373968109&sr=8-1&keywords=bandit+haynes och http://www.amazon.co.uk/Suzuki-Band...&qid=1373968190&sr=1-1&keywords=bandit+clymer. För reservdelar är http://www.laga.se ett bra ställe att börja på (Obs! deras reg-nummersökning fungerar inte för MC, klicka på knappen för MC i stället).
 

Jämten

New member
Ett dolt fel är ett fel som ingen av parterna kunnat känna till.Det är alltid köparen som har undersökningsplikt vid privat köp'Köparen borde gjort en kontroll på mcn hos en mc-verkstad innan full betalning erlagts.Men i stridens hetta är det alltid lätt att vara efterklok.En seriös säljare brukar inte knorra om man vill göra en servicekontroll.Hälsningar JÄMTEN Oxelösund
 
Top