Steinmarkh
New member
Hej! Här kommer en vägg av text som jag hoppas att nån orkar läsa igenom. Det här problemet gör mig sömnlös om nätterna och jag måste få höra andras åsikter om detta nu. Förlåt för att det är så mycket text!
Såg en motorcykel på blocket som jag ringde på, i samtalet lovade säljaren att det inte var något som helst fel på motorcykeln. Jag åker dit och undersöker den efter bästa förmåga (är inte så duktig på sånt). Säljaren upplyser om att motorcykeln stått orörd i två år och berättar att det därför kan bli kristaller i bensinen och att jag bör fylla upp tanken så att den får lite färsk bensin. Vi kommer överens och jag köper motorcykeln.
Dagen efter åker jag tillbaka för att hämta motorcykeln och köra hem den, vi pratar i ca. 10-15 minuter medan jag tar på mig utrustningen. När jag sätter mig på motorcykeln och ska åka därifrån säger han att jag borde ta en annan väg tillbaka eftersom motorcykeln kan hosta och gå lite ojämnt och det är inte roligt om det händer på motorvägen. Det låter ju lite konstigt att han säger det först då, men han säger att efter bensinbyte så ska det inte vara några problem. Eftersom vi kommit överens om bensinen innan köpet så får jag väl acceptera det och säger inget om det.
På vägen hem så tar jag den mindre vägen han rekommenderat, stannar på första bensinmacken jag ser. Märker dock att tanken är fylld ända upp till locket och det är omöjligt att fylla upp med mer bensin, kan inte tänka mig att jag ska stå på en mack långt hemifrån och tömma ur bensin, så jag kör på den gamla bensinen hem och tänker att det värsta som kan hända är ju att den kan "gå lite ojämnt och hosta lite". Märker inget alls av att den gör detta dock, den går som en klocka. Tar mig ända hem och parkerar cykeln.
En vecka senare kör jag nästa gång, gör ett ärende på ca. 5 minuter och ska åka hem igen, på vägen hem så märker jag att hastigheten avtar och ger lite mer gas. Inget händer. Ger i princip full gas men motorcykeln reagerar inte utan går långsammare och långsammare och låter väldigt mycket som ljud inuti en burk (väldigt dovt). Jag frikopplar för att växla ner och då dör motorcykeln helt, tändningen slår av. Rullar i ca. 50 km/h och får styra åt sidan. Försöker starta men det går inte. Elstarten fungerar ju men motorn går inte igång. Efter ca. 10 minuter går den igång men når endast runt 800 varv på full choke (!), efter 2-3 minuter ökar varvtalet av sig själv och jag vrider av choken. Nu låter den som vanligt igen så jag provar att köra iväg (hem fort som fan). Den går som vanligt men bara i 1-2 km sen händer exakt samma sak igen, den dör mitt i körningen, men den här gången startar den inte igen. Får lämna den och hämta den med släp.
Ringer säljaren, berättar vad som hänt och frågar om han visste något om detta. Han frågar om jag har fyllt upp med ny bensin, och det har jag ju inte eftersom det inte ryms någon än så länge. Han säger att det beror på bensinen och att om jag tömmer tanken på bensinen och dessutom tömmer förgasarna på den gamla bensinen så ska det inte vara några problem. Detta är en ganska stor insats för mig eftersom jag inte ens vet hur en förgasare er ut eller var den sitter, men eftersom det låter som en enkel manöver så tänker jag att jag nog ska klara det. Återigen så tänker jag att jag har ju i princip godtagit detta problem med bensinen efter han sa att det blev kristaller i den osv. även om han aldrig nämnt något om följderna som bensinen verkar kunna ge.
Jag tömmer tank och förgasarna helt och far och tankar en dunk med ny bensin och tömmer i. Tutar och kör och är nöjd! Kör säkert 50 mil (ingen överdrift) utan ett enda problem under två veckor. Tills en dag då exakt samma grej händer. Motorcykeln dör, startar inte förrän efter 10 minuter, då med otroligt kämpigt motorljud. Dör igen, startar igen. Efter ytterligare några minuter så låter den som vanligt så jag försöker köra hemåt. Tar mig 1 km innan den dör. Startar igen, kör 1 km innan den dör. Tar mig ungefär 5 km på det här sättet innan den till slut inte startar alls. Blir bärgning hem då det är efter midnatt och jag är flera mil hemifrån och inte har samma tur att jag kan få tag på släp och dragbil som förra gången.
Till att börja med så upplever jag att problemet är mycket allvarligare än vad säljaren berättat, att motorcykeln dör helt och riskerar att strandsätta mig mil hemifrån har knappast framkommit utifrån säljarens blygsamma beskrivning om att motorcykeln kan hosta och gå ojämnt. För det andra så visar den andra incidenten att problemet INTE beror på bensinen eftersom det visar sig även med färsk bensin i motsats till det säljaren har berättat.
Jag tänker att jag ska agera korrekt enligt köplagen och reklamerar direkt på morgonen efter detta har hänt efter jag nu vet att felet INTE beror på det han hävdat! och vill att han ska avhjälpa felet eller ersätta mig för att avhjälpa det. Såklart vill han inte det (vem skulle inte sagt emot liksom). Dock så hävdar han först att jag köpt den i befintligt skick (vilket stämmer eftersom han skrivit det på kvittot) och att jag därför inte kan göra några anspråk (stämmer inte). Därefter så hävdar han att jag godtagit detta problem eftersom han berättat det INNAN köp, något jag inte håller med om eftersom det enda han nämnt i förbifarten innan köp är byte av bensin, samt att han dagen efter köpet, 5 minuter innan avfärd rekommenderar mig att köra en mindre väg på grund av att motorcykeln kan gå "ojämnt och hosta lite".
Efter ytterligare ett mail hävdar han att jag inte reklamerat i tid eftersom detta problem redan visat sig första gången långt innan min reklamation, han menar att problemet visat sig den gången jag ringde till honom men att jag inte reklamerat förrän andra gången det hände mig. Det stämmer ju att samma symptom och problem visat sig men första gången det hände hävdade ju han att det berodde på bensinen, något jag redan accepterat. Men det är ju inte förrän efter andra gången med dessa symptom jag säkert kan säga att det inte är det fel som han berättat om. Så fort jag insett detta har jag ju reklamerat.
Efter detta har jag kört motorcykeln på släp till en verkstad som nu i dagarna har konstaterat att voltregulatorn är felande vilket leder till att batteri går med för hög spänning (15,5V sa han ungefär), detta skulle vara en trolig förklaring till varför motorcykeln slår av eftersom det skulle vara någon form av säkerhetsfunktion. En ny voltregultor skulle kosta 3700 kr. Voltregulatorn+arbete samt bärgning tycker jag med gott stöd i köplagen att säljaren ska stå för. Då motorcykeln kostade 17'500 kr hade dessa extra kostnader gett mig en betydligt "finare" motorcykel om jag ens över huvud taget haft lust med att lägga ut de extra pengarna, vilket jag inte hade.
Säljaren går såklart inte med på mina krav, för att lösa tvister kan man ju lämna in en ansökan till tingsrätten, något jag är otroligt sugen på. Dock så undrar jag, om säljaren hävdar att han berättat exakt allt om detta innan köpet, medan jag hävdar att han inte gjort det det, hur vet då tingsrätten vilket som är sant? Ord står mot ord. Jag vet ju vad som är sant men det hjälper ju inte? Kommer det falla på att jag inte reklamerade efter första gången trots att jag inte visste att det förelåg ett fel vid den tidpunkten?
Är det värt att driva detta till domstol?
Såg en motorcykel på blocket som jag ringde på, i samtalet lovade säljaren att det inte var något som helst fel på motorcykeln. Jag åker dit och undersöker den efter bästa förmåga (är inte så duktig på sånt). Säljaren upplyser om att motorcykeln stått orörd i två år och berättar att det därför kan bli kristaller i bensinen och att jag bör fylla upp tanken så att den får lite färsk bensin. Vi kommer överens och jag köper motorcykeln.
Dagen efter åker jag tillbaka för att hämta motorcykeln och köra hem den, vi pratar i ca. 10-15 minuter medan jag tar på mig utrustningen. När jag sätter mig på motorcykeln och ska åka därifrån säger han att jag borde ta en annan väg tillbaka eftersom motorcykeln kan hosta och gå lite ojämnt och det är inte roligt om det händer på motorvägen. Det låter ju lite konstigt att han säger det först då, men han säger att efter bensinbyte så ska det inte vara några problem. Eftersom vi kommit överens om bensinen innan köpet så får jag väl acceptera det och säger inget om det.
På vägen hem så tar jag den mindre vägen han rekommenderat, stannar på första bensinmacken jag ser. Märker dock att tanken är fylld ända upp till locket och det är omöjligt att fylla upp med mer bensin, kan inte tänka mig att jag ska stå på en mack långt hemifrån och tömma ur bensin, så jag kör på den gamla bensinen hem och tänker att det värsta som kan hända är ju att den kan "gå lite ojämnt och hosta lite". Märker inget alls av att den gör detta dock, den går som en klocka. Tar mig ända hem och parkerar cykeln.
En vecka senare kör jag nästa gång, gör ett ärende på ca. 5 minuter och ska åka hem igen, på vägen hem så märker jag att hastigheten avtar och ger lite mer gas. Inget händer. Ger i princip full gas men motorcykeln reagerar inte utan går långsammare och långsammare och låter väldigt mycket som ljud inuti en burk (väldigt dovt). Jag frikopplar för att växla ner och då dör motorcykeln helt, tändningen slår av. Rullar i ca. 50 km/h och får styra åt sidan. Försöker starta men det går inte. Elstarten fungerar ju men motorn går inte igång. Efter ca. 10 minuter går den igång men når endast runt 800 varv på full choke (!), efter 2-3 minuter ökar varvtalet av sig själv och jag vrider av choken. Nu låter den som vanligt igen så jag provar att köra iväg (hem fort som fan). Den går som vanligt men bara i 1-2 km sen händer exakt samma sak igen, den dör mitt i körningen, men den här gången startar den inte igen. Får lämna den och hämta den med släp.
Ringer säljaren, berättar vad som hänt och frågar om han visste något om detta. Han frågar om jag har fyllt upp med ny bensin, och det har jag ju inte eftersom det inte ryms någon än så länge. Han säger att det beror på bensinen och att om jag tömmer tanken på bensinen och dessutom tömmer förgasarna på den gamla bensinen så ska det inte vara några problem. Detta är en ganska stor insats för mig eftersom jag inte ens vet hur en förgasare er ut eller var den sitter, men eftersom det låter som en enkel manöver så tänker jag att jag nog ska klara det. Återigen så tänker jag att jag har ju i princip godtagit detta problem med bensinen efter han sa att det blev kristaller i den osv. även om han aldrig nämnt något om följderna som bensinen verkar kunna ge.
Jag tömmer tank och förgasarna helt och far och tankar en dunk med ny bensin och tömmer i. Tutar och kör och är nöjd! Kör säkert 50 mil (ingen överdrift) utan ett enda problem under två veckor. Tills en dag då exakt samma grej händer. Motorcykeln dör, startar inte förrän efter 10 minuter, då med otroligt kämpigt motorljud. Dör igen, startar igen. Efter ytterligare några minuter så låter den som vanligt så jag försöker köra hemåt. Tar mig 1 km innan den dör. Startar igen, kör 1 km innan den dör. Tar mig ungefär 5 km på det här sättet innan den till slut inte startar alls. Blir bärgning hem då det är efter midnatt och jag är flera mil hemifrån och inte har samma tur att jag kan få tag på släp och dragbil som förra gången.
Till att börja med så upplever jag att problemet är mycket allvarligare än vad säljaren berättat, att motorcykeln dör helt och riskerar att strandsätta mig mil hemifrån har knappast framkommit utifrån säljarens blygsamma beskrivning om att motorcykeln kan hosta och gå ojämnt. För det andra så visar den andra incidenten att problemet INTE beror på bensinen eftersom det visar sig även med färsk bensin i motsats till det säljaren har berättat.
Jag tänker att jag ska agera korrekt enligt köplagen och reklamerar direkt på morgonen efter detta har hänt efter jag nu vet att felet INTE beror på det han hävdat! och vill att han ska avhjälpa felet eller ersätta mig för att avhjälpa det. Såklart vill han inte det (vem skulle inte sagt emot liksom). Dock så hävdar han först att jag köpt den i befintligt skick (vilket stämmer eftersom han skrivit det på kvittot) och att jag därför inte kan göra några anspråk (stämmer inte). Därefter så hävdar han att jag godtagit detta problem eftersom han berättat det INNAN köp, något jag inte håller med om eftersom det enda han nämnt i förbifarten innan köp är byte av bensin, samt att han dagen efter köpet, 5 minuter innan avfärd rekommenderar mig att köra en mindre väg på grund av att motorcykeln kan gå "ojämnt och hosta lite".
Efter ytterligare ett mail hävdar han att jag inte reklamerat i tid eftersom detta problem redan visat sig första gången långt innan min reklamation, han menar att problemet visat sig den gången jag ringde till honom men att jag inte reklamerat förrän andra gången det hände mig. Det stämmer ju att samma symptom och problem visat sig men första gången det hände hävdade ju han att det berodde på bensinen, något jag redan accepterat. Men det är ju inte förrän efter andra gången med dessa symptom jag säkert kan säga att det inte är det fel som han berättat om. Så fort jag insett detta har jag ju reklamerat.
Efter detta har jag kört motorcykeln på släp till en verkstad som nu i dagarna har konstaterat att voltregulatorn är felande vilket leder till att batteri går med för hög spänning (15,5V sa han ungefär), detta skulle vara en trolig förklaring till varför motorcykeln slår av eftersom det skulle vara någon form av säkerhetsfunktion. En ny voltregultor skulle kosta 3700 kr. Voltregulatorn+arbete samt bärgning tycker jag med gott stöd i köplagen att säljaren ska stå för. Då motorcykeln kostade 17'500 kr hade dessa extra kostnader gett mig en betydligt "finare" motorcykel om jag ens över huvud taget haft lust med att lägga ut de extra pengarna, vilket jag inte hade.
Säljaren går såklart inte med på mina krav, för att lösa tvister kan man ju lämna in en ansökan till tingsrätten, något jag är otroligt sugen på. Dock så undrar jag, om säljaren hävdar att han berättat exakt allt om detta innan köpet, medan jag hävdar att han inte gjort det det, hur vet då tingsrätten vilket som är sant? Ord står mot ord. Jag vet ju vad som är sant men det hjälper ju inte? Kommer det falla på att jag inte reklamerade efter första gången trots att jag inte visste att det förelåg ett fel vid den tidpunkten?
Är det värt att driva detta till domstol?