Mycket snedslitna däck

swischmc

New member
Bifogar några bilder så ni förstår vad jag menar. (Nej, jag har inte tränat knäskrap 2000 varv i en rondell...)

Köpte hojen, en Honda cbf 1000 -06:a för tre år sedan. Efter några mil var framdäcket slut på vänster sida. Lyssnade runt och fick förklarat att det berodde på vägens bombering. Detta har jag aldrig upplevt på tidigare hojar: Honda cbf -07:a, Yamaha 500 -04:a, Yamaha xj6 -11:a och Suzuki Bandit 1250 -08:a.

Bytte bak och framdäck eftersom jag misstänkte att de var originalen som satt kvar och satte på Michelin Road 3. 600 mil (!) senare var framdäcket nästan nere på korden på vänster sida. (Bakdäcket hade normalt slitage.) Bytte akut under semesterresan och satte på Dunlop Roadsmart, den däcksort jag haft tidigare och varit nöjd med.

Under denna säsong har jag mixtrat med sittställning, maniskt kört på höger sida i vänster däckspår, brutit ned min svängteknik i mikrober för att se om jag lägger ned olika mycket och bett Honda-meck, däck-kille och några smc-instruktörer att förklara för mig hur det kan bli så här.

För att slippa fler akuta däckbyten har jag haft ständig koll på framdäcket. Tog en extra runda för några dagar sedan och kollade bakdäcket. Hur det ser ut syns på bilderna... Akut byte av backdäck! Framdäcket börjar bli slitet, men inte mer än vad man kan förvänta sig efter 500 mil.

Min fråga är: varför slits däcken så mycket på vänster sida? Jag har fått hjälp att kontrollera att hojen spårar, att kugghjulen sitter i linje och en okulär kontroll av att inget ser snett ut.

Det är inte normalt att slita ut touringdäck på 600 mil och dessutom enbart slita så mycket på ena sidan. Hjälp!

View attachment 5856View attachment 5857
View attachment 5855
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Bifogar några bilder så ni förstår vad jag menar. (Nej, jag har inte tränat knäskrap 2000 varv i en rondell...)

Min fråga är: varför slits däcken så mycket på vänster sida? Jag har fått hjälp att kontrollera att hojen spårar, att kugghjulen sitter i linje och en okulär kontroll av att inget ser snett ut.

Det är inte normalt att slita ut touringdäck på 600 mil och dessutom enbart slita så mycket på ena sidan. Hjälp!

Tror helt enkelt att du kör med för lågt tryck, att sidan slits som på bilden kan inte vara annat. Däckets omkrets är mindre på sidan än på mitten och då gnids gummit bort där trycket mot vägen är minst och det fortfarande är kontakt. Prova med rekommenderat tryck + minst ett halvt kilo och se hur det blir.
 

Hansi

Skrivit för mycket
För lågt lufttryck ger mer slitage generellt sett. Och nej, däcken vet inte vad som står i instruktionsboken även om det är motorcykeltillverkarens rekommendationer man har att utgå från.

Kör du mest landsväg i högertrafik så blir vänsterkurvorna längre i sträcka än högerkurvorna, så vänster sida av däcket slits mest.

http://www.rattlebars.com/tirewear/index.html
 

swischmc

New member
Tror helt enkelt att du kör med för lågt tryck, att sidan slits som på bilden kan inte vara annat. Däckets omkrets är mindre på sidan än på mitten och då gnids gummit bort där trycket mot vägen är minst och det fortfarande är kontakt. Prova med rekommenderat tryck + minst ett halvt kilo och se hur det blir.

Jag kör med 0,2 extra fram och 0,1 extra bak. (2,7 fram och 3,0 bak)
Enligt den däck-kille jag anlitar borde däcken visserligen slitas mer på vänster sida om däcktrycket är för lågt, men man borde även se slitage på höger sida. Varken däckkillen (ägare av Österskärs däck i Åkersberga) och mecken (Honda city Upplands Väsby) tycker att jag ska gå högre.

Tycker du att jag ska öka mer bak? Fram vågar jag inte öka mer.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Har du sänkt motorcykeln så den är lägre bak?

Har du fjädringen fram väl anpassad till din vikt?

Om du sänkt bak och/eller har för hårda fjädrar i framgaffeln så påverkas geometrin på samma sätt som om vi skall göra en extrem jämförelse, sätta på en "lång-gaffel som på en chopper". Detta påverkar hur mycket framdäcket "kasar" och slits.

Fråga någon som är riktigt duktig på fjädring, speciellt om du har en sänkt hoj. Man KANSKE skulle vilja flytta upp fjäderbenen några millimeter om det är möjligt på din motorcykel.
 

swischmc

New member
För lågt lufttryck ger mer slitage generellt sett. Och nej, däcken vet inte vad som står i instruktionsboken även om det är motorcykeltillverkarens rekommendationer man har att utgå från.

Kör du mest landsväg i högertrafik så blir vänsterkurvorna längre i sträcka än högerkurvorna, så vänster sida av däcket slits mest.

http://www.rattlebars.com/tirewear/index.html

Bra sida du hänvisade till.
Jag tycker dock inte att mitt däckslitage finns med där. Titta noga på bilderna så ser du att däcket inte är lika slitet på mitten som på sidan. På höger sida är mönstret som "nytt", på mitten är det slitet enligt vad jag förväntar mig enligt de mil jag kört, men på vänster sida är mönstret totalt borta. Det ser verkligen ut som om jag kört runt flera tusen varv i rondeller... :mad:

De flesta milen på hojen är pendlingsmil. Det innebär: 1 mil kurviga, enfiliga vägar (där jag envisas med att ligga på vänster sida av körbanan just för att slippa mer slitage), 1 mil landsväg (där jag håller mig till höger i vänster däcksspår) och 7 km stadskörning där det blir som det blir eftersom trafiken kräver all uppmärksamhet.
 

swischmc

New member
Har du sänkt motorcykeln så den är lägre bak?

Har du fjädringen fram väl anpassad till din vikt?

Om du sänkt bak och/eller har för hårda fjädrar i framgaffeln så påverkas geometrin på samma sätt som om vi skall göra en extrem jämförelse, sätta på en "lång-gaffel som på en chopper". Detta påverkar hur mycket framdäcket "kasar" och slits.

Fråga någon som är riktigt duktig på fjädring, speciellt om du har en sänkt hoj. Man KANSKE skulle vilja flytta upp fjäderbenen några millimeter om det är möjligt på din motorcykel.

Motorcykeln är i i original, dvs inte sänkt och med originalinställningar på fjädrar.

Jag har pratat med Björn Compier. Han har provkört hojen och kände inget konstigt. Vi pratade också om fjädrar och dämpning under slogan "den kan ju vara inställd för en liten japan och du är... pinsam tystnad". :) Han ansåg inte att det skulle påverka slitaget på det sättet. Kan du rekommendera någon annan? Jag är beredd att ändra rätt mycket på hojen för att slippa detta elände. Däckkontot har stigit i höjden s.a.s
 

swischmc

New member
Det som är konstigt är att det från början var framdäcken som slets snett. Sedan jag börjat mickla med körställning, svängteknik osv. är det bakdäcket som tar mest stryk.
Någon som kan svara på varför?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Motorcykeln är i i original, dvs inte sänkt och med originalinställningar på fjädrar.

Jag har pratat med Björn Compier. Han har provkört hojen och kände inget konstigt. Vi pratade också om fjädrar och dämpning under slogan "den kan ju vara inställd för en liten japan och du är... pinsam tystnad". :) Han ansåg inte att det skulle påverka slitaget på det sättet. Kan du rekommendera någon annan? Jag är beredd att ändra rätt mycket på hojen för att slippa detta elände. Däckkontot har stigit i höjden s.a.s

Jag tror du pratade med både mig och Björn på Gillinge i våras. Det där med inställd för en liten japan var det nog jag som sade...

Slitaget du visar bilder på har inget med vägens lutning att göra och kan inte påverkas av att du ligger i någon kant på något hjulspår. Den delen av däck som har slitage är inte i närheten av asfalten annat än när du svänger åt vänster.

Att det slits mer bak än fram är väl ett tecken på att du kör som du skall. Mina däck tar slut likadant men på andra sidan pga mycket bankörning = högervarv.

Möjligen att du känner att det går lite sakta mitt i kurvan och vill kompensera med lite mycket gas ut ur kurvan.

Vad du än gör, ligg inte i vänster hjulspår inför en vänsterkurva :)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tittade på dina bilder igen.

När det gäller slitaget på dina bakdäck så har gummit försvunnit under acceleration i vänsterkurva. För i det nerlägget så lär du ju inte ha bromsat bort mönstret. Och du har troligen inte haft sladd gissar jag. Då återstår acceleration.

Du kanske har någon riktig favoritkurva på väg till/från jobbet :)

Om däcket är av typen med olika hårda gummiblandningar så slits det lättare på sidorna än mitt på. Beroende på körstil, mitt på slits det ju om man accar och motorbromsar mycket på raksträckor. Eller om man bara kör rakt fram och "aldrig" svänger.

Annars så är det fortfarande däcktrycket man kan laborera med om man skall ha samma körstil/motorcykel och last.

Ju mer last desto mer tryck i däcken, motorcykelns bruksanvisning brukar ju rekommendera olika tryck med eller utan skjuts/last. Även hastigheten påverkar. Tittar jag på klisterlappen bakom tanklocket på bilen så rekommenderas rejält höga lufttryck om man skall köra i hög hastighet.
 

@nderz

New member
Jag kör med 0,2 extra fram och 0,1 extra bak. (2,7 fram och 3,0 bak)
Enligt den däck-kille jag anlitar borde däcken visserligen slitas mer på vänster sida om däcktrycket är för lågt, men man borde även se slitage på höger sida. Varken däckkillen (ägare av Österskärs däck i Åkersberga) och mecken (Honda city Upplands Väsby) tycker att jag ska gå högre.

Tycker du att jag ska öka mer bak? Fram vågar jag inte öka mer.

När och hur kollade du trycket?
Alltså: Kallt eller varmt ute och hur ofta? Kallt eller varmt däck? Temperaturen har ganska stor betydelse för trycket.
Vad använde du för mätare. Var det den på macken. Dom stämmer ofta inte överhuvudtaget.
 

SuperRetard

New member
1. Hansis acc. under lutning-teori
2. Köp en riktigt däckstrycksmätare, och var rädd om den (stötar etc. sabbar dem snabbt). Finns på Feltema för nån 50-lapp. Simplicity lasts
3. Mät däckstryck ofta, under samma förutsättningar, eller var åtminstone medveten om förändringar.

Kombinationen av lågt tryck och acc i utgång av kurva kan döda vilket däck som helst. I övrigt har du helt rätt, 600 mil på en effektsvag hoj som körs "normalt" är inte normalt.

Iofs så är det väl twin, och det i sig äter en del extra av nån magisk anledning som jag hört 1000 olika förklaringar på.
 

swischmc

New member
Jag tror du pratade med både mig och Björn på Gillinge i våras. Det där med inställd för en liten japan var det nog jag som sade...

Haha! :)

@nderz: jag kollar kanske inte däckstrycket sådär jätteofta... Varje vår. Kör så mycket att jag sliter ut ett par däck fortare än säsongen tar slut så det blir alltid ett däcksbyte innan hösten närmar sig igen. De gånger jag faktiskt varit duktig nog att kolla har det stämt. Väder, temperatur och sånt har jag ingen koll på. Tycker liksom inte att det ska behövas när man inte kör bana.

Agile: effektsvag, tja... 98 hk, med en del tyngd på då... ;)
Honda cbf 1000 är en R4, 4-takt, vattenkyld, 4 vent/cyl
 

swischmc

New member
Förtydligande:
Första slet jag ut vänster sida på ett fabriksmonterat framdäck, Michelin Pilot Road.
Sedan slet jag ut vänster sida på ytterligare ett framdäck, Michelin Pilot Road, på ca 600 mil.
Nu sist var det vänster sida på bakdäcket som var slitet på vänster sida, körsträcka ca 900 mil.

Som skrivet innan är det främst pendling till och från jobbet, men även turer i närområde och längre touring runt 3-500 mil. Var för några år sedan till Spanien och körde 600 mil totalt med min förra cbf och det var absolut inga problem med de däcken.

V Saarela har svara på min fråga på Hojen.nu och föreslår att det kan vara så att cbr och Michelin inte går ihop. Vore kanon om det är så enkelt!

Med nytt bakdäck ska jag höja trycket 0,2 (mer/mindre?), strunta i hur jag sitter, inte gasa så hårt ur vänsterkurvor, men mer ur högerkurvor och undvika Michelin Pilot Road. Har jag förstått alla råd rätt?
 

Triumph int

New member
Kolla alla lagringar, styr, hjul och sving.

Kolla också att den spårar absolut rakt.

Om allt detta är ok så höra av dig till Honda Sverige.

Kör med GPS och spela in din vanligaste körning så att du kan "bevisa" hur du kör.
 
Top