Muller man minns.

mc-ist

New member
På 60-70- talet fans det LP/EP skivor med inspelade mc-ljud från bla, racer mc på IoM. (kolla gamla MC-Nytt)

Hampe

Skriver massor!
Hörrni - motorcyklar!
Fina grejer. Skall vi låta denna tråden flyta upp och andra sura sjunka undan...?

På 60-70- talet fans det LP/EP skivor med inspelade mc-ljud från bla, racer mc på IoM. (kolla gamla MC-Nytt)

Ja, är man hemma och bläddrar i backarna hos tillräckligt vrickade vänner så brukar man hitta sådant. Vi har nog en medlem på forumet här som kan lägga upp lite bilder på omslag...

Vad är det med italienska hojar som lyckas tränga igenom bruset och särskilja sig...?

Youtube är väl inte ett forum för audiofiler direkt - men här hör man pulsen, hetsen, nerven: Vill Vill VIIIIIIL!
Nu! Presto!! SUBITO!!! Ge mig mer gas! Jag klarar mer!!

Aprilia SXv 450 (liten V-twin) på svensk sjöis.

Årstidsbonus: se så kul man kan ha med hoj på vintern!

Hampe

Hojkul!

New member
WOW!
Jag ryser i hela kroppen... :) SÅ jädrans skön film! Jag vill gärna se däcken, och framför allt dubbarna...
Den påminner mig om när jag själv i ungdomsåren handskottade (med en ca. 80 cm bred "snöskopa") och skapade en slinga på kanske 600 meter på sjön hemmavid. Sedan varvade jag min Suzuki RM 125 -91 upp till 10500 rpm. Använde Trelleborgdäck; Winter Friction med ca. 300 dubb i varje. Riktigt bra fäste var det - men knappast så bra som för hojen som kan ses i Hampe´s film...

LC4ever

New member
Min första hoj. En CB900 från 1980. Ett 4till1-system (eller som jag brukade säga fyra-till-noll).
Mina föräldrar kunde höra mig på kilometers avstånd.
Ett fantastiskt (högt) ljud på den tiden då 105db var gränsen :)

Ett annat minne är min KTM640SM med DAM-dämpare. Motard i de Italienska alperna, fullt gaspådrag mellan hårnålarna och sedan släppa helt. Vilka förgasarknallar :D

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag gillar ljudet av motorcyklar generellt.
När vi första gången gled in mot Douglas, Isle of Man 1987. Från ön hördes mullret av tusentals och åter tusentals motorcyklar. Helt underbart och jag får fortfarande gåshud när jag står på båtdäck och närmar mig Isle of Man. Att sitta en halvmeter från banan när de kör förbi är nästan lika bra som ...
Å andra sidan lät det också härligt under förra veckans besök på Daytona Bike Week som sägs besökas av en halv miljon motorcyklister under tio dagar. Tänk dig att 90 % kör HD med utbytesdämpare och du kan föreställa dig vilket underbart sound det var där!

enhjuling

New member
Den Kawa Z1300 jag hade lät gott både med men framförallt utan ljuddämparna.
Det blev inte så vansinnigt högt ljud eftersom alla sex rören gick ihop i en burk under motorn som hade två utsläpp.
Man såg många som bara hade nån kromad rörstump i stället för ljuddämparna.
Nån som kommer i håg Arto Nykvists stuntande på en Z1300?

/Stefan

Hampe

Skriver massor!
Antalet cylindrar spelar mindre roll för mig - men den där extra nerven behövs för att jag skall tända till.
Vi fortsätter på vintertemat nu när våren dröjer:

EDIT: 55 sekunder tills det händer något, typ. Vi är mitt ute i skogen...

Sjutton cylindrar passerar framför kameran - Värmlandsgrabbarna (stavningsförslag: sammandrabbningarna...) är touringlastade på väg till Krystallrallyt, så man får ha förståelse för att dom tar det lite lugnt.

Kawa-sexan gör fler förbifarter, så häng med till slutet.

H

Last edited: