Muller man minns.

Hampe

Skriver massor!
Göteborgs-Posten har en artikel som på ett rätt vettigt och balanserat sätt tar upp bakgrunden till att många inte nöjer sig med det ljud en hoj levereras med från fabrik. http://www.gp.se/motor/mcmoped/1.1001112-varje-maskin-har-sitt-eget-ljud

Hur är det med dig? Har du någon hoj du minns just för ljudets skull?
Kanske till och med köpt bara för att den lät gôtt?

Hur vart det sedan? Livslång kärlek? Ledsnade du och sålde? Sålde du och ångrade dig senare?
Vad betyder ljudet för dig? Berätta!

Hampe

Zopilote

New member
Tycker personligen att motor(o)ljudet är en stor del av upplevelsen av att köra hoj... Min favorit hittills är min tidigare Yamaha MT-01 med Akrapovic och specialbeställda insatser för "lagom" högt ljud. Hojen är såld, men saknad. Har däremot kompletterat garaget precis nyss med en annan välljudande maskin: Moto Guzzi Griso med Termignoni utan insats. Även denna med precis lagom mycket muller. En stor, hårt trimmad tvåtaktare låter också trevligt, men radfyror är däremot inte min smak :)

SuperRetard

New member
Jag hade en R1 -99 en gång med Devil high pipe som lät förbannad gott (tyckte jag då). Den liksom fräste fram på lägre varv under påslag för att övergå i det där högvarviga radfyre-ylet bara en sporthoj kan förmå. Den största och starkaste känslan kom dock från motorbromsen. Den var säkert lite felmappad (eller felsynkad eftersom det var förknasare på den tiden) så det bluddrade, smällde och slog lågor om den på avslag..

Dessutom ett (för den tiden) monster av rang som skrämde skiten ur mig mer än en gång. Synd att man inte kunde köra ordentligt då :(
---------------------------------

Jag hade ju originalsystem på mina LC8:eek:r, annars är KTMs litertwinnar med Akrapovich en saga för mina öron för lägre varv med mkt gas.. Det där hårda, djupa ljudet som så uppenbart ber om mer som en fylle*** 19-åring.

---------------

Men jag börjar gílla CBR600RR:en (med Akra helsystem) också faktiskt. Just mellan 9-11000 där den går från mellan- till övre registret och börjar mata på med effekt i utgångarna av böjarna. Och ett sorts blurrande ljud som låter en veta att man snart får den där puffen som gärna skickar upp framhjulet i luften.. Och så låter den förbannad gött i depån på tomgång faktiskt, argt på nåt sätt.

Last edited:

Ove 60+

Active member
:tummenupp Första riktigt positiva minnet av MC-ljud: omkring 1960 stannade jag bredvid en BMW polishoj som gick på tomgång. Man bara anade avgasljudet och från främre delen hördes ett ganska diskret turbinljud. Upplevelsen var ungefär .... en tiger i vila som spinner som en tamkatt. Vet inte varför men lågmälda maskiner (och människor) med en sjuhelsikes kapacitet har alltid imponerat långt mer än dom som väsnas. :tummenupp

woody

New member
Ljudet från min diesel båge gillar jag !
-låga varv så den knappt hinner ladda batteriet ..
TUFF TUFF TUFF TUFF ..."fiskebåt" ....
lugnt och behagligt ,lyssna på ljudet ..
avstressande åktur ,allt rinner av dig ...snacka om att stressa ner !
....o super låg förbrukning är väl inte fel heller !
lättskruvat ,fläktkylt ,
Tja billigare än så här kan man nästan inte åka !

= 0,18Lit / mil /diesel -det tycker jag e super !

Heder åt Ernie Dorsett som byggde min hoj ! RIP !

Enkel hoj- som ger mycket glädje tebaks !
härligt !
Träffar alltid massor av människor som undrar ,vad man rullar runt på !
kontaktskapare !
när jag har råd så skall jag bygga en 2 cylinder diesel båge med 6 växlad låda !
får se vad framtiden har att komma med ;-)

Last edited:

woody

New member
Fast jag tycker det e lite fånigt med folk som kör nästan raka rör o stoppar skit i örona
för att slippa höra det medans de kör !
Om du inte giter att höra på skiten-varför ska då din omgivning göra det ??
*varför ska folk höra dig i norrköping när du kör i bjuv ??
jag kör med det buller som jag gillar att höra och som känns harmoniskt !
jag stoppar inte pluggar i örona för att slippa höra bullret !
då e man väl lite fel ute ...njutningen e ju väck ändå
-du har ju skit i örona och hör inte bågen ändå ...!

Fast visst ...Harley har ju det där soundet som man bara älskar ,,,,

Last edited:

woody

New member
När jag va liten påg-hade farsan en Monark ILO 175cc stående i garaget .
Den skötte jag om.putsa polera tog ut den på gräsmattan och puttra rundor med den !
Ja sa till farsan att ,när jag blir 18 ska jag ha den att åka på-farsan protesterade aldrig , så jag tog för givet att bågen va min ....
Döm om min förvåning ,när farsan sålde bågen 1 vecka innan jag blev 18 ..
Hans svar :den ska du inte ha att köra ihjäl dig på ! hmmm..gissa om jag va besviken !
Varför kläckte han inte ur sig det innan?? då kunde bågen fått stå o rosta ihop där den stod ...
Hojåkandet har dock inte blivit mindre med åren utan farsan fick sen, se den ena bågen efter den andra landa i garaget !
*så man kan ju fråga sig om han gjorde sig själv en tjänst eller ej !
jag har levt ett bra mc liv iaf ;-)

men monarken hade ett speciellt ljud som fastnade i min hjärna och själ ;-)
där blev jag nog knutte på kuppen ...

Last edited:

Ollesonen

New member
Tycker min före detta hoj, nu för tiden frugans hoj låter gott utan system. : ) Brukar ta en tur innan/efter besiktning med den innan jag monterar scorpion-/originalsystemt. Avgassystemet är kapat strax bakom höger fot. Enligt mitt tycke det enda sätt en SV650 från 2003 kan låta som en STOR harley.. Gött ljud iaf.

Cyborg

New member
Jag minns min första hojs ljud, en Yamaha TZR125 med en trimpipa så att den lät som en brutalt trimmad moped. Då tyckte man att det lät lite trist då jag var så van vid 2-taktsljud men sedan när man köpte en originalpipa så insåg jag hur härligt den egentligen lät.

Det är något gudomligt med att glida på motorvägen vid 10500 varv :)

Chopperbyggarn

New member
Jag älskar motor/avgasljud:tummenupp
Det gäller i princip alla motortyper: gamla Traktorer: bensin, fotogen, diesel ,Fiskebåtar, Fartyg, Aktersnurror, Diesellokomotiv ,Lastbilar/Bussar: tvåtaktsdieslar, bensinare, V8 dieslar mm, Personbilar: boxer 4:eek:r, puttrande tvåtaktare, V4:eek:r mullrande V8:eek:r mm och naturligtvis MC: långslagiga enstånkor, parralelltwinnar, rad 3:eek:r 4:eek:r 6:eek:r , stora 2/3 cyl tvåtaktare, boxer, V-twinnar i alla dess olika varianter.
När jag var ung så kunde man fortfarande utan att se vad som kom farandes på vägen identifiera dom flesta motortyper o fabrikat trots orginalavgassystem och det var både trevligt o stimulerande...vilka tider!!:tummenupp

Nu för tiden när den stora "termos korken" bankats in i avgassystemen på alla typer av fordon så hör man bara ett entonigt deprimerande däck/vägbane friktionsljud... om det mot förmodan läcker förbi lite motorljud förbi "termoskorken" så är det inte ovanligt att konstruktionen av ljuddämparen är av sådan art att det karraktäristiska ljudet från motortypen är sönderhackat/förstört och låter som ett ostämt instrument..dock finns det trevliga undantag där ljuddämpare/avgassystem har öppnats upp vilket jag personligen uppskattar!:)

Anders.J

HkanB

New member
Laverda!
3-cylindriga sådana både 180- och 120-graders även om jag har en viss förkärlek för 120:n.
Oavsett avgassystem!

Oldbiker

New member
I slutet av 70-talet fanns det en hojklubb alldeles intill mitt föräldrarhem. Flera av mina kompisar var med i klubben och de byggbde choppers av gamla engelsmän och en och annan japanare. Men en av killarna, som jag jobbade ihop med, var till USA och kom hem med en trälåda på hösten. I lådan fanns det en H-D Electra Glide från 1965. Den var i delar och i ett skick som var sämre än dåligt. Eftersom detta var den sista årsmodellen med en panna och första med elstart, var kompisarna inte nådiga, hojar skulle kickas igång. Men kompisen jobbade på och i maj året efter var han klar för besiktning och provkörning.
Jag var med och tittade på och framför allt lyssnade...
Ljudet från denna motorcykel har etsat sig in i mitt minne och själva hojen var det snyggaste och häftigaste jag någonsin sett. Min dröm om en Harley stannade i över 30 år vid just en dröm, men nu kommer den att förverkligas, jag ska ha en hoj med samma ljud...

För övrigt har kompisen behållit sin Electra Glide och den är fortfarande lika fin. De kompisar som är kvar i klubben har nu även de bytt till H-D och kommentarerna är bort.

Triumph int

New member
Om det inte finns på film så har det inte hänt :D

836 från Aggelands, KN-filter, orginal 4-1.

Last edited:

SGM

Moderator
Jag saknar min 1098a med Termisar på något grönjävligt stup i ett. Öppen kopplingskåpa, rassel, muller, hela konkarongen.
Ljudet den donnan skapade under tung motorbroms...huuuuuuga.

Jag saknar inte försäkringspremie eller sittställning på'n.

Inte min gamla, men samma-lika.

Last edited:

Sanna H

Member
En Yamaha TRX850 med slipons, akustiskt inramad av husväggarna på en bakgata i Stockholm. Det är ett muller jag minns! :)

zettan

New member
Tycker min före detta hoj, nu för tiden frugans hoj låter gott utan system. : ) Brukar ta en tur innan/efter besiktning med den innan jag monterar scorpion-/originalsystemt. Avgassystemet är kapat strax bakom höger fot. Enligt mitt tycke det enda sätt en SV650 från 2003 kan låta som en STOR harley.. Gött ljud iaf.

Vill du att din SV ska låta som en HD :confused: