Motorcyklist omkom efter att ha kört på grävling och glidit in i vajerräcke

Christian_gbg

New member
http://www.expressen.se/gt/totalstopp-i-trafiken-efter-en-mc-krasch/

Idag omkom en motorcyklist efter att har kört på en grävling, gått omkull och sedan glidit in i vajerräcket på den nybyggda motorvägen.

Något man fasar för som MC-förare är såklart att krocka med ett djur. Till och med vid ett relativt litet djur som en grävling kan man nog vara glad om man slipper gå omkull och hoppas att det i såna fall sker på rätt ställe. Kör man omkull och hamnar i ett träd på en mindre kurvig väg är det en sak, men när det sker på en nybyggd motorväg och som en följd av att Trafikverket gjort ett aktivt val att sätta upp vajerräcken känns det så fullkomligt onödigt. Det är lätt att förstå hur liten chans man har att överleva när man glider in i ett vajerräcke efter att ha gått omkull i motorvägsfart. Kontrasten mot att istället glida längs ett slätt räcke eller ner i ett förlåtande sidoområde (som man byggde motorvägar förr) är enorm och hade kunnat innebära skillnaden mellan döden och lindriga skador.
 

Hampe

Skriver massor!
Dödsräcken
Nybyggd motorväg.
Semestrande, utländsk förare.

Tack för den Trafikverket - jag önskar så att dom som fattade beslutet att satsa på vidrigt ojämlika dödsräcken, oavsett typ, får tillfälle att dö samma fruktansvärda, onödiga död - med The Average White Bands "Pick up the pieces" som soundtrack of their death.

Detta visar återigen varför det inte räcker med påhängda patetiska plåtbleck i några få utvalda ytterkurvor.
Alla räcken överallt måste vara säkra för alla sorts trafikanter alltid!

Feck, att drutta omkull efter att ha klippt en grävling får inte innebära ett automatiskt dödsstraff.
De allra flesta av oss har kläder nog att kasa omkring på asfalten ifrån motorvägsfart och ändå kunna resa sig upp efteråt.
...om inte någon sätter upp en skog av stolpar en decimeter från vägen.


Fy fan!


Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Sen minst 5 år har höjdarna inom TrV förstått att vajerräcket är ett dåligt och aggressivt sätt att "skydda" trafikanterna och man sätter fortfarande upp dom? (Påpekade räckenas olämpliga utformning för ca. 20 år sen per telefon till Gbg och Borlänge men fick bara oförstående och spydighet som svar). Man kan knappast längre tala om olyckor när folk dör på grund av att TrV slentrianmässigt använder material som man vet är trafikfarliga. Kanske det är dags att istället tala om slumpmässiga lönnmord?

Om nu inte TrV;s folk kan komma sig för att jobba för trafiksäkerhet borde väl riksdag och regering vid något tillfälle få in folk som har något förstånd. Där sker ju ändå en viss omsättning i samband med växling mellan rött och blått så betonghäckarna sitter inte lika fastgjutna i det gänget.

Jag blir lika beklämd och ledsen var gång jag läser om olyckor som får allvarlig utgång i onödan.

Må han vila i frid....
 
Last edited:

Tysken

New member
Och "motorexperten" Robert Collin, har skrivit på aftonbladet att eftersom motorcycklar saknar abs, och andra tekniska säkerhetshjälpmedel. Så är dessa farliga att framföra. Men hallå hur kan man utge sig som motorexpert, när man inte ens har grundläggande kunskaper om dagens mc!
 

Christian_gbg

New member
Och "motorexperten" Robert Collin, har skrivit på aftonbladet att eftersom motorcycklar saknar abs, och andra tekniska säkerhetshjälpmedel. Så är dessa farliga att framföra. Men hallå hur kan man utge sig som motorexpert, när man inte ens har grundläggande kunskaper om dagens mc!

När nu "drevet går" kring senaste tidens MC-olyckor verkar det dessvärre som att SMC:s medarbetare är på semester, och media istället verkar vända sig till s.k. "experter" som Collin eller Motormännens Riksförbund för kommentarer.
 

gundj

New member
Collin är oduglig motorjournalist, Tingvall är livsfarlig för alla trafikanter och sensationspressen hoppar högt av glädje när man kan slå mot en minoritet utan att bli anklagade för att vara rasister.
Sluta köp kvällspressen och sluta läs deras webbupplagor och framför allt klicka inte på annonslänkar hos dom.
Hade det funnits rättvisa i världen hade Collin och Dingvall krockat med varandra.
 

jrutgers

New member
Har en god vän och tillika granne som för några år sedan på väg till jobbet en tidig morgon kommer åkande på sin Yamaha ZZRRRRZZ1000RRZZR när plötsligt en grävling beger sig ut på vägen.
Min vän hinner bromsa upp från ca 100 till kanske 80 och tänka att han inte skall göra en undanmanöver utan "ta den" rätt i sida.
Tyvärr omkom grävlingen, men min vän klarade sig och behövde inte ens stanna..

Erfarenhet, rutin och kunskap är nycklarna för att undvika fara på bästa sätt..

Sen, visst kan oturen vara framme (peppar peppar, knack i trä) men saknar man grundläggande utbildning är nog risken större och uppenbarligen hänger det också ihop med ålder..

Vidare så borde ju dessa räcken per omgående ersättas..
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
När nu "drevet går" kring senaste tidens MC-olyckor verkar det dessvärre som att SMC:s medarbetare är på semester, och media istället verkar vända sig till s.k. "experter" som Collin eller Motormännens Riksförbund för kommentarer.
Korrekt, flera av oss på kansliet semestrar :)Jag vett Nordqvist, var med på nått inslag, under första semester veckan.Själv ändrade jag planer och fick stanna på Föhr nån dag extra - för att fixa en fastline telefon till interview samtal live på radio.. Utgångsläget var alla dödsolyckor och den store ökning! Udsendelsen handlade sen om att olyckorna i princip har gått ned sedan 2007 vart vi hade 60 dödade mot 29 2014, trots en ökning av antal MC. etc.. En mycket bra inslag vart radiovärten gjorde stor reklam för SMC, och polisen var rigtig bra oxå.. Har inte hittat nän länk på detta tror det SR Väst måndag förre veckan runt 16..Och Petra har under dagen rott hem vad jag tycker blev bra med Dr. Fored (SMC:s särliga rådgivare, forskare, djupstudie expert, instruktör, etc..) - Och ja vi står i ständig kontakt - fast semester måste till...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
En seriös fråga: Någon som vett om det fanns viltstängsel vart olyckan hände?Nb: Tingvall, har gått i pension. Och jag är övertygad om att det inte är bra för SMC - men, det är min åsikt..
 

Christian_gbg

New member
Korrekt, flera av oss på kansliet semestrar :)Jag vett Nordqvist, var med på nått inslag, under första semester veckan.Själv ändrade jag planer och fick stanna på Föhr nån dag extra - för att fixa en fastline telefon till interview samtal live på radio.. Utgångsläget var alla dödsolyckor och den store ökning! Udsendelsen handlade sen om att olyckorna i princip har gått ned sedan 2007 vart vi hade 60 dödade mot 29 2014, trots en ökning av antal MC. etc.. En mycket bra inslag vart radiovärten gjorde stor reklam för SMC, och polisen var rigtig bra oxå.. Har inte hittat nän länk på detta tror det SR Väst måndag förre veckan runt 16..Och Petra har under dagen rott hem vad jag tycker blev bra med Dr. Fored (SMC:s särliga rådgivare, forskare, djupstudie expert, instruktör, etc..) - Och ja vi står i ständig kontakt - fast semester måste till...

Härligt att ni håller ställningarna, trots semester. :tummenupp Uppenbarligen hade jag missat hur framgångsrika ni varit i att få fram korrekt och välbalanserad information i några av de seriösa medierna. Kvällstidningarna (som var de som hade intervjuat Collin och Motormännen) är uppenbarligen inte lika intresserade av att rapportera välbalanserat.
 

Ove 60+

Active member
En seriös fråga: Någon som vett om det fanns viltstängsel vart olyckan hände?

När det gäller grävling saknar viltstängslen helt betydelse, det är ett hinder i klass med en nedhängande gren. Stängslen kan hindra hjortdjuren i första hand att komma upp på vägen, men även hindra dom från att komma av vägen om dom hittat en lucka i stängslet eller helt enkelt gått över det vilket sker då och då i i brunsttid.

Nb: Tingvall, har gått i pension.

Nåja, han kanske började förstå ett och annat, men... Det var faktiskt Tingvall som införde separation av trafik i olika riktningar och det ska han ha poäng för - kanske 5 p för det var inte hans uppfinning, han bara införde det i Sverige. Men han var också ansvarig för att införa det numera ordentligt blodbesudlade vajerräcket och för det ska han ha minst 10 minuspoäng och jag beklagar att han gick i pension utan att rätta till sina misstag, men det får han och vi andra leva med...
 

Hampe

Skriver massor!
Det är vansinnigt irriterande att tidningarna denna sommar valt att ta in bilister som "expertkommentatorer".

Jag ser två möjliga anledningear:

A: Dom vet inte bättre.
Det hjälper inte att SMC presenterar sig och gör sig kända på landets tidningsredaktioner - om inte semestervikarierna känner till det.
Vet inte studenterna och praktikanterna om att vi finns så kanske det blir så illa att man kollar med en bilistorganisation istället.
Större tabbar än så görs dagligen på redaktioner landet runt...

B: Dom vet precis - men SMC ger inte de svar och kommentarer som gör att man kan skriva uppföljande indignationsartikel på temat MC-döden.

Tänk om vi kunde fått ut det vansinniga i att 27% av de som omkommer på MC gör det mot Trafikverkets räcke?
Att "grävlingsolycken" egentligen var en räckesolycka - på en helt nybyggd, felbyggd motorväg i TEN-T vägnätet?
En skandal utan dess like!

Så mycket vet jag i vart fall, och det är att SMCs kansli är nåbart 24/7 för den som vill och behöver.
Redaktionerna har både fasta telefoner, mobilnummer och mailadresser - och det svaras, oavsett ledighet eller semester.
Så länge telefonen är på och man inte sitter på hojen så svarar kansliet.

Jag vet, för jag mailade om någon liten skitgrej som kunde anstått långt in i Augusti, men jag fick svar från en medarbetare jag vet hade semester.

Nej, det är kanske inte bra att inte kunna vara riktigt ledig - men jag vet att det är så det kan vara med ett arbete man är djupt engagerad i.

Börja nu inte ring och maila bara - utan ta de tillfällen i akt som faktiskt finns för att visa ert eget engagemang i frågan MC-säkerhet.

Maila de journalister ni tycker gör ett dåligt jobb eller verkar vara dåligt upplysta.
Var trevliga, kommentera, försök förklara vår sida av saken.
Använd kommentarsfält för att peka på vad som är galet!

Det håller inte att vänta på att 3 kanslianställda skall fixa det som 30,000 tycker är helgalet!
Vi måste - var och en, själva driva saken.
Alla fakta man behöver för att för en saklig och vettig debatt finns på vår egen hemsida: www.svmc.se

Ut och gerillakriga med er - härinne är det ingen som läser.


Det är uppenbart att Collin fått på huden i mail - därav denna halvpudel.

http://bloggar.aftonbladet.se/rober...arliga-ar-motorcyklarna-hojakarna-bilisterna/

Fyll på i kommentatorsfältet med det just du tycker är fel i debatten!
Enda sättet är få klockan att gå är att vrida upp den.



Hampe
 
Top