Motorcyklar och släp

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag arrangerade SMC den absolut första testdagen för motorcyklar med släpvagnar. Som alla vet har i stort sett alla blivit underkända i reg besiktning sedan 29 april 2009. Transportstyrelsen har inte ändrat några regler eller gett dispenser. Dagens träff var ett försök till konstruktiv dialog och idéer för hur problemet kan lösas. Lyckades vi? Det återstår att se.
Mer info kommer på webben. Tills vidare, håll till godo med film på Dalarnas tidningar: http://tv.daltid.se/dtplay.php?cs=daltid.css&lan=swe&id=5571&ch=00019

NeXTer

New member
Bra jobbat! Får hoppas det blir någon rätsida på det.

Det verkar ju helt klart vara på väg åt samma håll som bilbranchen där fordon typgodkänns och man sedan knappt får byta mönster på däcken...

NeXTer

New member
Vad gäller för 1-hjuliga släp?
Funderar på att skaffa en om man får ha den efter hojen.

Tror inte det sägs någonting någonstans om antal hjul. Däremot får släpet vara max 125cm brett och väga hälften av tjänstevikt minus soppa och verktyg.

Problemet här är att du får koppla ett släp till din hoj så länge de kraven uppfylls, men att du inte längre får montera en draganordning för att kunna dra det då det nu krävs att tillverkaren ordnar ett typgodkännande för detta.

Maria Nordqvist

Super Moderator

Hade bett importörer av enhjuliga släp att komma till dagen men de kunde inte. Har ställt frågan till Transportstyrelsen tidigare men inte fått svar på vad som gäller. Men, detta var vad man sade om enhjuliga släp:
Detta är inte ett släp, det är en del av motorcykeln som ska vara fast monterad. En bult är OK. Motorcykeln ska registreringsbesiktas som en MC med tre hjul. En MC ska ha broms på alla hjul, därmed även på släpet.

Svaret är förmodligen inte det som MC-ägare med enhjuliga släp önskar. Man vill ju köra både med och utan släp. Men, detta är vad Transportstyrelsens föreskrifter säger om enhjuligt släp efter MC.

Chopperbyggarn

New member

Själv byggde jag ett eget 1-hjuligt släp som jag använde på en resa runt USA -89. Det fungerade inte så vidare bra pga för kort avstånd mellan hjul o kopplingsanordning samt att det blev för tungt med packning= wobblingskänslig samt fungerade som "motvikt" när jag lutade och lutade tillbaks hojen så manövrar blev mycket långsamma.
Dom gamla "små" enhjuliga släpen påstås fungera bra.

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
Hade bett importörer av enhjuliga släp att komma till dagen men de kunde inte. Har ställt frågan till Transportstyrelsen tidigare men inte fått svar på vad som gäller. Men, detta var vad man sade om enhjuliga släp:
Detta är inte ett släp, det är en del av motorcykeln som ska vara fast monterad. En bult är OK. Motorcykeln ska registreringsbesiktas som en MC med tre hjul. En MC ska ha broms på alla hjul, därmed även på släpet.

Svaret är förmodligen inte det som MC-ägare med enhjuliga släp önskar. Man vill ju köra både med och utan släp. Men, detta är vad Transportstyrelsens föreskrifter säger om enhjuligt släp efter MC.

Detta låter lite som sidvagn. På hojar före 2003 får man plocka av och på sidvagnen som man önskar men den måste vara monterad vid besiktning. Broms krävs ej på sidvagnshjul. Låter som en fråga öppen för olika tolkningar när det gäller enhjuligt släp?

Anders.J

Chopperbyggarn

New member

Om detta klassas som "3-hjulig mc" (vilket sidvagn inte gör) så gäller samma behörighetskrav som på övriga 3-hjuliga mc (tex Trike)??

Anders.J

McMicke

New member
Kul att det blev lite gensvar med press tycker jag! Kommer nog alldrig vilja köra med släp dock :p men frågan verkar viktig för många så det känns ju bra att ni jobbar med den, och med företagen i ryggen kanske den även blir lite lättare att arbeta med. Var bara nyfiken också på om alla inbjudna kom??

Last edited:

SuperRetard

New member
Klart som fasen att du var tvungen att ta din plastraket på släp, man kan ju inte köra sådant. :D

(förlåt, kunde bara inte motstå)

Nästan sant. Det är sambons hoj, och hon hade inte körkort när bilden togs (dessutom var det -4 grader och mars).

Hade blivit så jobbigt att koppla ekipaget bakom SuperDuken.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kul att det blev lite gensvar med press tycker jag! Kommer nog alldrig vilja köra med släp dock :p men frågan verkar viktig för många så det känns ju bra att ni jobbar med den, och med företagen i ryggen kanske den även blir lite lättare att arbeta med. Var bara nyfiken också på om alla inbjudna kom??

Nej, alla inbjudna kom inte. Näringsdepartementet, importörerna av enhjuliga släp och Bilprovningen dök aldrig upp. De kommer däremot att få brev med rapport från mötet och länkar till nyheter på hemsidor.

Chopperbyggarn

New member
Det här är min uppfattning av kombinationen hoj+släp :D

Är det en motorcykel som drar släpkärran med hojen på:confused:

Har faktist sett i USA motorcyklar med släp och på släpet har man haft en motorcykel!! Synd att jag inte har kort på detta för det var klart uppseendväckande samtidigt som det såg ut att fungera alldeles utmäkt!!:D

Anders.J

NeXTer

New member
Är det en motorcykel som drar släpkärran med hojen på:confused:

Har faktist sett i USA motorcyklar med släp och på släpet har man haft en motorcykel!! Synd att jag inte har kort på detta för det var klart uppseendväckande samtidigt som det såg ut att fungera alldeles utmäkt!!:D

Anders.J

Var det en Gold Wing eller nå't som drog då? Kommer osökt att tänka på båtfolk som seglar runt med en jolle på släp. :p

Chopperbyggarn

New member
Var det en Gold Wing eller nå't som drog då? Kommer osökt att tänka på båtfolk som seglar runt med en jolle på släp. :p

Jo, det var det och den jag minns tydligast hade en mindre Honda på släpet.:)

Såg massor av Gold Wings med släpkärror och husvagnar under min längsta USA resa-89 även en o annan HD på Sturgis o andra träffar men här verkade det handla mer om "plojbyggen" typ likkistor och andra underliga släp som förmodligen enbart var byggda för att väcka uppmärksamhet på dessa stora träffar.

Själv tyckte jag att jag hade byggt ett riktigt stort släp (för bagaget) för att vara mc-släp...men vart jag än kom så kom det alltid fram någon trevlig amerikan och uttryckte " men titta vilket litet sött släp du har".... ja ja USA är USA...

Mitt släp står i garaget som ett trevligt minne från denna resa samt en kort USA resa -91...då jag inte är helt nöjd med egenskaperna så har jag inga planer på att använda den igen och jag vill inte bygga om den då den representerar många trevliga minnen.

Har inga planer på att börja köra med släp igen pga maxhastigheten 80km/h men om maxhastigheten varit 110km/h så skulle jag starkt överväga att bygga ett nytt släp för semesterturer.

Anders.J

Last edited:

SuperRetard

New member
Kommer osökt att tänka på båtfolk som seglar runt med en jolle på släp. :p

Eftersom jag om möjligt är ÄNNU mer inbiten seglare än jag är hojåkare (men hojarna är mer lättillgängliga så det blir mer av det ändå) så måste jag kommentera det där.

Med samma syn på segling som hojåka (fast med en riktig tävlings- (kappseglings-) bakgrund inom seglandet. Så måste jag säga, "att ha jolle bakom en segelbåt är som att åka bil med handbromsen i"!

Man GÖR bara inte det :p!