Motorcyklar och släp

Chopperbyggarn

New member
Hade bett importörer av enhjuliga släp att komma till dagen men de kunde inte. Har ställt frågan till Transportstyrelsen tidigare men inte fått svar på vad som gäller. Men, detta var vad man sade om enhjuliga släp:
Detta är inte ett släp, det är en del av motorcykeln som ska vara fast monterad. En bult är OK. Motorcykeln ska registreringsbesiktas som en MC med tre hjul. En MC ska ha broms på alla hjul, därmed även på släpet.

Svaret är förmodligen inte det som MC-ägare med enhjuliga släp önskar. Man vill ju köra både med och utan släp. Men, detta är vad Transportstyrelsens föreskrifter säger om enhjuligt släp efter MC.

Ytterligare en fundering utöver behörighet om ovanstående gäller. Om enhjuligt släp inte räknas som släp utan som 3hjulig mc så kan ju inte heller
80 km/h maxhastighet gälla här???

Anders.J
 

Axman

New member
Detta låter sannerligen som "Oj, tänkte inte på det".

En fråga, finns det någon info kring olyckor/problem som är orsakade av detta. Undrar lite om man från statens sida har börjat lösa ett problem som aldrig funnits.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ytterligare en fundering utöver behörighet om ovanstående gäller. Om enhjuligt släp inte räknas som släp utan som 3hjulig mc så kan ju inte heller
80 km/h maxhastighet gälla här???

Anders.J

Helt rätt uppfattat Anders. Men, då måste som sagt var hela ekipaget vara godkänt i registreringsbesiktning som trehjulig MC.
 

Chopperbyggarn

New member
Helt rätt uppfattat Anders. Men, då måste som sagt var hela ekipaget vara godkänt i registreringsbesiktning som trehjulig MC.

Börjar klia i hojbyggar fingrarna...en utmaning!:) Om man nu verkligen kan lita på att lagarna är på detta sättet:confused:

X: Jasså du har skaffat släpkärra till hojen?
Y: Nej det är ingen släpkärra det här är en trehjulig motorcykel!:D

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Om den är godkänd som trehjuling mc
måste släpet vara kopplat hela tiden?

Var ligger den konstuktiva maxhastigheten på din Triumph? Den är väl ganska hög?
Registrering av ombyggd mc kräver minst 5 m/s2 i retardations bromstest från hastighet av 80% av motorcykelns konstruktiva maxhastighet till stillastående och det lär knappast vara svårt att klara med din hoj..men att konstruera ett en hjuligt släp som beter sig trafiksäkert i dessa hastigheter är en STOR utmaning. Så detta sätt att registrera enhjuigt släp fungerar nog bara på hojar med en mycket låg konstruktiv maxhastighet.

Anders.J
 

Triumph int

New member
Jag kommer inte ihåg vilket märke (PAV) på släpet men det
finns en reklamfilm där dom kör ganska fort i kurvor.

För det vore idealet att kunna lasta allt tungt på ett släp.

Hojen måste ju må bättre av att slippa all packning.

Att dra ett släp i ca 250 känna nog väldigt spännande,
det verkar konstigt att man måste bromsa från max hast.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Jag kommer inte ihåg vilket märke på släpet men det
finns en reklamfilm där dom kör ganska fort i kurvor.

För det vore idealet att kunna lasta allt tungt på ett släp.

Hojen måste ju må bättre av att slippa all packning.

Att dra ett släp i ca 250 känna nog väldigt spännande,
det verkar konstigt att man måste bromsa från max hast.

Tjeckiskt kassiskt en hjuligt mc-släp fabrikat PAV...mycket eftertraktat bland annat hos Vespa o Lambretta åkare har även sett många HD som kommit från andra länder i Europa med dessa släp.

Tidigare var det 110 km/h vid test av ombyggda/amatörbyggda mc men nu är det 80% av den konstruktiva maxhastigheten. Då uppenbarligen en hjuliga släp måste registreras som 3-hjulig mc så blir det registrerat som ombyggt eller amatörbyggt fordon vilket innebär SFRO besiktning + Registreringsbesiktning hos Bilprovningen (eller annan ny aktör med samma befogenhet).
Sedan är det bara att hoppas att man inte skriver in en maxhastighet på 80 km/h i registreringsbeviset på samma sätt som man gjorde för dom som registrerade släp för mc på dispans i slutet av 80-talet (70 km/h på den tiden). På den tiden fanns ingen lag som angav max hastighet för mc-släp i sverige.
Om du ska dra tung packning så tror jag absolut att 2-hjulit släp är att föredra.

Anders.J
 

UglyJazz

New member
Lasta inte för stor andel av lasten på släpet...

Om man lastar allt bagage i släpet och låter packväskorna vara tomma för att man vill vila eller avlasta hojen är man illa ute...

Dragfordonet ska ha en stor del av vikten på sig, inte överlast, men så mycket att det påskjutande släpet vid inbromsning, inte ens i kurva, tillåts väga så mycket att det kan börja trycka bakhjulet åt något håll.

Sticker ditt bakhjul iväg när mc:n är tomlastad samtidigt som släpet väger tex 160kg (maxlast), får du en hårresande upplevelse. Jag lovar, den kan man undvara...

Lasta alltid jämnt fördelat och tyngst längst ned. inga extrema vikter på något sätt. Använd omdömet och tänk självständigt. Fråga någon som vet om ni är osäkra. Kunskap kommer med tid...:rolleyes:
 

Manne Lorentzon

New member
Jag lyfter denna tråden pga att jag är på vippen att börja importera enhjuliga släp enligt bilden från USA till Europa.
Släpet är praktiskt testat i terräng och trafik med mycket gott resultat och studsar inte bl a samt är försett med fungerande fjädring.

Vad jag erfarit ska det komma nya regler fr o m 1 april 2012 men är det någon som vet hur dessa regler är utformade och vad som nu kommer att gälla?

Blir det konstruktiv fart eller blir den begränsad till 80 km/h etc?

184.jpg
 
Top