Momentnyckel

raz

New member
Jag läste nånstans att de "billiga fula" momentnycklarna som inte klickar, utan har en lång stång som samtidigt är en visare, de skulle tydligen ha betydligt bättre precision än billiga "klickande" nycklar. Och repeterbarheten är i det närmaste perfekt, bara man ser till att den står på noll olastad (man kan "böja till" visaren eller flytta skalan).

Jag vet inte hur sant detta är men om det stämmer funderar jag på att köpa en sån för att trimma mina andra med. Bara att koppla ihop dem och se att det klickar vid rätt moment.
 

mats757

New member
Lägg krut på nycklarna som ska svaga moment. Exvis kammaxelöverfall.

Jag litar heller inte på nycklar om man ska vara i ytterkant på skalan och dra. Precisionen blir sämre.

Motionera alltid momentnyckel några gånger innan man drar första skruven. Brukar sätta fast den i skruvstycket och dra några knäpp.

Mats
 

dalis

New member
Lägg krut på nycklarna som ska svaga moment. Exvis kammaxelöverfall.

Jag litar heller inte på nycklar om man ska vara i ytterkant på skalan och dra. Precisionen blir sämre.

Motionera alltid momentnyckel några gånger innan man drar första skruven. Brukar sätta fast den i skruvstycket och dra några knäpp.

Mats

Instämmer helt...och en sak till: Förvara inte snäppmomentnycklar i ett kallt och fuktigt garage, tag in dom i stugvärmen över vintern om du har ett kallgarage.
 

UglyJazz

New member
Tänk alltid på att avlasta nyckeln när du lägger ifråndej den för dagen.
Annars blir fjädern slappare med tiden och tappar dom "rätta" värdena.
Alltså: Om den är ställbar ska du alltid skruva den så att det inte är fjäderspänning kvar på den (0 Nm på skalan), så slipper du köpa en ny nästa gång du behöver den...
 

adrian_vg

New member
Jag har den mellanstora från Biltema. Bra pris och bra funktion. Så sällan som jag använder en momentnyhckel vill jag inte lägga flera tusen på den...
 
Top