Momentnyckel

webcrawler

New member
Hallå i vintermörkret!

Dags att börja skruva lite på cykeln och undrar om det är någon som kan rekommendera en bra och prisvärd momentnyckel? Helst då en för dom lite lägre momenten, man har ju ingen lust att behöva riva mer än nödvändigt bara för att man dragit sönder nåt:D
 

Zopilote

New member
Biltema 10-251. 699:-
Har en sådan själv, och har absolut inget att anmärka på. Nyckeln kommer med kalibreringsdokument, och billigare än så lär du knappast komma undan.
Kompletterea gärna med 10-241 för de lite grövre bultarna.
 

gundj

New member
Håller med, Biltemas är precis lika bra/dåliga som alla andra i prisklassen under några tusen. Jag har jämfört ett par och är nöjd med min. Se bara till att du har koll på hur den ställs in.
 

Red Bandit

New member
Biltema får det nog bli :)

Hej
Swedol har samma slags nycklar i sortimentet. Där finns ännu fler storlekar att välja mellan. Där heter fabrikatet Ampro, men ser ut att vara samma som de hos Biltema. Ampro fick väldigt mycket kritik för något år sedan. Nycklarna höll inte de angivna värdena i test. Nu verkar de ha bättrat sej i och med en ny modell.
Sen finns även Jula med momentnycklar till halva priset ungefär. Undrar om de kan vara nåt att ha. Någon som vet?

Niklas
 

990 Adventure

New member
varför moment nyckel!!!

Ja varför skall man använda moment nyckel,självklart för att man vill dra med rätt moment, och då är det jätteviktigt attt man köper en av rätt kvalitet.
En billig som inte funkar är bara att lura sig själv,då är det bättre att dra på känn o efterdra om man är rädd för att dra för hårt från början.
En riktigt bra moment nyckel har även så att man kan dra ex antal kg/newton o sedan 30 grader för att få ett riktigt bra moment.
¨å mitt råd är att satsa på en riktigt bra eller lämna in hojen för dom arbeten som kräver att det dras precis enl angivet moment.
Alla fabrikat kan lämna ett intyg på att det funkade korrekt en gång,men gång på gång och år efter år kan endast dom bästa och även dom bör kallibreras emmellanåt.
Tänk ochså på att släppa momentet mellan gångerna ni använder den så den inte tappar styrkan
 

gundj

New member
Det är bara att titta i era verkstadshandböcker.
Vilka moment ska användas vid de arbeten som ni planerar?
Normalt sett så går det åt en mindre och en större (0- 30Nm o 20-200Nm kanske) för att täcka in det mesta.
Men läs i boken först så är det enklare o välja rätt sedan.
Läs oxå på lite om hur momentdragning ska gå till, det finns flera sätt att dra t ex en topp. Igen, läs boken :)
 

ingemar.l

New member
Har nog haft min Biltema-nyckel närmare 10 år. Använder den mest till hjulmuttrarna och tycker den fungerat bra.
En undran bara...... vart lämnar jag den för att få den kallibrerad?
 

webcrawler

New member
Hallå igen ! Såg att louis.de har två billiga momentnycklar på kampanj. En för ca 19 euro och den större för 24 euro, tror jag att det var. Nån som har handlat från louis förut?
 

perjul

Yamaha XT660R
>Nån som har handlat från louis förut?
Dom är kanonbra att handla från. Levererar blixtsnabbt.
 

gundj

New member
Det är nog samma kvalitet som de andra varianterna i den prisklassen. Tror inte det lönar sig när frakten kommer till.
Louis är helt OK att handla från, har köpt en hel del där och det mesta är hyfsad kvalitet till anständiga priser. Men en del skräp finns oxå.
Kolla http://www.polo-motorrad.de/ oxå, de har en hel del bra prylar.
 

dalis

New member
Har nog haft min Biltema-nyckel närmare 10 år. Använder den mest till hjulmuttrarna och tycker den fungerat bra.
En undran bara...... vart lämnar jag den för att få den kallibrerad?

Det fins många som utför kallibreringar kolla på www.eniro.se
Annars kan du göra som jag.
Förläng momentnyckeln så att den blir 1m från vridcentrum till ett hål i skaftet.
Tag en fiskevåg av bättre kvalitet, sen är det bara att dra i vågen vinkelrätt till skaftet och kolla att nyckeln löserut vid rätt moment.

OBS skaftet behöver inte vara 1m men då blir räkneoperationen enkel.
Denna metod bör vara tillräkligt säker för ett bra resultat.
 

ingemar.l

New member
Det fins många som utför kallibreringar kolla på www.eniro.se
Annars kan du göra som jag.
Förläng momentnyckeln så att den blir 1m från vridcentrum till ett hål i skaftet.
Tag en fiskevåg av bättre kvalitet, sen är det bara att dra i vågen vinkelrätt till skaftet och kolla att nyckeln löserut vid rätt moment.

OBS skaftet behöver inte vara 1m men då blir räkneoperationen enkel.
Denna metod bör vara tillräkligt säker för ett bra resultat.

Tack för tipset. :) Som gammal tjuvfiskare äger jag en duglig fiskevåg så jag ska testa.
Mvh. Ingemar.
 

elemji

New member
Jag köpte en Torqiuck R 10-60 Nm från Conrad för det verkade vara ett lagom omfång för MC. Kostade strax under tusenlappen. Jag handlar enligt principen "Det dyraste är inte alltid bäst men det billigaste är oftast sämst".
 

DearHunter

New member
Jag använder mig av Tengtools

http://catalog.tengtools.com/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=T20&kat_bid=T20&dokid=5179361

Funkar fin-fint för mig och änsålänge har jag varken dragit av någon bult eller tappat något (tex förståndet pga en ''skruv som är lös'') :D

Momentnyckeln besparar dig onödiga bekymmer och Du riskerar inte att skruva sönder hojen (gängpaj). Det är en av de bättre investeringarna som man kan göra.

Köp, ställ in, använd, ''lyssna efter klick'', klart!! ;)
 
Top