Modernare/bättre belysning

rover75

New member
Hejsan

Har en tanke angående framlyktan på min cykel.
Har en Panna, en st1100 paneuropean alltså, av årsmodell 2000 med en gammaldags rektangulär framlykta. Den har dubbla reflektorer bakom det slipade glaset i och för sig med hel och halv H-4 glödlampor.
Tänkte det skulle gå att "konvertera" till två st H-7 eller xenon lyktor eller nåt sånt.

Några förslag/ideér?
 

rover75

New member
Bättre ljus med Reläer

Hejsan

Oavsett hur det blir med att hotta upp lyset fram har jag i alla som första steg förbättrat ljusstyrkan fram.
Nu har jag i och för sig inte mätt vilket spänningsfall det är från batteriet till lampkontakten. En test gjordes istället genom att ansluta en kabel direkt från batteriet till ena halvljuset. Vilket skillnad! Reläer behövs verkligen.


Inför "projektet" inhandlades:

2st slutande enkelreläer 30amp.
2st H4 glödlampskontanter(Originalen byts ut)
1st Tätslutande säkringshållare för flatstiftsäkring 30amp
2m 4mm kabel(räcker nog med 2,5mm men varför snåla)
En knippe blandade kabelskor/flatstift
10st Buntband
Krympslang

Alla skravar löddes och täcktes med krympslang
Säkringen sattes vid batteriet
Original strömkabeln för hel/halv-lyset används för att styra reläerna

Se bilderna
View attachment 241

View attachment 242

View attachment 243

View attachment 244

View attachment 245

Resultat? Outstandig!!
 

SKP

New member
Kan inte mer än hålla med dig, har gjort samma operation på min CBR 1000F -87 som inte har hel/halvljus relä utan det går över ljusknappen direkt orginal då dvs... skillnaden är markant nu när jag har ett hel/halvljus relä som jag matar med 2,5mm2 kabel över en säkring direkt från batteriet ... billigt sätt att få bättre hel/halvljus.
 

Mathias

Active member
Alltså, Gör det verkligen så stor skillnad på att byta ut kablen mellan lykta och batteri?:confused:
 

SKP

New member
Alltså, Gör det verkligen så stor skillnad på att byta ut kablen mellan lykta och batteri?:confused:

mm speciellt om man inget ljusrelä har utan man har bara knappen på styret som allt går genom, när den får lite år på nacken så får man (kan få) ett spänningsfall som i sämsta fall resulterar i en sönderbränd brytare & i bästa fall sämre ljusstyrka..

Så numera styr min ljusknapp reläet som i sin tur matas från batteriet direkt..

Biltema säljer liknande satser & då kallas det för ljusförstärkare. ;)
 
Top