Mobil istället för Gps ?

Haavee

Member
Jag funderar på att byta min mobil och har då även tänkt att ha den som gps på hojen. Använder man samma karta som till tex min garmin nuvi 765 gps?, isåfall på minneskort eller är mobilen uppkopplad mot nån karttjänst ( kostnad ), antar att det blir att lägga den i en väska på styret för mobilen är väl inte vattenskyddad.

Från början så var jag inne på att köpa en Mc gps typ zumo för att slippa att ha gps'en i väska men det känns som utvecklingen går mot mobiler istället.

Vore intressant att höra från er som har provat båda hur har det funkat?.
 

gundj

New member
Jag använder huvudsakligen min Garmin 765T för navigering men ibland får nallen vara körhjälp.
Jag har en Motorola Defy Med Android 2.2. I den använder jag CoPilot som kostar några hundringar i Market.
Tyvärr kan du inte föra över dina Garminkartor till någon telefon i dagsläget, det fanns en variant från Asus men den är borta nu.
Men t ex Navigon har bra program och flera andra.
Tyvärr är ju batteritiden inte så värst utan anslutning till 12V.
Se till att det du väljer funkar mot BT, annars hör du ju inte instruktionerna, skärmen är för liten för att kunna ge bra info vid en snabb blick.
 

tersan

New member
Jag har en Nokia 5800 Navigation Edition, som har en stor fördel: gratis kartor och navigering. Däremot är skärmen liten och ljudvolymen klen, så nyttan på en hoj är väl lite tveksam...
 

Roma55

New member
Jag funderar på att byta min mobil och har då även tänkt att ha den som gps på hojen. Använder man samma karta som till tex min garmin nuvi 765 gps?, isåfall på minneskort eller är mobilen uppkopplad mot nån karttjänst ( kostnad ), antar att det blir att lägga den i en väska på styret för mobilen är väl inte vattenskyddad.

Från början så var jag inne på att köpa en Mc gps typ zumo för att slippa att ha gps'en i väska men det känns som utvecklingen går mot mobiler istället.

Vore intressant att höra från er som har provat båda hur har det funkat?.

Tror nog att du skall ta en grundligare titt på Zumos funktioner innan. Då lär du lägga ner telefon som GPS till Mc med en gång. Finns vad jag kan se inga bra alternativ för Mc. Men skall du bara ta dig från A till B så duger vad som helst.

//Ronnie
 

Haavee

Member
Tror nog att du skall ta en grundligare titt på Zumos funktioner innan. Då lär du lägga ner telefon som GPS till Mc med en gång. Finns vad jag kan se inga bra alternativ för Mc. Men skall du bara ta dig från A till B så duger vad som helst.

//Ronnie

Jag har använt min Garmin 765T i väska på styret innan men jag tycker inte att det funkar bra, när det är solsken får man bara blänk plasten hur man än vrider på gps'en. Detta problem kvarstår ju även om jag köper en mobil gps men min tanke var att det räcker att ha med sig telefonen på resan.
De mobiler som har kartan på minneskort har väl samma funktioner som den gps som jag har nu gissar jag.

Du har kanske rätt angående zumo och prismässigt är det ju ingen större skillnad men det skulle vara kul att få info från dom som avänt "mobil gps", vad funkar bra vad funkar inte?.
 

hamre

Member
Jag funderar på att byta min mobil och har då även tänkt att ha den som gps på hojen. Använder man samma karta som till tex min garmin nuvi 765 gps?, isåfall på minneskort eller är mobilen uppkopplad mot nån karttjänst ( kostnad ), antar att det blir att lägga den i en väska på styret för mobilen är väl inte vattenskyddad.

Från början så var jag inne på att köpa en Mc gps typ zumo för att slippa att ha gps'en i väska men det känns som utvecklingen går mot mobiler istället.

Vore intressant att höra från er som har provat båda hur har det funkat?.

Hade en Nokia 5800 som funkade bra som GPS. Lägg den bara i fickan och anslut lurar eller Blåtand så får du körinstuktioner rakt i örat!
Nu har jag köpt en Garmin Nuvi 550, vattentät för mc bruk. Klart bättre än mobil-gps. Ganska billig, gav ca. 2300:- inkl frakt
 

Haavee

Member
Nu har jag köpt en Garmin Nuvi 550, vattentät för mc bruk. Klart bättre än mobil-gps. Ganska billig, gav ca. 2300:- inkl frakt

hamre ! Var köper du garmin zumo för det priset ?
 

janric

New member
Mc gps

Hur gör man när man sitter i spöregnet iförd regnkläder, handskar och hjälm och vill ändra meny, info, färdväg eller annat med en mobilgps? Man ändrar nog inte så mycket på den inplastade eller nedstoppade mobiltelefonen tror jag.

Med ex.vis en Garmin ZÜMO 550 mellan styrhalvorna ändrar man lätt med toppen på handsfingret, oavsett nederbörd. Handskanpassad display.:D
Fast monterad permanent inkoppling på mc:n.
Ansluten med bluetooth till hjälm och telefon funkar den också som telefondisplay. Ansluten med en extern antenn kan trafikmeddelanden höras. När soppan börjar sina fås meddelande om detta och POI om mackar hämtas lätt fram. Etc.

OBS! Det finns andra fabrikat av mcgps också. Men välj med fördel en gps särskilt anpssad för mc som tål spöregn. Zümo gör det.
 

gundj

New member
Efter vad jag kan se så har inte Nuvi 550 blåtand. Det gör den ju mindre intressant på MC kanske.
I o f s har jag länge kört med min gamla Quest på styret och det funkar ju, om man bara låter bli att dumglo på den lilla skärmen när man kör :)

Jag skulle nog hellre satsa på en navigator med större skärm i en tät väska eller som jag brukar göra, under kartfodralet på tankväskan.

Bäst är såklart en navigator som är avsedd för MC-bruk från början,men vill man spara lite pengar så.
 

MvM

New member
För runt 3000:- får du en zumo 220 med fäste för mc och blåtand till headset.
 

Skribenten

New member
Jag funderar på att byta min mobil och har då även tänkt att ha den som gps på hojen.
Vore intressant att höra från er som har provat båda hur har det funkat?.

Jag testar regelbundet GPS-navigatorer för MC-bruk. Under förra årets test, i Allt om MC nummer 9/2010, tog jag med en mobiltelefon som monterades i en vattentät box på styret. De fria kartorna laddar man ner och lagrar i telefonen, sen krävs det ingen uppkoppling under färd för att använda dem.

Skärmen är naturligtvis mindre än på en "riktig" GPS och syns sämre i solljus. Men eftersom jag bor i storstad och inte vågar lämna en GPS kvar på cykeln när jag parkerar i stan så är det en pryl mindre man måste bära med sig. I år har jag använt en mobil med större skärm som syns bättre.
Vid långa utlandsresor föredrar jag en MC-GPS, vid resor inom landet blir valet en Nokia-telefon med GPS, också i bilen.

Så här skrev jag om för och nackdelar för mobilGPS (gäller Nokias smartphones med tangentbord):

Plus
l Helt fria kartor.
l Fri uppdatering av fartkamerapositioner.
l Data från Lonely Planet eller Michelin.
l Fotgängarläge.
l Telefon, kamera, mp3-spelare och gps-navigator i ett,
också RDS-radio när man använder hörlurar.
l WLAN-anslutning.
l Inbyggt tangentbord (när den används som
smartphone).
l Smidig att ta med sig när man lämnar cykeln.

Minus
l Kräver montering i vattenskyddad box eller väska.
l Liten skärm.
l Kan ej manövreras med handskar på.
 

NeXTer

New member
Jag kan i den här diskussionen tillägga att Google Navigation numera fungerar även i Sverige med röstinstruktioner, så ska man bara från A till B, eller kanske bara ska hem efter att ha "kört vilse" hela dagen, fungerar det nu utmärkt att använda vilken Android-utrustad mobil som helst så länge den har GPS och man inte betalar överpris för datatrafik.

Den har dessutom den hederväda egenskapen att den mellanlagrar kartinformationen så även om man åker på platser utan mottagning kan den för det mesta hantera det.

Telefonen i innerfickan med släckt skärm och in-ear-lurar under hjälmen bör fungera i de flesta lägen om man inte har en AquaBox eller liknande på bågen.

Om inte annat borde detta sätta lite prispress på de övriga navigationsleverantörerna, dock får jag erkänna att de ofta har mervärden, exempelvis Navigons läge för MyRoutes och "MC + vacker väg" där man får tre alternativa vägar till sin destination på företrädesvis trevliga MC-vägar.
 

Haavee

Member
jag köpte en http://www.motorola.com/Consumers/X...rvices/Mobile-Phones/MOTOROLA-DEFY-PLUS-XW-EN

som smartphone ... bör funka som "mc gps" rätt bra utan massa lådor/boxar å annat trams som ska hålla den torr , bara en enkel hållare på styret

Kan intyga att den pallar bli REJÄLT blöt


Denna mobil verkar ju vara ett bra alternativ, har du kört med den i regn monterad på hojen? och är den fortfarande vattentät när man använder cigg-till usb uttaget?. " bara en enkel hållare på styret ?? " har du nån bild på det hela?.
 

Mathias

Active member
Denna mobil verkar ju vara ett bra alternativ, har du kört med den i regn monterad på hojen? och är den fortfarande vattentät när man använder cigg-till usb uttaget?. " bara en enkel hållare på styret ?? " har du nån bild på det hela?.
Sony ericsson "Active" verkar klara en del väta också, om man ska tro bilden
DSC09087.jpg
 
Top