Mnga fyllskallar och olovlig körning på våra vägar

Lottafia

Member
Ett lysande exempel är att polisens närvaro på vägarna behövs!
Många onyktra inklusive en minister:mad: 90st olovlig körning.
Ser det lika ut bland övriga trafikanter så bör man vara livrädd varje gång man möter en bil:(
Se följande klipp på TV4
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fler-fast-för-rattfylleri-på-öresundsbron-3472713

Jag ser ingen anledning att vara rädd. Jag är inte heller rädd här på Österrikiska vischan, och här fångas massor av rattfyllon om polisen är dum nog att göra alkoholkontroll, vilket lyckligtvis sker mycket sällan. Och då är gränsen här det mycket mera rimliga 0,5 o/oo. Jag tror att ungefär hälften av dem jag mötte idag hade över svenska löjlighetsgränsen 0,2 o/oo. (Stor festivitas här i min lilla stad både igår och idag) Och inte kände jag mig det minsta orolig.

Blott Sverige svensk alkoholskräck har. Lyckligtvis.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Alkoholskräck är ett felaktigt ord på ett förarbeteende som leder till att föraren tar död på sig själv och andra oskyldiga. Tyvärr vanligt bland de som saknar körkort och inte får framföra fordon. Inget sas om den kraftiga ökningen av förare som saknade körkort i TV4:s inslag.
 

jamterik

New member
Jag ser ingen anledning att vara rädd. Jag är inte heller rädd här på Österrikiska vischan, och här fångas massor av rattfyllon om polisen är dum nog att göra alkoholkontroll, vilket lyckligtvis sker mycket sällan. Och då är gränsen här det mycket mera rimliga 0,5 o/oo. Jag tror att ungefär hälften av dem jag mötte idag hade över svenska löjlighetsgränsen 0,2 o/oo. (Stor festivitas här i min lilla stad både igår och idag) Och inte kände jag mig det minsta orolig.

Blott Sverige svensk alkoholskräck har. Lyckligtvis.


Seröst? Alkoholskräck?Dumheter, och helt otroligt dum kommentar tycker jag Kom igen när du har förlorat en anhörig till en berusad förare, som naturligtvis klarade sig absolut oskadd efter att ha manglat en 16 åring på cykel.

Utan någon som helst vänlig hälsning.

//Erik

.
 
Jag ser ingen anledning att vara rädd. Jag är inte heller rädd här på Österrikiska vischan, och här fångas massor av rattfyllon om polisen är dum nog att göra alkoholkontroll, vilket lyckligtvis sker mycket sällan. Och då är gränsen här det mycket mera rimliga 0,5 o/oo. Jag tror att ungefär hälften av dem jag mötte idag hade över svenska löjlighetsgränsen 0,2 o/oo. (Stor festivitas här i min lilla stad både igår och idag) Och inte kände jag mig det minsta orolig.

Blott Sverige svensk alkoholskräck har. Lyckligtvis.

Jag håller med om första meningen (resten ser jag som trams). Risken är försvinnande liten när man jämför antal dödade med antal förare i trafik... Den blir dessutom ännu mindre om man själv har koll på läget i trafiken...
 

enhjuling

New member
Det är ju en sanning som alla utom politikerna ser..
Bort med plåtpoliserna och ut med riktiga poliser på vägarna.
 

Hampe

Skriver massor!
Det är ju en sanning som alla utom politikerna ser..
Bort med plåtpoliserna och ut med riktiga poliser på vägarna.


Man kanske inte behöver ta bort de fartkameror som redan står uppe, men hela samhället skulle må bra av fler kunniga poliser ute på vägarna.

Sedan skall vi ha klart för oss att Trafikverket har lobbat så hårt för sina fartkameror att kostanden för att sätta upp dem tas ifrån Polisens anslag!
"Dom gör ju Polisens jobb" har det bärande resonemanget varit gentemot okunniga, icke insatta, ointresserade politiker.

"Gör Polisens jobb"? Jo, tjänare...




Hampe
 

HkanB

New member
Jag ser ingen anledning att vara rädd. Jag är inte heller rädd här på Österrikiska vischan, och här fångas massor av rattfyllon om polisen är dum nog att göra alkoholkontroll, vilket lyckligtvis sker mycket sällan. Och då är gränsen här det mycket mera rimliga 0,5 o/oo. Jag tror att ungefär hälften av dem jag mötte idag hade över svenska löjlighetsgränsen 0,2 o/oo. (Stor festivitas här i min lilla stad både igår och idag) Och inte kände jag mig det minsta orolig.

Blott Sverige svensk alkoholskräck har. Lyckligtvis.

Återuppstånden i ny skepnad alltså.
Fast inte särskilt mycket mindre provokativ, utklädd till Lottafia.
Och inte heller särskilt mycket klokare i den mån det nu går att mäta sådant.
 

erebos

New member
Jag gick risk 1an i Uppsala nu i Juni. Där gav de ett riktigt bra exempel. Siffrorna för uppskattat antal berusade som kör i trafiken dagligen motsvarar det antal taxibilar som trafikerar Uppsala dagligen. Lite skrämmande faktiskt. Man ser ju taxibilar överallt.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

TMax500

Member
Fast är motorcyklist verkligen rätt benämning...? En lokal värsting och småbuse som kör en oreggad cross utan körkort? Vi behöver göra en distinktion mellan riktiga motorcyklister och körkortslösa brottslingar som roar sig med att köra oreggad mc.

EDIT: Ville inte märka ord, Maria, du brukar ju ha "dina hästar i stallet"... ;) Men det känns lite viktigt att markera distans mellan oss som kör mc legalt och små och stora busar som gör dåliga saker, och som i det här fallet råkat göra sina dåligheter på en hoj.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Helt rätt TMax, borde inte skrivit motorcyklist. Denna händelse uppmärksammades mycket i media, bl a eftersom många, inklusive polisen, visste att killen saknade körkort men ändå körde en olaglig hoj på gator och vägar. En solklar icke-motorcyklist.
 
Top