Spiff
New member
Håller med. Med risk att förolämpa någon okänd förare så ser det ut som man försökt åka fort med relativt låg kurvhastighet och kompenserat med att slå på hårt i utgången.
Det är Owe som kör mesigt i kurvorna =)
Här?
View attachment 2545
Men här då?nej.
mellan de 2 mittre spåren....alltså i mitten på däcket.
View attachment 2547
Den plattan som blir kan vara/är resultatet av att man rätar upp och slår på gasen. Det brukar se ut så efter ett tag med massor av gasning
Efter att ha snackat lite med Owe så är det nog klart att det är så det har blivit.
Kinnekulle och Falkenberg sliter ofta däcken på det sättet. Många långa högerkurvor där man ofta ger komfortgas. Dvs man ger kraftig gas efter att man börjat räta upp cykeln.
Däcken ser ut på det sättet oavsett om det är ett gummi på hela däcket eller flera av olika hårdhet.
Verkar som du har precis rätt! =)
Där har du rätt, det är slitet längs ut. Det här däcket har gått 6 dagar på bana med en kille som inte är så blyg när det gäller att gasa, tre dagar Gelleråsen och tre dagar Kinnekulle. Han har antagligen haft rätt hög hastighet i kurvan och kört "250-spår" på Kinnekulle, sedan rätat upp och sedan vridit stumt.Jahaa.. Fel igen då
Fast nu när jag kollar igen måste jag säga att på min skärm ser det mer slitet ut ytterst i kanten, för att sen bli en tydlig kant där det är "ruggad" men inte lika slitet längre in.
Ser ganska snyggt slitet ut längst ut och närmare mitten. Där har inte gasen använts så mycket. men där det har blivit plattslitet är en bit från kanten och det blir gärna så då man vrider ordentlig på gasen då man går ut kurvan.
Det som är lite märkligt är att det är två så tydliga lägen, fullt nerlägg och halvvägs upp. Vi trodde först att gränsen mellan de två olika gummina gick där och därför blev det ett så tydligt knä. Så var det inte. Trots allt får man ju säga att det här däcket har klarat sig rätt bra. Totalt kommer han att få ut 9 dagar på storbana ur ett däck som är mycket gata och lite bana på en 999 cc twin.
Last edited: