Michelin Power Pure, intressant profil

Spiff

New member
Håller med. Med risk att förolämpa någon okänd förare så ser det ut som man försökt åka fort med relativt låg kurvhastighet och kompenserat med att slå på hårt i utgången.

Det är Owe som kör mesigt i kurvorna =)

Här?
View attachment 2545
nej.
mellan de 2 mittre spåren....alltså i mitten på däcket.
Men här då? :)
View attachment 2547
Den plattan som blir kan vara/är resultatet av att man rätar upp och slår på gasen. Det brukar se ut så efter ett tag med massor av gasning :)

Efter att ha snackat lite med Owe så är det nog klart att det är så det har blivit.

Kinnekulle och Falkenberg sliter ofta däcken på det sättet. Många långa högerkurvor där man ofta ger komfortgas. Dvs man ger kraftig gas efter att man börjat räta upp cykeln.

Däcken ser ut på det sättet oavsett om det är ett gummi på hela däcket eller flera av olika hårdhet.

Verkar som du har precis rätt! =)

Jahaa.. Fel igen då :mad:

:p


Fast nu när jag kollar igen måste jag säga att på min skärm ser det mer slitet ut ytterst i kanten, för att sen bli en tydlig kant där det är "ruggad" men inte lika slitet längre in.
Där har du rätt, det är slitet längs ut. Det här däcket har gått 6 dagar på bana med en kille som inte är så blyg när det gäller att gasa, tre dagar Gelleråsen och tre dagar Kinnekulle. Han har antagligen haft rätt hög hastighet i kurvan och kört "250-spår" på Kinnekulle, sedan rätat upp och sedan vridit stumt.

Ser ganska snyggt slitet ut längst ut och närmare mitten. Där har inte gasen använts så mycket. men där det har blivit plattslitet är en bit från kanten och det blir gärna så då man vrider ordentlig på gasen då man går ut kurvan.

Det som är lite märkligt är att det är två så tydliga lägen, fullt nerlägg och halvvägs upp. Vi trodde först att gränsen mellan de två olika gummina gick där och därför blev det ett så tydligt knä. Så var det inte. Trots allt får man ju säga att det här däcket har klarat sig rätt bra. Totalt kommer han att få ut 9 dagar på storbana ur ett däck som är mycket gata och lite bana på en 999 cc twin.
 
Last edited:

Spiff

New member
Nu har jag kört några dagar i stadstrafik med Power Pure och jag upplever dem som hala!! (eller så är det jag som är ovan vid SMRen...)
Rödljus i korsning, svänger lätt höger och ger lite gas och känner hur det släpper bak.
 

SuperRetard

New member
Nu har jag kört några dagar i stadstrafik med Power Pure och jag upplever dem som hala!! (eller så är det jag som är ovan vid SMRen...)
Rödljus i korsning, svänger lätt höger och ger lite gas och känner hur det släpper bak.

Ger "lite" gas, eller lite "gas"?

Vad har de för optimal arbetstemp då?
 

Spiff

New member
Ger "lite" gas, eller lite "gas"?

Vad har de för optimal arbetstemp då?

"gasa lite" , vrider ju inte stumt från röljusen i Stockholmstrafiken.

Det är ju ett vanligt gatdäck? Ingen aning vad det har för arbetstemp 50-60 grader?
 

Svampe

New member
Nu har jag kört några dagar i stadstrafik med Power Pure och jag upplever dem som hala!! (eller så är det jag som är ovan vid SMRen...)
Rödljus i korsning, svänger lätt höger och ger lite gas och känner hur det släpper bak.
Däcket har ju fått en plattslitning på höger sida. det resulterar i 2 ställen med kanter, en ca 1,5-2 cm från kanten. Det blir även en mindre tydlig kant närmare mitten. Skulle tro att det är när du kommer på den det släpper.
Däck med det slitaget brukar inte vara så kul att köra på, egenskaperna är inte längre de bästa.
 

Spiff

New member
Sorry jag var lite otydlig. Däcket som ses på bilderna är inte mitt utan Owes. Mina Michelin Power Pure är inte alls slitna, har bara gått två dagar på bana. Skrev om det hala beteendet i samma tråd för att det kändes rätt. Däcket är ju nytt och jag har inte hittat så mycket om det på. Nätet.



Svampe skrev:
Däcket har ju fått en plattslitning på höger sida. det resulterar i 2 ställen med kanter, en ca 1,5-2 cm från kanten. Det blir även en mindre tydlig kant närmare mitten. Skulle tro att det är när du kommer på den det släpper.
Däck med det slitaget brukar inte vara så kul att köra på, egenskaperna är inte längre de bästa.
 

Svampe

New member
Sorry jag var lite otydlig. Däcket som ses på bilderna är inte mitt utan Owes. Mina Michelin Power Pure är inte alls slitna, har bara gått två dagar på bana. Skrev om det hala beteendet i samma tråd för att det kändes rätt. Däcket är ju nytt och jag har inte hittat så mycket om det på. Nätet.

Ok.
Jag upplevde inte att däcken var hala när jag testkörde dem på mantorp i Torsdags.
 

SuperRetard

New member
Min tanke var att det var ett rejält "racigt" gatdäck, som må ha en lägre arb temp än slicks, men fortfarande kräver lite tid och tempo för att bli lagom varmt. Och att det kunde vara halt fram till dess.

Jag har precis gått från Pirelli Diablo gat-edish till Dunlop Qualifier RR, och har också fått känna på skillnaden i fäste när de är kallt. Men det ska förhoppningsvis hålla för mitt tempo på bana i alla fall vilket är mer väsentligt.

När ska de komma med ett däck som har bra fäste i lugnt touringtempo när det är 7 grader ute OCH håller för 20 minuter på bana i Juli?
 

Spiff

New member
Ok.
Jag upplevde inte att däcken var hala när jag testkörde dem på mantorp i Torsdags.
Jag gissar att däcket höll lite högre temp då än när jag pendlar till jobbet =)
Körde du med din hoj eller var det lånehojar? Hur tyckte du däcket betedde sig på bana?

Min tanke var att det var ett rejält "racigt" gatdäck, som må ha en lägre arb temp än slicks, men fortfarande kräver lite tid och tempo för att bli lagom varmt. Och att det kunde vara halt fram till dess.
Så kan det mycket väl vara och jag önskar för mycket. Det enda jag har att jämföra med som är i närheten är BMW R1200GS med Michelin Power One Street på. Där upplevde jag inga sånna här tendenser alls, det satt som gjutet även när jag pendlade till jobbet. Det var å andra sidan fel profil och så för den hojen.

Jag har precis gått från Pirelli Diablo gat-edish till Dunlop Qualifier RR, och har också fått känna på skillnaden i fäste när de är kallt. Men det ska förhoppningsvis hålla för mitt tempo på bana i alla fall vilket är mer väsentligt.
Det är ju rätt gott om olika däck och att hålla koll på alla känns inte så enkelt. Jag har försökt hålla mig till Michelin. Vad är Dunlop Qual RR jämförbart med bland Michelins däck?
Att ett däck är tänkt för ett ändamål och därför är kass på nått annat kan ju vara ok om man är medveten om det (TKC 80 är tex rent farligt på våt asfalt men kanon på grus) och det är kanske jag som har missuppfattat Power Pures fokus.

När ska de komma med ett däck som har bra fäste i lugnt touringtempo när det är 7 grader ute OCH håller för 20 minuter på bana i Juli?
=)
 

Spiff

New member
Ok.
Jag upplevde inte att däcken var hala när jag testkörde dem på mantorp i Torsdags.
Jag gissar att däcket höll lite högre temp då än när jag pendlar till jobbet =)
Körde du med din hoj eller var det lånehojar? Hur tyckte du däcket betedde sig på bana?

Min tanke var att det var ett rejält "racigt" gatdäck, som må ha en lägre arb temp än slicks, men fortfarande kräver lite tid och tempo för att bli lagom varmt. Och att det kunde vara halt fram till dess.
Så kan det mycket väl vara och jag önskar för mycket. Det enda jag har att jämföra med som är i närheten är BMW R1200GS med Michelin Power One Street på. Där upplevde jag inga sånna här tendenser alls, det satt som gjutet även när jag pendlade till jobbet. Det var å andra sidan fel profil och så för den hojen.

Jag har precis gått från Pirelli Diablo gat-edish till Dunlop Qualifier RR, och har också fått känna på skillnaden i fäste när de är kallt. Men det ska förhoppningsvis hålla för mitt tempo på bana i alla fall vilket är mer väsentligt.
Det är ju rätt gott om olika däck och att hålla koll på alla känns inte så enkelt. Jag har försökt hålla mig till Michelin. Vad är Dunlop Qual RR jämförbart med bland Michelins däck?
Att ett däck är tänkt för ett ändamål och därför är kass på nått annat kan ju vara ok om man är medveten om det (TKC 80 är tex rent farligt på våt asfalt men kanon på grus) och det är kanske jag som har missuppfattat Power Pures fokus.

När ska de komma med ett däck som har bra fäste i lugnt touringtempo när det är 7 grader ute OCH håller för 20 minuter på bana i Juli?
=)
 

Bengt Allevad

New member
och det är kanske jag som har missuppfattat Power Pures fokus.

=)

Kommer inte med något nytt i sakfrågan utan bara hur jag uppfattat Power Puren vid dess marknadsföring:

Skall det inte bli ersättaren till Pilot Power och som sådan borde det inte vara sämre på någon punkt än detta förträffligga Power.
Det som Puren borde tillföra är möjligen lite bättre "banegenskaper" när det är riktigt varmt ute; >25 grader.
Att det sedan har blivit lättare är givetvis en bonus men i mitt tycke inte styrande vid valet av däcket.

Skall man därtill ha bättre feedback och mer tillplattning-anliggning vid nedlägg på bana och värmetålighet tror jag man måste måste gå upp ett snäpp i däckfamiljen, överge silica-inblandningen och samtidigt ta andra nackdelar som mycket sämre våtegenskaper, svårare att hålla rätt temp i däcket, längre uppvärmningstid om man inte har värmare, stötigare på väg om det ens är vägtillåtet.

Mitt exempel för egen del är Power One Street som med råge uppfyller vad jag skrivit i sista stycket så när som vägotillåtet och därtill väldigt få mil.
 
Last edited:

Svampe

New member
Jag gissar att däcket höll lite högre temp då än när jag pendlar till jobbet =)
Körde du med din hoj eller var det lånehojar? Hur tyckte du däcket betedde sig på bana?

Visst höll det högre temp än på gata, men inte de första 2 varven varje pass.
Jag hade min hoj.
Hade uppträdandet från Power one street i minnet och jag tyckte att Pure var snabbstyrda, och de pallade för ett ganska högt tempo.

Jag hade lite för roligt för att hinna testa BMW S1000RR och den med viktade hjul som skulle vara likvärdigt med vikten på konkurrentdäcken.
 

Spiff

New member
Visst höll det högre temp än på gata, men inte de första 2 varven varje pass.
Jag hade min hoj.
Det är sant.
Hade uppträdandet från Power one street i minnet och jag tyckte att Pure var snabbstyrda, och de pallade för ett ganska högt tempo.
Tycker att Pure och Street liknar varandra väldigt mycket (fast jag hade inga släpp med Street) kanske för lika?
Jag hade lite för roligt för att hinna testa BMW S1000RR och den med viktade hjul som skulle vara likvärdigt med vikten på konkurrentdäcken.
Vilken otur =)
Det hade ju varit spännande att prova men om Pure siktar på mest gata så kan jag inte riktigt se finessen med lätta däck. Självklart kommer tekniken att komma på Michelins övriga däck som kan tänkas komma i närheten av en bana vad det lider men om de ersätter Michelin Pilot Power med ett däck som är lättare men har sämre egenskaper på gata är jag tveksam till om det blev rätt. Förhoppningsvis är det jag som orsaka det halkiga eller så är det mina exemplar som är knasiga.
 

Svampe

New member
Det hade ju varit spännande att prova men om Pure siktar på mest gata så kan jag inte riktigt se finessen med lätta däck. Självklart kommer tekniken att komma på Michelins övriga däck som kan tänkas komma i närheten av en bana vad det lider men om de ersätter Michelin Pilot Power med ett däck som är lättare men har sämre egenskaper på gata är jag tveksam till om det blev rätt. Förhoppningsvis är det jag som orsaka det halkiga eller så är det mina exemplar som är knasiga.

Finessen med lätta däck är ju i teorin att mindre energi ska gå åt vid kursförändringar.
Har inte hunnit köra dem på gata ännu :eek:
Får se när jag hinner med det.
 

Spiff

New member
Finessen med lätta däck är ju i teorin att mindre energi ska gå åt vid kursförändringar.
Har inte hunnit köra dem på gata ännu :eek:
Får se när jag hinner med det.

Jo det är ju hela konceptet, det som roterar ska vara så lätt som möjligt. Det är därför en fälg till min hoj kostar 15 tusen...den är smidd och fräst och donad så kan man få bort ett kilo på däcket så är det verkligen inte fel. Frågan är vad man fick prioritera bort för att åstadkomma det, var tog man så att säga det kilot? Har man t.ex. bytt ut selican mot något som är lättare men har sämre våtegenskaper? Det tror jag inte men bara som ett exempel.
 
Top