Michelin Power Pure, intressant profil

Spiff

New member
Så här ser ett Michelin Power Pure ut som har fått jobba lite (nej det är inte jag som har kört). Det ser inte riktigt ut som jag vill att ett däck skall se ut när det har fått jobba. Det där knät är ju inte riktigt bra.
View attachment 2542

View attachment 2543
 
Last edited:

Axman

New member
Det finns ju i vart fall gott om gummi att göra en burnout på som det är brukligt när däck är slut. =)

(om nu bensinen i tanken räcker för att göra av med allt gummi som är kvar i mitten)
 

Bengt Allevad

New member
Det ser inte så bra ut.
Kallrivet får jag ihop det till. Rätt så lik slitagebild, som jag får på mina Power One Street, som jag bara får ut 80-100 mil på bakdäcket på bana.

Samtidigt tror jag de flesta av oss går ut lite för hårt de första varven. Att börja mycket lugnt och sedan öka lite, lite de första 4-5 varven kan nog göra det hela lite bättre,
 

Spiff

New member
Axman skrev:
Det finns ju i vart fall gott om gummi att göra en burnout på som det är brukligt när däck är slut. =)
)
Hahaha, nja vi får se hur mycket som är kvar när däcket skall kasseras. Först vänder vi på det ett tag så andra sidan blir utsliten också. ;-)
 

Spiff

New member
Det ser inte så bra ut.
Kallrivet får jag ihop det till. Rätt så lik slitagebild, som jag får på mina Power One Street, som jag bara får ut 80-100 mil på bakdäcket på bana.
Jag tror inte det är kallrivet men jag kan ha fel, tycker i alla fall inte att det skall bli ett sånt knä precis i skarven mellan mjukare och hårdare gummi. Jag tror att infon har gått till däcksleverantören också så att de kan ge lite feedback till Michelin.
Menar du att du bara får ut 100 mil på ett Power One Street och att det beror på att du inte får upp värmen i däcket? Det låter väldigt skumt tycker jag.. Jag skulle så gärna vilja kunna mer om däck och däckslitage och var man skall göra åt det... Har letat websiter och böcker men jag tycker att det är svårt att hitta något som är vettigt och bra... Är det någon som har några tips så please skriv om det.

Samtidigt tror jag de flesta av oss går ut lite för hårt de första varven. Att börja mycket lugnt och sedan öka lite, lite de första 4-5 varven kan nog göra det hela lite bättre,
Det finns många anledningar att ta det lugnt de första varven, och är det som du misstänker så har vi en till.
Sitter och funderar på hur mycket en IR-tempmätare kan kosta.... En sån kan ju mäta tempen i däcket utan att röra vid det. Om man då sätter censorn så att den ser däcket på hojen när man kör så skulle man kunna få en däckstempmätare som visar däckstemperaturen i realtid. Det skulle ge oss massor av information.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Har man olika gummi med olika egenskaper på samma däck så slits dom givetvis olika också. Föraren med detta däck kanske skall välja något som är lika mjukt över hela ytan, finns ju ingen anledning att ha hårdare gummi på däcket om man ändå inte skall sitta och toura motorväg.

Jag kör qualifier nånting med tre blandningar, räcker till min nivå på bana och jag kommer köra det minst två bandagar till trots att dom redan gått 500 mil förra säsongen inkl 6 dagar på gelleråsen och c:a 10 gocartbaneåkningar.
 

Catman

Just for the fun of it...
Jag tror inte det är kallrivet men jag kan ha fel, tycker i alla fall inte att det skall bli ett sånt knä precis i skarven mellan mjukare och hårdare gummi. Jag tror att infon har gått till däcksleverantören också så att de kan ge lite feedback till Michelin. .

Skarven mellan hårt/mjukt i Pure, är precis där det mittre mönstret tar slut.
Alltså är den hårda delen mellan de 2 mittersta "streckens" ytterkanter.

Mina 50 öre i detta är nog fjädringen samt ett stort vridmoment (superduke?)
Dock upplever jag också Pure lite mjukt men vi får se vad framtiden säger.
Jag hade dock full värme i mina efter 2 varv på Kinnekulle i helgen.
De har en riktigt snabb uppvärmning tycker jag.
 

Spiff

New member
Skarven mellan hårt/mjukt i Pure, är precis där det mittre mönstret tar slut.
Alltså är den hårda delen mellan de 2 mittersta "streckens" ytterkanter.
Här?
View attachment 2545

Mina 50 öre i detta är nog fjädringen samt ett stort vridmoment (superduke?)
Dock upplever jag också Pure lite mjukt men vi får se vad framtiden säger.
Jag hade dock full värme i mina efter 2 varv på Kinnekulle i helgen.
De har en riktigt snabb uppvärmning tycker jag.

Dina 50 är står ju rätt högt i kurs eftersom du jobbar med hojdäck =)
Ja det är en stor twin. Men det är så märkligt med kanten som blir mellan fullt nerlägg och en bit in, se bilden.
View attachment 2546
 

Josef

New member
Den plattan som blir kan vara/är resultatet av att man rätar upp och slår på gasen. Det brukar se ut så efter ett tag med massor av gasning :)

Håller med. Med risk att förolämpa någon okänd förare så ser det ut som man försökt åka fort med relativt låg kurvhastighet och kompenserat med att slå på hårt i utgången.
 

Juh@

New member
Kinnekulle och Falkenberg sliter ofta däcken på det sättet. Många långa högerkurvor där man ofta ger komfortgas. Dvs man ger kraftig gas efter att man börjat räta upp cykeln.

Däcken ser ut på det sättet oavsett om det är ett gummi på hela däcket eller flera av olika hårdhet.

Här?
View attachment 2545



Dina 50 är står ju rätt högt i kurs eftersom du jobbar med hojdäck =)
Ja det är en stor twin. Men det är så märkligt med kanten som blir mellan fullt nerlägg och en bit in, se bilden.
View attachment 2546
 

SuperRetard

New member
Men det är så märkligt med kanten som blir mellan fullt nerlägg och en bit in, se bilden.
View attachment 2546


Finns inte tendensen med samma förare på andra däck är det ju märkligt. En spontan spekulation är att det går fort i kurvan men läggs på "för lite" (allt är ju relativt :eek:) gas UT ur kurvan vilket ger en kort och mild slitagetid på just det området.

Inte lika markant, och inte lika manligt, men jag hade ett liknande symptom på mitt förra däck. Då tog jag det som att jag gasade "för lite" just ut ur kurvan och därmed bara fick slitage på "mitten" och längst ut. Just jag körde nog rätt kantigt på det iofs, och är det ditt däck vet jag att så inte är fallet på det där.. Men du kanske får brassaheLveTt ännu mer just i utgången.

Ger bergis en sekund på åsen.. Tjööör bara ;)
 

SuperRetard

New member
En spontan spekulation är att det går fort i kurvan men läggs på "för lite" (allt är ju relativt :eek:) gas UT ur kurvan vilket ger en kort och mild slitagetid på just det området.


Cooolt.. Min vilda logik-gissning fick backning av folk som faktiskt ÄR snabba :cool: (hade inte läst andrasidan när jag skrev det)
 

Catman

Just for the fun of it...
Cooolt.. Min vilda logik-gissning fick backning av folk som faktiskt ÄR snabba :cool: (hade inte läst andrasidan när jag skrev det)

Nästan rätt... :)
Plattan blir när rätar upp och du slår på mycket gas.
Därav att det blir en bit ut till kanten på däcket.
 

SuperRetard

New member
Nästan rätt... :)
Plattan blir när rätar upp och du slår på mycket gas.
Därav att det blir en bit ut till kanten på däcket.


Jahaa.. Fel igen då :mad:

:p


Fast nu när jag kollar igen måste jag säga att på min skärm ser det mer slitet ut ytterst i kanten, för att sen bli en tydlig kant där det är "ruggad" men inte lika slitet längre in.
 

Juh@

New member
Ser ganska snyggt slitet ut längst ut och närmare mitten. Där har inte gasen använts så mycket. men där det har blivit plattslitet är en bit från kanten och det blir gärna så då man vrider ordentlig på gasen då man går ut kurvan.

Jahaa.. Fel igen då :mad:

:p


Fast nu när jag kollar igen måste jag säga att på min skärm ser det mer slitet ut ytterst i kanten, för att sen bli en tydlig kant där det är "ruggad" men inte lika slitet längre in.
 

SuperRetard

New member
Ser ganska snyggt slitet ut längst ut och närmare mitten. Där har inte gasen använts så mycket. men där det har blivit plattslitet är en bit från kanten och det blir gärna så då man vrider ordentlig på gasen då man går ut kurvan.

Hmm.. Citerade du mig av en anledning eller blev det bara så? Var det meningen förstod jag inte varför.


Inte utifrån hur jag gör, utan hur jag VILL och FÖRSÖKER göra.. Så ska man väl ändå efter max nedlägg smeka på gas (så nära gränsen som möjligt givetvis) ändå upp till maxgas där man har rätat upp nog för att greppet tillåter det. Borde då inte slitaget bli ganska jämt från ytterkant och in? Även om det slits mer längst ut eftersom man på bana svänger mer än rätar upp, så borde det väl inte ändå inte bli en sån kant?
 
Last edited:

Juh@

New member
Blev bara så. Har själv haft samma slitage på däcken. Det har uppstått oftast på Kinnekulle och Falkenberg. Beror på lite feghet att ge gas vid kraftig lutning, men efter att man rätat upp lite så vågar man dra på ordentligt. Det i kombination med att det är ganska långa (och många) högerkurvor där man gasar ordentligt så sliter man ut däcken på det sättet.

Jag har 2 bakdäck (pilot power resp power one) hemma som är ganska fina förutom på ett visst område :D

Båda däcken har jag fått byta efter Kinnekulle...


Hmm.. Citerade du mig av en anledning eller blev det bara så? Var det meningen förstod jag inte varför.


Inte utifrån hur jag gör, utan hur jag VILL och FÖRSÖKER göra.. Så ska man väl ändå efter max nedlägg smeka på gas (så nära gränsen som möjligt givetvis) ändå upp till maxgas där man har rätat upp nog för att greppet tillåter det. Borde då inte slitaget bli ganska jämt från ytterkant och in? Även om det slits mer längst ut eftersom man på bana svänger mer än rätar upp, så borde det väl inte ändå inte bli en sån kant?
 
Top