Michelin Anakee 2

Kawasaki

New member
Skulle byta mina däck och har haft Anakee 2 som jag gillat, var till en däckfirma och skulle beställa men han kunde bara få fram bakdäck.
kollade på nätet och där finns inte 90/90 21 heller ,dom verkar inte gå få tag på mera?
Har gillat dom då jag kör en del grusvägar, Anakee 3 är dom lika bra på grus mönstret ser mer för landsväg, någon med erfarenhet.
eller ska man välja shirac ?
 

Hampe

Skriver massor!
Skulle byta mina däck och har haft Anakee 2 som jag gillat, var till en däckfirma och skulle beställa men han kunde bara få fram bakdäck.
kollade på nätet och där finns inte 90/90 21 heller ,dom verkar inte gå få tag på mera?
Har gillat dom då jag kör en del grusvägar, Anakee 3 är dom lika bra på grus mönstret ser mer för landsväg, någon med erfarenhet.

eller ska man välja shirac ?

Japp, Anakee III är något helt annat.
Jag kör det på två olika hojar nu, och jag är helnöjd - som asfalts- och regndäck.
Dock - som du listat ut: värdelöst i terräng, på gräs, på lera och på grus.
Jag uppfattar det också som känsligt för sand på asfalt: det tar gärna ett kliv i sidled för bara en aning grus ovanpå hårt underlag i kurvor.
Men som landsvägsdäck gillar jag det.

Det har skett en generationsväxling hos Michelin.
Anakee Wild kliver in lite hitom gamla T-63, och bortanför det har vi de renodlade crossdäcken.
Sirac blir jag inte riktigt klok på - jag har aldrig kört något nytt, men det har suttit slitna Sirac på en del hojar man köpt.
Slitna, och hårda. För att dom är gamla?
Kanske det, och dom är dessutom svåra att köra slut på.
Finns väl mest till mellanstora hojar?

Måste det vara just Michelin?
Kolla gärna på Conti Escape.
Ofta snorbilligt på nätet, och dugligt till både grus och gata.
Lättsladdat - vilket inte är någon nackdel om man bara har 40-50 häst till sitt förfogande.

Inte så kul på blöt asfalt, dock.


Hampe
 

Kawasaki

New member
Det är att jag har hittat rätt med just anakee 2
Passar min körning och känt mig säker i regn och på grus med dom.
Hmm får se då vad man ska slänga på fram?



Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Ove 60+

Active member
:p Anakee 3 fram är ett riktigt skitdäck utanför ren asfalt. Vad som helst är bättre. Fick på ett sådant av misstag efter att ha kört med Anakee 2 som jag var nöjd med men det finns ingen likhet i funktion. :p
 

Kawasaki

New member
Testar ett nytt sirac, funkar inte det? Hur är heidnau k60 scout? Funkar dom på asfalt ?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Skye

Kör Mycket!
Kanske inte världens bästa känsla med K60 scout fram och lite sliriga i början innan ytbeläggningen försvunnit
 

Hampe

Skriver massor!
Testar ett nytt sirac, funkar inte det? Hur är heidnau k60 scout? Funkar dom på asfalt ?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Vi behöver nog veta vilka dimensioner du kör / vilken sorts hoj det skall sitta på för att kunna ge vettiga råd.
Just K60 är ett däck som skiljer mycket mellan olika dimensioner, trots att det heter likadant.

Fram eller bak? Även där är det så att i ett par så kan det ibland vara bakdäcket som är den svaga länken, och ibland är det framdäcket som inte lirar som det skall.

Håller med Skye att just K60 i 21' kan vara lite tradiga fram: dålig feedback på asfalt, men ändå inte tillräckligt aggressivt mönster för grus och gräs.
Blir gärna underligt slitna fram också - inte vanliga tå-häl, utan mer konstigt gropiga.


Ett litet varnandes finger för Sirac bara, innan du beställer:
jag ser det som ett "ökendäck", poppis på boulevarderna i Frankrike, och bland dem - som förr i tiden tog en sväng ner till Tamanrasset över en långhelg. Det skiljer stort mot Anakee II, framförallt genom att det saknar inblandning av kiseldioxid - som ger överlägsna egenskaper i regn och utökad vidhäftningsförmåga i låga temperaturer, ner mot nollan, alltså.
Sirac är dess motsats - stum stomme och hårda sidor för att motverka stenskärning, bär last bra och tål höga temperaturer under gång.

Du kommer kanske inte känna skillnad på grus, men blöt asfalt - absolut!


Nå, det kan verka larvigt att ägna däcksvalet så mycket uppmärksamhet, men jag och många med mig är däcksnördar och sitter och tokanalyserar det vi kör på. "Det finns ingen genväg till det perfekta däcket"


Lycka till med vad det nu blir - kom gärna in här igen och dela med dig av dina intryck.




H
 

Kawasaki

New member
90 90 21 fram på en tiger 800 xc
Blev ett sirac då däckgubben menade att det är ett liknande däck.
Får se hur man upplever det.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Hampe

Skriver massor!
90 90 21 fram på en tiger 800 xc
Blev ett sirac då däckgubben menade att det är ett liknande däck.
Får se hur man upplever det.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Preciiis - svart, runt. Absolut ett liknande däck...
Ledsen att vara sarkastisk, men gummigubbar har ingen aning.
Rent generellt, alltså - och speciellt om det handlar om random allgummiverkstad som ger sig på att försöka rekommendera MC-däck.

Deras rekommendationer baserar sig på:

1. vad dom har i lager och vill kränga iväg
2. hur deras rabattsatser ser ut från leverantören
3. om det rullar någon kul incentivekampanj med resor till "provkörningar" och annat
4. vilken av säljarna som lämnade fikabröd senast
5. tja, vad skall vi hitta på...?
6.
7.
8.
9. kunden önskemål, behov och användningsområde



Bak 150 70 17 anakee 2

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Bakdäcket finns i lager hos www.hojdack.se http://hojdack.se/Michelin/Anakee-2-150-70-17-1.aspx
Hur länge till?


Kanske ett heidemau är ett bättre val?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Bak kan du köra K60 Scout med den breda stödribban i mitten.
Ett bra däck på som bär upp tunga hojar. Mer landsvägsdugligt än vad utseendet gör gällande.
BRA livslängd, men sliter sig brett/platt när man är halvvägs igenom.
Funkar ändå bra att köra ända ner i botten, även om det ser konstigt ut på slutet.

Bara sådär i regn, och på grus har det svårt att "komma ner" i underlaget och börja skotta på allvar:
mittremsan gör att det gärna flyter ovanpå. Men, spinna är kul det med...

Här är en svensk reveiw med SMC-märke och allt. Kanske kan hjälpa dig lite?



K60 fram i 21' kan jag inte rekommendera.




Hur är ett metzeler tourance?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Det där vet nog Skye bättre än jag - han har kört en del på dem.

Tourance i EXP-utförandet låg nog ganska nära Anakee II. Mjuka och greppiga, men snabbslitna.
...och ur sortimentet, vill jag minnas.
Efterträdaren Tourance NEXT närmar sig istället Anakee III

Gamla ur-Tourance var hårda och gick att plocka ur massor av mil ur, men på bekostnad av framförallt våtgreppet - vill jag minnas.


Det har skett en generationsväxling av däck hos de stora tillverkarna, och fler än du känner sig vilsna.
Det är därför jag skriver så utförligt.

Det känns också som det gamla "dual-purpose" segmentet i mitten lakas ur.
Däcken till de stora on/off-roadarna bli antingen slätare och mer landsvägsorienterade, eller grövre och mer åt crosshållet.

Trist, men så är det. Bara att prova sig fram till något som passar en själv.



H
 
Top