Men inspirerad, aktiv körning med alla sinnen på topp räknas inte.

Diversion

New member
Det finns redan idag forskning som visar på det som sunda förnuftet säger är riktigt. Ju mer saker man sysslar med samtidigt desto mer belastas hjärnan och varje aktivitet tilldelas en viss del av ens kapacitet. Kort sagt man blir sämre på varje enskilt moment. Hur mycket sämre man blir beror naturligtvis på en mängd faktorer: vad det gäller, personliga anlag, dagsform, tidigare erfarenhet etc. men ATT man blir sämre är ställt utom allt tvivel.

Blir man sämre på en aktivitet där ens eget och andras liv kan riskeras så finns det bara en lösning. Ge fan i telefonen. Att person A kanske klarar 7 av 10 incidenter medan person B klarar 3 av 10 är inte intressant ur det perspektivet. Det räcker med att det går åt helvete en gång.
 

challe

Member
@challe

Eller är det så att du fokuserar på samtalet till den grad att du inte märker *hur* mycket du tappat i uppmärksamhet.

Men för att ta reda hur det förhåller sig så kan vi ju boka in dig på VTI:s simulator så kan vi se hur många älgolyckor du fixar när du pratar i telefon samtidigt.

En sådan undersökning borde ligga i SMC:s linje om vi byter ut älgar mot hojar i korsningar istället.

Att få reda på hur många älgolyckor jag fixar när jag talar i telefon jfrt med när jag inte talar i telefon skulle vara synnerligen intressant. Dock tycker jag inte att det är relevant att byta ut älgar mot hojar. Hojar brukar ju sällan dyka upp varsomhelst utan till övervägande del i vägkorsningar där man förväntar sig sådana. Älgar dyker ju upp överallt och har sämre trafikbeteende än hojförare.
 

powerglide

New member
Om en seriös undersökning initieras av SMC måste det innehålla motorcyklar i någon form.

Bara att det finns en möjlig risk att bli påkörd på sin hoj för att ngt pucko pratar i telefon borde vara ett incitament var att driva frågan ur ett hojperspektiv.

Ta den kvinnliga polisen som körde ihjäl en person (kommer inte ihåg om det faktiskt var en hojförare) för att hon pratade i telefon men sedan blånekade vid undersökningen.
 

Diversion

New member
Det var en hojförare men det skedde i England om det nu inte är något svenskt fall jag inte hört talas om. Tyvärr tror jag inte man kan få bukt med detta på grund av folks mentalitet.

Jag har tittat på en del varningskampanjer från andra länder på Youtube. Varje sådan är följs av hundratals kommentarer från skitungar.

"I took my license 6 months ago and I can text and drive just fine"

"learn2drive"

"It's easy"

"I always text"

"lolololo"

Jag tror inte det finns någon anledning att tro att svenska ungdomar skulle vara bättre än brittiska, amerikanska eller tyska och det är ju i ungdomsåren vanorna befästs.

I vårt nya samhälle är alla speciella, en dyrbar och unik snöflinga som kan göra vad andra inte kan, dom andra kanske inte kan köra prata och texta men JAG kan...
 

powerglide

New member
Inom några år kommer väl EU råda bot på det med obligatorisk automatkörning på de större vägarna alá Google car i Kalifornien.

Då kan alla texta hur mkt de vill för det är ändå inte föraren som kör längre.
 

Cawwa

New member
Inom några år kommer väl EU råda bot på det med obligatorisk automatkörning på de större vägarna alá Google car i Kalifornien.

Då kan alla texta hur mkt de vill för det är ändå inte föraren som kör längre.

Då har vi äntligen nått nirvana!! Sitta med armarna i kors på motorcykeln och bara njuta av naturen. Precis vad vi vill ... ;P

Tänk på att våra ungdomar har vuxit upp i de snabba videoklippens tid. Dom hanterar naturligt vad vi fått lära oss och utvecklas därifrån. Jag tror dom KAN göra saker som vi (numera vuxna +) inte kan. Snabbare också.
 

Cawwa

New member
Nej, assberger-generationen ... ;P
Glöm bosktavskombinationerna, det är ungdomar och vi förfasas över den yngre generationen. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
Mitt inlägg var egentligen svar på vad Hamilton och andra racegubbar vill ha när dom koncenterar sig. En del VILL snacka med andra och presterar som bäst då. En del VILL ha musik för att koncentrera sig som bäst, andra vill ha total tystnad. Vi är all olika på den punkten. Vi får aldrig någon enheltlig bild på vad som är bäst för alla.
Det jag har emot mobildiskusionen är att man har fått diskusionen till prata eller inte när vi helt uppenbart har problem att rent fysiskt hantera mobil, ratt OCH blinkers. Detta är väl uppenbart? Eller kanske bara jag som har problem med detta när jag syndar och pratar i mobilen vid bilfärd. Ovana kanske?
 

powerglide

New member
Och en del vill begå självmord.
Det betyder inte att det är en bra sak att hålla på med.

Om att prata i telefon bara drabbar dem själv när den mentala kapaciteten inte räcker till för att hantera det som behövs längre så vore jag inte så kritisk.
Men när det innebär att det faktiskt påverkar din uppmärksamhet negativt om vad du ser omkring dig (t.ex. mig på min hoj) blir jag inte speciellt road.
 
Top