Men inspirerad, aktiv körning med alla sinnen på topp räknas inte.

Ove 60+

Active member
:p En enkel "forskningsrapport" kan visa på vad som helst. Bara dumt av pressen att publicera dumheterna innan teorierna är "bevisade" på ett någorlunda tillförlitligt sätt. Kommenterade artikeln....
 

VBK

New member
Ja det vet jag ju,, men bensin på bilisterna ger ju oss lite rök att gömma oss bakom, om inte annat så rent mentalt att vi inte är urusla människor.
 

nir_scorpio

New member
:p En enkel "forskningsrapport" kan visa på vad som helst. Bara dumt av pressen att publicera dumheterna innan teorierna är "bevisade" på ett någorlunda tillförlitligt sätt. Kommenterade artikeln....

Så enkel är den inte och författaren har tydligen jobbat på den ett tag. En kritik av en tidigare (?) version finns här: http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1169.pdf

Slutsatsen därifrån avslutas med "...Young’s adjustment to the estimates of crash risk in McEvoy et al. and Redelmeier and Tibshirani makes an unsubstantiated assumption about the relationship between cellphone use, driving exposure, and crash risk. Consequently, there is no basis for believing his adjusted estimates of the crash risk from cellphone use are accurate.". Inte helt smickrande för Mr Young...

Jag förmodar att författaren, Young, bl.a. jobbat på att adressera den kritiken men TTs journalistik lämnar en del övrigt att önska i rapporteringen från konferensen och den uppdaterade rapporten verkar inte vara publicerad ännu - om det ens finns en ny rapport - så tillsvidare är det nog bäst att ta den och Youngs påstående i HD-artikeln med en nypa salt eller tre...
 

VBK

New member
Så enkel är den inte och författaren har tydligen jobbat på den ett tag. En kritik av en tidigare (?) version finns här: http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1169.pdf

Slutsatsen därifrån avslutas med "...Young’s adjustment to the estimates of crash risk in McEvoy et al. and Redelmeier and Tibshirani makes an unsubstantiated assumption about the relationship between cellphone use, driving exposure, and crash risk. Consequently, there is no basis for believing his adjusted estimates of the crash risk from cellphone use are accurate.". Inte helt smickrande för Mr Young...

Jag förmodar att författaren, Young, bl.a. jobbat på att adressera den kritiken men TTs journalistik lämnar en del övrigt att önska i rapporteringen från konferensen och den uppdaterade rapporten verkar inte vara publicerad ännu - om det ens finns en ny rapport - så tillsvidare är det nog bäst att ta den och Youngs påstående i HD-artikeln med en nypa salt eller tre...

Du har helt rätt, men...

Det vi ventilerar här är för inbördes beundran, det som publiceras av pressen ses som sanningar av resten av världen.
 

Diversion

New member
Förmågan försämras när man pratar eller ännu värre sms:ar, det behöver man ingen rapport för att konstatera, bara att pröva själv. Minns Hamiltons kommentar till sin ingenjör som skulle ge råd när han låg i växellådan på sin motståndare "Stop talking to me while I am racing!"

En världmästare i F1 är förmodligen tillräckligt kompetent för att avgöra om hans prestationsförmåga påverkas negativt.

Tyvärr kan ju sådana här rubriker ge folk en ursäkt att gaffla på i telefonen omedveten om sin omgivning.
 

Bansaie

New member
Ja nog påverkar telefonpratande körförmågan. Mer hos vissa än hos andra.
Har sett vinglande över båda filerna på motorvägen (så sent som i måndags) och sett utfart ur rondell där det inte fanns nån utfart.
Ledsen och säga det men i båda fallen var det ett fruntimmer med en hand krampaktigt på ratten och en hand krampaktigt tryckande telefonen mot örat i ett livligt samtal samt stirrande rakt fram utan nån som helst koll på omgivningen än alldeles framför kylaren.
 
Last edited:

challe

Member
Fler dödsolyckor i USA genom textning än alkohol

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=8462

Med statistik kan man bevisa det mesta. Hur många personer pratar i mobiltelefon utan att råka ut för olyckor? För att dra slutsatser av tillgänglig statistik behövs en kontrollgrupp så att man kan se att fler av de som talar i mobiltelefon råkar ut för olyckor än de som inte talar i luren.

För min del har jag svårt att förstå varför talandet i en mobiltelefon (med handsfree) skulle vara farligara än att tala med sin passagerar i bilen. Att fingra på luren för att ringa upp i trafiken är förståss en annan 5:a.
 

Diversion

New member
Med statistik kan man bevisa det mesta. Hur många personer pratar i mobiltelefon utan att råka ut för olyckor? För att dra slutsatser av tillgänglig statistik behövs en kontrollgrupp så att man kan se att fler av de som talar i mobiltelefon råkar ut för olyckor än de som inte talar i luren.

För min del har jag svårt att förstå varför talandet i en mobiltelefon (med handsfree) skulle vara farligara än att tala med sin passagerar i bilen. Att fingra på luren för att ringa upp i trafiken är förståss en annan 5:a.

Handsfree eller inte spelar ingen roll. Det är inte det faktum att en hand är upptagen som spelar roll. Det är den mentala belastningen som spelar roll. Undersökningar har visat att folk som går och textar ofta börjar gå långsammare, det sker omedvetet då hjärna skall dela sin kapacitet för olika uppgifter.

Samma sak i bilen, det är samtalet, inte hur du håller telefonen som är den största faktorn. Min personliga teori till varför ett mobilsamtal upplevs som mer distraherande än t.ex. en komradio är att med mobilen är linjen öppen hela tiden. Hjärnan använder under hela samtalet en del av sin kapacitet till att lyssna på tystnad och skanna efter tilltal, svar etc. Detta sker undermedvetet och den totala kapaciteten blir lidande. De tilldelade resurserna är förmodligen inte konstanta heller utan går upp och ner.
 

challe

Member
Handsfree eller inte spelar ingen roll.

Nog finns det många tillfällen i trafiken då båda händerna kan behövas och de situationerna kan ju dyka upp lite oväntat, men jag förstår vad du menar.

QUOTE=Diversion;113963]Det är inte det faktum att en hand är upptagen som spelar roll. Det är den mentala belastningen som spelar roll. Undersökningar har visat att folk som går och textar ofta börjar gå långsammare, det sker omedvetet då hjärna skall dela sin kapacitet för olika uppgifter.[/QUOTE]

Men även motsatsen gäller. Har hjärnan för lite att göra, t.ex. om man håller en ovanligt (för) lågt satt hastighetsgräns, tycks hjärnan börja ta itu med något annat problem då det är svårt att hålla uppmärksamheten på topp i trafiken om för lite händer.

QUOTE=Diversion;113963]Samma sak i bilen, det är samtalet, inte hur du håller telefonen som är den största faktorn. Min personliga teori till varför ett mobilsamtal upplevs som mer distraherande än t.ex. en komradio är att med mobilen är linjen öppen hela tiden. Hjärnan använder under hela samtalet en del av sin kapacitet till att lyssna på tystnad och skanna efter tilltal, svar etc. Detta sker undermedvetet och den totala kapaciteten blir lidande. De tilldelade resurserna är förmodligen inte konstanta heller utan går upp och ner.[/QUOTE]

Helt klart är att tala i telefon mer krävande än att lyssna i telefon. Men jag upplever inte att man inte skulle kunna föra samtal i telefon utan ökad olycksrisk när man färdas i trafiken i normalt tempo.
 

powerglide

New member
@challe

Eller är det så att du fokuserar på samtalet till den grad att du inte märker *hur* mycket du tappat i uppmärksamhet.

Men för att ta reda hur det förhåller sig så kan vi ju boka in dig på VTI:s simulator så kan vi se hur många älgolyckor du fixar när du pratar i telefon samtidigt.

En sådan undersökning borde ligga i SMC:s linje om vi byter ut älgar mot hojar i korsningar istället.
 

Jumbo

New member
@challe

Eller är det så att du fokuserar på samtalet till den grad att du inte märker *hur* mycket du tappat i uppmärksamhet.

Men för att ta reda hur det förhåller sig så kan vi ju boka in dig på VTI:s simulator så kan vi se hur många älgolyckor du fixar när du pratar i telefon samtidigt.

En sådan undersökning borde ligga i SMC:s linje om vi byter ut älgar mot hojar i korsningar istället.


Det var väl ingen dålig idé; att helt enkelt utföra fler tester med varierande parametrar. Det är så vi ingenjörer gillar att man gör. Plockar fram RIKTIG fakta.

/Inki
 

Diversion

New member
Det var väl ingen dålig idé; att helt enkelt utföra fler tester med varierande parametrar. Det är så vi ingenjörer gillar att man gör. Plockar fram RIKTIG fakta.

/Inki

Bara att plocka fram ett vanligt spel och köra samma bana x antal gånger med och utan telefon. Räcker för att se att det finns en markant skillnad även om man inte kan räkna ut några exakta siffror.

Exakta siffror kan man räkna ut sedan, det första man måste göra är att övertyga folk om att det faktiskt finns en skillnad. Lite som AA.
 

Jumbo

New member
Bara att plocka fram ett vanligt spel och köra samma bana x antal gånger med och utan telefon. Räcker för att se att det finns en markant skillnad även om man inte kan räkna ut några exakta siffror.

Exakta siffror kan man räkna ut sedan, det första man måste göra är att övertyga folk om att det faktiskt finns en skillnad. Lite som AA.

Jamen då är det ju inte mycket att snacka om. Om den personliga teorin är så skimrande klar så är det väl onödigt att lägga ytterligare onödiga resurser. Bara att lyssna på den personliga teorin och köra efter den. ...och att övertyga folk. Saken biff!

/Inki
 

Jumbo

New member
Det är en jävla tur att vetenskapen har slagit sig fri från kyrka mm. Man KAN segla runt den runda globen. Och du får inte längre skit för att säga så.

/Inki
 

Diversion

New member
Jamen då är det ju inte mycket att snacka om. Om den personliga teorin är så skimrande klar så är det väl onödigt att lägga ytterligare onödiga resurser. Bara att lyssna på den personliga teorin och köra efter den. ...och att övertyga folk. Saken biff!

/Inki

Har ju inget att göra med det. Det finns ju folk som förnekar att det påverkar överhuvudtaget. Gör man en sak och får ett resultat som hela tiden pekar i en riktning så kan man ju inte förneka att det är på det viset.

Släpper jag en sten så ser jag att det finns en acceleration mot jordens centrum. Jag behöver inte veta att den är 9.82 m/s^2 för att övertyga någon om att accelerationen tar plats. Den personen kan inte förneka det han/hon ser med egna ögon. När den personen fattat det så kan jag gå vidare och ta tiden och visa att 1g=9.82 m/s^2 men det är inte nödvändigt i första skedet.

Sparkar du igång rFactor och kör din favoritbana 500 ggr utan distraktionsmoment och 500 ggr med din polare som pratar i telefon med dig och du får ett avsevärt sämre resultat i en överväldigande majoritet av fallen när du kör samtidigt som du pratar i telefonen så kan slutsatsen bara bli en. Man behöver inte räkna ut att förmågan försämras med 27.8% Det räcker med att veta att den försämras för att ha ett argument.

För övrigt så sa jag inte att min förklaring till orsaken var den rätta, däremot att det är ställt utom allt tvivel att textande och pratande sänker körkapacitetn.
 
Last edited:

Jumbo

New member
Egentligen så var jag på vippen att ge ditt inlägg 13:17 ett like för att någon äntligen pekar ut lite olika faktorer som kan påverka och för att du breddar bilden lite. Inte för att jag vill dissa din egen teori men det var av rädsla för att andra skulle uppfatta den som orsak till gillandet så lät jag bli (att gilla).
 

Jumbo

New member
Hela ditt inlägg andas utgångspunkten att det är så som du anser. Jag hittar inga öppningar för resonemang. Min är snarare att "vi får se" vad de kommer fram till. Fuck it; jag vet inte ens vad jag tycker ännu. Om du redan har bestämt dig för en ståndpunkt och tänker försvara den emot all salt som haven erbjuder så avviker jag och lägger min energi på annat istället.

/Inki
 

VBK

New member
Egentligen så var jag på vippen att ge ditt inlägg 13:17 ett like för att någon äntligen pekar ut lite olika faktorer som kan påverka och för att du breddar bilden lite. Inte för att jag vill dissa din egen teori men det var av rädsla för att andra skulle uppfatta den som orsak till gillandet så lät jag bli (att gilla).

För att gå ännu mer OT så vill jag bara informera att du är uppskriven i min bok för oviktigt vetande.
 
Top